Vrouw willen zijn en in God geloven

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
valencia
Berichten: 108
Lid geworden op: 20 apr 2012, 14:12
Gender: Vrouw
Locatie: nederland

Re: Vrouw willen zijn en in God geloven

Bericht door valencia »

Michel schreef:
La-Clau schreef:naar mijn idee de essentie van het geloof volledig missen.
Wat is de essentie van "het geloof"?
ik zie geloof meer in de vorm van hoop voor mensen, iets om aan vast te houden.
maar zelf geloof ik niet want zou ook niet weten waar ik me aan vast zou moeten houden met al die ellende in de wereld.
word voor mij ongeloof waardig dat er een vader is die voor zijn kinderen zorgt.
en dan nog te bedenken hoeveel priesters er elke zondag te bijbel staan te verkondigen en na de mis hun handen niet konden thuis houden van kinderen.
wel respecteer ik ieder zijn geloof.
en ik ben er ook zeker van overtuigt dat er meer is.
Gebruikersavatar
Jessy
Berichten: 1642
Lid geworden op: 25 mar 2012, 17:07
Gender: Transgender
Locatie: Belsj Limburg

Re: Vrouw willen zijn en in God geloven

Bericht door Jessy »

Ik geloof dat er meer is, absoluut. Of dat één God is, meerdere godheden, of wat dan ook, laat ik in het midden want dat weet ik niet.

Waar ik niet in geloof is de geloofsstructuur die door mensen er omheen is gebouwd. Ik heb al eens eerder een filmquote gepost die mij heel erg aanspreekt, en ga hem nog een keer herhalen. De quote is van Chris Rock, uit de film Dogma. Nu niet denken dat ik alles geloof uit films, maar dit sprak me wel enorm aan.
[CR] "Mankind got it all wrong by taking a good idea and building a belief structure on it."
[LF] "You're saying having believes is a bad thing?"
[CR] "I just think it's better to have ideas. I mean, you can change an idea, changing a belief is trickier. People die for it, people kill for it."


Voor wie niet goed in Engels is:
[CR] "De mensheid had het bij het verkeerde eind om op een goed idee een geloofsstructuur te bouwen."
[LF] "Vind je dat een geloof hebben slecht is?"
[CR] "Ik vind dat het beter is om ideeën te hebben. Je kunt een idee veranderen, een geloof veranderen is lastiger. Mensen sterven ervoor, mensen doden ervoor."


Geloofsstructuren veranderen door de tijd zoveel, splitsen op in aftakkingen, en vaak met de nodige ellende. Er zijn goede zaken, absoluut. Maar elk geloof heeft ook aardig wat zwarte pagina's in het boek der tijds. Dat kan God's wil niet zijn geweest. Dat was gewoon menselijk gedrag.
Helaas zijn mensen enorm geobsedeerd door macht, en spijtig genoeg is dat ook hoe geloofsstructuren werken. Helaas krijg je dan dat één persoon meent dat zijn/haar visie de juiste is, en iedereen zich ineens moet aanpassen. Kijk bijvoorbeeld aan de discussies over homo's, en hoe de pausen er tegenaan keken.
Als God homosexuelen accepteert, waarom de kerk dan niet?

Geloof is vaak iets heel persoonlijks. Het maakt niet uit welk geloof men hanteert, en of men wel of niet lid is van een geloofsstructuur, iedereen beleeft het op zijn/haar eigen manier. Ik kan maar één verschil waarnemen, en dat is de hele (menselijke) poespas er omheen.
En in essentie komt elk geloof toch op hetzelfde neer: respect voor de medemens. Iets wat in de wereld van vandaag helaas nogal lijkt te ontbreken...

