To VU or not to VU

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Judiana
Berichten: 986
Lid geworden op: 26 mar 2012, 12:54
Gender: Transgender

To VU or not to VU

Bericht door Judiana »

beste allemaal,

ik hoor soms wel eens berichten die wijzen op dat de VU erg goed zou zijn, en lees ook negatieve berichten

mijn vraag is dus zou ik er in mijn situatie en gedachtegang wat mee opschieten om hulp te zoeken????

zal dat mijn perceptie veranderen over wat ik voel en hoe ik er over denk??
Gebruikersavatar
hX2eDVx3
Berichten: 345
Lid geworden op: 25 mar 2012, 13:34
Gender: Man

Re: To VU or not to VU

Bericht door hX2eDVx3 »

Ik zit zelf nog op de wachtlijst bij de VU, dus ik weet nog niet zo goed hoe het er daar aan toe gaat. Maar aangezien de wachtlijst heel lang is, kun je er altijd voor kiezen om een intake te doen, en daarna pas te beslissen of je er heen wilt of niet. Je hebt meer dan een jaar :)
Judiana
Berichten: 986
Lid geworden op: 26 mar 2012, 12:54
Gender: Transgender

Re: To VU or not to VU

Bericht door Judiana »

ik hoef geen SRS of hormonen ( tenminste dat voel ik nu zo)

ik zal me wat verder inlezen in de persoonlijke ervaringen hier met het VU
Gebruikersavatar
Hedwich
Berichten: 1164
Lid geworden op: 25 mar 2012, 13:29
Gender: Vrouw
Locatie: Ede Rockcity!

Re: To VU or not to VU

Bericht door Hedwich »

De vraag is: wat wil je? Het VU kan je een diagnose stellen en daarna een medisch traject bieden voor transformatie. Psychische ondersteuning doen ze maar in zeer beperkte mate (namelijk als de psych het idee heeft dat die je binnen een paar tellen de goeie richting op kan sturen). Die psychische ondersteuning zul je ergens anders moeten zien te vinden (je krijgt wel handreikingen) als je die nodig hebt. De ervaringen met het VU zijn idd wisselend. Ik denk dat je hierover alleen maar een persoonlijk oordeel kunt vellen als je er geweest bent.
Kitty
Berichten: 188
Lid geworden op: 30 mar 2012, 17:00

Re: To VU or not to VU

Bericht door Kitty »

De Vu stelt de "diagnose" aan de hand van wat jij wilt... Hormonen en SRS, en aan de hand van jouw presentatie als vrouw in de samenleving.
Op het moment dat je nog niet precies weet wat je wilt, zou ik dat eerst duidelijk krijgen.
Vu kan in dat opzicht niets voor je betekenen. Hooguit doorverwijzen naar gendertherapeuten.
Je zou ze eens kunnen bellen en vragen om een lijst van gendertherapeuten die zij hoog hebben staan.
Heb je gelijk een ingangetje bij ze mocht je later toch een medische behandeling willen.
Gebruikersavatar
Arike
Berichten: 3245
Lid geworden op: 25 mar 2012, 12:11
Gender: Vrouw
Locatie: Gelderland

Re: To VU or not to VU

Bericht door Arike »

Helemaal eens, Kitty!

Ik heb de VU altijd gezien als een soort apotheek, je kan daar hormonen en een SRS krijgen, als je duidelijk ;) aangeeft dat je dat wil.

De psychologen zijn vooral "poortwachters"... Ik heb mijn psyschische hulp dan ook bewust altijd buiten de VU gezocht
"You try to forget but it's impossible
That song stays in your head and it's unbearable
It says remember who you are remember what you want"
Gebruikersavatar
Anne1957
Berichten: 166
Lid geworden op: 30 mar 2012, 14:41
Gender: Vrouw
Locatie: Omgeving Utrecht

Re: To VU or not to VU

Bericht door Anne1957 »

Hoi

Het kan natuurlijk noot kwaad om je aan te melden bij het VUMC. Maar ga wel uit van mega lange wachttijden. Niemand kan je verbieden om een alternatieve route daarnaast te starten. Ik heb dat ook gedaan en ben na twee jaar verder dan veel mensen die bij het VUMC lopen. In mijn geval was dit een logische route omdat er nog geen duidelijkheid bij mij is over SRS. Mocht dat wel aan de orde zijn dan zijn er ook nog buurlanden waar dan kan.

Anne