Nieuwe chat! Zie dit topic.

persoonlijkheisveranderingen...

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Gebruikersavatar
Tyler
Berichten: 381
Lid geworden op: 08 mei 2012, 10:47
Gender: Trans FtM
Locatie: Leiden

persoonlijkheisveranderingen...

Bericht door Tyler »

De laatste tijd zijn er steeds meer vragen uit mijn omgeving naar boven gekomen. Heel boeiend allemaal omdat mensen me dingen vragen waar ik anders misschien pas veel later tegen aan zou lopen en ik nu dus al tijd heb om er over na te denken.

Een van de vragen was of je persoonlijkheid verandert als je aan de hormonen gaat. Nee, je blijft dezelfde persoon. Maar, het is wel zo dat je steeds meer in de buurt komt van wie je werkelijk bent. Ik denk dat mensen door dit psychische aspect wel kunnen veranderen, of meer naar buiten kunnen laten zien wat er vanbinnen afspeelt. Ik vroeg me af wat jullie ervaringen daarmee zijn. Zijn er grijze huismuizen die zich ontwikkeld hebben tot dwarrelende vlinders? Of juist andersom omdat je rust hebt gevonden? Etc, etc. Op wat voor manier ervaart de buitenwereld je nu anders?
Ik heb zelf al gemerkt dat ik veel zekerder ben, meer durf en meer innerlijke rust heb. Ik ben ook over het algemeen veel vrolijker.
Gebruikersavatar
durfjijmetmij
Berichten: 22
Lid geworden op: 18 mei 2012, 21:32
Gender: Trans FtM

Re: persoonlijkheisveranderingen...

Bericht door durfjijmetmij »

In mijn geval speelt het woord "acceptatie" een hele grote rol. Misschien op dit moment wel de grootste rol.
Mijzelf accepteren zoals ik echt ben is nog een groot probleem. Het helpt er dan ook niet echt bij als de "buitenwereld" mij ook niet altijd accepteert. Mijn familie en beste vriendin doen dat wel, maar mensen die ik voor het eerst ontmoet kunnen heel bot en kwetsend reageren. Heeft dat invloed op je persoonlijkheid? Ja, ik denk het wel!
Ik ben vanuit mijzelf erg subassertief en zit in het proces om dat te veranderen. Dan verandert je persoonlijkheid dus ook; je gaat je anders gedragen en reageren op situaties.
Hoe dat zal zijn als ik hormonen toegediend krijg? Geen idee, want die krijg ik nog niet, maar ik denk wel dat er dan dingen gaan veranderen....mijn gedrag.
Gebruikersavatar
Eva
Beheerder
Berichten: 6805
Lid geworden op: 25 mar 2012, 11:00
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: persoonlijkheisveranderingen...

Bericht door Eva »

Ik herken daar wel iets in. In het verleden was ik niet heel ondernemend, in die zin dat ik het niet in mijn hoofd zou halen iets te organiseren. Een festival, bijvoorbeeld. Sinds ik uit de kast ben is dat enorm veranderd. Ik heb veel meer zelfvertrouwen, ontmoet meer mensen en motiveer hen om mee te doen. Leiding geven was nooit mijn ding en nu gaat dat als vanzelf. Ik vind het nog steeds een merkwaardige ervaring.
Mijn meissie vindt mijn verandering heel leuk (vertelt ze me zojuist) maar soms wel heel errug vermoeiend :lol:
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)
Gebruikersavatar
Jessy
Berichten: 1642
Lid geworden op: 25 mar 2012, 17:07
Gender: Transgender
Locatie: Belsj Limburg

Re: persoonlijkheisveranderingen...

Bericht door Jessy »

Ik was als man absoluut een grijze huismuis, zeer geremd op sociaal vlak (al wilde ik anders), zelfvertrouwen was er niet. En vaak zagen mensen mij niet eens. Ook altijd saai gekleed, in zwart of in grijs.

De keren dat ik als vrouw buiten kwam was dit heel anders. Ik vond meer zelfvertrouwen, voelde mij beter, en mensen zagen mij. Meer sociaal contact, waarschijnlijk ook omdat mensen eerder naar mij toe komen. Meer kleur in mijn leven, ook letterlijk met mijn kleding.

Ben ik als persoon veranderd? Denk het niet.
In gedrag en uitstraling zeker wel. De remmen zijn wat meer los, en ik weet dat die nog verder los kunnen. Ligt overigens niet enkel aan het uiten als vrouw, maar ook aan hoe de omgeving mij beter lijkt te accepteren in de beperkte ervaringen tot nu toe.
Aan hormonen ligt het alleszins niet, want die gebruik ik (nog) niet.
Grant me serenity to accept the things I cannot change,
courage to change the things I can,
and wisdom to know the difference.
Joy
Berichten: 22
Lid geworden op: 17 mei 2012, 19:58
Gender: Vrouw

Re: persoonlijkheisveranderingen...

