Nieuwe chat! Zie dit topic.

sociale transitie

Pas ik nou in een hokje of niet?
Gebruikersavatar
Jannet V
Berichten: 1311
Lid geworden op: 30 jun 2012, 20:06
Gender: Vrouw

Re: sociale transitie

Bericht door Jannet V »

Omdat je blijkbaar niet in staat bent om te begrijpen dat het MIJN ervaring is. Iets wat ik heb ervaren, mijn ervaring, mijn beleving.
Samen hand in hand door de stormen van de stilte langs het eindeloze strand, ...was ik een stukje van jou. Nu de wind is gaan liggen, rust jij als herinnering in mij.
Gebruikersavatar
Benjamin
Berichten: 1665
Lid geworden op: 28 nov 2017, 15:56
Gender: Non-binair
Locatie: O, o Den Haag

Re: sociale transitie

Bericht door Benjamin »

Jannet V schreef: 09 apr 2018, 19:51
Benjamin schreef: 08 apr 2018, 20:16
Jannet V schreef: 29 mar 2018, 20:25 Probeer een goeie vriendin (cis), deelgenoot te maken en laat haar je adviseren.
Waarom een vriendin en waarom cis?
Omdat ik uit ervaring heb gemerkt dat dit heel positief uitpakt. Snap je?
Ik vind dat een helder antwoord eerlijk gezegd. Dankje daarvoor. Je gevoel is altijd juist. Ik vroeg het omdat ik me er zelf niet zoveel bij voor kan stellen. Ik denk soms dat voor mij het hele gendergebeuren in mijn hoofd ontzettend rommelig en verknipt is.
Groetjes,

Ben

- Wil genderprettig leren te zijn. -
Gebruikersavatar
Mirthe_s
Berichten: 400
Lid geworden op: 21 jan 2016, 18:37
Gender: Trans MtF

Re: sociale transitie

Bericht door Mirthe_s »

Jannet V schreef: 09 apr 2018, 21:57 Omdat je blijkbaar niet in staat bent om te begrijpen dat het MIJN ervaring is. Iets wat ik heb ervaren, mijn ervaring, mijn beleving.
Ik snap prima dat het jouw ervaring is en dat je het daarom deelt. En dus is het voor jou ook waar. Maar ik ben er in geinteresseerd, en vraag daaromdus of je iets meer openheid / diepgang in je ervaring wilt delen zodat ik ook een beeld kan vormen waarom dat je het zo ervaren hebt.
Ik ben er namelijk erg benieuwd naar waarom voor jou, als ik je goed begrijp, een cisvrouw een betere keuze is dan een transvrouw.

Immers voor een ervaring heb je moeten kunnen vergelijken tussen de 2 vriendinnen en zul je dus verschillen opgemerkt hebben, desnoods inderdaad alleen je gevoel.

Snap je? Puur interesse naar meer detail. En al helemaal geen aanval op de persoon. :)
Gebruikersavatar
janine2363
Berichten: 1035
Lid geworden op: 30 jul 2016, 18:21
Gender: Vrouw
Locatie: Hasselt

Re: sociale transitie

Bericht door janine2363 »

Benjamin schreef: 08 apr 2018, 20:16
Jannet V schreef: 29 mar 2018, 20:25 Probeer een goeie vriendin (cis), deelgenoot te maken en laat haar je adviseren.
Waarom een vriendin en waarom cis?
Iemand bij wie het vrouw zijn met de paplepel ingegoten is, terwijl ik net de paplepel aan het ontgroeien ben ;-)

Maar ... ...

Ook andersom. cis-vrouwen zijn het zo gewoon om vrouw te zijn, dat ze zich van sommige vrouwelijke dingen of
"vrouw in de maatschappij" eigenlijk niet bewust zijn want "zo is het altijd geweest". Voor mij is alles nieuw en
ik zoek mijn vrouwelijkheid en denk daar aktief over (de spirituele kant weet je wel ;-) ) en geloof het of niet
maar veel cis-vrouwen die ik tegenkomen leren van mij in de zin van "Hey zo had ik er nog niet tegenaan gekeken,
maar nu je het zo noemt".

