Nieuwe chat! Zie dit topic.

Een (kleine) samenvatting voor mezelf

Pas ik nou in een hokje of niet?
luciger
Berichten: 123
Lid geworden op: 20 jan 2021, 15:30
Gender: Trans FtM

Re: Een (kleine) samenvatting voor mezelf

Bericht door luciger »

Zo had ik er nog niet over nagedacht! Dat wordt moed bij elkaar rapen om met mijn huisarts te gaan praten, want ik ben geen al te beste vrienden met hem, maar komt goed!

Bedankt voor jullie behulpzame reacties!
2/7/2021: wachtlijst RadboudUMC
luciger
Berichten: 123
Lid geworden op: 20 jan 2021, 15:30
Gender: Trans FtM

Re: Een (kleine) samenvatting voor mezelf

Bericht door luciger »

Ik heb de afgelopen weken ontzettend veel stappen gezet met dank aan mijn geweldige vrienden die altijd openstaan voor een goede discussie over gender :)

Conclusie: ik voel me overwegend non-binair/gendernonconforming, maar dan wel vanuit 'mannelijk perspectief'. Ik wil een mannenlijf waar ik dan een jurk en make-up op kan gooien als ik daar zin in heb, maar het grootste deel van de tijd kan ik dan gewoon lekker een enigszins vrouwelijke man zijn. Ik wil de beharing, de stem, de vetverdeling, en vooral ook heel graag een platte borst. Het idee van bottom surgery vond ik tot een paar weken geleden ontzettend gek en niets voor mij, maar nu ik erover nadenk besef ik toch dat ik al zo lang als ik seksuele gevoelens heb het gevoel heb gehad dat ik een penis zou moeten hebben. Ik ben op zich blij met mijn geslachtsdelen, ze zijn prima, in ieder geval voor nu, maar ik zie het wel gebeuren dat wanneer ik een transitietraject in ga, ik op een gegeven moment ook behoefte krijg aan een echte penis.

Ik moet de komende paar weken voor een ander klein dingetje naar de huisarts en ik ga zorgen dat ik dan naar een nieuwe huisarts ga in de stad waar ik studeer (ik ga op dit moment nog bij mijn ouders naar de huisarts, maar ik ben daar alleen op vrijdagmiddag, dus echt handig is dat al een hele tijd niet meer), en dan kan ik mooi even kijken of ik het aandurf om dan bij die persoon om een verwijzing te vragen, want bij mijn huidige huisarts zit dat er niet in.
2/7/2021: wachtlijst RadboudUMC
Anon20210626
Berichten: 2285
Lid geworden op: 02 jul 2013, 16:51
Gender: ———

Re: Een (kleine) samenvatting voor mezelf

Bericht door Anon20210626 »

luciger schreef: 14 feb 2021, 08:53

Conclusie: ik voel me overwegend non-binair/gendernonconforming, maar dan wel vanuit 'mannelijk perspectief'. Ik wil een mannenlijf waar ik dan een jurk en make-up op kan gooien als ik daar zin in heb, maar het grootste deel van de tijd kan ik dan gewoon lekker een enigszins vrouwelijke man zijn. Ik wil de beharing, de stem, de vetverdeling, en vooral ook heel graag een platte borst.

Je beschrijft hier eigenlijk een travestiet en die hebben het een stuk minder makkelijk als je nu zo makkelijk opschrijft hoor . De meesten durven echt niet naar buiten .
Nagestaard worden is een zekerheid en uitgaan is niet per definitie geen pretje meer .
Overigens ben ik van mening dat Carthago moet worden verwoest.
luciger
Berichten: 123
Lid geworden op: 20 jan 2021, 15:30
Gender: Trans FtM

Re: Een (kleine) samenvatting voor mezelf

Bericht door luciger »

Dat vind ik een behoorlijk negatieve reactie op iets dat geen betrekking heeft op wie dan ook behalve mijzelf.
2/7/2021: wachtlijst RadboudUMC
Gebruikersavatar
Hal
Berichten: 496
Lid geworden op: 15 jul 2019, 18:53
Gender: Trans FtM

Re: Een (kleine) samenvatting voor mezelf

Bericht door Hal »

Ik gok (corrigeer me als ik ernaast zit) dat @Renée een misvatting heeft over wat er voor jou bij komt kijken om bij je ideaalbeeld uit te komen en dat haar reactie daarom zo kort door de bocht is. Het is inderdaad niet gepast om iemand van wie bij de geboorte gezegd werd dat het een meisje was, te zeggen dat die persoon zichzelf als 'travestiet' beschrijft als die aangeeft een lijf volgens de mannelijke norm te willen. Sowieso is dat juist een erg binaire term en volgens mij identificeer jij je daar nu helemaal niet mee, toch, @luciger ?

