wie/wat ben ik dan?

Pas ik nou in een hokje of niet?
Collette
Berichten: 543
Lid geworden op: 16 sep 2018, 18:22
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: wie/wat ben ik dan?

Bericht door Collette »

Lieve Anna,

Je verhaal heeft mij diep ontroerd. Vrijwel jouw hele verhaal is alsof ik mijzelf een spiegel voorhoud en mijn eigen levensverhaal lees.
In het ' persoonlijke introductie' gedeelte heb ik je zojuist ook al een berichtje geschreven. Als je contact wenst, wil ik je met alle liefde helpen en te woord staan met mijn persoonlijke ervaring. En datzelfde geldt ook voor mijn vrouw richting jouw vrouw en wij samen voor jullie beiden.
Heel veel liefs en veel sterkte samen op deze moeilijke maar o zo mooie levensweg.

Collette
When you're happy, you enjoy the music. But when you're sad, you understand the lyrics.
Marica
Berichten: 2917
Lid geworden op: 31 mei 2018, 15:57
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: wie/wat ben ik dan?

Bericht door Marica »

@anna_ Ik wist het al rond mijn achtse levensjaar, toen mijn moeder kleding voor ons maakte. Hoe vaak ik niet in twijfel stond om tegen haar te zeggen dat ik geen broek wilde, maar een rokje of jurkje wilde.
Ik heb mijn mannelijk lijf uiteindelijk maar geaccepteerd, en ben als man gaan leven. Maar het bleef knagen, en in mijn pubertijd trok ik kleding van mijn moeder aan incl naaldhakken. dat is ook de reden dat ik dat nog steeds kan, op die dingen lopen.
Met een slecht zelfbeeld, en periodes van depressies en zelfs zelfmoordgedachten worstelde ik door mijn leven. Tot ik de liefde van mijn leven tegenkwam in de vorm van mijn toenmalige buurvrouw. We trouwden, en verhuisden en zijn 15 jaar verder, toen ik begon met rokjes in het openbaar te dragen. Mijn vrouw vond dat eerst maar vreemd. Ik liet haar het RokvoorMannen forum zien, en toen was het OK wat haar betreft met wel de waarschuwing dat er lieden zijn die daar aanstoot aan konden nemen. Dat was natuurlijk aan dovemansoren gericht en ik ging de straat op in een rokje.
Een half jaar later trok ik zonder haar medeweten een jurk van haar aan en ging naar Leiden toe op die mooie zomerse dag. Wat voelde ik mij goed, en dat gevoel ging niet meer weg. De vrouw in mij kwam naar buiten in februari 2018. Groot was de schrik bij mijn vrouw. "Ik ga niet met een vrouw in bed liggen!" was een uitspraak van haar die ik pareerde met "Lieve schat, dat doe je al 16 jaar." Lang verhaal kort met afspraken en psychologen begon ik het traject bij Stepwork en zit ik nu bijna een half jaar aan de hormonen. We lachen heel wat af want mijn vrouw is in de overgang en ik puber wat af. We leven gewoon samen , maar nu als twee vrouwen.

Ik weet dat ik een gelukkige vrouw ben met een erg lieve vrouw aan mijn zijde, maar dat dat niet vanzelfsprekend is. Lieve Anne, praat met je vrouw over alles, echt alles. Je diepste gevoelens moet je met haar delen. En geef haar tijd, veel tijd, want jullie zijn samen op reis, jouw reis, maar zij gaat mee.

Leuke anekdote: Mijn vrouw riep van boven "Krijg nou tieten!" Ik riep "Ja graag"
Zo is de sfeer hier in huis. Mijn vrouw vind mij nu een veel blijer persoon, en ja die tieten heb ik ondertussen. :mrgreen:
ImageJeg er Marica, jeg er en Lastebilsjåfør og Norge gal :)
anna_
Berichten: 214
Lid geworden op: 15 dec 2019, 17:01
Gender: Trans MtF
Locatie: Oud-Beijerland
Contacteer:

Re: wie/wat ben ik dan?

Bericht door anna_ »

Marica wat een bijzonder en mooi verhaal!

ik kan je verklappen dat ik beter op naaldhakken loop dan mijn vrouw, de eerste keer dat ze die zag viel ze zowat van haar stoel dat ik daar op kon lopen .

maar gelukkig kan ik wel zeggen dat we inmiddels echt praten, over alles, heel veel. soms met een lach, soms met zorgen, soms met tranen. Soms zeggen we dingen die de ander dan net verkeerd begrijpt waardoor we onzekerheid voelen maar ook dat word besproken. gevoelens zijn net een achtbaan en soms tegenstrijdig maar ik ben zo ontzettend blij dat zij met me mee gaat op mijn reis!
life is too short to not love myself - so i need to learn!

Hoi, ik ben Anna! (introductie)
Eva
Beheerder
Berichten: 6805
Lid geworden op: 25 mar 2012, 11:00
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: wie/wat ben ik dan?