Janine
Gebruikersavatar
Jannet V
Berichten: 1311
Lid geworden op: 30 jun 2012, 20:06
Gender: Vrouw

Re: sociale transitie

Bericht door Jannet V »

Mirthe_s schreef: 10 apr 2018, 05:06
Jannet V schreef: 09 apr 2018, 21:57 Omdat je blijkbaar niet in staat bent om te begrijpen dat het MIJN ervaring is. Iets wat ik heb ervaren, mijn ervaring, mijn beleving.
Ik snap prima dat het jouw ervaring is en dat je het daarom deelt. En dus is het voor jou ook waar. Maar ik ben er in geinteresseerd, en vraag daaromdus of je iets meer openheid / diepgang in je ervaring wilt delen zodat ik ook een beeld kan vormen waarom dat je het zo ervaren hebt.
Ik ben er namelijk erg benieuwd naar waarom voor jou, als ik je goed begrijp, een cisvrouw een betere keuze is dan een transvrouw.

Immers voor een ervaring heb je moeten kunnen vergelijken tussen de 2 vriendinnen en zul je dus verschillen opgemerkt hebben, desnoods inderdaad alleen je gevoel.

Snap je? Puur interesse naar meer detail. En al helemaal geen aanval op de persoon. :)
Omdat ik op dat moment geen enkele transvrouw, transman of iemand met twijfels kende. Sterker nog, niet eens zolang daarvoor dacht ik echt dat ik bijna alleen zou zijn. (Op Kelly na...) Mijn eerste stappen waren zonder dit forum, ik was al opweg toen ik velen hier leerde kennen.
Samen hand in hand door de stormen van de stilte langs het eindeloze strand, ...was ik een stukje van jou. Nu de wind is gaan liggen, rust jij als herinnering in mij.
Gebruikersavatar
Marica
Berichten: 2917
Lid geworden op: 31 mei 2018, 15:57
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Woubrugge

Re: sociale transitie

Bericht door Marica »

Estherdokkum schreef: 29 mar 2018, 19:29 Hoi Allemaal,

ik ben nog niet aan de hormonen en ik krijg ook nog gespreken met een sexuloog.
maar ik wil eigenlijk al met de sociale transitie en zo dus ook uit de kast komen als mij zelf.
maar hoe pak ik het aan?
waar moet ik op letten en wat moet ik niet doen?

ik zou graag wat tips willen.

Liefs
Esther
:hbeat:
Ik sta nog helemaal aan het begin van de transitie MtF , maar leef al als vrouw samen met mijn lieve vrouw Karen met wie ik al 16 jaar getrouwd ben. Mezelf als vrouw presenteren ging heel snel met hulp van mijn meisje, die mij tips gaf met make up (less is more) en kleding. Nu wilde ik zelf een stijl ontdekken, en daar krijg ik alle ruimte in. Mijn ervaring is dat attitude alles is. Zelfverzekerd over straat en in het leven, en ik ervaar alleen maar dat ik als vrouw word gezien. Keer op keer en zelfs gisteravond nog in een restaurant waar we vaak kwamen als man en vrouw. Mijn vrouw werd herkent maar ik nu niet. :lol: Doe ik het toch goed , niet waar?
ImageJeg er Marica, jeg er en Lastebilsjåfør og Norge gal :)
Gebruikersavatar
Linda
Berichten: 132
Lid geworden op: 15 jul 2017, 15:05
Gender: Transgender

Re: sociale transitie

Bericht door Linda »

Sacha64 schreef: 02 jun 2018, 08:02
Estherdokkum schreef: 29 mar 2018, 19:29 Hoi Allemaal,

ik ben nog niet aan de hormonen en ik krijg ook nog gespreken met een sexuloog.
maar ik wil eigenlijk al met de sociale transitie en zo dus ook uit de kast komen als mij zelf.
maar hoe pak ik het aan?
waar moet ik op letten en wat moet ik niet doen?

ik zou graag wat tips willen.

