Grenzen

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Dukkha10
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 mei 2012, 15:33
Gender: Vrouw

Re: Grenzen

Bericht door Dukkha10 »

jocyn schreef:
EvaVanA schreef:Woensdag was ik in het St Antonius Ziekenhuis in Nieuwegein om bloed te laten prikken voor de endocrinoloog. Naast de prikster zat een jongedame die in de leer was. Voor zover ik dat niet begrepen had werd dat wel duidelijk door de belerende teksten van de hoofdprikster. Ik leef als vrouw, ik kom daar binnen als vrouw en ik werd verwelkomd met 'goede middag mevrouw'. Maar ja, op die sticker staat, naast mijn geboortedatum: (M).
De gediplomeerde hoofdprikster kon het niet laten dat te laten merken door de leerling prikkerin toe te voegen "Meneer heeft nogal dunne aders, dus...". Had ik haar toen een fysieke of emotionele dreun moeten geven? De naald zweefde boven mijn arm. Slecht moment. Ik was ook wel afgezeken, moet ik bekennen.
Ik heb mijn mond gehouden. Zwakte? Ik vind eigenlijk wel dat dat zwak was. Ik was ook wat verbluft. Door het onverwachte onfatsoen. Zal ik de volgende keer assertief genoeg zijn om zo'n Überprikster op haar plaats te zetten?
Ik hoop het.
Wij ervaren dat als schokkend maar heus, je kunt het de mensen maar beter vergeven en ze uitleggen hoe het zit. Emotionele of fysieke dreunen uitdelen om zoiets werkt averechts en bereik je helemaal niets mee. Veel beter is je empathisch vermogen te gebruiken en uit te leggen hoe het zit en dat het je pijn heeft gedaan. Iemand die ziet dat het je pijn heeft gedaan zal snel begrijpen dat een serieuze kwestie is. :hug2:
Jeetje, ik ben zelf geen trans maar partner van (zal me nog voorstellen), maar dit verhaal vind ik schokkend. Als iemand binnen komt als vrouw en je ziet ' m' staan, waar dan ook, dan vind ik het op geen enkele manier te verdedigen dat je zoiets zegt. Tenzij de prikster gelijk rood aan loopt en begint te stotteren of zich anderszins duidelijk ongemakkelijk voelt en het een eerlijke verspreking is ;) . Vergeven doe je voor jezelf, maar dat je eerste impuls is een dreun uit te delen, welke dan ook, kan ik me heel goed voorstellen.....
Gebruikersavatar
Anne1957
Berichten: 166
Lid geworden op: 30 mar 2012, 14:41
Gender: Vrouw
Locatie: Omgeving Utrecht

Re: Grenzen

Bericht door Anne1957 »

EvaVanA schreef:Dank je wel, Anne. Ik heb daar op de een of andere vreemde manier nog steeds geen patiëntenpas, hahaha. De persoon bij balie A van de prikkamer moest zijn pasje laten zien; mij, bij balie B, werd weer niets gevraagd.
Bij het aanvragen zal ik zeker een V vragen!
Je moet geloof ik pasfoto's meenemen voor dat pasje, is het niet?
Hoi

Ik reageer wat laat, maar ze kunnen ook een foto maken met een webcam bij de registratiebalie. Geen super mooie foto, maar wel een die klopt.

Groetjes,

Anne
Gebruikersavatar
Arike
Berichten: 3245
Lid geworden op: 25 mar 2012, 12:11
Gender: Vrouw
Locatie: Gelderland

Re: Grenzen

Bericht door Arike »

Anne1957 schreef:Ik reageer wat laat, maar ze kunnen ook een foto maken met een webcam bij de registratiebalie. Geen super mooie foto, maar wel een die klopt.
Bij het zwembad hadden ze best een leuke foto van me gemaakt met zo'n webcam :)
"You try to forget but it's impossible
That song stays in your head and it's unbearable
It says remember who you are remember what you want"
Judiana
Berichten: 986
Lid geworden op: 26 mar 2012, 12:54
Gender: Transgender

Re: Grenzen

Bericht door Judiana »

moet dat ook al tegenwoordig ? een foto voor je zwembad abbo?
Gebruikersavatar
Arike
Berichten: 3245
Lid geworden op: 25 mar 2012, 12:11
Gender: Vrouw
Locatie: Gelderland

Re: Grenzen

Bericht door Arike »

Judith schreef:moet dat ook al tegenwoordig ? een foto voor je zwembad abbo?
Geen idee of dat overal moet ;)
Mijn zwembad vindt zichzelf modern ;)... met een flatscreen bij de toegangspoortjes waarop je foto getoond wordt, zodat medewerkers kunnen controleren of je echt wel de abonnementshouder bent 8-) ... (alleen voor de lockers hebben ze nog van die ouderwetse sleutels met onhandige polsbandjes :roll: :? in mijn herinnering hadden ze 15 jaar geleden in De Kwakel al elektronische codesloten voor de lockers...)
"You try to forget but it's impossible
That song stays in your head and it's unbearable
It says remember who you are remember what you want"
marlies
Gast

Re: Grenzen

Bericht door marlies »

Klinkt als een gevalletje verkeerde prioriteiten.
Gebruikersavatar
Tyler
Berichten: 381
Lid geworden op: 08 mei 2012, 10:47
Gender: Trans FtM
Locatie: Leiden

Re: Grenzen

Bericht door Tyler »

Ik ben natuurlijk nog niet zo lang bezig dus ik heb hier nog niet veel ervaring mee. Ik had op Facebook gezet dat ik een jongensnaam zocht voor mezelf en later kreeg ik de vraag van iemand waar ik die voor nodig had... "ga je je laten ombouwen ofzo?" "Ja, eigenlijk wel ja" " :oops: " En toen was het ineens een serieus gesprek. Ik heb het idee dat veel mensen er zo weinig van weten dat ze geen idee hebben hoe ze er mee om zouden moeten gaan. vandaag zei iemand ook iets in de trant dat ik er zelf voor kies. Dat is net zo iets als zeggen dat iemand er voor kiest om homo te zijn. En dat van iemand die zelf biseksueel is en er pas net voor uit is gekomen. Heel charmant. Ik merk nu al dat ik het soms erg moeilijk vind om geduldig te blijven maar ze meeste rotopmerkingen komen echt voort uit gebrek aan ervaring met mensen zoals wij. Aan de andere kant, sommige mensen zijn gewoon naar en vinden altijd wel iets om lullig over te doen. Dat soort lui kunnen van mij gewoon de boom in.
Gebruikersavatar
Jessy
Berichten: 1642
Lid geworden op: 25 mar 2012, 17:07
Gender: Transgender
Locatie: Belsj Limburg

Re: Grenzen

Bericht door Jessy »

Het "ombouwen" kiezen we wel zelf voor. We kiezen ervoor om ons geluk na te streven door ons geslacht met onze gender te matchen.
Het is maar net hoe je het bekijkt.
Grant me serenity to accept the things I cannot change,
courage to change the things I can,
and wisdom to know the difference.