“We organiseren al avonden voor transgenders, maar willen eenmalig een feest organiseren voor transgenders en hun familie.”

Dat idee bleek geld waard! Ben & Jerry's stelt ons via het Bob Angelofonds 750 euro beschikbaar om dat voor elkaar te krijgen.
Er zijn minder leuke klussen denkbaar, nietwaar?

Denk mee, doe mee! Klik hier...

De eerste stappen worden nu gezet

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Plaats reactie
Kevin

De eerste stappen worden nu gezet

Bericht door Kevin » 14 apr 2018, 08:26

Hoi allemaal

gisteren heb ik met mijn begeleidster een fijn gesprek gehad
ik straalde helemaal
we hebben contact gehad met een ervaringsdeskundige en de begeleidster heeft me aangemeld voor stepwork althans de papieren daarvoor opgevraagd en die gaan we binnenkort dan invullen en opsturen
ook hebben we afgesproken dat vanaf gister dus de begeleiding me Karim noemt als ze me individueel spreken
dus tijdens groepsmomenten nog niet. Na 1 week gaan ik met haar en met mijn begeleidster van de woonvorm het evalueren en dan bespreken hoe en wanneer we het aan de groep het gaan vertellen
Ik leerde van de ervaringsdeskundige dat je dit kan doen om in je netwerk af te spreken dat ze je noemen zoals jij dat wilt
dat vond ik heel gaaf
vorig jaar kreeg ik de diagnose gender dysforie dat was voor mij geen verrassing en de begeleiding was ook niet verbaasd
ik kleed me al heel lang zoals ik dat fijn vind, dus ik koop mannenkleding en ook deo en douchegel en shampoo
vroeger zeiden me ouders dat ik net een jongen bent. helaas heb ik geen goed contact en dus ook geen contact met familie en dus komt mijn familie het nog niet te weten met uitzondering van 1 broer waar ik wel goed contact mee heb. Mijn broer reageerde heel mooi op het nieuws.
van de ervaringsdeskundige kreeg ik te horen van deze forum, want dat vind ik fijn om via een forum in contact te komen met lotgenoten
mijn naam heb ik zelf bedacht en lijkt veel op mijn meisjes naam en mijn doopnamen heb ik ook veranderd die namen hebben sowieso de eerste letter van de meisjes doopnamen. Helaas is officieel wijzigen van de namen ingewikkeld heb ik begrepen en voor mij ook nog niet de aller belangrijkste stap om te zetten

ik ben wel benieuwd hoe het voor jullie is om het aan je omgeving het te vertellen en de eerste stappen te gaan zetten?
ik vind het gaaf maar ook wel beetje spannend naar de reacties maar gelukkig heb ik dus goede hulp van mijn begeleiders
10 x
Groetjes Kevin

Kevin

Re: De eerste stappen worden nu gezet

Bericht door Kevin » 14 apr 2018, 19:35

Nu ik sinds gisteren individueel door de begeleiding aangesproken mag worden met Karim
merk ik dat ik dat leuk vindt maar ook nog wel wat spannend voor de reacties van alle begeleiders, zodra ik de meeste begeleiders heb gezien
zal ik vast opmerken dat niemand raar zal doen. Gelukkig hebben ze dit een keer eerder mee gemaakt op de woonvorm en bij mijn andere hulpverleners die ik heb voor ambulante hulp ivm mijn klassieke autisme ook hun hebben het wel eens mee gemaakt en zijn er dus bekend mee
bij beide hulpverleners heb ik een begeleidster die me hierin begeleid, dat is heel gaaf.
Ik vind het ook nog wel spannend later de mede bewoners/ groeps genoten er op gaan reageren want hier wonen mensen met verschillende diagnoses maar de begeleiding denkt dat het wel goed komt.
ach gelukkig weet ik dat de begeleiding me vast en zeker zullen helpen en als iemand naar zou doen dan verwacht ik wel dat ze me dan ook helpen en de mensen dan aanspreken.

hoe was het voor jullie om bij je werk, je vrienden, of school te vertellen van eventueel je andere naam en hoe je je voelt?

ik ben blij dat ik op mijn vorige berichtje hierboven al 2 likes hebt, dat geeft een goed gevoel en steunend gevoel ook
fijn dat deze forum bestaat en iedereen elkaar begrijpt en respecteerd
dankjewel daarvoor
7 x
Groetjes Kevin

Steppenwolf
Contacteer:

Bericht door Steppenwolf » 15 apr 2018, 11:47

Ik vond het wel spannend om te moeten zeggen, maar zodra het eruit was viel het mee.
1 x
Less is more

Kevin

Bericht door Kevin » 16 apr 2018, 12:03

Ik heb vandaag een begeleidster gesproken en vertelde dat Karim geen verstandige keuze is omdat het een naam is van buitenlandse komaf en ik daar misschien narigheid mee kan krijgen door groepsgenoten
ik zei ja vond het ook wel lastig om en naam de kiezen en dan was Karin naar Karim snel bedacht
ze heeft me toen geholpen en las een aantal hollandse mannen namen voor en ik heb toen de naam Kevin gekozen
De begeleding gaat met dan nu ook individueel Kevin noemen
Ik ga het pas vertellen aan de groep wanneer ik bij stepwork ben en dan mag beginnen met de transitie
dit leek de begeleiding een betere keus om het dan te doen
en nu kan ik zelf en de begeleiding me helpen om te wennen aan de naam en ook dat ik eindelijk de stap ga zetten en alles
dus ik dacht ik vertel aan jullie me nieuwe naam ook meteen
0 x
Groetjes Kevin

Mirthe_s

Bericht door Mirthe_s » 17 apr 2018, 08:36

Kevin schreef:
16 apr 2018, 12:03
Ik heb vandaag een begeleidster gesproken en vertelde dat Karim geen verstandige keuze is omdat het een naam is van buitenlandse komaf en ik daar misschien narigheid mee kan krijgen door groepsgenoten
ik zei ja vond het ook wel lastig om en naam de kiezen en dan was Karin naar Karim snel bedacht
ze heeft me toen geholpen en las een aantal hollandse mannen namen voor en ik heb toen de naam Kevin gekozen
Ik ga het pas vertellen aan de groep wanneer ik bij stepwork ben en dan mag beginnen met de transitie
en nu kan ik zelf en de begeleiding me helpen om te wennen aan de naam en ook dat ik eindelijk de stap ga zetten en alles
Ik vind dit persoonlijk wat opmerkelijk. Het is jouw naam waar jij je een leven prettig bij mag voelen. Je bent een van de gelukkigen die zelf een naam mag kiezen. Het is waar, een buitenlanse naam kent vooroordelen in Nederland. Maar die keuze moet je zelf bewust maken, en niet onder druk van je groep. Hoe dan ook, totdat je je paspoort hebt aangepast ben je nog vrij in je keuze. Dus laat het zeker nog even bezinken.
6 x

Mirthe_s

Bericht door Mirthe_s » 17 apr 2018, 09:07

Mirthe_s schreef:
17 apr 2018, 08:36
Kevin schreef:
16 apr 2018, 12:03
Ik vind dit persoonlijk wat opmerkelijk. Het is jouw naam waar jij je een leven prettig bij mag voelen. Je bent een van de gelukkigen die zelf een naam mag kiezen. Het is waar, een buitenlanse naam kent vooroordelen in Nederland. Maar die keuze moet je zelf bewust maken, en niet onder druk van je groep. Hoe dan ook, totdat je je paspoort hebt aangepast ben je nog vrij in je keuze. Dus laat het zeker nog even bezinken.
(Lang leve geen edit modus)
Dus, gebruik nu in je woongroep rustig Kevin. Maar, voel je er later niet verplicht toe. Maak je keuze (en je formele naamswijziging) wanneer je er zelf helemaal achter staat.
1 x

Alice

Bericht door Alice » 17 apr 2018, 10:51

Ook ik vond het bedenkelijk die naam wijziging. Lijkt mij een, te, overtrokken beschermende maatregel. Maar vaak komt het voor dat je eerst een paar namen probeert die je een prettig gevoel geven en als blijkt dat Karim de juiste is dan moet je die nemen. JIJ moet er mee leven en je er prettig bij voelen. En ja, jij bent degene die een de naam en geschachtswijzig aanvraagt jij kunt zelf je eigen naam op dat moment kiezen.

Wel is het positief dat je begeleiding meewerkt aan je transitie en je op de juiste weg stuurt.

Hoe vertel je het binnen de woongroep en de rest van de wereld. Dit is voor ieder verschillend. Het is een goed idee om binnen je woongroep te wachten totdat je bij Stepwork gesprekken aangegaan bent, je weet dan ook wat meer over hoe en wat.
Hoe anderen op dit forum er mee omgegaan zijn, gebruik de zoek functie (rechts boven).
1 x
Alice; "Computer Says No"

verzonden vanaf mijn ZX Spectrum

Kevin

Bericht door Kevin » 17 apr 2018, 11:13

bedankt voor jullie lieve reacties
ja de begeleiding is beschermend, op zich fijn maar idd soms wel lastig
ik sta wel achter de naam Kevin en wat nu nog iemand er van zegt ik laat het nu gewoon Kevin
ik denk ook dat ik de groep het pas vertel als ik bij stepwork ben
helaas was 1 begeleidster minder te spreken dat ik nu al individueel Kevin genoemd wil worden
zij denkt dat niemand het zal doen omdat ik nu nog een vrouw ben en er nog niet uitziet als een man
ik had van haar die reactie niet helemaal verwacht
toen twijfelde ik of ik misschien te vroeg ben hiermee en voelde me wat onzeker
maar goed het is haar mening ik hoop alleen niet dat ze andere nu beinvloed om het ook niet te doen
dus ik hoop dat begeleiding die het wel steunen me gewoon Kevin noemen

wanneer begonnen jullie er eventueel mee met een nieuwe naam?
ik ben blij als ik bij stepwork ben dan krijg ik ook psychologische hulp als ik de verhalen hier goed heb begrepen
4 mei ga ik met mijn begeleidster de papieren verzenden dus hoop dan na de zomer omdat ik rekening hou met wachttijd van 8 - 10 weken dat ik dan augustus of zo daar ben. Zo gaaf dat ik er in elk geval met een aantal begeleiders er nu over kan praten
en ben blij dat deze forum me tot nu toe heel goed doe. Bedankt daarvoor
1 x
Groetjes Kevin

janine2363

Bericht door janine2363 » 17 apr 2018, 12:40

Kevin schreef:
17 apr 2018, 11:13
helaas was 1 begeleidster minder te spreken dat ik nu al individueel Kevin genoemd wil worden
Als je met meerdere mensen omgang heb, is het beter als iedereen je naam kent. Anders krijg je situaties
dat iemand die je alleen samen Kevin noemt, dat plotseling niet meer kan doen als er iemand anders bij
is. Of die persoon moet zich dan op de tong bijten, of verspreekt zich en dan krijg je van die ander een
"Huh, wat ?!" reactie
Kevin schreef:
17 apr 2018, 11:13
zij denkt dat niemand het zal doen omdat ik nu nog een vrouw ben en er nog niet uitziet als een man
Ze lijkt mij overbeschermend. Je hebt geen traject of toestemming van een psycholoog nodig om aan
anderen te vragen je nieuwe naam te respekteren. Je mag ten allen tijde jouw gekozen naam kenbaar
te maken, maar die anderen zullen zich normaal gesproken wel eens vergissen met hij/zij, hem/haar,
Kevin/<oude naam>

Zolang je dat begrijpt en niet erg vindt, dan is het gewoon een goed idee om die anderen te vragen je
nieuwe naam te gebruiken en of ze aub. wat moeite willen doen om het goed te doen. Het hangt er
ook een beetje van af hoe die anderen zijn als persoon. Als ze de moeite niet willen doen, dan kan het
wat vervelend worden lijkt me. Misschien dat de begeleidster daar aan dacht ?

Janine
1 x

Kevin

Bericht door Kevin » 17 apr 2018, 14:11

bedankt voor je reactie
de begeleiding zei eerst alleen de begeleiding mag je Kevin noemen en na 1 week evalueren ze het
daarna kijken we verder
de begeleiding weet dus wanneer ze me Kevin noemen zij denken eerder dat ze me nog wel eens mijn meisjes naam zeggen dan dat ze het op de groep zeggen. De begeleiding heeft dus dit geadviseerd. Ik neem aan dat de begeleiding dit allemaal doet uit zorg
ik hoop dat zij weten wanneer het goed is om het aan de groep te vertellen

Tja de andere begeleidster zij vind het niet kloppend dat ik nu al Kevin genoemd wil worden terwijl ik nog vrouw ben
ze zeg dus duidelijk het mag wel maar ik moet niet denken dat ze het doen.
maar goed de begeleidster die het wel goed vind zei al je krijgt vast ook minder leuke reacties en dat blijkt dus ook
maar gelukkig mag het van de andere begeleiding het wel en mijn begeleiding van de woonvorm vind het ook prima
ik moet echt zien hoe het gaat

oke dus het is niet erg dat ik nu al wil wennen aan de nieuwe naam ondanks dat ik nog niet bij stepwork ben?

ben blij dat de meeste begeleiders het accepteren en tja dat er tot nu toe 1 is die moeite er mee heeft is jammer maar hoort er gewoon bij denk ik
maar het maakte me wel eerst onzeker daarom ben ik oprecht blij dat ik met andere er wel over kan praten en dat ik hier met lotgenoten kan spreken
2 x
Groetjes Kevin

Plaats reactie