Wanneer iedereen om je heen al wel 'echt' leeft...

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Plaats reactie
isditisaac

Wanneer iedereen om je heen al wel 'echt' leeft...

Bericht door isditisaac » 09 sep 2019, 19:45

Ik denk dat ik dit even van me af moet schrijven, maar daarnaast weet ik ook echt niet wat ik er op dit moment mee aan moet, dus misschien heeft iemand raad..?

Het zit dus zo: sinds een paar weken studeer ik en woon ik op kamers. Ik had er zin in, maar omdat ik ook een ongelovelijk sociaal ongemakkelijke introvert kan zijn, was ik toch ook wel een beetje bang. Ik had verwacht dat ik moeite zou hebben met mensen aanspreken en contacten leggen en zo, maar niet dat ik overrompelt zou worden met het gevoelens van complete verlorenheid en bovenal heel veel jaloezie.
Ik heb al veel langer ontzettend het gevoel te moeten wachten voordat mijn leven echt begint. Ik zit sinds een maand of 2 gelukkig in mijn diagnostische fase, maar alles duurt lang en ik heb het gevoel dat de klok tikt. En als ik dan op een feest sta met al mijn nieuwe studiegenoten en zie hoe zij wel gezien worden als zichzelf en baarden en lage stemmen hebben en met elkaar mee naar huis gaan en weet ik het allemaal wat, dan voel ik me zo'n buitenstaander.
Ik wil me niet zo voelen, echt niet, maar het wordt steeds zwaarder om zo klem te zitten tussen het leven wat er is en het leven wat er eigenlijk toch nog helemaal niet is (sorry dit is wss echt heel onduidelijk, er is wss een rede dat ik filosofie ben gaan studeren... :? )

Ik weet niet echt wat ik precies wil bereiken met het delen van al dit op het forum, maar ik ben er gewoon klaar mee me zo alleen en onbegrepen te voelen in de buurt van iedereen die in mijn ogen wel "gewoon" is (sorry dat zijn mijn eigen interne issues, please neem het niet serieus, probeer ik ook niet te doen).

Nou ja, dat dus. :roll:
Bedankt voor het 'luisteren' in ieder geval :)
2 x

DennisH
Moderator

Re: Wanneer iedereen om je heen al wel 'echt' leeft...

Bericht door DennisH » 09 sep 2019, 20:30

Goed dat je dit deelt, ik kan je vertellen dat je niet alleen staat in dat gevoel!

Ik weet niet of je wel eens contact hebt gehad met andere transgenders, die aan het begin van hun traject staan?
Ik merk zelf dat ik daar heel veel steun van heb, en dat dat echt helpt om mezelf wel als "vol" te zien. Ook heb ik met hun het gevoel dat er meer mogelijk is, me beter te voelen dan ik me soms in bijzijn van cis mensen voel. Ik hoop (en verwacht) dat dit over de jaren wel veranderd, als de testo aan zal gaan slaan en lichamelijke veranderingen teweeg gaat brengen, maar nu hebben "we" gewoon nog even een flinke achterstand..
3 x
Forever myself

Hielke

Bericht door Hielke » 09 sep 2019, 21:00

Ik hoor je, Isaac!

Ik heb me ook het overgrote deel van mijn leven alleen en onbegrepen gevoeld (en nu nog soms, maar gelukkig veel minder vaak).

De 'grap' is echter dat heel veel mensen dat schijnen te hebben (serieus!). Ook diegenen waarvan wij denken dat ze goed in hun vel zitten (in meerdere betekenissen van het woord...), (sociaal) succesvol zijn enz enz.
'Alleen' zijn we dus zeker niet hierin (zoals Dennis ook al zei).

Gek genoeg voel ik mij vooral veel minder alleen (of eigenlijk: eenzaam) sinds ik eindelijk werk heb gevonden dat echt bij mij past. De oplossing voor eenzaamheid zit dus blijkbaar niet altijd sociale contacten. Tenminste, voor mij blijkbaar niet.

'Onbegrepen' is een lastigere... Er zijn maar heeeeel weinig mensen waarvan ik het gevoel heb dat ze me voldoende begrijpen...
Blijkt echter dat heeeeel weinig toch nèt genoeg is...voor mij in ieder geval.
Ik blijf natuurlijk wel zoeken naar nog 1 of 2 van die pareltjes (al was het alleen maar als een soort van 'back-up' ;) ) En ondertussen hoop ik dat ik goed zorg voor de pareltjes die ik al gevonden heb. Opdat ze zo lang mogelijk mee mogen gaan.

Tot slot: filosofie studeren? Ben je nou helemaal gek geworden?
Nee, even serieus, ik vond het een heel zware studie (Milieufilosofie aan de UvA).
Al je evt zekerheden worden onder je weg geslagen.
Je moet ALLE, ik herhaal ALLE, motivatie uit jezelf zien te halen (gezien de weinige contacturen en het niet altijd even duidelijke nut van wat je studeert).
Maar vooral...KANT LEZEN! IN HET DUITS!... Pure waanzin...
Het is dat het al de 4e studie was waaraan ik was begonnen en dat ik absoluut niet ongeschoold de arbeidsmarkt op wilde...Ik heb 'm dus afgemaakt maar het waren tropenjaren...
Maar goed, misschien heb jij meer talent voor die studie dan ik. Mocht 'ie echter tegen vallen, bedenk dan: het ligt niet aan jou. Die studie is gewoon niet te doen! ;)
4 x
Iedereen is uniek

behalve ik!

(Herman Brusselmans)

AJpoekie

Bericht door AJpoekie » 12 sep 2019, 18:33

Ik heb even half jaar tussenjaar, maar op school (uni) voelde ik mij ook altijd wat jaloers op de andere mannen.
Dan had ik er moeite mee dat ik nog niet had wat zij al hadden en had ik het gevoel dat ik nergens bij hoorde.
MAAR ik heb hier een keer lang met mijn psych over gepraat.
En toen is er een kwartje gaan vallen: ik heb mijn aandacht gefocust op mannen die hadden wat ook wilde: lage stem, toffe baard, van die hele zichtbare aderen op hun armen, gewoon geen heupen, etc.
Maar daardoor ben ik in een confirmation bias terecht gekomen, alleen mannen die er op die manier uit zagen, sloeg ik op in mijn geheugen leek wel.
Ik ben toen weer heel bewust om me heen gaan kijken van: oh, maar kijk die jongen heeft eigenlijk ook geen baard, en die andere heeft ook een vrije hoge stem, etc.
Dat hielp enorm.

Natuurlijk blijft het ook nog een tijdje schuren, tot je aan de testo kan beginnen, maar het zou wel fijn zijn als je nu een manier kan vinden om ermee te dealen.
4 x
-Julian-

I don't want to be anything
Other than what I've been trying to be lately
[..]
I'm tired of looking around rooms wondering what I gotta do
Or who I'm supposed to be
I don't want to be anything other than me

Plaats reactie