Welke gevolgen zou een transitie hebben?

Pas ik nou in een hokje of niet?
janine2363
Berichten: 1034
Lid geworden op: 30 jul 2016, 18:21
Gender: Vrouw
Locatie: Hasselt

Re: Welke gevolgen zou een transitie hebben?

Bericht door janine2363 »

floor schreef: 27 jun 2019, 23:45 Iemand schreef eerder op dit forum dat het beste wat een transitie kan brengen een soort surrogaat is van wat diegene eigenlijk wil, en zo voelt het voor mij ook een beetje.
Het brengt gewoon het gevoel van geluk jezelf te zijn en dat is onbetaalbaar. Als je er perse uit wil zien als iemand die je niet ben, da's wat anders ...
floor schreef: 27 jun 2019, 23:45 Welke impact heeft de transitie gehad op je carrière?
Geen, maar ik werkte al 25 jaar in de high-tech en daar telt je kunnen meer als je looks
floor schreef: 27 jun 2019, 23:45 Welke impact heeft de transitie gehad op je romantische leven?
Dat bestaat nu pas echt
floor schreef: 27 jun 2019, 23:45 Hoe hevig moet de genderdysforie zijn om een transitie te kunnen verantwoorden?
Ik denk dat je het "als jezelf leven" los moet zien van "operaties om je lichaam fysiek te veranderen"

Voor iedereen die om een of andere reden niet helemaal gelukkig is met hoe hij/zij leeft of is, is een transitie een goed idee.
Nate_0
Berichten: 2923
Lid geworden op: 04 aug 2016, 20:16
Gender: Man

Re: Welke gevolgen zou een transitie hebben?

Bericht door Nate_0 »

janine2363 schreef: 22 jul 2019, 07:35 Voor iedereen die om een of andere reden niet helemaal gelukkig is met hoe hij/zij leeft of is, is een transitie een goed idee.
Hmm... Ik hoop dat dit een grap is maar mits het dat niet is: ik ben van mening dat dit zeker niet waar is? Er zijn genoeg oorzaken buiten genderdysforie om die iemand ongelukkig kan maken in zijn lichaam of leven. Op het moment dat zo iemand dus in transitie gaat, heeft diegene alleen een extra set issues d'r bij (in, jawel, de vorm van dysforie).
meerdere zakken met zaagsel
Sara
Berichten: 389
Lid geworden op: 16 okt 2014, 21:11
Gender: Non-binair
Locatie: Zevenaar
Contacteer:

Re: Welke gevolgen zou een transitie hebben?

Bericht door Sara »

Sluit ik me bij aan in de zin van dat er een heel spectrum aan opties is, van accepteren dat je nooit helemaal gelukkig gaat zijn met sommige aspecten van je leven aan de ene kant, tot een medische/sociale transitie aan de andere kant. Ik kan niet spreken voor degenen die helemaal niet tevreden zijn, maar ‘niet helemaal’ geeft je volgens mij juist de ruimte om te onderhandelen met jezelf. Ik denk dat het goed is dat Floor deze vragen stelt, ik heb er alleen uit eigen ervaring geen antwoorden op.
Marijn
Berichten: 764
Lid geworden op: 29 jun 2017, 13:23
Gender: Vrouw
Locatie: Twente

Re: Welke gevolgen zou een transitie hebben?

Bericht door Marijn »

Welke impact heeft de transitie gehad op je carrière?

Tot nu toe geen, mijn huidige werkgever en collega's accepteren me zoals ik ben. Alleen het bedrijf stopt eind dit jaar, dus ik ben nu op zoek naar ander werk en dat kan best eens lastiger zijn dan het anders geweest zou zijn, maar dat is lastig inschatten.

Welke impact heeft de transitie gehad op je romantische leven?

Mijn relatie is beëindigd. Niet zozeer door gebrek aan acceptatie (hij is ook transgender) maar doordat de gevoelens en aantrekkingskracht veranderden en we tot de conclusie kwamen dat we alleen nog heel goede vrienden waren (en nog steeds zijn).

Hoe hevig moet de genderdysforie zijn om een transitie te kunnen verantwoorden?

