Nieuwe chat! Zie dit topic.

Openlijk transgender zijn

Pas ik nou in een hokje of niet?
AJpoekie
Berichten: 480
Lid geworden op: 25 mar 2018, 20:54
Gender: Trans FtM

Re: Openlijk transgender zijn

Bericht door AJpoekie »

Jillian schreef: 29 dec 2018, 14:38 Ik ben we open over naar vrienden familie volgt nog maar verwacht daar geen problemen mee. In het dagelijkse leven ben ik nog wel redelijk in stealth hoewel dat langzaam aan het veranderen is tegenwoordig doe ik de deur in open als ik een makkelijke jurk aan heb voorheen niet. Het voelt voor me alsof ik mijzelf langzaam aan het afpellen ben telkens dat stapje verder. Naar mijn gesprekken bij Stepwork ga ik inmiddels volledig gekleed als vrouw de deur uit.
Op mijn werk is gewoon een ander verhaal zoiezo werk kleding mannetje vrouwtje zien we precies eender uit.
Ik werk als uitzendkracht en het ziet er naar uit dat dat voorlopig niet zal veranderen ook ivm leeftijd zoals dat is heden ten dagen.
Dus ik ben in dubio of ik wel al die aandacht op me wil vestigen door het vooraf te vertellen en eventueel de vragen gewoon op me af laat komen een succesvol scenario is er toch niet.
Begrijpelijk dat je nog in dubio bent of je er wel of niet iets mee moet op je werk.
Ik zou aankijken tot het voor je echt niet meer draaglijk is om met de verkeerde naam en verkeerde persoonlijke voornaamwoorden te worden aangesproken. Het is een beetje wikken en wegen met wat zwaarder voor jou is, denk ik.

Ik werk ook voor een uitzendbureau (maar is wat anders, dat gaat om overal en nergens korte klussen doen. Ik had geen zin om telkens bij elke klus het uit te moeten leggen en nu mijn naam is aangepast ben ik best stealth denk ik) en heb ze gewoon gebeld of ze mijn naam wilden veranderen.
Daar was ik ook best gespannen voor, maar ik kreeg geen enkele vraag of opmerking. Ze deden er totaal niet moeilijk over, pasten het meteen aan. Ik heb ze hartelijk bedankt en we hingen op. Voor hun maakt het in principe weinig uit denk ik, zolang je je werk maar doet.
-Julian-

I don't want to be anything
Other than what I've been trying to be lately
[..]
I'm tired of looking around rooms wondering what I gotta do
Or who I'm supposed to be
I don't want to be anything other than me
Gebruikersavatar
Esther..
Berichten: 60
Lid geworden op: 20 dec 2015, 17:25
Gender: Trans MtF
Locatie: Amersfoort

Re: Openlijk transgender zijn

Bericht door Esther.. »

Interessant onderwerp dit, gezien ik dus op het punt ben aangekomen dat in 'stealth' modus zijn me meer en meer gaat irriteren.
Tot iets meer dan een jaar geleden vond ik het wel prima zo, maar dat is gaan veranderen.
Ik merkte vaker en vaker dat ik eigenlijk wel jaloers was op veel vrouwen in de zin van: zij kan dat wel gewoon altijd dragen dat zou ik ook zo graag willen en me gewoon niet prettig voelen in mannen kleding en uiterlijk.

Tevens heb ik ook geen zin meer om schone schijn te spelen en na vele jaren in de kast te hebben gezeten in ieder geval voor familie en vrienden uit de kast te komen zodat ik me niet meer anders hoef voor te doen dan wie ik ben.