Liefs
Esther
:hbeat:
Ik sta nog helemaal aan het begin van de transitie MtF , maar leef al als vrouw samen met mijn lieve vrouw Karen met wie ik al 16 jaar getrouwd ben. Mezelf als vrouw presenteren ging heel snel met hulp van mijn meisje, die mij tips gaf met make up (less is more) en kleding. Nu wilde ik zelf een stijl ontdekken, en daar krijg ik alle ruimte in. Mijn ervaring is dat attitude alles is. Zelfverzekerd over straat en in het leven, en ik ervaar alleen maar dat ik als vrouw word gezien. Keer op keer en zelfs gisteravond nog in een restaurant waar we vaak kwamen als man en vrouw. Mijn vrouw werd herkent maar ik nu niet. :lol: Doe ik het toch goed , niet waar?
Sacha,jouw verhaal strookt met het mijne en idd zelfzeker de straat op en niet kijken of je bekeken wordt is héél belangrijk want anders kom je er niet. Gisteren nog gaan ontbijten in een Bistro hier in de buurt en geen enkele reactie,en véél buiten komen is onontbeerlijk.
Gebruikersavatar
Marica
Berichten: 2917
Lid geworden op: 31 mei 2018, 15:57
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Woubrugge

Re: sociale transitie

Bericht door Marica »

Estherdokkum schreef: 07 apr 2018, 18:05 Beste Jaine,
ik wil me zelf zijn dus een antwoord op je vraag is dat ik meer me zelf wil zijn en als mede daardoor de coming-out er bij komt is dat mooi mee genomen.
en om daar een midden weg in te vinden vindt ik moeilijk.
en daarom vraag ik om tips.

Liefs Esther
Lieve Esther, waar wil je beginnen? Met kleding, of met make uppen, of kijken hoe vrouwen het doen, en dat eigen proberen te maken? Ik heb de stoute schoenen gewoon aangetrokken en ben vorig jaar eens in een jurk door Leiden gelopen. Dat voelde erg goed, en geen enkele reactie gehad. Nu zijn we niet allemaal zo makkelijk als ik als het gaat om als man in een jurk over straat te gaan op zaterdag in een drukke winkelstraat (haarlemmerstraat voor de bekenden)
Ik heb dit doorgezet door voortaan een rok aan te trekken als mijn vrouw en ik uit huis gingen voor boodschappen en uit eten. Nu ben ik ondertussen helemaal vrouw in kleding met borstprotheses in mijn bh en make up. En wordt ik als vrouw gelezen voor de niet zo oplettende kijker.

Het is helemaal aan jou Esther, ergens moet je beginnen aan iets, en dat uitbouwen. Misschien eerst eens make up oefenen, en een girly jeans aantrekken met een leuk shirtje er op. Niet te opvallende kleur doen, dan val je helemaal niet op. Let op mijn worden, het zal je echt meevallen, en dan wil je meer. Geef daar gewoon aan toe aan dat gevoel.
ImageJeg er Marica, jeg er en Lastebilsjåfør og Norge gal :)
Gebruikersavatar
Marica
Berichten: 2917
Lid geworden op: 31 mei 2018, 15:57
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Woubrugge

Re: sociale transitie

Bericht door Marica »

Oh, en even over een girls jeans, ze hebben wel zakken, maar die zijn niet geschikt om je telefoon en sleutelbos in te doen. Dus zorg voor een handtasje. Wil je, of durf je daar niet mee te lopen, neem dan een plastic tasje voor je spulletjes.
ImageJeg er Marica, jeg er en Lastebilsjåfør og Norge gal :)
Gebruikersavatar
Marica
Berichten: 2917
Lid geworden op: 31 mei 2018, 15:57
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Woubrugge

Re: sociale transitie

Bericht door Marica »

Ik wacht veel te lang met wijzigen van mijn post. Schoenen : Kijk voor lichte ( witte) kleuren sneakers, menig vrouw loopt op die dingen. Pest jezelf niet met hakken, daar moet je erg je best voor doen en oefenen X100 .
ImageJeg er Marica, jeg er en Lastebilsjåfør og Norge gal :)