Bericht door Joy »

De ware persoon krijgt zijn zin en kan zich ontplooien in wie je werkelijk bent.
Gebruikersavatar
Jessy
Berichten: 1642
Lid geworden op: 25 mar 2012, 17:07
Gender: Transgender
Locatie: Belsj Limburg

Re: persoonlijkheisveranderingen...

Bericht door Jessy »

hihi, je hebt in 1 mooie zin verwoord wat ik wilde zeggen :D
Grant me serenity to accept the things I cannot change,
courage to change the things I can,
and wisdom to know the difference.
Gebruikersavatar
Eva
Beheerder
Berichten: 6805
Lid geworden op: 25 mar 2012, 11:00
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: persoonlijkheisveranderingen...

Bericht door Eva »

Goed gezegd, ja. Je verandert niet wezenlijk maar wordt jezelf.
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)
Gebruikersavatar
Tyler
Berichten: 381
Lid geworden op: 08 mei 2012, 10:47
Gender: Trans FtM
Locatie: Leiden

Re: persoonlijkheisveranderingen...

Bericht door Tyler »

Dat dacht ik dus ook.
Gebruikersavatar
leonie
Berichten: 133
Lid geworden op: 15 apr 2012, 11:49
Gender: Trans MtF
Locatie: 81170 - le riols - regio Languedoc-Roussillon, Midi-Pyreneeën - frankrijk ( post - op )

Re: persoonlijkheisveranderingen...

Bericht door leonie »

ik neem nu 3 maanden hormonen en androcur , d hormonen werken bij mij als een soort bom in me .
Ik vind wel dat ik nu aan het veranderen ben , door de hormonen word het proces van vrouw worden versnelt , gemakkelijker , vind ik , men persoonlijkheid is wel nu overwegend vrouwelijk en dat komt bij velen toch als erg verandert aan .
Nu ik volop voor men transitie ga en heb toegegeven dat ik de strijdbijl met leonie heb verloren en leonie heb vrijgelaten , voel ik me veel beter , losser , kortom totaal anders dan voorheen .
Ik bloei met de dag meer en meer open .
Wil voor niets nog terug gaan , de overgave van me voor de echte vrouw in me, geeft me zo een zalig gelukkig gevoel , een rust die onvoorstelbaar was , en velen die men kennen en kenden van vroeger vinden nu ze me zien opbloeien en me nu echt gelukkig worden als een totaal nieuw iemand .
Het leven begint op het moment waarop je je niets meer aantrekt van wat andere mensen over je denken!!!
Cisca1953
Berichten: 32
Lid geworden op: 23 jun 2012, 20:06
Gender: Vrouw
Locatie: Rotterdam

Re: persoonlijkheisveranderingen...

Bericht door Cisca1953 »

Wat ik persoonlijk heb ervaren;
27 mei 2010. Die dag afspraak bij het VUmc bij mijn Grote Vriend Van T. Drie verklaringen tekenen; informed consent voor de RLE, de Oestrogenen en de Testosteronremners, daarna twee recepten gekregen. Eén recept voor Androcur 50 en één recept voor Systen 100 transdermale pleisters. Meteen in de apotheek op de begane grond opgehaald. 's Avonds sta je dan thuis met die twee doosjes in je handen. YESSSS!

Vol verwachting klopt ons hart, ook al is Sinterklaas nog een eind weg. Na drie maanden begon bij mij een periode van euforie. Geen libido meer, geen ochtenderecties meer, geen "typisch mannelijk" gedrag meer zoals reageren als iemand je in het verkeer of op straat onheus bejegent. Niet meer kort door de bocht met discussies, niet meer ergeren achter in de rij bij de supermarkt, maar genieten van een moment van onthaasting.

Genieten van elk moment, een bos bloemen, een doos bonbons. Ook andere bezigheden werden interessant. Zo ben ik een breicursus gaan doen. Een andere vriendenkring diende zich aan als aanvulling op mijn bestaande vriendenkring. Het werd een leuk clubje met andere biologisch geboren vrouwen met als rode draad koken, uitgaan en eten.

Ik geniet nu, na twee jaar op de hormonen, elke dag van het optutten (ik zie er graag verzorgd en goed gekleed uit) en het openbare leven als Cisca. Ik ben als man altijd een onopvallende grijze muis geweest. Dat is nu compleet anders! Ik ben er van overtuigd dat de testosteronremners en de oestrogenen wel degelijk een uitwerking hebben op je psyche, althans, zo ervaar ik dat an den lijve.

Ben benieuwd naar andere ervaringen.