Nieuwe chat! Zie dit topic.

Hoe voelt jouw non-binair zijn?

Pas ik nou in een hokje of niet?
Tiffan
Berichten: 68
Lid geworden op: 09 sep 2019, 20:54
Gender: Non-binair

Hoe voelt jouw non-binair zijn?

Bericht door Tiffan »

Een vraag voor de non-binairen onder ons.

Hoe voelt jouw non-binair zijn? Is het een vaag gevoel (van niet echt man maar ook niet echt vrouw zijn), of merk je specifieke details?
Tiffan
Berichten: 68
Lid geworden op: 09 sep 2019, 20:54
Gender: Non-binair

Re: Hoe voelt jouw non-binair zijn?

Bericht door Tiffan »

Ik zal zelf aftrappen...
Ik heb een tijd gedacht aan genderfluid zijn, dus compleet wisselen tussen je 'man' of 'vrouw' voelen: het ene moment het een, en het volgende moment (of dag, of week, of maand) het ander.
De laatste tijd merk ik dat dat niet helemaal accuraat is. Vaak voel ik me namelijk beide tegelijk: ik voel me man én vrouw van binnen. Soms lijkt bijvoorbeeld het man-voelen meer aanwezig te zijn dan het vrouw-voelen, (waardoor het wel op genderfluid lijkt) maar eigenlijk is het vrouw-voelen dan ook nog steeds aanwezig, zij het in mindere mate. En soms is het andersom, dus staat het vrouw-voelen meer op de voorgrond maar voel ik me eigenlijk ook nog steeds man.

Gemiddeld komt het dus neer op 'een beetje er tussenin', dus non-binair.
Als gender een schaal is met man aan de ene kant en vrouw aan de andere, dan zit ik sowieso nooit helemaal aan de ene of de andere kant.

Disclaimer:
Aangezien ik nog niet zo lang mijn gender aan het onderzoeken ben kan deze visie nog veranderen. Op dit moment past dit wel het beste. Ik ga dus ook maar eens mijn gendertag op dit forum veranderen van 'genderfluid' naar een meer passende.
Gebruikersavatar
Jacob
Berichten: 148
Lid geworden op: 06 sep 2015, 17:56
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: die/diens

Re: Hoe voelt jouw non-binair zijn?

Bericht door Jacob »

Voor mij voelt het heel verwarrend soms. Gisteren praatten mijn man en ik over sport en hij zei zoiets van dat ik niet hetzelfde niveau kan hebben als een man want ik ben een vrouw. Dan gaan de haren bij mij overeind want Vrouwelijk Lichaam aub. Maar de fysieke beperkingen zijn er toch. Terwijl ik er dan geen problemen mee heb in bed.
Daarnaast merk ik dat ik als vrouw anders wordt benaderd op onze boksgroep, de dames zijn makkelijk open naar mij en praten. Mijn man (trainer/coach AIBA) praat dan met de mannen en zo hebben we een compleet beeld van onze groep.
Ik neig ook meer naar man en heb aversie van vrouw terwijl ik merk dat er dan toch bepaalde dingen "makkelijker" zijn/gaan.
Gebruikersavatar
Shonny
Berichten: 86
Lid geworden op: 29 sep 2016, 14:37
Gender: Genderqueer
Locatie: Twente

Re: Hoe voelt jouw non-binair zijn?

Bericht door Shonny »

Ik heb genderwisselingen gevoel, altijd al gehad, al heel jong al. Ene moment voel ik vrouw ander moment man, weer ander moment beiden of iets wat ik niet kan benoemen, heb daar hulp in gekregen om dat beheersbaar te maken. In de buitenwereld ben ik een mannelijke man (aangeleerd gedrag) en thuis ben ik van alles en nog wat, net hoe ik mij voel, kleed mij zowel vrouwelijk als mannelijk, niet over de top maar in makkelijke kleding, veel jeggings en leggings in uni kleding, draag ook veel BH's met vulling. Dat laatste is makkelijk in een gender stemming wisseling, heb ik weer mijn man-momentje, gaan de vullingen er uit, en stop ze er weer in als ik daar drang of behoefte naar heb, was ook leer-onderdeel in je zelf daarin beheersen en je wordt er rustiger van, zo ervaar ik dat zelf.

Vroeger droeg ik veel uni kleding, ook op straat, soms wat vrouwelijk gericht, dan weer mannelijk, mijn haren waren lang, kleding heel kleurrijk, net als mijn woonkamer nu is, volle kleuren. Maar in mijn beroepssoort kon dat niet altijd en werd niet altijd geaccepteerd, in mijn tweede beroep, later als sociotherapeut, was dat geen probleem.

Maar ook in ouder worden (niet altijd alles meer voorhanden in verandering van je lichaam) zit ik nu in een fase van, man naar de buiten wereld en binnenshuis, hoe ik mij gewoon prettig in wat ik voel en kleed mij daar naar, wissel nog wel vaak van kleding, meerdere keren per dag. Merk wel in ouder worden dat alles stabieler wordt, toen ik nog jong was dacht ik altijd dat ik een vrouw was in mannenlichaam, maar bij het genderonderzoek in 1978 kwam dat niet geheel volwaardig er uit, zat toen op percentage van 68% vrouwelijk en rest was een van alles en nog wat, heb niet echt last van mijn mannenlichaam, zit mij ook niet in de weg, maakt mij ook niet zo veel uit, hoewel ik altijd wel graag borsten had en heb willen hebben. Die drang is er altijd geweest en nog steeds, zonder in een vrouw transformatie te hoeven gaan.

Ik val zowel op mannen als vrouwen, niet specifiek in hetero schalen, maar juist alles wat daar tussen zit en wel meer op wat mannelijke persoonlijkheid en uitstraling (het stoere type) bij een vrouw en het warme innemende bij een man. In mijn studie voor sociotherapie, veel over mijzelf geleerd, maar riep ook vaak veel vragen op, omdat de leerstof in groepsprocessen op mijzelf niet altijd kon spiegelen ik nog meer besefte dat ik best wel apart was, maar niet uniek. Ga er nu goed mee overweg. Ouder worden is ook meer berusting, de scherpe kantjes gaan er wat vanaf, je word gemoedelijker in die gender wisselingen gevoelens ....
Ik ben een mix uit genderqueer, non-binair of genderfluïde, om herkent te worden, maar wil je wel in een vakje geduwd worden? :snooty:
Gebruikersavatar
Eva
Beheerder
Berichten: 6805
Lid geworden op: 25 mar 2012, 11:00
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Hoe voelt jouw non-binair zijn?

Bericht door Eva »

Shonny schreef: 13 nov 2019, 07:35 ... bij het genderonderzoek in 1978 kwam dat niet geheel volwaardig er uit, zat toen op percentage van 68% vrouwelijk en rest was een van alles en nog wat ...
Zochten ze naar een 100-procent? Dat vond ik toen ook al raar. Ik geloof niets van 100%. Niet in gender en niet in seksualiteit. Helemaal en écht binair lijkt me heel zeldzaam. Misschien verdienen juist die mensen wel ondersteuning...
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)
Gebruikersavatar
Shonny
Berichten: 86
Lid geworden op: 29 sep 2016, 14:37
Gender: Genderqueer
Locatie: Twente

Re: Hoe voelt jouw non-binair zijn?

Bericht door Shonny »

Eva schreef: 13 nov 2019, 09:55
Shonny schreef: 13 nov 2019, 07:35 ... bij het genderonderzoek in 1978 kwam dat niet geheel volwaardig er uit, zat toen op percentage van 68% vrouwelijk en rest was een van alles en nog wat ...
Zochten ze naar een 100-procent? Dat vond ik toen ook al raar. Ik geloof niets van 100%. Niet in gender en niet in seksualiteit. Helemaal en écht binair lijkt me heel zeldzaam. Misschien verdienen juist die mensen wel ondersteuning...
Ik heb ze destijds wel meerdere keren gevraagd om dat nu eens mij uit te leggen, zag ook geen logica in percentage verbanden, in die tijd sprak men nog over andere diversiteiten benamingen, ik voelde mij daar nergens in bij en voel mij nog steeds nergens bij, nog nooit iets kunnen vinden waar ik nou precies in viel, niet dat ik daar om vraag, maar meer om gevonden te worden, erkenning is nog geen herkenning, daarom spreek ik dat ik in een mix zit, waar ik het dichtste bij zit. Vind het moeilijk om uit te leggen, maar zo zie ik het.
Ik ben een mix uit genderqueer, non-binair of genderfluïde, om herkent te worden, maar wil je wel in een vakje geduwd worden? :snooty:
Gebruikersavatar
Jeste
Berichten: 1262
Lid geworden op: 06 apr 2012, 03:38
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: Jeste
Locatie: Amsterdam

Re: Hoe voelt jouw non-binair zijn?

Bericht door Jeste »

In plaats van "hoe voelt het" kan ik er in mijn geval beter "hoe is het" van maken. Inmiddels is het voor mij wel duidelijk hoe het zit met gender. Het geeft mij de vrijheid om gewoon Jeste te zijn. Nou goed, het hangt bij mij wel iets meer naar het vrouwelijke. Naar het mannelijke toch eigenlijk niet. Die andere kant van de, om het zo te noemen, weegschaal is dan eerder niets. Dat ik in de meeste gevallen met "mevrouw" wordt aangesproken vind ik op zich prima. Aan dat mevrouw geef ik dan wel een eigen invulling.
"Gendervrij" vind ik eigenlijk mooier dan "Non-binair", want "Gendervrij" zegt namelijk wat het wel is, in plaats van niet.
saskia1973
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 dec 2017, 06:36
Gender: Genderfluid

Re: Hoe voelt jouw non-binair zijn?

Bericht door saskia1973 »

Voor mij voelt het vooral verwarrend en ingewikkeld. De vrouwelijke(re) dagen waarop ik wel moet werken of bepaalde sociale verplichtingen heb, zijn mentaal zwaar. Het voelt alsof ik de hele dag een toneelstukje sta op te voeren, waarbij ik me hyper-bewust ben van mijn houding, gedrag en taalgebruik om maar vooral "normaal" over te komen. Na zo'n dag ben ik als ik eenmaal thuis ben compleet gesloopt.
Gebruikersavatar
Transboy1985
Berichten: 13
Lid geworden op: 05 jun 2020, 14:40
Gender: Non-binair
Locatie: Zutphen

Re: Hoe voelt jouw non-binair zijn?

Bericht door Transboy1985 »

Even vraagje als je non binair bent kan je dan ook een geslacht operatie krijgen?
Gebruikersavatar
Jer158
Berichten: 2064
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:11
Gender: Trans FtM

Re: Hoe voelt jouw non-binair zijn?

Bericht door Jer158 »

Transboy1985 schreef: 08 jun 2020, 17:02 Even vraagje als je non binair bent kan je dan ook een geslacht operatie krijgen?
Ja, je hebt dezelfde mogelijkheden als een binair trans persoon.
Hung her from the branches of a mango tree