Hoe open en vrij IS Nederland?

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
TheGirl
Berichten: 726
Lid geworden op: 27 mar 2012, 22:54
Gender: Trans MtF

Re: Hoe open en vrij IS Nederland?

Bericht door TheGirl »

EvaVanA schreef: Wat is overigens autochtoon? Moet je daarbij terug gaan naar de oorspronkelijke bewoners van een gebied? Wat we tegenwoordig Nederland noemen, bijvoorbeeld? Bij de grote volksverhuizingen zijn grote groepen uit wat later oostelijk Duitsland werd naar deze regio verhuisd. De Friezen bleven. Zij weerstonden zelfs de Romeinen. Zijn zij autochtoon en wij toch allemaal allochtoon? Hoeveel generaties moeten we terug gaan?
Als ik terug kon gaan in de tijd en mijn overgrootmoeder zou kunnen spreken zou ze mij vermoedelijk als een alien ervaren.
Maar ik geef toe: we moeten soms enige moeite doen om aan elkaar te wennen (neemt de laatste happen van een werkelijk exquise Marokkaanse maaltijd).
De letterlijk betekenis van het woord Autochtoon, een natuurlijk persoon die opgevoed is en woont in de plaats waar deze geboren is. Is je geboorteplaats A en je woont nog steeds in A dan ben je Autochtoon maar verhuis je naar plaats B(al is dat de gemeente grens over) dan ben je daar geen autochtoon. Alochtoon is dus het tegengestelde.
Dit is de letterlijk betekenis van het woord. Zo word het echter niet gebruikt in ons dagelijkse taalgebruik
Arike
Berichten: 3245
Lid geworden op: 25 mar 2012, 12:11
Gender: Vrouw
Locatie: Gelderland

Re: Hoe open en vrij IS Nederland?

Bericht door Arike »

Hmmm ik heb mij eigenlijk nooit autochtoon gevoelt.... het grootste deel van mijn leven heb ik doorgebracht op plekken waar mijn "roots" niet lagen....

Heeft dat mij echt beïnvloedt? Nee.... valt mee....
Voel me alleen nergens echt thuis....
"You try to forget but it's impossible
That song stays in your head and it's unbearable
It says remember who you are remember what you want"
Naomi0000
Berichten: 89
Lid geworden op: 21 apr 2012, 23:28
Gender: Trans MtF

Re: Hoe open en vrij IS Nederland?

Bericht door Naomi0000 »

Dat gevoel ken ik echt, ik voel me helemaal geen Nederlandse. Wat dan wel kan ik je ook niet vertellen :/
Jeste
Berichten: 1262
Lid geworden op: 06 apr 2012, 03:38
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: Jeste
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Hoe open en vrij IS Nederland?

Bericht door Jeste »

Dan kom ik nu weer even terug op het bericht waar dit topic mee begon, want afgelopen zaterdag merkte ik weer eens hoe het met de intolerantie zit.
Ik ging naar een feestje en had m'n gothic-outfit aan. Dan ben ik al voorzichtig en probeer op het station uit het zicht van de dronken jongeren te blijven en in de trein weet ik precies de plaatsen waar je een beetje uit het zicht zit.
Deze keer lukte dat niet, want er waren grote problemen bij de spoorwegen. Dus ik moest van het ene naar het andere perron tussen het uitgaanspubliek. Dan komen er dus opmerkingen als "homo" en "wat ben jij nou voor kerel". Waarom ze dan denken dat er een man voorbijloopt zal wel met m'n korte haar te maken hebben. Denken in stereotiepen; Vrouw lang haar, man kort haar.

Het valt me over het algemeen op dat er sinds een jaar of 4/5 weer een hele grimmige sfeer is ontstaan. Je hoeft maar een klein beetje af te wijken van de grijze massa en je kan op vervelende reacties rekenen. Ik denk dat mensen daardoor bang worden. Als ik over straat loop dan zie ik heel veel mensen die er ongeveer hetzelfde uitzien.
Wat helemaal erg is, dat zijn die meisjes van een jaar of 15 die op zo'n fiets rijden met een bagagerek aan de voorkant. Zitten ze met z'n tweeën op de fiets. De één aan het stuur en de ander op het bagagerek. Ik zie ze vaak voorbijrijden en het lijken klonen van elkaar. Allemaal hetzelfde soort kleding, dezelfde haardracht en diezelfde verveelde blik.
Naomi schreef:Nederland staat volgens mij vrij internationaal wel bekend om haar politiek correctheid en openheid naar andere (sub)culturen, en vrijheid biedend voor een variëteit van mensen
Dat komt omdat de meeste mensen die in Nederland op bezoek zijn niet verder komen dan de Amsterdamse binnenstad en misschien nog een paar andere plaatsen die voor toeristen aantrekkelijk zijn.

Gelukkig ga ik volgende maand een paar keer naar Duitsland, waar er heel wat meer mensen over straat lopen die afwijken van het grijze gemiddelde. Dat valt me vaak op als ik daar ben. En dan heb ik niet eens over zo'n hippe buurt in Berlijn (alsjeblieft niet).
Maar daarmee wil ik niet meteen zeggen dat het daar zo tolerant is, want er worden evengoed mensen lastiggevallen.
"Gendervrij" vind ik eigenlijk mooier dan "Non-binair", want "Gendervrij" zegt namelijk wat het wel is, in plaats van niet.
Aster
Berichten: 405
Lid geworden op: 28 mar 2012, 19:40

Re: Hoe open en vrij IS Nederland?

Bericht door Aster »

Jeste schreef:Dat komt omdat de meeste mensen die in Nederland op bezoek zijn niet verder komen dan de Amsterdamse binnenstad en misschien nog een paar andere plaatsen die voor toeristen aantrekkelijk zijn.
.

Nou, vergeet het maar met de Amsterdamse binnenstad als 'tolerant'....dat is inmiddels al jaren niet meer zo.
Mensen, m/v/ho/les/tv/ts die 'van de norm afwijken' kunnen de volle laag verwachten van oa marokkanen die zich grote getale ophouden in de binnenstad.

Meerdere malen gezien in allerlei vormen waaronder ook de hoofddoekloze vrouw/meisje dat 'aangesproken' wordt door maroks, geen sjoege geeft en vervolgens keihard voor HOER!!! etc uitgemaakt wordt. (en ja, mij overkomt dat af en toe ook ja)

Ook vaak gezien dat een 'afwijkend geklede' m of v op straat 'begeleid' werd door een luid joelende, lachende en scheldende club marok jongens. (zelden meisjes/hoofddoekjes btw)

Tolerantie van autochtonen verschilt nogal van de -niet bestaande- tolerantie van div ethnische groepen.
Laatst gewijzigd door Aster op 24 apr 2012, 11:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Aster
Berichten: 405
Lid geworden op: 28 mar 2012, 19:40

Re: Hoe open en vrij IS Nederland?

Bericht door Aster »

Naomi schreef:Dat gevoel ken ik echt, ik voel me helemaal geen Nederlandse. Wat dan wel kan ik je ook niet vertellen :/
Ik ben van gemengde afkomst en in FRL/NL geboren en ik voel me duidelijk NL.

Ik ben hier geboren en getogen dus ben ik NL, niets meer, niets minder.

Voor mijn ouders was het na aankomst in NL ook een duidelijke keus HIER te blijven en NIET door te trekken naar USA/CAN/AUS/NZ, zoals veel repatrianten in de jaren 50/60 deden, en hun kinderen NL op te voeden.

Vandaar dus maar ook vandaar dat ik de immense verschillen tussen (het gedrag van) allochtone groepen iets te goed zie.
La-Clau
Berichten: 284
Lid geworden op: 25 mar 2012, 18:47
Gender: Transgender
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Hoe open en vrij IS Nederland?

Bericht door La-Clau »

Ik denk dat "open en vrij" in Nederland meerdere gezichten heeft.
Behalve de groepen allochtone of beschonken jongeren, die we denk ik allemaal trachten op wat grotere afstand te houden, is er ook een grote groep mensen die zo druk met zichzelf zijn dat ze niet of nauwelijks oog hebben voor een ander. Daardoor is het redelijk eenvoudig om hier in Nederland je tussen de mensen te begeven. Interesse en acceptatie is weliswaar iets heel anders, het laat de mensen koud wat anderen doen. Gelukkig zijn er ook nog voldoende mensen die wel open-minded genoeg zijn om je op normale, gepaste wijze te behandelen.

Dan is er nog de andere kant van Nederland. Ik weet niet of het de oude calvinistische zienswijze is, maar als er 1 uitspraak is die van mij van toepassing is op Nederlanders is het wel: Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg. En ja, de mensen die die uitspraak aanhangen vinden uiteraard dat wij niet gewoon doen. Zelden geeft dat reden tot openlijke afkeuring, maar zodra je uit het zicht en gehoor bent verdwenen zal er ongetwijfeld op niet al te flatterende manier over je gesproken en om je gelachen worden.

De conclusie van mijn ervaringen luidt dan ook: Er kan redelijk veel in dit land, op sommige plekken is er geen enkel probleem, op veel andere plaatsen ook niet echt, mits je niet al te nadrukkelijk aanwezig bent.

Claudia
If only I could find a way, I'd feel like I'm the one you believe I am
But it gets harder every day for me, to hide behind this dream you see: Someone I'll never be
Arike
Berichten: 3245
Lid geworden op: 25 mar 2012, 12:11
Gender: Vrouw
Locatie: Gelderland

Re: Hoe open en vrij IS Nederland?

Bericht door Arike »

La-Clau schreef:Behalve de groepen allochtone of beschonken jongeren, die we denk ik allemaal trachten op wat grotere afstand te houden,
Liefst wel die afstand houden, maar in de praktijk is dat nog best lastig...
"You try to forget but it's impossible
That song stays in your head and it's unbearable
It says remember who you are remember what you want"
Jeste
Berichten: 1262
Lid geworden op: 06 apr 2012, 03:38
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: Jeste
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Hoe open en vrij IS Nederland?

Bericht door Jeste »

La-Clau schreef:Ik weet niet of het de oude calvinistische zienswijze is, maar als er 1 uitspraak is die van mij van toepassing is op Nederlanders is het wel: Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg.
Inderdaad het calvinisme. Die gedachte heb ik ook vaak.
Zelfs in deze tijd waarin het heel erg belangrijk wordt gevonden om krampachtig het maximale uit het leven te halen zit het calvinisme er nog heel erg in. Het hedonisme lijkt wel steeds meer de overheid te krijgen, maar "doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg" is nog steeds diepgeworteld. Wat nu gewoon is was vroeger echter gek. Maar dit gaat een te lang verhaal worden vol tegenstrijdigheden. Daar ga ik niet aan beginnen.

Maar nog even iets anders.
Ik merk het ook heel erg in het uitgaansleven dat er heel weinig mensen zijn die er bijzonder uitzien. In de jaren 2002/2003 leek er even een opleving te zijn. De gothic-scene was toen heel goed en er waren queer-feesten zoals Multisexi (in Studio 80, Amsterdam), maar nu is dat er niet meer. Nou ja, het is er wel, maar het publiek is zo anders. Wat ik ook heel erg mis is dat het in het uitgaansleven moeilijker is geworden om contact te krijgen met anderen. Mensen blijven meer in hun eigen vriendengroep hangen. Misschien komt dat wel door social media, waardoor mensen er aan gewend zijn geraakt om via een computerscherm contact met anderen te maken.

Dit soort dingen zou ik wel weer eens vaker zien:
Is wel van wat langer geleden, maar dat was ook een hele goede tijd. Helaas veranderde dat eind jaren 90 ook weer. Het lijkt wel een gofbeweging.

Afbeelding
Trein Leiden - Amsterdam C.S., 5-4-1997, 1.50 uur

Afbeelding
Rijkshemelvaartdienst-feest, Amsterdam, 9-5-1997, 3.30 uur

Afbeelding
Rijkshemelvaartdienst-feest, Amsterdam, 9-5-1997, 1.50 uur
"Gendervrij" vind ik eigenlijk mooier dan "Non-binair", want "Gendervrij" zegt namelijk wat het wel is, in plaats van niet.
Eva
Beheerder
Berichten: 6805
Lid geworden op: 25 mar 2012, 11:00
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Hoe open en vrij IS Nederland?

Bericht door Eva »

Golfbeweging klopt, Jeste.
Overigens is dat Calvinisme ook wel iets aparts. Zelfs Marokkanen en Turken lijken daar (deels althans) gevoelig voor te zijn. Een jonge Turkse vrouw vertelde ons enige tijd geleden dat ze haar vrolijke zomerrokjes in Izmir bij haar ouders laat, voor de vakantie. In Nederland kreeg ze er teveel negatieve reacties op.
Hoor ik iemand Amish denken...?
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)
Plaats reactie