Autigender

Pas ik nou in een hokje of niet?
Simão
Berichten: 865
Lid geworden op: 07 aug 2013, 09:26
Gender: Transgender
Locatie: Alentejo, Portugal
Contacteer:

Re: Autigender

Bericht door Simão »

Ik denk dat het mooi aangeeft dat waar gender voor staat vooral aangeleerd is en dat het heel moeilijk is om gender te duiden.

Ik vind het niet okay om met dit label te komen en aan autisme te hangen. Ik denk namelijk dat het natuurlijk is om niet precies te weten van welk gender je bent. Als je opgroeit "in het wild" zul je daar volgens mij ook geen idee van hebben. Je merkt alleen dat je een ander gender dan geslacht hebt als je moeite hebt met je geslachtskenmerken in welke vorm dan ook. Vandaar dat het vroeger transsexueel heette.
Een ander uiterlijk(lichamelijk) geslacht dan innerlijk (geestelijk)geslacht.
Omdat dit "sexueel" verwarring bracht omdat homofielen op een gegeven moment homosexuelen werden genoemd (omdat homofiel suggereerd dat het een ziekte is) en "sexueel" dus met je orientatie in verband werd gebracht, en transsexueel zijn is geen orientatie, kwam het woord transgender pas in beeld. Maar nu gaan ze dus ook weer verzinnen dat er verschil is tussen een transsexueel en een transgender, omdat beide woorden door elkaar bestaan. Het wordt er niet makkelijker op. Ik kan nog wel een tijdje doorgaan over labels en wat daar mee mis kan zijn (hoewel het ook wel degelijk een nut kan hebben), zoals dat pangender ineens suggereerd dat de anderen alleen maar met genitaliën bezig zijn en niet buiten de cis dating pool zouden kijken om maar wat te noemen.

Maar betreffende "autigender", het is een niet te begrijpen label omdat auti bijna auto = zelf is en voor buitenstaanders echt niet meteen "autisme" roept. Autogender is trouwens op zich helemaal niet verkeerd waarom zou je niet "eigen gender" zijn als je er niet uitkomt wat je nou bent.
Verder zie ik niet hoe je gender kunt samentrekken met een aandoening. Krijgen we dan ook de schyzogender, bipolgender, waangender?
Als je wilt aanduiden dat je als een autist een ander idee van gender zou hebben, is dit echt niet de manier.
Nee, ik vind dit geen behoorlijk label, slecht over nagedacht en in mijn ogen zelfs volkomen onnodig.

Ik vind het jammer dat mensen gender zien als iets dat je hebt als een los onderdeel ofzo. "Heb je ook zo´n last van je gender?" "Welk gender heb jij eigenlijk?"
Het is toch gewoon veel meer wie je bent?

Zo zie ik het tenminste, maar ik weet ondertussen dat ik soms behoorlijk afwijk met mijn gedachten.
"We vinden steun bij de mensen die het met ons eens zijn, en groei bij de mensen die het met ons oneens zijn" Frank A.Clark
Anon20190508
Berichten: 1249
Lid geworden op: 15 jul 2018, 20:35
Gender: Trans FtM

Re: Autigender

Bericht door Anon20190508 »

Ik denk dat mensen van het autisme-spectrum overigens zelf met deze term gekomen zijn, niet mensen die niet op dat spectrum zitten, Simao.
I want to skip stones on your skin, boy
And drown me in your water

🏳️‍🌈 #femaletotwink 🏳️‍🌈
Simão
Berichten: 865
Lid geworden op: 07 aug 2013, 09:26
Gender: Transgender
Locatie: Alentejo, Portugal
Contacteer:

Re: Autigender

Bericht door Simão »

Eros schreef: 30 jan 2019, 16:41 Ik denk dat mensen van het autisme-spectrum overigens zelf met deze term gekomen zijn, niet mensen die niet op dat spectrum zitten, Simao.
Daar ging ik van uit (zie "Als je wilt aanduiden dat je als een autist een ander idee van gender zou hebben, is dit echt niet de manier" ) maar ik vind het niet relevant wie het verzonnen heeft. Ik vind het een onduidelijke term en foute samentrekking.

