hulp bij proces op het werk

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Alice
Berichten: 1426
Lid geworden op: 07 sep 2012, 21:42
Gender: Vrouw
Locatie: omg. Delft

Re: hulp bij proces op het werk

Bericht door Alice »

Ik weet niet of je dit al is gedaan (ik heb niet alles van je gelezen) hele duidelijke afspraken maken met bestuur/leiding/hoofd over je transitie, coming out, kleding, gedrag hoever jij en zij er mee om zullen gaan.

De leerlingen zullen het wel accepteren (op een paar etterbakjes na) maar problemen kun je verwachten van de ouders, begrip/tolerantie uit die hoek kan wel eens tegen vallen.
Komen er problemen dan moet je in gedachten houden dat de school voor de makkelijkste oplossing kiest.

Zorg dat je lid van een vakbond bent.

Begeleiding, ga eens in gesprek met Transvisie, (lokale) COC, vakbond mogelijk kunnen ze wat voor je betekenen.
Alice;
"Computer Says No"
Ik heb een buik, een onderbuik met gevoel en naar die luister ik.
EmmaJJ
Berichten: 487
Lid geworden op: 08 jan 2017, 15:44
Gender: Vrouw
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: hulp bij proces op het werk

Bericht door EmmaJJ »

Alice schreef:Ik weet niet of je dit al is gedaan (ik heb niet alles van je gelezen) hele duidelijke afspraken maken met bestuur/leiding/hoofd over je transitie, coming out, kleding, gedrag hoever jij en zij er mee om zullen gaan.

.

Dank , en ja dat ga ik nu doen. School heeft al gezegd 100% achter me te staan. En ja als het een kwestie is van mijn hoofd of de school, dan is het logisch. Maar alles doen om dat te voorkomen.

tot nu toe goede reacties behalve eentje. en dat heeft te maken met mijn onvoorzichtige actie en niet met transgender an sich
Anon20210626
Berichten: 2285
Lid geworden op: 02 jul 2013, 16:51
Gender: ———

Re: hulp bij proces op het werk

Bericht door Anon20210626 »

Ik heb dan alleen ervaring in dit vanaf de andere kant .

Vanuit school was er heel veel begrip en ik heb meerdere keren te horen gekregen dat men het daar juist prettig vond dat ik mezelf niet verstopte . De duidelijkheid en openheid werden juist gewaardeerd .

Ik kan me voorstellen dat de eerste stappen enige moed vereisen. Maar ik denk dat duidelijkheid het makkelijker maakt .
Overigens ben ik van mening dat Carthago moet worden verwoest.
Nienke
Berichten: 359
Lid geworden op: 25 dec 2014, 09:32
Gender: Trans MtF

Re: hulp bij proces op het werk

Bericht door Nienke »

Gewoon niet te hard van stapel rennen, mensen moeten ook aan de nieuwe jou wennen, duurt voor de 1 langer als voor de ander.
Op een gegeven moment ben jij ook weer "gewoon" op je werk.
Ik zou enorm veel aandacht in je presentatie steken, mijn ervaring is dat kledingkeuze nogal een dingetje kan zijn voordat je je stijl hebt gevonden die al het goede benadrukt.
Groetjes Nienke :)
janine2363
Berichten: 1034
Lid geworden op: 30 jul 2016, 18:21
Gender: Vrouw
Locatie: Hasselt

Re: hulp bij proces op het werk

Bericht door janine2363 »

Alice schreef: 08 mar 2017, 20:20 Ik weet niet of je dit al is gedaan (ik heb niet alles van je gelezen) hele duidelijke afspraken maken met bestuur/leiding/hoofd over je transitie,
Ja

Inderdaad, jezelf zijn op je werk is een recht, er zijn wetten voor geregeld en processen beschreven, zeker voor grotere organisaties. Het is in feite gewoon een stukje planning. Bijvoorbeeld het plan beneden, door mij gemaakt op basis van een gesprek met HR. Het is een kopie uit een tabel, dus beetje eenzootje, sorry, maar het laat elke stapje zien.

Transition Plan

Target of Communication Who attends / sends the communication Forum / Documents When Status
Direct Manager Employee 1:1 Meeting Review Q&A & transitioning process, Team letter or personal employee communications, Timeline WW28.2 Done

Second Level Manager Direct Manager 1:1 Meeting WW28.3 Done

HR-synch HR, Occupational health advisor and Employee Meeting WW29.2 Done

HR-synch HR and Employee 1:1 Meeting WW30.1 Done

<Name> representing the EHV site Employee 1:1 Meeting
Ask <Name> for EHV site organizational communications WW30.1 Done
All managers of co-workers outside immediate group (see transition checklist) HR, manager and EHV site representative Email with transition announcement for organisation (document v0.3) WW30.2 Done

Immediate Team Members(see transition checklist) Manager
Employee Email with transition announcement for organisation (doc v0.3)
Email with Personal transition announcement (doc v0.2) WW31.1 Done

Coworkers outside immediate group (see transition checklist) HR, manager and EHV site representative
Employee Email with transition announcement for organisation (document v0.3)
Email with Personal transition announcement (doc v0.2) WW31.1 Done

Co-workers who also have manager responibilities outside immediate group (see transition checklist) Employee Email with Personal transition announcement (doc v0.2) WW31.1 Done

HR follow up Employee, HR Meeting 1:1 WW33.4. Done

Suppliers, external stakeholders, external customers or others who work with employee; N.A.
N.A.
N.A.

IT HR E-mail WW30.1 Done
Badge Change IT WW33.1 Done
E-mail Name Change IT WW33.1 Done
Formal Name Change in <company> System
IT To be investigated
Employee document archives – Past Performance Reviews
IT To be investigated
Alice schreef: 08 mar 2017, 20:20 coming out, kleding, gedrag hoever jij en zij er mee om zullen gaan.
Nee

Natuurlijk niet, er is geen enkele discussie over kleding, gedrag en "hoe zij er mee omgaan". Voor kleding zijn kleding voorschriften, die gelden voor iedereen. Voor gedrag, wel, iedereen gedraagd zich normaal. Waarmee omgaan ? Ze gaan met een collega om. Voor mensen buiten de organisatie, ze gaan met een representant van het bedrijf om, gewoon zoals met eender welke persoon.
Alice
Berichten: 1426
Lid geworden op: 07 sep 2012, 21:42
Gender: Vrouw
Locatie: omg. Delft

Re: hulp bij proces op het werk

Bericht door Alice »

janine2363 schreef: 13 okt 2017, 10:03
Alice schreef: 08 mar 2017, 20:20 coming out, kleding, gedrag hoever jij en zij er mee om zullen gaan.
Nee

Natuurlijk niet, er is geen enkele discussie over kleding, gedrag en "hoe zij er mee omgaan". Voor kleding zijn kleding voorschriften, die gelden voor iedereen. Voor gedrag, wel, iedereen gedraagd zich normaal. Waarmee omgaan ? Ze gaan met een collega om. Voor mensen buiten de organisatie, ze gaan met een representant van het bedrijf om, gewoon zoals met eender welke persoon.
Je betrekt het wel geheel aan jouw arbeidsomstandigheden.

Emma is werkzaam in het onderwijs. Ze heeft te maken met de directie, de schoolleiding, collega's, kinderen, ouders van die kinderen. Gezien die ook rechten hebben en niet alleen Emma is het van belang om voor iedereen een werkbare kleding/gedrag oplossing te vinden.

Uit de oude doos,
Let op, de informatie van de zaak waar het over gaat is geheel gekleurd door de persoon in kwestie. De school is later in het gelijk gesteld.
Ze had zich volledig niet aan de afspraken gehouden.
https://www.travestie.org/concierge-moe ... soperatie/
https://www.travestie.org/onze-pammie-is-niet-gek/
Alice;
"Computer Says No"
Ik heb een buik, een onderbuik met gevoel en naar die luister ik.
janine2363
Berichten: 1034
Lid geworden op: 30 jul 2016, 18:21
Gender: Vrouw
Locatie: Hasselt

Re: hulp bij proces op het werk

Bericht door janine2363 »

Alice schreef: 13 okt 2017, 11:16 Je betrekt het wel geheel aan jouw arbeidsomstandigheden.

Emma is werkzaam in het onderwijs. Ze heeft te maken met de directie, de schoolleiding, collega's, kinderen, ouders van die kinderen. Gezien die ook rechten hebben en niet alleen Emma is het van belang om voor iedereen een werkbare kleding/gedrag oplossing te vinden.
Ik denk niet dat ik dat doe, precies om die reden overigens. Dit is geen subjectief discussie punt dat anders is voor een trans-vrouw als voor een cis-vrouw. Kleding voorschriften zijn gewoon kleding voorschriften en die zijn niet in het bijzonder voor een coming out van een trans-vrouw.

Dit neemt niet weg dat je e.e.a. in goed overleg doet, waarom niet, dat is normaal. De kern van de zaak is: Voor alle wetten en profesionele situaties is het normaal om trans-vrouw te zijn. Dus er is niets bijzonders nodig, je hebt jezelf niet uit te leggen of te justificeren. Dat eist wat zelf vertrouwen en dat is wat vaak ontbreekt en dan wordt het verhaal plotseling subjectief als: "Ai ai, hoe zouden mijn collega's naar mij kijken als ..." of "ze staren naar me ...". en dat (gevoel) moet je natuurlijk vermijden.

Je moet je natuurlijk wel plaatsen in de situatie. Vrouwen kleden zich over het algemeen netjes en met veel aandacht (en dit staat los van sexisme) het is dus geen slecht idee om je met evenveel aandacht te kleden. Dat is geen kwestie van regels en afspraken, dat is respect en zelfrespect.

Als je pech hebt, en je werkt in een bedrijf of organisatie die het niet objectief bekijkt, dan wordt het moeilijk, maar, mijn punt, dan moet je juist het objectieve proberen naar boven te krijgen en de discussies vermijden

Hoe kan ik het duidelijker stellen; Als je van je zelf zegt dat je een vrouw bent. Dan -ben- je een vrouw, met dezelfde rechten en plichten niks meer, niks minder.
janine2363
Berichten: 1034
Lid geworden op: 30 jul 2016, 18:21
Gender: Vrouw
Locatie: Hasselt

Re: hulp bij proces op het werk

Bericht door janine2363 »

Nate_0 schreef: 08 mar 2017, 18:13 Je zou in ieder geval kunnen beginnen met het helder krijgen van wat er gaat veranderen: kleding, haar/make up, je naam, hormonen, etc.
Eigenlijk niet

Alles wat in de persoonlijke levens sfeer valt (zoals hormonen, haardracht) heeft de werkgever echt niets mee te maken. Inzoverre je functioneren er niet door veranderd, wat bij hormonen het geval kan zijn, maar ook daar is weer een catch. Hormonen hebben geen invloed op je capaciteiten, maar je kan b.v. wel van slag raken en daardoor (tijdelijk) minder goed kunnen werken. In dat geval heeft je werkgever er weer niks mee te maken en valt het onder ziek zijn.

http://igvm-iefh.belgium.be/sites/defau ... t_werk.pdf
https://cavaria.be/sites/default/files/ ... werk_0.pdf

Het hele punt zou moeten zijn, dat transgender zijn, of je gender expressie uiten, voor de werk omgeving een non-issue is, ongeacht het werk ook. Dus in een fabriek, op kantoor, op school.

Het benadrukken dat voor het werk transgender zijn een non-issue is, al vraagt dat wat zelf vertrouwen is IMHO belangrijk om niet af te glijden naar allemaal subjectieve discussies afhankelijk wat een of ander persoon er allemaal van vind. Vanuit dat punt van zelfvertrouwen en dat het duidelijk is wat "normaal" is, is openstaan voor uitleg en discussie, rekening houden met je collega's en andere betrokkenen alleen maar nuttig, maar ook niet voorbij het punt van wat nodig is om nuttig en vriendelijk samen te kunnen werken, tenzij je bevriend bent met 'n collega, maar dan is het tussen twee mensen, buiten de werk sfeer. Het is zeker geen recht op inkijk in je hele persoonlijke wereld.
EricaTS
Berichten: 56
Lid geworden op: 16 okt 2017, 11:52
Gender: Trans MtF

Re: hulp bij proces op het werk

Bericht door EricaTS »

Ik begrijp dat transgender zijn of je gender expressie uiten, voor de werk omgeving een non-issue is maar ik ben er nog niet over uit wat ik ga doen...Binnen een paar maanden afscheid nemen of toch maar HR inlichten wetende dat ik een leidinggevende functie heb en alleen maar mannen heb in mijn team :think: ...Denk toch dat ik ga voor een afscheid :( om dan later te gaan voor een nieuwe uitdaging. Blijft lastig dat wel ja. :?
Lau92
Berichten: 86
Lid geworden op: 31 jul 2017, 23:28
Gender: Genderfluid
Locatie: Drenthe

Re: hulp bij proces op het werk

Bericht door Lau92 »

EricaTS schreef: 22 okt 2017, 21:50 Ik begrijp dat transgender zijn of je gender expressie uiten, voor de werk omgeving een non-issue is maar ik ben er nog niet over uit wat ik ga doen...Binnen een paar maanden afscheid nemen of toch maar HR inlichten wetende dat ik een leidinggevende functie heb en alleen maar mannen heb in mijn team :think: ...Denk toch dat ik ga voor een afscheid :( om dan later te gaan voor een nieuwe uitdaging. Blijft lastig dat wel ja. :?
Ik begrijp je dilemma, maar als het kiezen tussen open zijn en afscheid nemen, dan kun je toch altijd kiezen voor de minst extreme variant? Als je het deelt binnen het bedrijf en het is niet oké, kun je alsnog kiezen om een nieuwe uitdaging te zoeken, toch? Bij een eventuele nieuwe baan kom je mi in eenzelfde soort situatie terecht. Niet geschoten is altijd mis, of ben ik dan te makkelijk?
Can we be just who we are?
Doesn't matter if the road is far
'Cause there are no regrets and there is no stress
Plaats reactie