Tegelijk heeft ze wel een puntje dat het voor gendernonconforme mensen die door de buitenwereld als vrouw gezien worden vaak minder gevaarlijk is om gendernonconform te presenteren dan voor mensen die als gendernonconforme mannen gezien worden (of die nu trans vrouw zijn of cross dresser of drag queen). De maatschappij reageert op beide groepen vaak heel vervelend, maar de kans op spontaan, fysiek geweld is voor mensen die gezien worden als 'dude in a dress' volgens mij wel wat groter. Daar kunnen we lang over dooranalyseren, maar daar is het hier de plek niet voor, en ook doet het denk ik niet ter zake. Als trans en nonbinaire mensen nemen we dat risico allemaal, tenslotte, dus we hoeven dat elkaar niet onder de neus te wrijven.

Ben voor jou in elk geval blij dat je een idee hebt van hoe je het meest jezelf kunt zijn. Daar heb je al zoveel mee gewonnen :)
7-19: wl Stepwork
6-20: wl TLHC
10-20: 1e consult TLHC
11-20: T-Day
12-20: wl T-cendent
10-21: mastectomie
01-22: intake T-cendent
6-22: groen licht
luciger
Berichten: 123
Lid geworden op: 20 jan 2021, 15:30
Gender: Trans FtM

Re: Een (kleine) samenvatting voor mezelf

Bericht door luciger »

Ik zal het sowieso nog iets verder toelichten, want ik was wel erg kort in mijn update-post.

Op dit moment voel ik me heel duidelijk niet thuis in mijn lijf. Ik dacht dat ik een volkomen neutraal lijf wilde, maar ik word toch wel heel enthousiast van de vooruitzichten van een transitie naar een binair mannelijk lijf. Wat op dit moment ook niet goed voelt, is een vrouwelijke(re) genderexpressie. Ik vind lipstick en jurken op zich leuk, maar in combinatie met dit lijf en deze stem voel het te vrouwelijk en dus niet goed, want vrouw voel ik me niet.

Wat ik dus bedoelde met mijn opmerking over jurken en lipstick is dat het hebben van een lijf dat wel kloppend voelt bij mijn genderidentiteit me de ruimte geeft om vrijer te zijn in mijn genderexpressie zonder me 100% als vrouw te presenteren. Op dit moment draag ik buitenshuis geen lipstick omdat ik dan sowieso als vrouw gelezen word en dat niet fijn vind, maar wanneer ik als neutraal of als man gelezen word zou ik dat waarschijnlijk beter durven, omdat niet elk vrouwelijk dingetje dat ik doe qua expressie me dan meteen hyperfeminien laat overkomen. Hetzelfde met dus onder andere ook jurken. Een crossdresser zou ik me dan ook niet voelen, ik ben dan gewoon mezelf in een jurk.

Ik waardeer jullie bezorgdheid over reacties van de buitenwereld wel, begrijp me niet verkeerd! Dat is ergens ook wel een zorg van me, dat iemand met een mannelijk lijf maar in typisch vrouwelijke kleding best een reactie zou kunnen oproepen bij iemand die daar niet voor openstaat. Ik merk dat ik op dit moment als AFAB het voordeel heb dat ik alles kan dragen en in het ergste geval word uitgemaakt voor pot, en dat dat wel ingewikkelder kan worden als ik een mannelijker lijf zou krijgen. Daar tegenover staat dat ik in een behoorlijk LHBT-vriendelijke studentenstad woon en dat ik meer mensen ken die gendernonconforming zijn, waaronder ook AMABs, zowel cis als non-binair, die regelmatig lipstick dragen, en daar nooit echt grote problemen door krijgen. Dat stelt me dan wel weer gerust.

Ik weet ook niet in hoeverre het feit dat ik lipstick leuk vindt komt omdat ik zelf wel lipstick zou willen dragen maar dat pas durf met een niet overwegend vrouwelijk lijf, of dat ik het gewoon leuk vind bij anderen en omdat ik nu niet het gevoel heb dat ik het zelf kan dragen het idee heb dat ik het bij mezelf ook leuk zou vinden staan. Misschien kom ik er op een gegeven moment achter dat het niet iets voor mij persoonlijk is, en/of kom ik erachter dat mijn non-binariteit hem vooral in mijn identiteit zit, en minder in mijn expressie.

Dat zijn nog dingen waar ik mee bezig kan!
2/7/2021: wachtlijst RadboudUMC