Maakt het voor jou (anderen mogen ook antwoorden natuurlijk) iets uit waar het vandaan komt en waarom dan?
"We vinden steun bij de mensen die het met ons eens zijn, en groei bij de mensen die het met ons oneens zijn" Frank A.Clark
Anon20190508
Berichten: 1249
Lid geworden op: 15 jul 2018, 20:35
Gender: Trans FtM

Re: Autigender

Bericht door Anon20190508 »

Simão schreef: 30 jan 2019, 19:45
Eros schreef: 30 jan 2019, 16:41 Ik denk dat mensen van het autisme-spectrum overigens zelf met deze term gekomen zijn, niet mensen die niet op dat spectrum zitten, Simao.
Daar ging ik van uit (zie "Als je wilt aanduiden dat je als een autist een ander idee van gender zou hebben, is dit echt niet de manier" ) maar ik vind het niet relevant wie het verzonnen heeft. Ik vind het een onduidelijke term en foute samentrekking.

Maakt het voor jou (anderen mogen ook antwoorden natuurlijk) iets uit waar het vandaan komt en waarom dan?
Als het vanuit henzelf komt denk ik dat dat iets is wat we moeten respecteren, ongeacht of we het ermee eens zijn of niet. Niet iedereen die met autisme zit hoeft namelijk ook automatisch ook aan deze beweging mee te doen, en aangezien wij de term allemaal (denk ik) nu voor het eerste hoorden, denk ik dat het opgaat voor een heel selectieve groep mensen. Dus niemand zegt dat dit geldt voor elke autistische trans ever, en je gaat er wel een beetje op los alsof je het ziet als een label wat we nu maar op iedere autistische trans willen gaan plakken, of alsof dit groepje wilt dat we dat gaan doen.
Ik kan me heel goed voorstellen dat voor iemand die trans is en op het autistisch spectrum zit, hun gender anders gezien kan worden op een manier die anderen met dezelfde situatie alleen begrijpen, en neurotypische mensen geen idee van hebben.
I want to skip stones on your skin, boy
And drown me in your water

🏳️‍🌈 #femaletotwink 🏳️‍🌈
Simão
Berichten: 865
Lid geworden op: 07 aug 2013, 09:26
Gender: Transgender
Locatie: Alentejo, Portugal
Contacteer:

Re: Autigender

Bericht door Simão »

Het heeft niets te maken met het al of niet respecteren van de inhoud. Het gaat zuiver om het woord.
Ik kan ook heel goed begrijpen dat ze gender heel anders zien, daar gender helemaal niet zo goed te duiden is en het verschil vooral aangeleerd is. Ik zeg ook dat bv autogender ook gewoon van toepassing kan zijn. Je eigen gender hebben.

Ik ga er ook niet vanuit dat "we" dit label gaan plakken, nogmaals, ik ga ervanuit dat mensen vooral zichzelf labelen, maar heb het alleen over het feit dat het woord een vreemde uitvinding is die taalkundig nogal wat vragen oproept.

Het lijkt erop dat je een en ander leest als een aanval. Het is gewoon een gedachtengang die ik uitspreek en er staat helemaal niets tegen autisme of personen met autisme.

En misschien is het ook maar alleen een hip iets van een subgroepje waar we verder niets mee te maken hebben en dat over waait ofzo. Zoals mensen elkaar nigga kunnen noemen als ze maar in het juiste kringetje zitten. Ook goed.
Met mij kun je alle kanten op hoor ;) Ik ben niet iemand die een ander wil overtuigen van mijn gelijk ofzo. Ik zeg allen wat ik van bepaalde dingen vindt en verwacht echt niet dat iedereen ook zo denkt en als er tegenargumenten komen vind ik dat alleen maar fijn om een beter beeld te vormen.
"We vinden steun bij de mensen die het met ons eens zijn, en groei bij de mensen die het met ons oneens zijn" Frank A.Clark
Nilas
Berichten: 73
Lid geworden op: 23 apr 2019, 22:16
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: hij/hem
Locatie: Brabant

Re: Autigender

Bericht door Nilas »

Dit klinkt interessant. Ik heb zelf nog maar 2 jaar geleden de diagnose ASS gekregen en dat was voor mij echt een opluchting ('ik ben niet gek'). Ik heb daar inmiddels begeleiding voor. Maar nu twijfel ik ook over mijn gender.

