Nieuwe chat! Zie dit topic.

Autigender

Pas ik nou in een hokje of niet?
Gebruikersavatar
EmmaJJ
Berichten: 487
Lid geworden op: 08 jan 2017, 15:44
Gender: Vrouw
Locatie: Doorwerth

Autigender

Bericht door EmmaJJ »

Hoorde het voor het eerst.
Kennen jullie het?
Wat moet ik me er bij voorstellen?
Gebruikersavatar
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3639
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: Autigender

Bericht door Irene_de_Vreede »

Ik heb er nog nooit van gehoord, maar dat zegt op zich niks...
Irene
Anon20190508
Berichten: 1249
Lid geworden op: 15 jul 2018, 20:35
Gender: Trans FtM

Re: Autigender

Bericht door Anon20190508 »

Nog nooit van gehoord, ook. Waar heb je deze term vandaan?
I want to skip stones on your skin, boy
And drown me in your water

🏳️‍🌈 #femaletotwink 🏳️‍🌈
Gebruikersavatar
Mr.X
Berichten: 936
Lid geworden op: 17 jun 2013, 15:08
Gender: Trans FtM

Re: Autigender

Bericht door Mr.X »

Ik neem aan dat het te maken heeft met de hoge comorbiditeit tussen autisme en transgender?
Gebruikersavatar
EmmaJJ
Berichten: 487
Lid geworden op: 08 jan 2017, 15:44
Gender: Vrouw
Locatie: Doorwerth

Re: Autigender

Bericht door EmmaJJ »

Anon20190508
Berichten: 1249
Lid geworden op: 15 jul 2018, 20:35
Gender: Trans FtM

Re: Autigender

Bericht door Anon20190508 »

https://candidlyautistic.tumblr.com/pos ... -it-used-a
Specifically, gender is a social construct. The primary deficit of autism includes difficulties interpreting and understanding social constructions. This means that we have a disability that inherently makes understanding gender part of our disability.

Because of this, we can have exceptionally complicated and unique understanding of what gender is, how it affects us, and how we express gender.

Autigender is a word that describes this unique, complicated relationship. So when a person is saying that they are autigender, what they are saying is more or less that their understanding of gender is fundamentally altered by their autism.
I want to skip stones on your skin, boy
And drown me in your water

🏳️‍🌈 #femaletotwink 🏳️‍🌈
Gebruikersavatar
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3639
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: Autigender

Bericht door Irene_de_Vreede »

Gelukkig geen last van :)
Irene
Gebruikersavatar
Goose
Berichten: 319
Lid geworden op: 31 dec 2017, 20:25
Gender: Genderqueer

Re: Autigender

Bericht door Goose »

Het is een interessant idee, maar in hoeverre het waar is betwijfel ik. Veel mensen, ook mensen in het spectrum, hebben toch echt wel een duidelijk idee wat hun gender is.
Daan
Gebruikersavatar
Sara
Berichten: 389
Lid geworden op: 16 okt 2014, 21:11
Gender: Non-binair
Locatie: Zevenaar

Re: Autigender

Bericht door Sara »

Ik kan me goed voorstellen dat mensen op het spectrum een eigen kijk kunnen hebben op iets dat aan elkaar hangt van sociale conventies. Niet de inherente behoefte hebben (of de druk voelen) om zich te conformeren aan deze conventies is ook wel iets wat deze mensen kan typeren. Het idee van een deels door ASS gedreven vorm van gender-non-conformisme vind ik dus niet zo gek. Of hier een apart woord voor nodig is, weet ik niet. Het impliceert misschien wel dat ASS de enige oorzaak is. Wat ik interessanter vind, is hoe het dan wordt geuit behalve via Tumblr.

Het helpt natuurlijk niet echt dat je zijdelings weer in een discussie terecht komt over comorbiditeit tussen genderdisforie en ASS.
Gebruikersavatar
Wolfy_girl
Berichten: 361
Lid geworden op: 10 sep 2018, 17:54
Gender: Trans MtF
Locatie: Twente

Re: Autigender

Bericht door Wolfy_girl »

Om eerlijk te zijn vind ik dit een moeilijk onderwerp om me achter te scharen. Ik heb zelf autisme en mijn autisme is ontzettend vaak tegen mij en ook andere transgenders gebruikt om mijn transgender zijn te ontkrachten (zelfs mijn familie deed dit). Ik denk dat dit concept dat soort "ableist" transfoben alleen maar met meer munitie voorziet, en dat soort mensen kan ik missen als kiespijn.

Los daar van durf ik ook te wedden dat ik mijn identiteit ook veel anders ervaar dan een andere autist, vooral omdat autisme nou eenmaal zo'n groot spectrum is. Dat maakt het wat lastig om gender identiteit en autisme vast te leggen in een definitie, denk ik. Veel neurotypische mensen zullen er wellicht toch geen interesse in hebben.