Uitstapjes

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Gebruikersavatar
janine2363
Berichten: 1035
Lid geworden op: 30 jul 2016, 18:21
Gender: Vrouw
Locatie: Hasselt

Re: Uitstapjes

Bericht door janine2363 »

:-) Yup, cross dresser

Dit verleid mee ertoe om het als volgt uit te sorteren (maar hecht er geen belang
aan ik weet ook wel dat het niet zo simpel is). Vanuit het MtF perspectief:

CD: Cross Dresser. Een man die er uit ziet als een man in vrouwen kleren
TV: Travestiet. Een man die er uit ziet als vrouw in vrouwen kleren
TG: TransGender. Een vrouw die er uitziet als een man in vrouwen kleren
TS: TransSeksueel. Een vrouw die er uitziet als een vrouw in vrouwen kleren
Anon20210626
Berichten: 2285
Lid geworden op: 02 jul 2013, 16:51
Gender: ———

Re: Uitstapjes

Bericht door Anon20210626 »

eh ik hecht hier idd geen belang aan .........
anders zou ik mij toch een beetje beledigd voelen
zucht
Overigens ben ik van mening dat Carthago moet worden verwoest.
Gebruikersavatar
Dieuwertje
Berichten: 1102
Lid geworden op: 29 mei 2016, 09:00
Gender: Trans MtF
Locatie: Lelystad

Re: Uitstapjes

Bericht door Dieuwertje »

@Janine, Het is niet alleen zo simpel, m.i. zit je er behoorlijk naast.
CD: De gemiddelde cross-dresser doet enorm zijn of haar best om er als het andere geslacht uit te zien. En vaak lukt dat zo goed dat als je er terloops langs komt het niet ziet. Vaak is de cross-dresser alleen parttime in het andere geslacht.
TV: Travestie is denk ik meer die stroming waarbij over de top een beetje het doel is.
TG: Transgender is de paraplu term. Daar vallen dus alle andere termen onder.
TS: Je zou dat kunnen uitleggen als een cross-dresser waarbij uiterlijk met kleding/kapsel e.d. niet genoeg is, maar ook aanpassing aan het lichaam gewenst is. En van parttime is dan natuurlijk uiteindelijk geen sprake meer.

Weer een voorbeeld dat het lijstje in topic 'Jargon' een prominente plaats moet krijgen (viewtopic.php?f=7&t=4233&start=20).
Dat lijstje heeft wellicht nog aanpassingen en aanvullingen nodig.
Janice
Berichten: 601
Lid geworden op: 13 jul 2013, 16:11
Gender: Trans MtF
Locatie: Nederland

Re: Uitstapjes

Bericht door Janice »

tv en cd is gewoon hetzelfde, jouw uitleg over ts klopt niet; ik ben echt geen cd waar het op ten duur even verkleden niet meer voldoende is.

Sidenote: ik heb het idee dat tegenwoordig echt alles onder die paraplu gescharreld wordt, niemand die er dadelijk nog iets van begrijpt zeker voor een buitenstaander.
Laatst gewijzigd door Janice op 29 jan 2017, 20:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Anon20190501
Berichten: 2212
Lid geworden op: 10 feb 2016, 22:37
Gender: Trans MtF

Re: Uitstapjes

Bericht door Anon20190501 »

janine2363 schreef::-) Yup, cross dresser

Dit verleid mee ertoe om het als volgt uit te sorteren (maar hecht er geen belang
aan ik weet ook wel dat het niet zo simpel is). Vanuit het MtF perspectief:

CD: Cross Dresser. Een man die er uit ziet als een man in vrouwen kleren
TV: Travestiet. Een man die er uit ziet als vrouw in vrouwen kleren
TG: TransGender. Een vrouw die er uitziet als een man in vrouwen kleren
TS: TransSeksueel. Een vrouw die er uitziet als een vrouw in vrouwen kleren
Gelukkig stel ik me uitsluitend kwetsbaar op voor mensen die me kennen en die belangrijk voor me zijn.

Anders zou ik me nu heel erg gekwetst voelen.

