Nieuwe chat! Zie dit topic.

Welke gevolgen zou een transitie hebben?

Pas ik nou in een hokje of niet?
floor
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 jun 2019, 22:53
Gender: Trans MtF

Welke gevolgen zou een transitie hebben?

Bericht door floor »

Hoi allemaal,

Sinds een maand of 1 a 2 ben ik weer hard op zoek naar mijn genderidentiteit. Dit is al jaren een terugkerend thema, maar ik stuit steeds (en nu dus weer) op blokkades die ik zelf niet weg kan nemen. Vandaar deze oproep tot advies en ervaringen.

Als ik mijzelf helemaal los plaats van alles en iedereen om mij heen was het niet moeilijk beslissen geweest: dan was ik tien jaar geleden al in transitie gegaan. Ik denk regelmatig dingen als 'was ik maar gewoon als een vrouw geboren' en 'hoe zou het zijn als ik altijd een vrouw was geweest'. Vaak als ik over straat loop bekruipt mij ook een jaloers gevoel als ik naar alle vrouwen om mij heen kijk. Waarom hebben zij iets dat voor mij nooit helemaal bereikbaar zal zijn?

Over passabiliteit maak ik mij geen enkele illusie. Ik ben ongeveer 1.90m lang en de mannelijke puberteit heeft mij opgezadeld met een brede borstkas en schouders (en gelukkig ook relatief, voor een man, brede heupen). Iemand schreef eerder op dit forum dat het beste wat een transitie kan brengen een soort surrogaat is van wat diegene eigenlijk wil, en zo voelt het voor mij ook een beetje.

Er is in een eerder onderwerp op dit forum ook gesproken over magische pillen: een die je volledig in een echte vrouw verandert, en een die je genderdysfore gevoelens wegneemt. Die eerste zou ik zonder aarzeling slikken, die tweede misschien ook wel, maar daar twijfel ik over. Als ik mij ineens wel 100% man zou voelen, is daarmee ook mijn grootste droom verdwenen, mijn droom van 'wat als'. Bovendien heb ik het gevoel dat mijn twijfels over gender mij een breder perspectief bieden op de positie van mannen en vrouwen in het leven en de maatschappij.

Depressief zal ik niet echt worden van de genderdysforie denk ik. Ik ben emotioneel een heel stabiel persoon, misschien wel juist doordat ik al sinds mijn puberteit actief genderdysfore gevoelens probeer te onderdrukken en verstoppen. Dat is voor mij zowel een argument voor als een argument tegen transitie: ik denk dat alleen al meer openheid over mijn gevoel goed voor mij kan zijn en ik hoop dat wel in transitie gaan ook een breder gevoelsleven mee zou brengen. Aan de andere kant doet het mij ook twijfelen of mijn genderdysforie wel erg genoeg is om een uitgebreide transitie te verantwoorden. Een transitie is nogal wat en daarbij heb ik volgens mij ook een hoop te verliezen. Is dat het uiteindelijk wel waard?

Tot zover de overwegingen die puur vanuit mijzelf komen, maar er zijn er nog minstens zoveel die afhangen van mijn situatie en mijn omgeving. Zoals ik schreef, als ik de rest van de wereld buiten beschouwing liet, had ik het wel geweten. Helaas kan ik die buitenwereld niet zomaar vergeten. Mijn leven is tot nu toe namelijk heel soepel verlopen. Ik ben kort geleden afgestudeerd aan de universiteit en heb als eerste baan precies gevonden wat ik zocht. Qua carrière heb ik volgens mij dus heel veel meer te verliezen dan te winnen door in transitie te gaan.

Naast een beginnende carrière heb ik ook een relatie (1,5 jaar) met de vrouw van mijn dromen. We hebben het regelmatig over de toekomst, waar we dan willen wonen, wat we dan doen en ook dat we ooit samen kinderen krijgen. Samen met haar oud worden staat dus ook hoog op mijn prioriteitenlijst. Ik heb haar nooit verteld over mijn twijfels en ben heel bang dat ze mij verlaat. Misschien niet direct als ik vertel zoekende te zijn, maar wel als ik daadwerkelijk in transitie zou gaan. Het feit dat ik het mijn vriendin (nog) niet heb durven vertellen geeft ook problemen voor het verder uitzoeken van mijn gevoelens. Ze is namelijk dol op mijn borsthaar, terwijl ik dat er graag af haal om een keer vrouwelijk naar buiten te kunnen gaan.

