Wat had jij willen weten voordat je in transitie ging?

Pas ik nou in een hokje of niet?
Blue
Berichten: 214
Lid geworden op: 06 mar 2015, 10:20
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: Zij/Haar

Re: Wat had jij willen weten voordat je in transitie ging?

Bericht door Blue »

Wat nu exact de gevolgen zouden zijn geweest van mijn transitie op alle aspecten van mijn leven zowel in positieve als negatieve zin. Ik had dan beter een afweging kunnen maken of het de moeite waard was maar zelfs nu is dat lastig te bepalen.

Ik heb nu een androgyne uiterlijk gekregen (wat voor mij wel een hele vooruitgang is) terwijl ik toch wel goede hoop had om een echt vrouwelijk uiterlijk te krijgen.
AnneCeleste
Berichten: 336
Lid geworden op: 16 okt 2017, 12:50
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Utrecht

Re: Wat had jij willen weten voordat je in transitie ging?

Bericht door AnneCeleste »

Bijna iedereen is super chill met je transitie, dus maak je niet zoveel zorgen 😄

En als laser na een paar sessies nog niks doet, probeer een andere huidtherapeut (helemaal als je het zelf moet betalen). En kies gelijk ook voor een andere endocrinoloog!
Marica
Berichten: 2917
Lid geworden op: 31 mei 2018, 15:57
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: Wat had jij willen weten voordat je in transitie ging?

Bericht door Marica »

Flapke schreef: 30 jul 2019, 16:49 Bijna iedereen is super chill met je transitie, dus maak je niet zoveel zorgen 😄

En als laser na een paar sessies nog niks doet, probeer een andere huidtherapeut (helemaal als je het zelf moet betalen). En kies gelijk ook voor een andere endocrinoloog!
Oh, maar het laseren heeft goed geholpen hoor, ik ben van mijn donkere haartjes af. Geen baardschaduw meer, maar wel elke dag scheren puur voor mijzelf omdat je die witte haartjes pas ziet na een dag niet scheren.

Ontopic: Als ik geweten had dat alles zoveel tijd in beslag neemt als je naar de wachtlijsten kijkt, dan had ik graag deze kennis gehad, en jaren eerder uit de kast gekomen.
Misschien wel voor mijn diensttijd, dat had ik dan ook niet hoeven doen.
ImageJeg er Marica, jeg er en Lastebilsjåfør og Norge gal :)
Eveliene
Berichten: 612
Lid geworden op: 10 jul 2013, 15:01
Gender: Trans MtF
Locatie: Almere

Re: Wat had jij willen weten voordat je in transitie ging?

Bericht door Eveliene »


Marica schreef:
Ontopic: Als ik geweten had dat alles zoveel tijd in beslag neemt als je naar de wachtlijsten kijkt, dan had ik graag deze kennis gehad, en jaren eerder uit de kast gekomen.
Misschien wel voor mijn diensttijd, dat had ik dan ook niet hoeven doen.
Nou dat laatste betwijfel ik. Op de Generaal Spoor kazerne in Ermelo (84-2) hadden ze bij 11PAATcie een transgender wat destijds nog transsexueel werd genoemd en ze hadden daar ook een zeer overdreven travestiet waarover twijfels waren of het toneel of echt was. Die hadden een eigen kamer naast de korporaal kamers.

Matijs
Berichten: 842
Lid geworden op: 05 aug 2018, 17:16
Gender: Trans FtM
Locatie: België (Limburg)

Re: Wat had jij willen weten voordat je in transitie ging?

Bericht door Matijs »

Marica schreef: 26 okt 2019, 13:19 Ontopic: Als ik geweten had dat alles zoveel tijd in beslag neemt als je naar de wachtlijsten kijkt, dan had ik graag deze kennis gehad, en jaren eerder uit de kast gekomen.
Dit inderdaad. Als ik had geweten dat de wachtlijsten zo lang zijn en dat je zo lang moet wachten voordat je wordt uitgenodigd voor een intakegesprek, dan had ik me zeer waarschijnlijk eerder aangemeld.

Ook had ik willen weten dat de buitenwereld over het algemeen er goed op reageert. Eén van de tientallen redenen waarom ik mijn gevoel verborgen hield, was de angst voor onbegrip en verstoting.

Tenslotte hoe bevrijdend het voelt om uit de kast te zijn. Hoewel daar tijd voor nodig was (al was dat meer omdat ik zelf aan bepaalde dingen moest wennen), zit ik weer lekkerder in vel, ben ik blij me wie ik ben en heb ik weer zin in mijn toekomst. Dingen die ik na mijn elfde niet meer heb gevoeld.
###
intrans
Berichten: 700
Lid geworden op: 29 mar 2013, 17:06
Gender: Trans MtF

Re: Wat had jij willen weten voordat je in transitie ging?

Bericht door intrans »

Wat ik had willen weten:
- Dat er heel veel geduld nodig is tijdens een transitie en je van het gehele proces moet genieten. Dus van begin tot wanneer het voor jou het einde is(geen haast of je gehele hoop vestigen op hoe het zal zijn na bijv. zoveel jaar hrt of die-en-die operatie).
- Dat je HEEL voorzichtig moet zijn met daten. Er zijn heel veel sluwe mensen die transen puur eventjes als experiment willen gebruiken(vaak in het geheim).
- Dat je moet doen wat voor JOU fijn voelt en vooral jezelf niet vergelijken met andere transen(en/of cis mensen).
- Dat je een dikke huid moet hebben omdat veel mensen het niet met je eens zullen zijn(ook al heb je je best gedaan om er zo “passabel” mogelijk uit te zien). Leef dus vooral voor jezelf en omcirkel je met positieve mensen die jou omhoog brengen. DE REST DOET ER NIET TOE.
- Dat het geen goedkoop traject is en je moet rekenen op eventuele kosten(dingen die niet vergoed worden, reiskosten, kleding, ID veranderen etc).
- Dat hormonen heel geleidelijk en traag werken. Ik merk dat ik hier en daar nog steeds een klein beetje verander, ook al is het minuscuul(misschien hoort dit bij ouder worden, haha).
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3639
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: Wat had jij willen weten voordat je in transitie ging?

Bericht door Irene_de_Vreede »

Wat ik graag vooraf had geweten was dat iedereen zo positief reageert.
Irene
Anon20230219
Berichten: 2557
Lid geworden op: 16 sep 2016, 20:40
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: Wat had jij willen weten voordat je in transitie ging?

Bericht door Anon20230219 »

Dat door de hormonen je weleens geestelijk even een terugval kan krijgen waardoor oude ellende waarvan je dacht dit achter je te hebben gelaten ineens weer terug in je leven komt.
Aan de andere kant verwerk je het dan wel op een goede manier maar leuk is anders.
NaomiClareNL
Berichten: 657
Lid geworden op: 01 apr 2012, 01:49
Gender: Vrouw
Locatie: Rotterdam

Re: Wat had jij willen weten voordat je in transitie ging?

Bericht door NaomiClareNL »

Nate_0 schreef: 19 jul 2019, 19:35 De vraag is heel simpel: Wat had jij willen weten vóórdat je je transitie begon, maar al wel wist dat je trans was en in transitie wilde? Het kan hierbij in positieve of negatieve zin gaan over het sociale aspect, het medische, de operaties... Alles wat bij een transitie komt/kan komen kijken.
Als ik van te voren geweten had hoe slecht hormonen voor mij zouden uitpakken was ik er niet aan begonnen, zeker niet bij die incompetente bende die de afdeling endocrinologie van het VUmc was. Keerzijde van die medaille: als ik van te voren zou weten dat mijn eigen keuzes / zelf dokteren niet slechter zouden uitpakken dan het slechte werk van VUmc dan was ik misschien wel direkt zelf medicatie via internet gaan kopen.

Had graag van te voren een grondig medisch assessment willen hebben, niet alleen maar wat lever en nierwaarden, zodat ik kon inschatten of het allemaal wel waard was.
Bijvoorbeeld: toen ik me rond juni 2008 realiseerde dat ik transgender ben kreeg ik een burnout. Die is uiteindelijk nooit goed behandeld en toen ik begin 2011 aan de hormonen ging is daar ook geen aandacht aan besteed. Ook niet toen het zomer 2011 mis ging en de vijf keer daarna.

Als ik eind 20009 geweten had dat dat mens uit Woerden/Schoonhoven een zaak aan de broek had waardoor ze haar werkwijze moest veranderen, iets wat ik pas eind voorjaar 2010 te weten kwam toen ik een diagnose verwachtte maar niet kreeg, dan had ik alles op alles gezet om het geld bij elkaar te krijgen om zelf de resterende afspraken uit eigen zak te betalen ondanks dat ik in de WW zat. Toen nam ik een time out mede omdat de verzekering niet meer sessies vergoedde en dat resulteerde in een mislukt trajekt eind 2010 en een week later ontslag uit mijn tweede vaste baan ooit. Ik heb nooit meer gewerkt.
2018 There was a great war, the gods died, and the world ended.
So what's this, a dream?
Of course not. It's the world. It's ended lots of times. And then it continues, with fewer gods, and more stories.
That's not an end.
It is to the gods.
@MicroSFF
Geke76
Berichten: 543
Lid geworden op: 02 nov 2021, 20:20
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Zuid-Holland

Re: Wat had jij willen weten voordat je in transitie ging?

Bericht door Geke76 »

Wat een eerlijke reacties allemaal, duidelijk ook.

Ik heb nog een lange weg te gaan, probeer dat niet als een negatief iets te zien, want dan zou ik al het andere mooie wat er nu al is en nog meer vorm zal krijgen, teniet gedaan worden.

Gr. Geke
Als trans wordt je niet iemand anders, je stopt met het zijn van iemand anders. :hbeat:
Plaats reactie