Uiteraard valt men wel op dat ik ben gaan veranderen, iedereen die me een tijdje niet heeft gezien begint er over dat mijn haar zo lang is.
Nu heb ik hier natuurlijk een handig smoesje voor verzonnen, het is eigenlijk een halve waarheid.
Misschien dat bij sommige in mijn omgeving al wel de puzzelstukjes op hun plaats zijn gevallen maar zeggen ze het niet hardop.
Soms denk ik ook wel eens jemig dat niemand er nog over is begonnen het moet nu toch wel eens een keer opvallen (lang haar,vrouwelijke wenkbrauwen en ook de onderarmen altijd glad geëpileerd)

Wat me bemoedigd is dat ik hier veel vaker lees dat er positief of begrijpend gereageerd wordt door familie en/of vrienden dan afwijzend.
Dit geeft mij wel moed en kracht om nu eindelijk eens uit de kast te komen en me gewoon te uiten zoals ik me voel.
Uiteraard hou ik er wel rekening mee dat er misschien ook wel eens negatieve of afwijzende reacties van familie of vrienden tussen kunnen zitten.
Maar dat is dan hun probleem en niet de mijne.

Ik denk dat het laatste een goede mindset is waar ik lang over heb gedaan om zover te komen om openlijk transgender te kunnen gaan zijn.

Groetjes Esther.
Anon20230219
Berichten: 2557
Lid geworden op: 16 sep 2016, 20:40
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: Openlijk transgender zijn

Bericht door Anon20230219 »

Esther.. schreef: 30 dec 2018, 12:56 Interessant onderwerp dit, gezien ik dus op het punt ben aangekomen dat in 'stealth' modus zijn me meer en meer gaat irriteren.
Tot iets meer dan een jaar geleden vond ik het wel prima zo, maar dat is gaan veranderen.
Ik merkte vaker en vaker dat ik eigenlijk wel jaloers was op veel vrouwen in de zin van: zij kan dat wel gewoon altijd dragen dat zou ik ook zo graag willen en me gewoon niet prettig voelen in mannen kleding en uiterlijk.

Tevens heb ik ook geen zin meer om schone schijn te spelen en na vele jaren in de kast te hebben gezeten in ieder geval voor familie en vrienden uit de kast te komen zodat ik me niet meer anders hoef voor te doen dan wie ik ben.

Uiteraard valt men wel op dat ik ben gaan veranderen, iedereen die me een tijdje niet heeft gezien begint er over dat mijn haar zo lang is.
Nu heb ik hier natuurlijk een handig smoesje voor verzonnen, het is eigenlijk een halve waarheid.
Misschien dat bij sommige in mijn omgeving al wel de puzzelstukjes op hun plaats zijn gevallen maar zeggen ze het niet hardop.
Soms denk ik ook wel eens jemig dat niemand er nog over is begonnen het moet nu toch wel eens een keer opvallen (lang haar,vrouwelijke wenkbrauwen en ook de onderarmen altijd glad geëpileerd)

Wat me bemoedigd is dat ik hier veel vaker lees dat er positief of begrijpend gereageerd wordt door familie en/of vrienden dan afwijzend.
Dit geeft mij wel moed en kracht om nu eindelijk eens uit de kast te komen en me gewoon te uiten zoals ik me voel.
Uiteraard hou ik er wel rekening mee dat er misschien ook wel eens negatieve of afwijzende reacties van familie of vrienden tussen kunnen zitten.
Maar dat is dan hun probleem en niet de mijne.

Ik denk dat het laatste een goede mindset is waar ik lang over heb gedaan om zover te komen om openlijk transgender te kunnen gaan zijn.

Groetjes Esther.
Ja ik herken dit heel erg, op gegeven moment klim je tegen de muren op omdat je je eigen moet gedragen wat je steeds meer tegen gaat staan.
Ik ben langzaam maar zeker de verandering gaan doorvoeren en eenmaal mijn coming out te hebben gehad voelde ik mij zoveel lichter in mijn hoofd.
Moet eigenlijk toegeven dat de reacties in mijn geval slechtst een enkele keer negatief is en voor de rest altijd positief.
Gebruikersavatar
Esther..
Berichten: 60
Lid geworden op: 20 dec 2015, 17:25
Gender: Trans MtF
Locatie: Amersfoort