Al deze overwegingen (en meer) gaan steeds door mijn hoofd heen, maar echt een antwoord vinden lukt mij niet alleen. Ik weet namelijk niet hoe zwaar ik alle voors en tegens moet wegen. Daarom mijn vraag aan jullie wie er ervaring heeft met deze situatie: een leven dat pre-transitie eigenlijk altijd op rolletjes liep, objectief gezien geen enkele reden tot klagen, maar toch steeds weer die gendertwijfels en drang naar transitie.

Welke impact heeft de transitie gehad op je carrière?
Welke impact heeft de transitie gehad op je romantische leven?
Hoe hevig moet de genderdysforie zijn om een transitie te kunnen verantwoorden?

Liefs,
Floor
Gebruikersavatar
robin1963
Berichten: 70
Lid geworden op: 17 jan 2019, 10:29
Gender: Vrouw
Locatie: Drenthe

Re: Welke gevolgen zou een transitie hebben?

Bericht door robin1963 »

Hallo Floor,

Een heel herkenbaar verhaal en ik hoop dat je iets met mijn verhaal kunt..
Onderstaand verhaal over mijzelf heb deze week al op het forum gezet:
(Voorop gesteld, ik ben en was altijd een zeer stabiel iemand, heb een goede/leuke baan en dacht ook ik kan het wel wegdrukken.
Maar als je hersenen zich werkelijk grotendeels vrouwlijk ontwikkeld hebben dan kun je je gendergevoelens naar mijn idee niet tot in lengten van dagen wegdrukken).
Ik ben 55 jaar, mijn vrouw is 53 jaar, 30 jaar getrouwd, 2 dochters: 22 en 19 jaar.
Ik heb hen nooit iets durven vertellen uit angst dat ik alles kwijt zou raken.
Uiteindelijk dreigde mijn huwelijk op de klippen te lopen ( ik werd door de jaren heen steeds gefrustreerder en vervelender en ik begreep ook niet waarom dat gevoel van vrouw willen zijn niet wegging. Zij hield het niet meer vol met mij ondanks relatietherapie). op 27 oktober 2017 vertelde ze mij dat ze bij me weg wilde. ik heb toen al mn moed bij elkaar geraapt en haar verteld waardoor ik zo was geworden.
We hebben veel gehuild en gepraat en zijn de week daarop samen naar de huisarts gegaan.
Via de huisarts naar de Vaart doorverwezen alwaar ik bij Eva Marijn Stegeman terecht kwam.
Zij heeft ons zoo goed geholpen.
Ze heeft mij ook voorgehouden dat waar ik al meer dan 40 jaar mee loop, mijn vrouw nu pas mee wordt geconfronteerd en dat het voor haar tijd nodig heeft.
Ik heb het vervolgens ook zo benaderd (wilde ik zelf ook). Dus rustig aan de veranderingen aan gaan
Ik had een goede baan met leuke collega's enz.
Zij gaf mij ook aan dat als ik open ben, ik ook zo benaderd zou worden en dat was ook zo.
Ik ben langzaam in mijn nieuwe ik opgegaan en bij elke verandering gevraagd aan mijn vrouw en kinderen of het wel of niet kon.
Vervolgens met respect voor mezelf en anderen deze stapjes gezet.
Dit heeft echt goed uitgepakt.
Ik werk nog steeds bij hetzelfde bedrijf waar ik een overkoepelende funktie heb, inmiddels deze week geweldig leuke nwe baan bij gekregen gewoon omdat ze me wilden hebben.
Ons huwelijk is weer geworden als het vroeger was....heel fijn :)
Relatie met mn kinderen is ook ronduit goed en fijn. Ze vinden het soms nog wel raar maar het is goed. (ze noemen me nog steeds "Pap").
Alle stappen die ik zet doe ik samen met mn vrouw.
Ik denk dus dat tijd en respect voor elkaar in deze een hele belangrijke factor in deze is.
Dit gold zowel voor mijn vrouw, mijn kinderen als mijn omgeving.
Ondanks het feit dat ik in een echt dorp woon, heb ik tot nu toe nooit last van discriminatie of nare opmerkingen gehad.
Ik ben wel naar iedereen altijd erg open geweest.
Ik realiseer me ook dat ik er misschien nog lang niet ben maar het gaat erg goed en positief.
Kortom:
- Mijn huwelijk is nog steeds goed
- mn cariere loopt goed
- Ik mag 100% mij zijn
Ik denk als je echt van haar houdt en zelf het leven wilt leven, je open moet zijn na elkaar.
Maar dat is mijn mening
floor
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 jun 2019, 22:53
Gender: Trans MtF

Re: Welke gevolgen zou een transitie hebben?

Bericht door floor »

Beste Robin,

Bedankt voor je reactie. Goed om te horen dat je zulke positieve ervaringen hebt. Als ik jou zo hoor is het inderdaad een goed idee om mijn vriendin mee te nemen in mijn zoektocht.

Is er ook iemand die net als ik aan het begin van een carrière stond tijdens de transitie? Ik ben heel benieuwd hoe dat dan is gelopen. Heb je het idee dat er veel deuren dicht gingen? Of ben je uiteindelijk wel terechtgekomen waar je wilde zijn?

Liefs,
Floor
Gebruikersavatar
ReneeCross
Berichten: 244
Lid geworden op: 03 okt 2018, 09:45
Gender: Trans MtF
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Welke gevolgen zou een transitie hebben?

Bericht door ReneeCross »

Ik sta zo'n beetje op het zelfde punt met dezelfde vragen. Maar ik hoop wel dat je niet dezelfde fout maakt als ik. Ik ken mijn vrouw inmiddels 24 jaar en heb het 22 jaar verzwegen. Het verzwijgen maakt het niet makkelijker. Zeker niet als je dan ook kinderen hebt. Die angst haar kwijt te raken verdwijnt echt niet als je maar lang genoeg verzwijgt. En ja een glazen bol hebben we nooit, maar soms moet je de dingen dan ook maar op je af laten komen.
Gebruikersavatar
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3639
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: Welke gevolgen zou een transitie hebben?

Bericht door Irene_de_Vreede »

De meeste antwoorden op je vragen kan ik je niet geven, dat kun je namelijk alleen zelf bepalen (voelen). Een transitie gaat verder dan een rijtje met voors en tegens. Het heeft mijn carrière geschaad, in de eerste plaats omdat mijn genderdysforie zoveel energie kostte, die ik niet in mijn carrière kon stoppen, in de tweede plaats doordat ik nadat ik op mijn werk uit de kast was gekomen tegen grote problemen ben opgelopen. Dat laatste is mijn persoonlijke ervaring, zo hoeft het niet te gaan. Op mijn romantische leven heeft het tot dusver niet zo heel veel invloed gehad, al heeft mijn genderdysforie voor ik thuis uit de kast was wel voor wrevels gezorgd, doordat ik vanuit angst zo gesloten was.
Irene
Gebruikersavatar
robin1963
Berichten: 70
Lid geworden op: 17 jan 2019, 10:29
Gender: Vrouw
Locatie: Drenthe

Re: Welke gevolgen zou een transitie hebben?

Bericht door robin1963 »

Ik heb het natuurlijk meer dan 30 jaar aan mijn vrouw verzwegen.
Ik durfde gewoon niet
Toch ben ik van mening dat als je ook na een stilzwijgen van meer dan 30 jaar eindelijk open en eerlijk bent(en ook misschien je oprechte excuses aan je partner en kinderen aanbied) bent het echt goed kan komen.
Je moet er wel met elkaar keihard voor vechten natuurlijk.
Ik heb in deze laatste periode nadat ik uit de kast kwam wel gemerkt dat de invloed van onwetende mensen om je heen (kennissen, vrienden, mensen uit je omgeving) richting je partner enorme invloed hebben. Zij zeggen bijv tegen je partner "je blijft toch niet bij hem?".
Alsof het gewoon niet hoort om bij elkaar te blijven.
Ik heb tegen mijn psycholoog wel eens gezegd dat als wij uitelkaar zouden gaan dat komt door alle meningen van anderen.
Dit heeft mij wel verdrietig gemaakt maar we hebben ons er samen toch tegen verzet.
Verder blijf ik erbij dat het hele proces de tijd gunnen, in kleine stapjes en alles in goed overleg met je geliefden (partner en kinderen) erg belangrijk is voor een mooie toekomst.
Ik denk ook dat als ik in de beginperiode dat ik uit de kast kwam van de een op de andere dag om was gegaan, ik misschien ook wel mijn vrouw, kinderen en werk had kwijtgeraakt.
Natuurlijk kan dat ook goed gaan maar het risico is natuurlijk veel groter.
Nu heb ik respect, een nieuwe baan binnen ons concern, 2 weken geleden alleen met mn oudste dochter een stedentrip gedaan wat echt supergezellig was.
Gebruikersavatar
robin1963
Berichten: 70
Lid geworden op: 17 jan 2019, 10:29
Gender: Vrouw
Locatie: Drenthe

Re: Welke gevolgen zou een transitie hebben?

Bericht door robin1963 »

Ik heb natuurlijk ook echt wel geluk met wie ik ben, dat realiseer ik mij ook.
Ik ben 1,68, schoenmaat 38/39 niet breed van postuur geen adamsappel enz.
Ondanks dat alles denk ik echt dat bij een relatie tijd de beste garantie is.
Gebruikersavatar
Marica
Berichten: 2917
Lid geworden op: 31 mei 2018, 15:57
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Woubrugge

Re: Welke gevolgen zou een transitie hebben?

Bericht door Marica »

Hoi Floor

Het geheim houden voor mijn liefde van mijn leven is het zwaarste wat ik ooit gedaan heb. Ik weet al sinds mijn 9e jaar dat er iets niet klopte.
Zij betrapte mij omdat ze onverwachts eerder thuis kwam en toen moest ik wel uit kast komen. We hebben gehuild, elkaar verkeerde dingen toegeroepen, waar we later spijt van hadden.

We waren toen 16 jaar getrouwd, bewust kinderloos met 2 katten. Dit was op 4 feb 2018, waarbij ik ook bij de huisarts ben geweest die mij een verwijsbrief voor het VU meegaf. Meer info had ze niet.
Welnu door die wachtlijsten ben ik verder gaan zoeken en kwam bij Stepwork terecht waar op dat moment 3 maanden wachttijd bestond. Die diagnostische fase heb ik in 8 maanden afgerond, en zit nu 1 maand aan de HRT. Vanaf die 4e feb heb ik samen met mijn vrouw het roer omgegooid en ben VIO geworden zoals mijn vrouw dat noemde VIO , Vrouw In Opleiding. We hebben heel wat afgelachen ondertussen, en mijn vrouw zag dat ik een veel vrijer en blijer persoon was geworden. Weg stille stoere bink met een stoppelbaard van een week, Hello Marica een blije vrouw van 54 jaar. Mijlpalen dit jaar : Mijn paspoort met V en de start HRT.

Je moet het toch zelf doen en neem je vrouw/vriendin mee op reis, garanties bestaan niet in het leven, alhoewel, dood ga je toch een keer. Ieder mens heeft recht op een leuk leven, laat dat niet verpesten door depressieve en andere psychische klachten. Succes.
ImageJeg er Marica, jeg er en Lastebilsjåfør og Norge gal :)
Gebruikersavatar
Tijgertje
Berichten: 399
Lid geworden op: 29 okt 2018, 18:57
Gender: Anders

Re: Welke gevolgen zou een transitie hebben?

Bericht door Tijgertje »

Floor,

Mijn advies: Zoek hulp! Laat al het andere voorlopig voor wat het is.

p.s.
Waarin ben je onlangs afgestudeerd?
Gebruikersavatar
robin1963
Berichten: 70
Lid geworden op: 17 jan 2019, 10:29
Gender: Vrouw
Locatie: Drenthe

Re: Welke gevolgen zou een transitie hebben?

Bericht door robin1963 »

Mooi en herkenbaar verhaal Marica :)
Fijn dat jullie het ook zo samen oppakken. Ik ben het met je eens dat je het allemaal zelf moet doen maar je vrouw en in ons geval de dikkenderen wel mee moet nemen met deze reis.