Of is het gewoon onwetendheid of luiheid? Daar kan ik geen begrip voor opbrengen.
"Indeed, organizing atheists has been compared to herding cats, because they tend to think independently and will not conform to authority." (Richard Dawkins, The God Delusion)
Gebruikersavatar
Eva
Beheerder
Berichten: 6816
Lid geworden op: 25 mar 2012, 11:00
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Uitstapjes

Bericht door Eva »

De aanduidingen zijn allemaal en altijd aan verandering onderhevig. Nu, in 2017, zijn ze meestal als volgt.

TV Travestiet, iemand die niet alleen de behoefte heeft zich met regelmaat als vrouw te presenteren, vaak gepaard met enig gevoel voor erotiek.
CD Crossdresser, overeenkomstig TV, maar zonder erotische gevoelens.
TS Transseksueel, iemand die de volledige transitie nastreeft.
TG Transgenderist, verouderde aanduiding, transseksueel zonder de wens tot een vaginoplastiek.
Transgender, koepelterm voor het bovenstaande.

Nogmaals, de begrippen wijzigen, soms sneller dan de vorige uitleg algemeen bekend is.
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)
Gebruikersavatar
Eva
Beheerder
Berichten: 6816
Lid geworden op: 25 mar 2012, 11:00
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Uitstapjes

Bericht door Eva »

Een centrale pagina op dit forum lijkt niet het beste idee, daarvoor zijn de definities te dynamisch.
We zijn doende bovenop het forum een website te bouwen. Daar is zeker plek voor overzichten als dit.
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)
Anon20190516
Berichten: 1463
Lid geworden op: 17 nov 2014, 21:33
Gender: Vrouw

Re: Uitstapjes

Bericht door Anon20190516 »

Tja,dan heb je ook nog de term:VROUW
En onder die term schaar ik mijzelf....
Rikki
Offline
Gebruikersavatar
janine2363
Berichten: 1035
Lid geworden op: 30 jul 2016, 18:21
Gender: Vrouw
Locatie: Hasselt

Re: Uitstapjes

Bericht door janine2363 »

Sigrid schreef: Anders zou ik me nu heel erg gekwetst voelen.
Of is het gewoon onwetendheid of luiheid? Daar kan ik geen begrip voor opbrengen.
Oepsie, dat was de bedoeling ook niet. Wat ik schreef was niet meer dan een spel met woorden
je kan 4 combinaties maken MM, MV, VM, VV, et voila.

N.B. Als ik uitga, kom ik veel mensen tegen die zichzelf met een label als CD, TV etc identificeren,
dat doen ze zelf en ze kijken niet van te voren in het woordenboek (of wat dit forum vind) en
diezelfde mensen zullen soms ook een wenkbrouw optillen(*) als je ze anders noemt, niet vanwege
het woordenboek, maar van het beeld dat ze van zichzelf hebben.

Dus "W", de CD die ik tegenkwam (en zichzelf zo zag), toen ik met hem sprak, en hoe, zag ik hem
niet als een CD.

Maar mijn excuses voor de mensen die zich aangesproken voelen, dat was niet de bedoeling

Janine

(*) De kans is groter dat ze een glas optillen en zeggen: "Janine, jij heb ook nog een extra slok nodig"
Gebruikersavatar
janine2363
Berichten: 1035
Lid geworden op: 30 jul 2016, 18:21
Gender: Vrouw
Locatie: Hasselt

Re: Uitstapjes

Bericht door janine2363 »

De verjaardag afgelopen zaterdag was leuk. "W" was blij met zijn chocolaatjes.
Het bleek wel hoe klein België is, want ik kwam een aantal bekenden tegen.
Dus aftellen 3, 2, 1 en dan precies tegelijk: "Hey, wat een verrassing jou hier te zien"

Vandaag goed gebruikt gemaakt van Iris haar Nederlandse schoenwinkel encyclopedie
ben naar Den Haag gegaan (geen files en stormen die mij tegenhouden als ik laarzen wil)

Het was een aparte dag, maar als ik alles vertel dan ga je zeker denken: "Wat een
ijdeltut", maar vooruit het is niet anders.