Re: Openlijk transgender zijn

Bericht door Esther.. »

Lisa1973 schreef: 30 dec 2018, 17:53 Ja ik herken dit heel erg, op gegeven moment klim je tegen de muren op omdat je je eigen moet gedragen wat je steeds meer tegen gaat staan.
Ik ben langzaam maar zeker de verandering gaan doorvoeren en eenmaal mijn coming out te hebben gehad voelde ik mij zoveel lichter in mijn hoofd.
Moet eigenlijk toegeven dat de reacties in mijn geval slechtst een enkele keer negatief is en voor de rest altijd positief.
Zo ongeveer voelt het wel, en het zal zeker een last van de spreekwoordelijke schouders zijn.
Gebruikersavatar
Wolfy_girl
Berichten: 361
Lid geworden op: 10 sep 2018, 17:54
Gender: Trans MtF
Locatie: Twente

Re: Openlijk transgender zijn

Bericht door Wolfy_girl »

Esther.. schreef: 30 dec 2018, 12:56 Interessant onderwerp dit, gezien ik dus op het punt ben aangekomen dat in 'stealth' modus zijn me meer en meer gaat irriteren.
Tot iets meer dan een jaar geleden vond ik het wel prima zo, maar dat is gaan veranderen.
Een kleine correctie: met "stealth" modus wordt eigenlijk een transgender bedoelt die in zijn of haar geslachtsrol leeft zonder dat mensen van de transitie weten. Ze leven dus als het ware als een cis persoon nadat ze de transitie hebben doorlopen.

Volgens mij doelde jij meer op "in de kast zijn"?

Sorry voor het muggenziften, maar het kan anders miscommunicatie opleveren.
AJpoekie
Berichten: 480
Lid geworden op: 25 mar 2018, 20:54
Gender: Trans FtM

Re: Openlijk transgender zijn

Bericht door AJpoekie »

Esther.. schreef: 30 dec 2018, 12:56 Uiteraard valt men wel op dat ik ben gaan veranderen, iedereen die me een tijdje niet heeft gezien begint er over dat mijn haar zo lang is.
Nu heb ik hier natuurlijk een handig smoesje voor verzonnen, het is eigenlijk een halve waarheid.
Misschien dat bij sommige in mijn omgeving al wel de puzzelstukjes op hun plaats zijn gevallen maar zeggen ze het niet hardop.
Soms denk ik ook wel eens jemig dat niemand er nog over is begonnen het moet nu toch wel eens een keer opvallen (lang haar,vrouwelijke wenkbrauwen en ook de onderarmen altijd glad geëpileerd)

Groetjes Esther.
Heey Esther,

Ik pak even een stukje uit je quote.
Ik denk dat het mensen wel opvalt, maar dat ze er wellicht niks van durven te zeggen.

Persoonlijk voorbeeld.
Bij mijn vorige opleiding stond ik nog op de wachtlijst bij Stepwork en ben ik nog in de kast gebleven tijdens mijn laatste studiejaar (tevens de tijd van mijn ontdekkingen). Op een gegeven moment ging ik met een klasgenoot naar het vrouwentoilet en daar werd ik weggejaagd "dit is een VROUWENtoilet". Na die gebeurtenis zei mijn klasgenoot "hun, ik snap dat echt niet, je hebt toch borsten". Keek ze even. Zag ze niks (binder), maar zei ze niks.

Kijk je gaat niet aan iemand vragen: "huh waar zijn je borsten gebleven?"

Dus ik denk dat mensen jou die veranderingen gewoon laten doorvoeren en dat ze er uit respect niet echt naar durven te vragen.
Maar dat is giswerk, natuurlijk.

