Oud roze

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Gebruikersavatar
Eva
Beheerder
Berichten: 6818
Lid geworden op: 25 mar 2012, 11:00
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Oud roze

Bericht door Eva »

Alleen al je laatste bijdrage, Aster. Je hebt een schat aan kennis in huis en weet dat ook geweldig goed te bewoorden. Althans in geschrift. Verbaal zien we nog wel. Je kennis op dit gebied is in elk geval goud waard.
We zien wel. We hebben nog tijd, maar ik zou het op prijs stellen je te ontmoeten. Dan komt het begrip 'prominente rol' ook wel op zijn plaats.
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)
Aster
Berichten: 405
Lid geworden op: 28 mar 2012, 19:40

Re: Oud roze

Bericht door Aster »

EvaVanA schreef:Je kennis op dit gebied is in elk geval goud waard.
We zien wel. We hebben nog tijd, maar ik zou het op prijs stellen je te ontmoeten. Dan komt het begrip 'prominente rol' ook wel op zijn plaats.
Dankje, en ja, is goed hoor, als ik iets kan betekenen etc dan doe ik dat graag. Om te beginnen met een ontmoeting.

Alleen ehm, ben ik niet zo van de 'prominente' en ws ook geen goed spreker voor groepen mensen...

Overigens vond en vind ik het opvallend dat dezelfde collega's die andersvoelende clienten gewoon accepteren zoals ze zijn of welgemeend lief behandelen de sjieke upperclass clienten ronduit intimiderend vinden.

'Too chic to handle' bij wijze van....voor hun dan....want ik vertel ze steeds dat ik me écht nooit 'op neergekeken' voel door hun...maar dat ze gewoon 'van nature sjiek zijn' maar daarom niet op anderen neerkijken. Integendeel zelfs.

Mij persoonlijk maakt het absoluut niet uit of iemand zwaar christelijk is, volks, ronduit ordinair, soms zelfs grofgebekt, übersjiek, upperclass of wat dan ook, ik kan in de regel met allemaal goed overweg. Het is maar net hoe je mensen tegemoet treedt...

Waarbij ik moet zeggen dat de (zwaar) christelijke clienten (en christelijke collega's trouwens ook) behoorlijk verlicht zijn.

Overigens denk ik dat de volgende generatie die in bejaardentehuizen belandt niet zo veel problemen zal hebben met andersvoelende medebewoners.
De volgende generatie bejaarden stamt uit het vrouwen en homo emancipatie-tijdperk.

De huidige generatie (hoog)bejaarden stamt uit een homofoob tijdperk en is in de loop der jaren 'meegegroeid' met vrouwen en homo emancipatie...en dat is heel erg goed 'gelukt'.. (Althans hier dan ...)


Zoals tijgertjetzum in zijn intro schrijft kun je idd in de thuiszorg gewoon jezelf zijn....en ik heb soms het idee dat sommige mensen daar lief en goed bedoeld in mee gaan.

Voorbeeldjes: we hadden een terminaal zieke vrouw in de zorg...arts in ruste die als feministe van de 1e golf indertijd betrokken was bij de eerste abortuskliniek in Amsterdam; MR70.
Wat die vrouw en haar man (ook arts in ruste) zoal te vertellen hadden was reuze interessant.

Maar die vrouw interesseerde zich ook voor mijn uiterlijk; ze vond dat ik me leuk kleedde enz, en al snel hadden we het over mode, make up, waar te winkelen enz.

Komt op een gegeven moment tijdens zo'n gesprekje over mode enz. haar man de slaapkamer in en zegt : 'wat een vrolijk gekout hier? Waar hebben jullie het over?'

Zegt zij: 'ach Hans, dat is vrouwenpraat, niks voor jou hoor', mij glimlachend een samenzweerderige blik toewerpend.

Of een bejaarde echtgenoot die tegen me zei: 'een vrouw alleen nog zo laat over straat? Vind je dat niet eng'? (Ik werk alleen 's avonds en destijds in een héle nare buurt)

Zegt zijn vrouw, de client: 'ach Arnold, dat is een bijdehand wijf, dat zie je toch zo? Als een gozer dr lastig valt dan slaat ze die dr tas op ze smoelwerk en gaat zij er snel vandoor'...mij een bemoedigende glimlach en een samenzweerderige blik toewerpend...

Of een hoogbejaarde client die als ik binnenkom blij roept: 'dáár is me meissie weer!'

Of een bejaarde man die naar zijn vrouw in de slaapkamer roept: 'Beppie!!! De sjuster van de thuiszorg is dr!' En heel zachtjes er achteraan: 'en sje komt helaasj niet voor mijn'...

Of de snel achteruit gaande hoogbejaarde ex zeeman in de Jordaan....die me vanuit zijn bed aankijkt en opneemt en 'verzucht': 'vroeger had ik lekkere wijven ín me bed en nu náást me bed....leuk jassie hep je an trouwes'

Ik heb vaak de indruk dat ze me op mijn gemak willen stellen ivm mijn 'anders zijn' door lieve grapjes te maken en op zijn Amsterdams te dollen...
Laatst gewijzigd door Aster op 23 apr 2012, 15:44, 3 keer totaal gewijzigd.
Judiana
Berichten: 986
Lid geworden op: 26 mar 2012, 12:54
Gender: Transgender

Re: Oud roze

Bericht door Judiana »

@Aster,

geweldig verhaal over je ervaringen !
ik zou bijna zeggen maak er een draadje van !
Aster
Berichten: 405
Lid geworden op: 28 mar 2012, 19:40