Ik neem bijna altijd een dag vrij als ik met mijn Gender psychologe praat (Monica), als ik
tussen mijn werk door zou gaan, dan zou ik met haar eerder praten over quantum
mechanica dan mijzelf (hoewel, als mijn gedachten daar iets mee te maken hebben dan
is dat waarschijnlijk "strangeness")

Enfin, ik had vandaag een keer zelf mijn kleren gecombineerd, ik ben niet zo'n heldin, dus
ik draag vaak een ensemble zoals ik het gekocht heb, maar dit keer had ik geexperimenteerd
maar had eigenlijk geen goed idee of het iets geworden was. Nou, kan je je voorstellen wat
voor lach ik op mijn gezicht heb als je psychologe als opening zegt: "Janine, wat ben je mooi"
nou, dat deed goed (heb verder maar een vage recollectie van de rest van het gesprek,
boeit niet na een onderwerp over kleding)

Daarna in de auto en dus op naar Den Haag. Ook al 25 jaar niet meer geweest, maar de wegen
lagen nog ongeveer op de plek dat ik ze mij herinnerde, dus de schoenwinkel was snel gevonden
Een hele leuke dame die daar werkt, da's echt anders dan België, mensen zijn hier zeer zeker
vriendelijk en correct, maar deze mevrouw maakte ook grapjes, gewoon spelen met woorden
om net iets meer te zeggen. Leuk. (Ze keek wel wat teleurgesteld dat ik niet haar hele
voorraad opkocht, de verleiding was overigens groot, maar ik heb me ingehouden; Jay, ik heb
dan toch iets van wilskracht)

Omdat ik alleen maar jurken en rokken enzo heb, èn omdat ik toch al aan het experimenteren
was begonnen, dacht ik ook wat broeken (van die stretch jeans) te zoeken. Om precies te
zijn het precieze moment dat ik dat dacht was toen ik dus in de spuistraat (== winkelstraat)
stond. Dus zie mij daar staan met tassen vol schoenen en een ietwat wazige blik in mijn ogen
terwijl de gedachte langzaam door mijn hoofd kruipt.

Twee jongens, Marokkaans denk ik, zien mij daar staan en vragen: "Mevrouw zoekt U iets?"
Ik: "euuh, ja, ik zoek denk ik een kleding winkel". Zij, met een lach tot achter hun oren:
"Nou, U bent hier dan goed, dit is een hele straat vol". Ik: "Ah, maar eentje die niet te duur is ?"
Zij. "Kijk daar op de hoek is een H&M", dat was een goede tip. Had ik nooit van mezelf gevonden.

Ze hadden precies wat ik zocht. Een blauw effen stretch jeans en een effen grijze. En een paar
leuke blousjes erbij (stipjes, want ik was in mijn nopjes). Pas kamer in- en uit. Er stond een
verkoopster, dus ik vraag: "En staat dit goed, of zou ik een iets andere maat moeten"
Zij: "Nee, dat staat goed, en gosh, ik wou dat ik zulke benen had"... ...

Als dat een verkoop techniek is, dan kan ik verzekeren dat ie werkt. Wilde eigenlijk mijn nieuwe
kleren al niet meer uit doen.

Daar vlakbij op de rand van de winkel straten was een cafe, en daar gaan zitten om wat af te koelen
was gezellig druk en verrassing, werd door een man aangesproken, da's zeldzamer dan door een vrouw
was een sympathiek tiep en ik had het eigenlijk niet door, maar zoals hij sprak, complimentje hier en
daar. "Est-ce qu'il était en train de me draguer òu bien ?". Zelf nooit goed in geweest, mijn openingszin
zou over quantum mechanica gaan (ja, alweer) en niet over, wel, enfin, weet het ook niet, maar hij
wel dus. Moet stiekum bekennen dat ik het eigenlijk wel heel leuk vond (bloos) en hij was zeker niet
opdringerig, gewoon leuk (mag vaker gebeuren).

En dan te bedenken dat ik Den Haag vroeger nooit leuk vond, zeker niet goed opgelet indertijd.