Ik denk alleen dat het voor anderen awkward is of lastig en dat je dus niet 'moet' verwachten dat zij er zelf over gaan beginnen.
wellicht als jij het zelf doet (wanneer je er klaar voor bent), dan zullen ze zeggen "ja ik had de veranderingen al door, maar wilde jou je moment gunnen om ermee voor de dag te komen".
-Julian-

I don't want to be anything
Other than what I've been trying to be lately
[..]
I'm tired of looking around rooms wondering what I gotta do
Or who I'm supposed to be
I don't want to be anything other than me
Gebruikersavatar
Tijgertje
Berichten: 399
Lid geworden op: 29 okt 2018, 18:57
Gender: Anders

Re: Openlijk transgender zijn

Bericht door Tijgertje »

We maken het onszelf ook wel een beetje lastig met al die benamingen hè. Stealth, cis. Zijn deze termen niet gewoon te vervangen door woorden die wel iedereen begrijpt?
Anon20210626
Berichten: 2285
Lid geworden op: 02 jul 2013, 16:51
Gender: ———

Re: Openlijk transgender zijn

Bericht door Anon20210626 »

Deze termen begrijpt bijna iedereen hier over het algemeen .

ik wil in dit topic wel een kanttekening maken

De meesten verstaan onder stealth gaan iets anders als het begrip wat in dit topic naar voren komt

Stealth gaan betekend over het algemeen je oude leven achter laten en ergens een compleet nieuw starten en dan maar hopen , denken dat niemand iets ziet of merkt ...... en niet 'het stiekem jezelf zijn '.
Overigens ben ik van mening dat Carthago moet worden verwoest.
Gebruikersavatar
Esther..
Berichten: 60
Lid geworden op: 20 dec 2015, 17:25
Gender: Trans MtF
Locatie: Amersfoort

Re: Openlijk transgender zijn

Bericht door Esther.. »

Wolfy_girl schreef: 30 dec 2018, 20:29 Een kleine correctie: met "stealth" modus wordt eigenlijk een transgender bedoelt die in zijn of haar geslachtsrol leeft zonder dat mensen van de transitie weten. Ze leven dus als het ware als een cis persoon nadat ze de transitie hebben doorlopen.

Volgens mij doelde jij meer op "in de kast zijn"?

Sorry voor het muggenziften, maar het kan anders miscommunicatie opleveren.
Geeft niet hoor, nu is het voor mij ook duidelijk, ik wist niet dat deze vorm transitie ook bestond.
Ik dacht juist dat als je in transitie gaat het dus altijd verplicht was om ook 100% te gaan leven in geslachtsrol die je wenst aan te nemen.
Anon20190508
Berichten: 1249
Lid geworden op: 15 jul 2018, 20:35
Gender: Trans FtM

Re: Openlijk transgender zijn

Bericht door Anon20190508 »

Esther.. schreef: 01 jan 2019, 14:40
Wolfy_girl schreef: 30 dec 2018, 20:29 Een kleine correctie: met "stealth" modus wordt eigenlijk een transgender bedoelt die in zijn of haar geslachtsrol leeft zonder dat mensen van de transitie weten. Ze leven dus als het ware als een cis persoon nadat ze de transitie hebben doorlopen.

Volgens mij doelde jij meer op "in de kast zijn"?

Sorry voor het muggenziften, maar het kan anders miscommunicatie opleveren.
Geeft niet hoor, nu is het voor mij ook duidelijk, ik wist niet dat deze vorm transitie ook bestond.
Ik dacht juist dat als je in transitie gaat het dus altijd verplicht was om ook 100% te gaan leven in geslachtsrol die je wenst aan te nemen.
Nee, dat is volgens mij die norm van het VUmc voordat je aan hormonen mag beginnen. Maar hangt er maar vanaf wat je 'in geslachtsrol' vind... Dragen alle dames rokjes en hoge hakken? En lang haar? En makeup? Etc...
'Stealth' gaat vaak op voor transgenders die zo goed als nooit meer ge-misgendered worden omdat ze tenminste 99.9% passabel zijn.
I want to skip stones on your skin, boy
And drown me in your water

🏳️‍🌈 #femaletotwink 🏳️‍🌈