Re: Oud roze

Bericht door Aster »

Judith schreef:@Aster,

geweldig verhaal over je ervaringen !
ik zou bijna zeggen maak er een draadje van !
Een draadje over de uitspraken van mijn clienten lijkt me wat te veel van het goede, maar nog eentje van een hoogbejaarde dame die ik liever niet hoorde:

'KIND! WAT SJIE JE DR LEUK UIT VANDAOG! EN WAT EEN MOOIE LAARZE HEP JE AN! JA, ME DOCHTER HEP OOK VAN DIE STEVIGE POTE!.....'
Ze ziet mijn beteuterde gezichtsuitdrukking en zegt: 'NOU JA, BETER TOCH DAN VAN DIE DUNNE SPILLEBEENTJES? JE WEET TOCH DAT KERELS NIET VAN GRATEPAKHUIZE HOUWE?'

:lol:
Gebruikersavatar
Arike
Berichten: 3245
Lid geworden op: 25 mar 2012, 12:11
Gender: Vrouw
Locatie: Gelderland

Re: Oud roze

Bericht door Arike »

Judith schreef:@Aster,

geweldig verhaal over je ervaringen !
ik zou bijna zeggen maak er een draadje van !
Geweldig om te lezen ja! :P
"You try to forget but it's impossible
That song stays in your head and it's unbearable
It says remember who you are remember what you want"
Gebruikersavatar
Eva
Beheerder
Berichten: 6818
Lid geworden op: 25 mar 2012, 11:00
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Oud roze

Bericht door Eva »

Je bent een natuurtalent, Aster. Zie er naar uit je te ontmoeten. Donderdagavond bij T-Amersfoort dan maar? Je zult dan vast aan het werk zijn. In dat geval prikken wel een zondagmiddag.
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)
Aster
Berichten: 405
Lid geworden op: 28 mar 2012, 19:40

Re: Oud roze

Bericht door Aster »

EvaVanA schreef:Je bent een natuurtalent, Aster. Zie er naar uit je te ontmoeten. Donderdagavond bij T-Amersfoort dan maar? Je zult dan vast aan het werk zijn. In dat geval prikken wel een zondagmiddag.
Wederom dank! Donderdagavond moet ik idd werken....en mijn eerstkomende vrije zondag(avond) is zondag over een week...
Gebruikersavatar
Eva
Beheerder
Berichten: 6818
Lid geworden op: 25 mar 2012, 11:00
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Oud roze

Bericht door Eva »

De meeste avonden zijn voor ons minder aantrekkelijk. We slapen gewoonlijk nogal vroeg, hihi. Ik stuur je een dezer dagen een PB'tje :)
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)
Gebruikersavatar
tijgertjetzum
Berichten: 84
Lid geworden op: 22 apr 2012, 19:55
Gender: Trans FtM
Locatie: Tzum

Re: Oud roze

Bericht door tijgertjetzum »

Tegen de tijd dat jullie oud en bejaard zijn richt ik gewoon een thuiszorg op gericht op TransGenders. Als ervaringsdeskundige doe ik het vast goed:P:P

Leuk om alle reacties te lezen die van clienten af komen, ben benieuwd hoe dat in de toekomst bij mij zal gaan als ik bij de mensen binnenstap die me nu nog als Marg kennen en eigenlijk het hele proces mee gaan maken waarin ik (lichamelijk) zal veranderen. Zullen ze het begrijpen?!
Ik verwacht van wel omdat Marg, nu al een persoontje opzich is en gewoon in der waarde gelaten word.

Als ik bij een nieuwe client binnenstap die zegt: ooh jee een jochie / broeder aan me bed ging ik voorheen nog in verweer, nee ik ben een meisje (ondertusssen denken van u moest is weten hoe ik me voel) Nu, na mijn aanmelding bij het Genderteam laat ik het maar. Hoemeer mensen nu denken dat ik de broeder ben, hoe minder mensen ik straks moet gaan vertellen dat ik 'ga veranderen'. Enige wat nog wel eens strubbeling geeft: Margje, euh, is dat geen meisjes naam??

Nog wel een leuke om te melden: 1 client van mij die zelf ook heel erg bezig is met Genderzaken (overigens zelf niet is) heeft mij gevraagt om alle info betreffende hormoonbehandeling en chirurgische ingrepen te verzamelen zodat ze zich erin kan verdiepen.
jocyn
Berichten: 108
Lid geworden op: 23 apr 2012, 11:35
Gender: Vrouw

Re: Oud roze

Bericht door jocyn »

Merle schreef:Eerlijk gezegd maak ik me er inderdaad weleens zorgen over. Maar niet per se uit angst voor sociale non-acceptatie, hoor. Volgens mij komt dat wel goed met mijn generatie. Nee, ik maak me eigenlijk vooral zorgen over iets puur medisch: dillateren. Dat is als het goed is voor het leven, en nou ja, soms vraag ik me dus gewoon af of dat over 50 á 60 jaar nog wel allemaal lukt. Ik bedoel: ik zal vast niet meer de flexibelste zijn tegen die tijd, en ja... wie gaat dat dan (respectvol) voor mij doen? En kan ik het eigenlijk überhaupt nog wel lichamelijk aan, het dillateren? Dan denk ik weleens: misschien moet ik een SRS ondergaan waarbij geen vaginadiepte wordt gecreëerd, zodat ik dan niet hoef te dillateren. Een beetje voor het geval dat, eigenlijk.
Dilateren is echt niet nodig als je normaal sex hebt en als je eens per week met je eigen vibrator speelt is het ook genoeg hoor.