Als ik je goed begrijp betekent autigender zoiets als 'moeite heben met het ontdekken van je gender identity omdat je sociale conventies niet goed begrijpt/doorziet'? Klopt dat?

In dat geval denk ik dat de term autigender alleen van toepassing is op autisten die normaal gesproken moeite hebben met het onderscheiden van mannelijke en vrouwelijke eigenschappen. Ik heb daar geen enkele moeite mee en ik schaar me dus ook niet onder die term.

Zoals hierboven gezegd hoop ik ook dat die term overwaait, want ik vind het een verwarrend woord en ik denk dat het mensen munitie geeft als zij zin hebben om autisten en TG's te beledigen.
oh, is that what they call it nowadays :fpalm:
Vethrvolnir
Berichten: 2347
Lid geworden op: 27 mei 2019, 20:07
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: hij/hem

Re: Autigender

Bericht door Vethrvolnir »

Hier ook autisme en trans (en bi)
Het is niet zozeer dat ik de sociale constructen gender en andere sociale constructen niet zie of niet begrijp. Het is meer dat ik ze WEL zie en begrijp voor wat ze zijn en dat ik dan denk .... beste neurotypicals steek die sociale constructen maar waar de zon niet schijnt en val mij er niet mee lastig.
:shock:
bananathan
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 mar 2019, 18:14
Gender: Trans FtM

Testosteron en autisme

Bericht door bananathan »

https://www.anneliesspek.nl/wp-content/ ... 052019.pdf

Misschien is dit wel interessante literatuur om eens door te nemen. In dit bestand staan wel wat uitspraken die nogal trans-onvriendelijk zijn verwoord. Daarnaast zou ik (inclusief mezelf) aanraden eens te zoeken op de "testosteron-hypothese", een mogelijke verklaring voor hoe de meeste transgender autisten onder FTM vallen.

Als autistische transman ben ik persoonlijk geen voorstander van de term "autigender". Naar mijn logica is gender nog altijd een spectrum dat van blauw in roze overloopt. Dit is omdat er maar twee sekses bestaan; natuurlijk is er variatie in hoe primaire en secundaire geslachtskenmerken zich ontwikkelen, maar het is het één, het ander... of een combinatie van beide. Er is op zichzelf geen derde sekse.

Natuurlijk zal ik nonbinary mensen altijd respecteren, of je je nou identificeert als ergens in het midden van het spectrum, zoals ik logisch zou vinden, of op een andere manier.

Het punt wat ik probeer te maken is dat ik niet geloof dat neurodivergency een apart gender kan zijn. Ik denk dat autisme, of een andere neurodivergency, zeker invloed kan hebben op iemands genderidentiteit. Misschien is het ook wel zo, misschien niet, ongetwijfeld zijn er mensen die het zo ervaren.

Maar hoewel autisme vast invloed kan hebben op de beleving van gender, geloof ik niet in "autigender", althans niet als genderidentiteit op zichzelf. Als eigenschap zou het eventueel kunnen.

(Voorbeeld: ik heb als eigenschap "transgender", als genderidentiteit "man".

Zo kan iemand anders als eigenschap "autigender" hebben, en als genderidentiteit "nonbinary", of vrouw of man natuurlijk. Maar autigender als identiteit lijkt me sterk.)

Feel free to disagree. Ik ben benieuwd naar de meningen van anderen, ik heb het weer eens veel te lang gemaakt geloof ik, haha :D
If there's nothing left to lose
Then what do we have to prove
Let's spread our wings tonight
Fargesia
Berichten: 91
Lid geworden op: 12 jul 2022, 13:50
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: maakt me niet uit

Re: Autigender

Bericht door Fargesia »

Goose schreef: 27 jan 2019, 23:37 Het is een interessant idee, maar in hoeverre het waar is betwijfel ik. Veel mensen, ook mensen in het spectrum, hebben toch echt wel een duidelijk idee wat hun gender is.
Je stelt nu dat omdat velen iets níet herkennen, er reden is om aan het bestaan te twijfelen.
Hoe is dat anders dan cisgenders die het bestaan van transen proberen te ontkennen ?
Wolfy_girl schreef: 29 jan 2019, 01:40 Om eerlijk te zijn vind ik dit een moeilijk onderwerp om me achter te scharen. Ik heb zelf autisme en mijn autisme is ontzettend vaak tegen mij en ook andere transgenders gebruikt om mijn transgender zijn te ontkrachten (zelfs mijn familie deed dit). Ik denk dat dit concept dat soort "ableist" transfoben alleen maar met meer munitie voorziet, en dat soort mensen kan ik missen als kiespijn.

Los daar van durf ik ook te wedden dat ik mijn identiteit ook veel anders ervaar dan een andere autist, vooral omdat autisme nou eenmaal zo'n groot spectrum is. Dat maakt het wat lastig om gender identiteit en autisme vast te leggen in een definitie, denk ik. Veel neurotypische mensen zullen er wellicht toch geen interesse in hebben.
Hey mede-auti !
Met je eens, ASS is een erg breed begrip en dus is er ook niet zoiets als "de" autigender. Net zo min als er zoiets bestaat als "de" non-binair. Het zijn allemaal nogal brede begrippen.
Dat anderen het gebruiken om te proberen iets te ontkrachten is jammer, maar daar ontkomen we hoe dan ook helaas toch niet aan vrees ik...
Simão schreef: 30 jan 2019, 16:37 Maar betreffende "autigender", het is een niet te begrijpen label omdat auti bijna auto = zelf is en voor buitenstaanders echt niet meteen "autisme" roept.
Veel van de labels zijn onbegrijpelijk voor degenen die zich er niet in herkennen. Zie de weerstand van de grote massa in de wereld, die weinig begrijpt van al die labeltjes...
Autigender echter is een juist wel degelijk te begrijpen label voor degene die zich er in herkent.
En het is dan ook juist voor die groep bedoeld : de autigenders.
Anon20190508 schreef: 30 jan 2019, 19:49 Als het vanuit henzelf komt denk ik dat dat iets is wat we moeten respecteren, ongeacht of we het ermee eens zijn of niet. Niet iedereen die met autisme zit hoeft namelijk ook automatisch ook aan deze beweging mee te doen, en aangezien wij de term allemaal (denk ik) nu voor het eerste hoorden, denk ik dat het opgaat voor een heel selectieve groep mensen. Dus niemand zegt dat dit geldt voor elke autistische trans ever, en je gaat er wel een beetje op los alsof je het ziet als een label wat we nu maar op iedere autistische trans willen gaan plakken, of alsof dit groepje wilt dat we dat gaan doen.
Ik kan me heel goed voorstellen dat voor iemand die trans is en op het autistisch spectrum zit, hun gender anders gezien kan worden op een manier die anderen met dezelfde situatie alleen begrijpen, en neurotypische mensen geen idee van hebben.
Dat vat het mijns inziens aardig samen. Niet elke autistische trans of enby zal zich herkennen in het labeltje "autigender".
Maar degene die dat wel doet, bied het inderdaad een stukje zelfinzicht die de meeste neurotypischen (denk ik) moeilijk kunnen begrijpen.

Als ik naar mezelf kijk, voel ik me vaak ook tussen de transen en non-binairen soms een buitenbeentje, omdat bijna iedereen zo'n duidelijk beeld heeft van hoe ze zich voelen. Fluïde, mannelijk, vrouwelijk, een mix daarvan, beiden juist niet, etc etc.
En ik ? Géén idee, nog steeds niet. Omdat ik gewoon niet helemaal begrijp hoe het voelt, om jezelf (al dan niet deels) mannelijk of vrouwelijk te voelen. Zoals iemand in een meeting me vroeg : "is het voor jou voornamelijk een mentaal concept dan, non-binair zijn ?"
Het antwoord is ambivalant : nee, het is veel meer dan alleen een mentaal iets. Maar anderzijds ook ja, het is vooral een mentaal iets omdat álles in mijn leven dat is. Mijn autisme betekend dat ik bomvol gevoel en emotie zit, maar dat niet kan verwoorden, niet altijd kan uiten en niet altijd begrijp - dus het probeer mentaal te conceptualiseren om er tenminste woorden aan te kunnen geven.