Bericht door Eva »

anna_ schreef: 16 dec 2019, 10:51[...] Als ik mijn verhaal lees besef ik me hoeveel geluk ik heb met mijn vrouw en ondanks de schrik en angst wil ze me heel graag steunen maar vind ze het ook doodeng en wil ze me geen valse beloftes maken. We hebben afgesproken dat we er alleen in het weekend over praten zodat er ook ruimte blijft voor ons normale leven.
[...]
is er iemand die dit snapt? herkent? me kan adviseren?
Ja, Anna. Ik denk dat de meesten hier je wel begrijpen. Voor één ding wil ik je waarschuwen, aan de hand van een citaat. Ooit stond ik met een stel aan de bar te praten bij T-Amersfoort. Ik hoorde haar (de partner) het volgende zeggen: "Weet je, 'hij' zit op de sneltrein, maar ik op de stoptrein!"

Onthoud dat, alsjeblieft. Realiseer je dat je - ook al in dit prille stadium - feitelijk in transitie bent. Met een nog onbekend eindpunt, maar wel degelijk in transitie. Besef dan verder dat hiermee ook @marielle in transitie is gegaan. Ongevraagd.
Heel veel van 'ons soort mensen' hebben de neiging om hals-over-kop deze levensfase in te duiken. Momenten dat het als een bevrijding voelt. De euforie speelt soms een heftige rol. Het moeilijkste van de komende periode is misschien wel het tempo van je ontwikkeling afstemmen op het begrip van je vrouw. Jullie zullen elkaar hard nodig hebben. Over en weer.

Uit ervaring weet ik dat het eindresultaat - jullie toekomstige relatie dus - bijzonder mooi kan zijn.
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)
ReneeCross
Berichten: 244
Lid geworden op: 03 okt 2018, 09:45
Gender: Trans MtF
Locatie: 's-Hertogenbosch
Contacteer:

Re: wie/wat ben ik dan?

Bericht door ReneeCross »

Ik snap je heel erg goed. En soms hoop ik ook we dat nu ik dat mag het mss minder heftig wordt. Maar vooralsnog wordt mijn verlangen om als Renee door het leven te gaan wel sterker en sterker.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
anna_
Berichten: 214
Lid geworden op: 15 dec 2019, 17:01
Gender: Trans MtF
Locatie: Oud-Beijerland
Contacteer:

Re: wie/wat ben ik dan?

Bericht door anna_ »

Eva dank je wel!
en die sneltrein/stoptrein herkennen we
ik realiseer me heel vaak dat ik @marielle ongevraagd, meeneem in mijn reis en ben haar onwijs dankbaar voor het begrip, de ruimte en de liefde die ik van haar mag ontvangen. Zij is mijn steun, toeverlaat en veilige haven. dus ik zal ik er alles aan doen om rekening met haar te houden.
life is too short to not love myself - so i need to learn!

Hoi, ik ben Anna! (introductie)
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3639
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: wie/wat ben ik dan?

Bericht door Irene_de_Vreede »

Ik was ook heel erg bezorgd over de sneltrein/stoptrein tot mijn partner aangaf dat ze toch wel wat meer initiatief verwachtte. (het kan dus ook andersom)
Irene
ReneeCross
Berichten: 244
Lid geworden op: 03 okt 2018, 09:45
Gender: Trans MtF
Locatie: 's-Hertogenbosch
Contacteer:

Re: wie/wat ben ik dan?

Bericht door ReneeCross »

Mijn vrouw geeft huist regelmatig aan dat t wel heel snel gaat. Terwijl ik juist denk rustig aan te doen.
Lokien
Berichten: 88
Lid geworden op: 22 aug 2019, 16:10
Gender: Vrouw

Re: wie/wat ben ik dan?

Bericht door Lokien »

Wat grappig toch al die verschillen steeds: het lijkt wel alsof we er allemaal zo'n beetje op dezelfde manier inrollen, maar eruit komen dat doen we allemaal op onze eigen manier. Bij ons was het ook mijn vrouw die ervoor zorgde dat de vaart erin bleef. Zij is sowieso vrijwel altijd meegegaan naar afspraken en alles met de grootste liefde. @anna_ Jouw beschrijving over jullie relatie is hartverwarmend. En ook vanuit @marielle straalt veel liefde. Volgens mij kunnen jullie dit pad prima samen inlopen.
Eva heeft helemaal gelijk, en ook zeker met haar opmerking dat Marielle nu ook in transitie is gegaan. Petra (zo heet mijn vrouw) heeft uiteindelijk ook haar coming out gehad en heeft zich geuit bij vrienden en familie als biseksueel. Dat moest ook wel; iedereen wenste haar continu sterkte met alles, terwijl haar leven ook een mooie positieve wending aan het nemen was, daar had ze geen sterkte bij nodig.
The wisest men follow their own direction
Tanja
Berichten: 308
Lid geworden op: 06 nov 2012, 19:51
Gender: Trans MtF
Locatie: rotterdam

Re: wie/wat ben ik dan?

Bericht door Tanja »

Vind het echt zo mooi om te lezen dat het bij jullie en de partners allemaal zo goed uitpakt. Ben eerlijk gezegd ook wel een beetje jaloers maar gun het jullie allemaal zoooo veel. Geniet ervan want het gaat zovaak zo anders.
Waarom heb ik het mezelf zo moeilijk gemaakt?? Omdat ik waarschijnlijk een domme doos ben die het allemaal wel dacht te kunnen verdringen :fpalm:
Plaats reactie