Ten eerste, wat is 'moet'? Wie bepaalt dat voor je?

Bij mij was er weinig dysforie voor mijn transitie. Ik voelde me niet zo verbonden met mijn lichaam en was niet erg happy met wie ik was. Maar niets hevigs. Toen ik begon te twijfelen over mijn gender ben ik gaan experimenteren met mijn uiterlijk en dat voelde goed. Toen naar Stepwork gestapt (destijds nog zonder wachttijd, ze waren net begonnen). Uiteindelijk na pakweg een half jaar aan de hormonen begonnen en dat voelde HEEL goed.

Bij mij komt de bevestiging dus meer uit de positieve gevoelens na de stappen in mijn transitie dan uit negatieve gevoelens vooraf.

Ik ben ook niet passabel, maar ben blij met wat ik in de spiegel zie (behalve het stuk down there, maar dat komt nog) en wat anderen, zeker onbekenden, vinden heb ik schijt aan. Zolang ze niet agressief worden of actief gaan discrimineren of zo.
"The reward for conformity is that everyone likes you but yourself." - Rita Mae Brown
Jannet V
Berichten: 1311
Lid geworden op: 30 jun 2012, 20:06
Gender: Vrouw

Re: Welke gevolgen zou een transitie hebben?

Bericht door Jannet V »

Als ik 8 jaar geleden niet had besloten om de sprong te wagen had ik nu niet meer geleefd. De gevolgen van een transitie hebben dan ook geen rol gespeeld om te besluiten mijn hart te volgen. Het is niet meer en niet minder, het is realiteit en de rest niet belangrijk genoeg. Egoïstisch? Misschien wel maar ik ben er nog steeds.
Samen hand in hand door de stormen van de stilte langs het eindeloze strand, ...was ik een stukje van jou. Nu de wind is gaan liggen, rust jij als herinnering in mij.
Eva
Beheerder
Berichten: 6805
Lid geworden op: 25 mar 2012, 11:00
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Welke gevolgen zou een transitie hebben?

Bericht door Eva »

Welke impact heeft de transitie gehad op je carrière?
Geen. Ik moet zeggen dat dit een enorme drempel is geweest. In die tijd was ik zelfstandig ondernemer en een van onze belangrijkste klanten was een hotshot met een streng gereformeerde achtergrond. Hij moest er aan wennen, vooral toen ik op een door zijn bedrijf georganiseerde beurs verscheen. Als Eva. Zijn mededirecteuren waren van aanvang aan positief en hijzelf trok ook al snel bij.

Welke impact heeft de transitie gehad op je romantische leven?
Enorm. Mijn toenmalige echtgenote was ernstig ziek en heeft ook mijn SRS niet meer kunnen meemaken. Dat was heel verdrietig. Het heeft trouwens niet veel gescheeld of ik was mijn vrouw al heel snel gevolgd; de zaalarts had me concreet opgegeven.
Al vrij snel kwam mijn huidige vrouw in beeld; Emma. Zij heeft mijn leven grondig nieuw leven ingeblazen. Romantisch leven ook. Écht léven!

Hoe hevig moet de genderdysforie zijn om een transitie te kunnen verantwoorden?
Is hevigheid een meetbaar gegeven? Ik weet het niet. Was ik tijdens mijn transitie honderd procent zeker van mijn zaak? Niet helemaal. Ik heb er soms over gedacht hoe het zou zijn als ik terug zou vallen naar mijn vorige leven. Mijn bestaan als (kennelijk) man. Dat leek me onmogelijk.

Ik wil er nog iets aan toevoegen. Iets dat ik niet had (kunnen) voorzien.
Ik ben mezelf geworden. Meer dan ik had kunnen verwachten. Mijn gebrek aan zelfvertrouwen is weg. Ik kan en mag mezelf zijn. Ik blijk dingen te kunnen waarvan ik nooit had kunnen dromen. Qua leeftijd had ik nu goed achter de geraniums gepast, maar ik ben misschien wel actiever dan ooit. In elk geval nog lang niet dood, en dat was nog maar vijf jaren geleden precies andersom.
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)
robin1963
Berichten: 70
Lid geworden op: 17 jan 2019, 10:29
Gender: Vrouw
Locatie: Drenthe

Re: Welke gevolgen zou een transitie hebben?

