Nieuwe chat! Zie dit topic.

Openlijk transgender zijn

Pas ik nou in een hokje of niet?
Gebruikersavatar
janine2363
Berichten: 1034
Lid geworden op: 30 jul 2016, 18:21
Gender: Vrouw
Locatie: Hasselt

Re: Openlijk transgender zijn

Bericht door janine2363 »

Tijgertje schreef: 08 aug 2019, 21:17 Voor mijn therapeut was het ook klip en klaar en na drie gesprekken waren wij echt nog niet tot de kern van het probleem gekomen bleek achteraf. Wat ik uit de snelheid van dit traject opmaak is dat er sprake was van een sterke hunkering om de felbegeerde medicatie voorgeschreven te krijgen en niet naar de effecten op lange termijn.
Ik lees dit (en stukjes in de antwoorden hiervoor) als een wens voor duidelijkheid / zekerheid. Het zou fijn zijn om "zeker te zijn", weten wie je bent, wat te doen. 100% het ene geslacht (of het andere). Ik heb mijn weg gekozen in een situatie van onduidelijkheid en eigenlijk onzekerheid. Het is misschien niet het doel (en wat zou dat doel dan zijn) maar eerder een weg te kiezen te volgen en al lopende te vinden dat je het een betere is.
Ik heb een dag-1 switch gemaakt, want mensen zien toch wat ze zien en denken wat ze denken, daar verander ik niks aan. Er wordt wel eens gevraagd: "heb je geen spijt". Nu ja, ik heb best veel verloren en dat is spijtig, maar omdat ik nooit kan weten wat er op een ander pad gebeurd zou zijn. Wat is er te spijten ? En wat is de kern van "het probleem" anders dan: "Het is voor iedereen nodig als zichzelf te kunnen leven" ?
Gebruikersavatar
Tijgertje
Berichten: 399
Lid geworden op: 29 okt 2018, 18:57
Gender: Anders

Re: Openlijk transgender zijn

Bericht door Tijgertje »

Ik zie niet zo snel het verband tussen de quote van mijn reactie tov jouw reactie, maar dit terzijde.

Wat ik uit jouw reactie opmaak is dat er spijt is ontstaan van een beslissing. Je bent best veel verloren zeg je. Wat mij interesseert is, wat bedoel je hiermee? Of beter nog had je dit verlies had kunnen voorzien voordat je deze beslissing nam.
Gebruikersavatar
janine2363
Berichten: 1034
Lid geworden op: 30 jul 2016, 18:21
Gender: Vrouw
Locatie: Hasselt

Re: Openlijk transgender zijn

Bericht door janine2363 »

Tijgertje schreef: 15 aug 2019, 09:10 IWat ik uit jouw reactie opmaak is dat er spijt is ontstaan van een beslissing. Je bent best veel verloren zeg je. Wat mij interesseert is, wat bedoel je hiermee? Of beter nog had je dit verlies had kunnen voorzien voordat je deze beslissing nam.
Nee, er is geen spijt van een beslissing. Ik kan niet beslissen wie ik ben, enkel aanvaarden. Ik kan (en heb) wel beslist te leven naar wie ik ben, maar dat is eigenlijk ook geen echte keuze. Wat "spijtig" is, is dat door te leven als mijzelf, doordat anderen mij niet accepteren, ik mensen heb verloren.
Nu ja, ik heb ook mensen gevonden. In het bijzonder mijn zoontje. Die heeft altijd gezocht naar een band met mij, voor mijn transitie ging mij dat niet, en nu voelen wij ons zeer nabij. Mijn dochter aan de andere kant, daar ging het precies andersom, met haar probeer ik nu de band te herstelen.
Of ik dit had kunnen voorzien ? Ik had eerlijk gezegd gedacht dat de reactie van mijn kinderen precies andersom zou zijn.
schizo
Berichten: 52
Lid geworden op: 06 sep 2013, 22:15
Gender: Trans FtM

Re: Openlijk transgender zijn

Bericht door schizo »

Ik ben niet open over mijn trans-zijn. Ik woon in een ggz instelling en hoe meer mensen wat van je weten, hoe meer ze je kunnen pakken! Ik probeer hier anoniem te leven, ik ga bewust niet met andere bewoners om. Heb ook geen naamsticker op de voordeur. Vrienden heb ik buiten de deur. Allemaal ook uit de psychiatrie. En ben bevriend met een paar transmannen. Een daarvan woont ook in mijn woonplaats. Hem zie ik vaak. Ik leerde hem kennen toen ik 13 en hij 11 was. Na een tijdje nam hij contact met mij op en sindsdien zijn we weer bevriend. Ik ben misschien paranoide, maar ik wil geen problemen!
Gebruikersavatar
Shonny
Berichten: 86
Lid geworden op: 29 sep 2016, 14:37
Gender: Genderqueer
Locatie: Twente

Re: Openlijk transgender zijn

Bericht door Shonny »

Binnen mijn hechte vriendengroep (je kan ze op één hand tellen) weet iedereen het, ik kan gelukkig daar makkelijk en open over praten, merk ook dat je juist in die houding, goede feedback krijg in tegen vragen omdat men toch wel meer over willen weten.
Van de zomer in een 'vader-dochter' dag, heb ik met mijn dochter (30) daar voor het eerst over gesproken, ook zij was daar open en toegankelijk in en deed geen afbreuk in onze al goede verstandhouding (was een pak van mijn hart, je moest eens weten hoe ik daar tegen op keek)
Ik ben een mix uit genderqueer, non-binair of genderfluïde, om herkent te worden, maar wil je wel in een vakje geduwd worden? :snooty: