Nieuwe chat! Zie dit topic.

Boosheid

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Gebruikersavatar
KimNL
Berichten: 37
Lid geworden op: 02 apr 2012, 10:01
Gender: Trans MtF

Boosheid

Bericht door KimNL »

Ik merk dat ik steeds vaker last krijg van boze buien. Dat ik uit het niets en om niets van binnen begin te koken. :evil:
Op die momenten kan ik er vrij weinig mee. Het liefst wil ik schreeuwen en slaan. (dit doe ik dan uiteraard niet)
Hadden jullie deze buien ook voordat jullie aan HRT begonnen? En zo ja? werden deze buien minder door de hormonen?

xoxo Kim
Gebruikersavatar
hX2eDVx3
Berichten: 345
Lid geworden op: 25 mar 2012, 13:34
Gender: Man

Re: Boosheid

Bericht door hX2eDVx3 »

Ik heb nooit zo erg gehad dat ik erg boos was, ben altijd best zachtaardig geweest eigenlijk. Maar sinds de anti-androgenen heb ik wel het idee dat ik beter met mijn emoties om kan gaan. Het verandert per persoon denk ik.. Testosteren is wel een beetje een boosmaak hormoon dus als je daar minder van hebt zul je vast minder boos worden, zegt mijn gevoel :P
Gebruikersavatar
Arike
Berichten: 3245
Lid geworden op: 25 mar 2012, 12:11
Gender: Vrouw
Locatie: Gelderland

Re: Boosheid

Bericht door Arike »

Ben vooral emotioneler geworden sinds de moontjes... Ook in boosheid...tja...
"You try to forget but it's impossible
That song stays in your head and it's unbearable
It says remember who you are remember what you want"
Gebruikersavatar
Hedwich
Berichten: 1164
Lid geworden op: 25 mar 2012, 13:29
Gender: Vrouw
Locatie: Ede Rockcity!

Re: Boosheid

Bericht door Hedwich »

Ik had dit vooral bij aanvang van de HRT. Dus een iets ander verhaal, maar ik wil het je niet onthouden.

Ik had erg veel last van "stemmingswisselingen". Meer precies: boosheid om het minste of geringste; met servies smijten, huilen, gillen, brullen. Ook angst nav doemscenario's in mijn eigen hoofd werd sterker, ook weer met een woede-aanval tot gevolg. Daarnaast had ik erge spanning in mijn hoofd, kon ik weinig verdragen of ik barstte in janken uit (of werd weer boos..)

Dit begon vanaf ca. 1 maand na aanvang HRT en ik heb er denk ik wel 6,5 maand echt last van gehad. Het begon in die tijd beter te worden. Ik heb er actief aan gewerkt om hier verbetering in te laten komen, met eerstelijnspsychologenbezoek, er over praten met vertrouwelingen, zelfhulpboekjes, rust creëren en mentale oefeningen.

Dus: nee: innerlijke frustraties werden juist meer door de hormonen. Ik had bij aanvang HRT gehoopt me anders te zullen gaan uiten, onder invloed van de emotionele kant die estradiol naar voren haalt in mijn hoofd. Het bleek in eerste instantie echter vooral een versterker voor frustraties te zijn. Momenteel (10,5 maand HRT) heb ik wel meer behoefte aan me sociaal-emotioneel uiten en aan menselijk contact, maar het is eerder een nieuwe frustratie dan een verlichting, omdat ik nog vastzit in oude patronen van doen en nieuwe wegen moet vinden om met mijn (versterkte) gevoelens om te gaan.

Werk aan de winkel dus...

HRT is m.i. geen oplossing voor emotionele problemen of dito labiliteit. Ga deze alsjeblieft onderzoeken en tackelen voordat je aan HRT begint, zodat je een stabiele basis hebt om eventuele roerige situaties aan te gaan.
Gebruikersavatar
Jessy
Berichten: 1642
Lid geworden op: 25 mar 2012, 17:07
Gender: Transgender
Locatie: Belsj Limburg

Re: Boosheid

Bericht door Jessy »

Ben normaal gezien (pre-HRT nog steeds) niet snel boos te krijgen, blijf overal vrij kalm onder.
Laatste jaar wel soms last van wat boosheid van binnen, en soms komt dat ook eruit, maar dat ligt meestal aan het feit dat ik er niet meer tegen kan geheimen te hebben voor mensen die dicht bij mij staan, en me dan geen houding meer weet. Jammer genoeg uit ik dat door op hen te beginnen schreeuwen.
Grant me serenity to accept the things I cannot change,
courage to change the things I can,
and wisdom to know the difference.
Gebruikersavatar
KimNL
Berichten: 37
Lid geworden op: 02 apr 2012, 10:01
Gender: Trans MtF

Re: Boosheid

Bericht door KimNL »

Jessy schreef:Ben normaal gezien (pre-HRT nog steeds) niet snel boos te krijgen, blijf overal vrij kalm onder.
Laatste jaar wel soms last van wat boosheid van binnen, en soms komt dat ook eruit, maar dat ligt meestal aan het feit dat ik er niet meer tegen kan geheimen te hebben voor mensen die dicht bij mij staan, en me dan geen houding meer weet. Jammer genoeg uit ik dat door op hen te beginnen schreeuwen.
Ja dit herken ik ook, en vooral mijn moeder is de dupe. Naderhand voel ik me zo schuldig. Zij steunt me tenslotte in alles.
Ik denk dat er bij mij ook veel boosheid voortkomt uit onzekerheid. Ik heb zo weinig controle over mijn gevoelens en emoties rondom mijn transitie. Het zit hem ook in "teleurstellingen" Laatst was ik bijvoorbeeld op stap met vriendinnen en ik werd door iedereen als vrouw gezien. Ergens had ik gehoopt dat dit zo'n hallelujah moment zou zijn, maar dat was het niet. Het was hooguit comfortabel te noemen. Door het gebrek aan "hallelujah momenten" ga ik weer twijfelen of de transitie wel de goede keuze is, dan wordt ik weer onzeker ten slotte wordt ik boos. Ik ben alles zo aan het dood analyseren, tot het punt dat ik er zelf gek/boos van wordt. IRRITANT! :fpalm:

xoxo Kim
Kitty
Berichten: 188
Lid geworden op: 30 mar 2012, 17:00

Re: Boosheid

Bericht door Kitty »

Ik heb ook vaak boze buien...
Het schijnt minder te zijn geworden hoor ik van vrienden...
die zijn allemaal erg blij met de verandering...
maar volgens mij ben ik nog steeds even boos hoor ;)
Gebruikersavatar
Jessy
Berichten: 1642
Lid geworden op: 25 mar 2012, 17:07
Gender: Transgender
Locatie: Belsj Limburg

Re: Boosheid

Bericht door Jessy »

Heel herkenbaar, Kim. Vooral ook die onzekerheid, dat weerhoudt mij nog steeds om verdere stappen te nemen.

Zo'n "hallelujah moment" is altijd het sterkst de allereerste keer. Dan is het nieuw, zijn we nog onzeker, en voelen ons super van de goeie ervaring. Na de eerste keer wordt het minder, en uiteindelijk vanzelfsprekend. Het wordt nooit meer zoals die allereerste keer.
Dat analyseren herken ik ook wel, daar blijf ik zelf beetje in hangen.
Grant me serenity to accept the things I cannot change,
courage to change the things I can,
and wisdom to know the difference.
Gebruikersavatar
Amber-B
Berichten: 346
Lid geworden op: 30 mar 2012, 21:02
Gender: Trans MtF

Re: Boosheid

Bericht door Amber-B »

Iedereen ziet je als vrouw en je hebt geen hallelujah stemming? :roll:
Some girls have a penis...some boys don't.
Gebruikersavatar
KimNL
Berichten: 37
Lid geworden op: 02 apr 2012, 10:01
Gender: Trans MtF

Re: Boosheid

Bericht door KimNL »

Amber schreef:Iedereen ziet je als vrouw en je hebt geen hallelujah stemming? :roll:
Dat bedoel ik dus... Je insinueert dat andere trans-meiden dit wel zouden voelen.
Door dit soort reacties ga ik aan mezelf twijfelen..

Thanks Amber! :wship: