Nieuwe chat! Zie dit topic.

Eerste afspraak met chirurg

Pas ik nou in een hokje of niet?
KasperP
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 sep 2018, 17:05
Gender: Trans FtM

Eerste afspraak met chirurg

Bericht door KasperP »

Ben sinds begin 2017 in gesprek met psychologen en Transgender Infopunt Gent. Zij hebben met heel goed geholpen in mijn zoektocht. Ik ben er meer dan zeker uit dat ik man ben.
Vorige week had ik mijn eerste gesprek met de plastisch chirurg voor een subcutane mammectomie en begin volgend jaar staat een afspraak bij de endocrinoloog ingepland. Eindelijk!
Maar ik wil het eerst eens hebben over de eerste afspraak bij de chirurg vorige week.
Ik kreeg eerst een assistent te zien die me de gangbare vragen stelde: Hoe lang al mee bezig, of ik al met hormonen bezig was, ... .
Toen mocht ik zelf vragen stellen.
Ik wist dat nadien het "moment" ging komen waarop hij ging vragen mijn borsten even te laten zien om te bekijken welke techniek ze zouden toepassen. Niet het moment waar ik naar uitkeek maar ik wist dat dit een moment was waar ik door moest.
Toen hij vanachter zijn buro vroeg om mijn trui even naar boven te houden voelde ik me rood worden. Ik vroeg nog of ik niet achter een paravan moest gaan staan, maar dat hoefde niet zei hij.
Het gevoel dat ik had toen ik mijn trui omhoog deed, kan ik bijna niet beschrijven. Die borsten, waar ik al zo lang niet meer zelf naar kijk, eventjes laten zien in een buro waar elk moment iemand kan binnen komen.
Nadien kwam de prof zelf binnen die ook enkele vragen stelde en nadien ook even mijn borsten zou moeten bekijken.
Hij vroeg me plaats te nemen achter de paravan en zei dat hij het onderzoek zo kort mogelijk zou houden omdat hij zich kon voorstellen hoe ambetant dit voor mij was.
Een andere aanpak waar ik me beter bij voelde. Uiteraard niet op mijn gemak, maar gewoon al heel anders.
Ik heb dit achteraf gemeld aan het Transgender Infopunt. Dat ze dit misschien kunnen meegeven aan assistenten.

Nadien dacht ik, heb ik nu overdreven gereageerd?

Ik ben in elk geval blij dat dit eerste gesprek achter de rug is. De operatie is voorlopig ingepland begin februari. En daar kijk ik wel naar uit.
Gebruikersavatar
Marica
Berichten: 2917
Lid geworden op: 31 mei 2018, 15:57
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Woubrugge

Re: Eerste afspraak met chirurg

Bericht door Marica »

Beste Kasper

Als jij je niet goed voelde bij de eerste man dan had je gewoon niet moeten meewerken totdat geluisterd werd naar jouw wensen die wel begrepen werden door de prof.
ImageJeg er Marica, jeg er en Lastebilsjåfør og Norge gal :)
Gebruikersavatar
janine2363
Berichten: 1034
Lid geworden op: 30 jul 2016, 18:21
Gender: Vrouw
Locatie: Hasselt

Re: Eerste afspraak met chirurg

Bericht door janine2363 »

KasperP schreef: 30 nov 2018, 14:57 Een andere aanpak waar ik me beter bij voelde. Uiteraard niet op mijn gemak, maar gewoon al heel anders.
Ik heb dit achteraf gemeld aan het Transgender Infopunt. Dat ze dit misschien kunnen meegeven aan assistenten.

Nadien dacht ik, heb ik nu overdreven gereageerd?

Ik ben in elk geval blij dat dit eerste gesprek achter de rug is. De operatie is voorlopig ingepland begin februari. En daar kijk ik wel naar uit.
Artsen en arts assistenten lijken zo gewend te zijn aan mensen lichamen dat ze zich niet realiseren hoe confronterend het kan voelen.
Ik ben voor mijn operatie ook 'ns ongevraagd aangeraakt "om te kijken of er wel genoeg huid was"

Dus ik heb de logische feedback gegeven van : "Is het een grote moeite om even te vragen, ook al weet je dat het antwoord toch ja is ?"

En de reactie was : "Ah ja, hadden we niet aan gedacht, maar we zullen er in het vervolg aan denken"

Feedback wel direkt geven aan de betrokkenen, eerlijker en effectiever
Gebruikersavatar
Nate_0
Berichten: 2923
Lid geworden op: 04 aug 2016, 20:16
Gender: Man

Re: Eerste afspraak met chirurg

Bericht door Nate_0 »

Het lijkt me ook dat dit niet protocol is (wellicht is dat op te zoeken). In het verleden heb ik bij behandelingen zelfs gehad dat wanneer er naar mijn voet gekeken werd, er al een gordijntje voor werd geschoven--vanwege privacyredenen. Als het goed is zou je een klacht in kunnen dienen via de website van het zh, want ze horen je met respect te behandelen en dit lijkt me nu niet zo ideaal.
meerdere zakken met zaagsel
Gebruikersavatar
Kams
Berichten: 49
Lid geworden op: 26 dec 2018, 17:35
Gender: Vrouw

Re: Eerste afspraak met chirurg

Bericht door Kams »

Nate_0 schreef: 31 dec 2018, 13:01 Het lijkt me ook dat dit niet protocol is (wellicht is dat op te zoeken). In het verleden heb ik bij behandelingen zelfs gehad dat wanneer er naar mijn voet gekeken werd, er al een gordijntje voor werd geschoven--vanwege privacyredenen. Als het goed is zou je een klacht in kunnen dienen via de website van het zh, want ze horen je met respect te behandelen en dit lijkt me nu niet zo ideaal.
Voor voeten is het misschien iets te ver gezocht. Maar over het algemeen is het op bijna alle ziekenhuizen, buitenpoli's, huisartsenposten en private locaties dat indien een patient zich dient te ontkleden. dat dat op een plaats gebeurt waar er niet iemand zo binnen loopt.
Houd er wel rekening mee dat een afscheidingswand in dezelfde ruimte al voldoende is. Dus als er iemand binnen kan lopen dat die de patiënt niet kan zien. maar de behandelaar hun wel kan verstaan.
Vanuit een wettelijk perspectief is het iets lastiger. Deel WGBO en deel BIG. Maar nergens 100% vastgelegd dat dit zo moet.

Idealiter. Geef het bij het ziekenhuis aan. Klachten zijn de enigste vorm van feedback die ze krijgen over dingen die fout gaan. En geeft de afdeling in kwestie ook weer een korte opfrisser van hoe het wel hoort.
Our loneliest, are found to be the kindest. The saddest among us are witnessed smiling the brightest. And our most damaged, are often our wisest. They've seen what lies behind those doors, and they do not wish it's suffering onto anyone else.