Maar inderdaad, elke auti is anders net zoals elke non binair verschillend kan zijn dus het betekend niet dat vanaf nu elke autistische trans zich als autigender zal identificeren.
Simão schreef: 30 jan 2019, 20:07 Het heeft niets te maken met het al of niet respecteren van de inhoud. Het gaat zuiver om het woord.
Met alle respect, maar dat hoor ik mensen ook zeggen over de voornaamwoorden "hun" en "hen".
Is die grammaticale correctheid van een woord nu belangrijker dan de waarde die het heeft voor mensen die het willen gebruiken omdat ze vinden dat het hun omschrijft ?
bananathan schreef: 17 aug 2019, 23:22 Als autistische transman ben ik persoonlijk geen voorstander van de term "autigender". Naar mijn logica is gender nog altijd een spectrum dat van blauw in roze overloopt. Dit is omdat er maar twee sekses bestaan; natuurlijk is er variatie in hoe primaire en secundaire geslachtskenmerken zich ontwikkelen, maar het is het één, het ander... of een combinatie van beide. Er is op zichzelf geen derde sekse.

Natuurlijk zal ik nonbinary mensen altijd respecteren, of je je nou identificeert als ergens in het midden van het spectrum, zoals ik logisch zou vinden, of op een andere manier.

Het punt wat ik probeer te maken is dat ik niet geloof dat neurodivergency een apart gender kan zijn. Ik denk dat autisme, of een andere neurodivergency, zeker invloed kan hebben op iemands genderidentiteit. Misschien is het ook wel zo, misschien niet, ongetwijfeld zijn er mensen die het zo ervaren.
Over dat derde gender : verschillende culturen kennen al eeuwen lang een derde gender, en waarom niet ? Je probeert nu nog steeds een en ander binair in te delen - er is man en vrouw, en alles wat zich als anders definieert probeer je nu in een samenstelling van die binaire hokjes te plaatsen.
Waarom zou dat zo zijn ? Is dat niet hetzelfde zeggen als dat neutraal niet bestaat, omdat er alleen goed en slecht is en verhoudingen daartussen ? Of dat het midden niet bestaat, slechts links, rechts en verhoudingen daarvan ?

Autigender stelt niet dat autigender een gender an sich is. Het stelt dat autisme een enorme invloed heeft op de genderbeleving, welke dan ook evengoed nog nb, trans of whatever kan zijn.

.
..
.

Nou, voor degene die het nog niet begreep : ik ben dus iemand die juist in de term autigender het ontbrekende stukje van de puzzel vond.
En nee, dat hoeft een ander niet te begrijpen ( en kán een ander vaak ook gewoon echt niet begrijpen denk ik). Accepteer ons gewoon. We zijn er. Het is echt.
Het is onnodig om argumenten aan te voeren over waarom het wel of niet echt zou zijn - dat is niet anders dan cissen die discussiëren over waarom transen niet bestaan in hun optiek :-)
ThornTundra
Berichten: 34
Lid geworden op: 18 mei 2023, 22:08
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: die/hun
Locatie: Gelderland
Contacteer:

Re: Autigender

Bericht door ThornTundra »

Het is in principe een xenogender, een gender dat valt buiten de gebruikelijke perspectieven van genderervaringen (mannelijk, vrouwelijk, androgeen). Ik zit toevallig in een community waar de grenzen van identiteit heel erg worden gepusht. Daar betrekken veel mensen hun gender met dieren, zoals wolfgender of katgender. Tuurlijk kun je je op zo'n moment de vraag stellen wat gender dan uberhaupt nog betekent, maar naar mijn weten is dat ook een beetje de essentie: je mag zelf weten hoe jij je gender wilt omschrijven. Dus als autisme daar een grote rol bij speelt, waarom ook niet?
Intake: 06/04/2022
Top surgery: 07/12/2022
T-date: 15/02/2023

Afbeelding
Plaats reactie