Bericht door robin1963 »

Ik heb ook zoveel meer zelfvertrouwen van gekregen.
Ik denk eigenlijk net als Eva ïk kan en mag mezelf zijn"
Veel mensen merken ook op dat ik weer straal :)
janine2363
Berichten: 1034
Lid geworden op: 30 jul 2016, 18:21
Gender: Vrouw
Locatie: Hasselt

Re: Welke gevolgen zou een transitie hebben?

Bericht door janine2363 »

Nate_0 schreef: 22 jul 2019, 11:30 Hmm... Ik hoop dat dit een grap is maar mits het dat niet is
Nee, geen grap.

Het is een binaire keuze, Geen transitie betekend niets aan je leven veranderen, wel transiite betekend jezelf en verandering accepteren en veranderen in de mate die nodig is en dat hoeft helemaal niet ver te zijn

Punt is, niet leven als jezelf is IMHO het minder goede idee.

De informed consent psychiater die ik indertijd sprak, die ging eigenlijk nog verder, die dacht zelfs dat een transiite uitstellen tot "andere" problemen opgelost zouden zijn niet raadzaam was. Ik kan wel volgen waarom hij dat zei.
MichelleB
Berichten: 768
Lid geworden op: 13 sep 2016, 17:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: Dongen
Contacteer:

Re: Welke gevolgen zou een transitie hebben?

Bericht door MichelleB »

janine2363 schreef: 23 jul 2019, 21:11
Nate_0 schreef: 22 jul 2019, 11:30 Hmm... Ik hoop dat dit een grap is maar mits het dat niet is
Nee, geen grap.

Het is een binaire keuze, Geen transitie betekend niets aan je leven veranderen, wel transiite betekend jezelf en verandering accepteren en veranderen in de mate die nodig is en dat hoeft helemaal niet ver te zijn

Punt is, niet leven als jezelf is IMHO het minder goede idee.

De informed consent psychiater die ik indertijd sprak, die ging eigenlijk nog verder, die dacht zelfs dat een transiite uitstellen tot "andere" problemen opgelost zouden zijn niet raadzaam was. Ik kan wel volgen waarom hij dat zei.
Het is alleen wel ERRUG kort door de bocht dat iedereen die problemen heeft hun lijf of leven meteen maar in transitie.
Mijn moeder heeft overgewicht en vindt dat niet fijn. Maar dat is iets anders dan meteen in transitie willen.

Maarrrrr voor we weer helemaal off topic gaan, gooi ik het weer even terug
-Life is a work in progress-
MichelleB
Berichten: 768
Lid geworden op: 13 sep 2016, 17:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: Dongen
Contacteer:

Re: Welke gevolgen zou een transitie hebben?

Bericht door MichelleB »

Welke impact heeft de transitie gehad op je carrière?
Helemaal niets eigenlijk. Ik heb een kunstacademie achtergrond en ben nu bezig met een carriere switch de zorg in. In de kunstwereld maakt het niemand iets uit, en toen ik in de zorgsector ging werken was ik al stealth

Welke impact heeft de transitie gehad op je romantische leven?
Twee weken na mijn coming out heb ik mijn vriend ontmoet waar ik nog steeds erg gelukkig mee ben (bijna samenwonen hoera :dance: ). Mijn relaties hiervoor waren desastreus. Ook omdat ik niet mezelf was. Ik ben beter in het "vriendin zijn" dan "vriend zijn" zeg maar.

Hoe hevig moet de genderdysforie zijn om een transitie te kunnen verantwoorden?
Dat is een lastige. Dat is als vragen "doet dit pijn?". Voor iedereen is dit verschillend. Mijn dysforie zit nu nog vooral rond de geslachtsdelen, waar ik eind september aan geholpen word. Verder ben ik best tevreden met hoever ik nu ben gekomen, hoewel ik wel hoop dat de hrt nog een paar jaar veranderingen doorvoert. (Waarschijnlijk wel, volgens mijn endo)
-Life is a work in progress-
Plaats reactie