Ik hoop dat ik hiermee niemand op de tenen trap, dit is slechts mijn persoonlijke visie...
Grant me serenity to accept the things I cannot change,
courage to change the things I can,
and wisdom to know the difference.
finesse
Berichten: 180
Lid geworden op: 02 jun 2012, 08:01
Gender: Transgender

Re: Vrouw willen zijn en in God geloven

Bericht door finesse »

pfff wat een moeilijke discussie

ik ben ook katholiek opgevoed (en was vanaf mijn 8e al misdienaar. vandaar misschien dat ik misschien een liefde heb voor witte bruidsjurken: grapje)
ik heb geleerd dat geloof iets is wat je persoonlijk invult en kracht geeft, de bijbel naar de letter lezen doen ze alleen nog maar tussen barneveld en langbroek

en nu ga ik als vrouw ook naar de kerk in het dorp en in elke stad waar ik op bezoek ga, al wat het maar om de mensen daarboven (mijn ouders) te bedanken. in het dorp wordt ik verwelkomd door meneer pastoor en zelfs in langbroek in het restaurant lukt dat ondanks enige fronsende blikken aardig goed. Maar daar kijken ze ook naar een fietsende mooie vrouw in een kort rokje op zondagmiddag en spannen ze een rechtszaak aan tegen een ijscoboer die op zondag open gooit..dus what's in it messiah

god oordeelt niet over ons maar geeft ons hooguit een beetje kracht en bezinning.
Gebruikersavatar
jacqueline
Berichten: 869
Lid geworden op: 25 mar 2012, 20:45
Gender: Trans MtF

Re: Vrouw willen zijn en in God geloven

Bericht door jacqueline »

Dat restaurant in Langbroek kwam ik vroeger ook regelmatig. Ik heb er zelfs nog even in de afwaskeuken gestaan. Ik zou het gezicht van Meneer Torbijn wel eens willen zien als ik er als vrouw naar binnen zou stappen... :mrgreen:
Gebruikersavatar
Amber-B
Berichten: 346
Lid geworden op: 30 mar 2012, 21:02
Gender: Trans MtF

Re: Vrouw willen zijn en in God geloven

Bericht door Amber-B »

Raak je jezelf kwijt of raak je t beeld dat je had van jezelf kwijt?

Dat stukje in Deuteronomium is leuk en zonder enige achtergrondkennis zou je nu nog kunnen zeggen dat t n zonde is. Aan de andere kant; ga jij n overspelige vrouw stenigen? Zou jij n voorstander zijn om een regeling te maken dat mannen met de vrouw van hun broer gaan trouwen als die broer is overleden zonder kinderen te krijgen? Want dat staat er namelijk ook ;)

Was t niet Jezus die toen zei "Het oude is voorbij gegaan, zie t nieuwe is gekomen"?

Dieper op de "persoon" Jezus in gaan lijkt me niet verstandig... 8-)
Some girls have a penis...some boys don't.
Cisca1953
Berichten: 32
Lid geworden op: 23 jun 2012, 20:06
Gender: Vrouw
Locatie: Rotterdam

Re: Vrouw willen zijn en in God geloven

Bericht door Cisca1953 »

Even voor de goede orde;
Er zijn ca. 10.000 religies op deze aarde.
De aanhangers van deze religies claimen vrijwel zonder uitzondering dat juist zij de enig ware religie hebben
Zij onderscheiden zich van anderen die niet tot de eigen groep behoren door verboden, gebruiken en rituelen.
Zij dreigen met straffen van uiteenlopende aard als volgelingen binnen de eign groep zich niet aan de verboden of gebruiken houden.
Uiterlijk onderscheiden zij zich van anderen door kleding, religieuze symbolenof door besnijdenis.
Zij schermen de eigen groep af van de buitenwereld om invloeden van buitenaf te voorkomen.
Zij gedragen zich intolerant ten opzichte van andersdenkenden.
Zij proberen demografisch overwicht te krijgen door het verwekken van veel nageslacht.
Nagesacht wordt reeds op zeer jonge leeftijd geïndoctrineerd met de leer van de religie van de eigen groep.
Door deze hersenspoeling wordt een centrum in de hersenen dusdanig geconditioneerd dat de religie als het ware "ingeprogrammeerd wordt". Hierbij speelt o.a. de cingulaire cortex en serotoninereceptoren een rol.
Ook spelen bepaalde vormen van epilepsie een rol bij de mate waarin iemand religieus is of religieuze ervaringen heeft.

Lees het boek "Wij zijn ons brein" van prof. dr. Dick Swaab hoofdstuk XVI en verder.

Doe je voordeel met deze kennis. Van bidden is statistisch aangetoond dat het geen zier helpt en de tijd die je in een kerk of gebedshuis doorbrengt kun je beter gebruiken voor nuttiger bezigheden.

Gelovigen zullen het bovenstaande hardnekkig ontkennen, juist omdat hun hersenen geconditioneerd zijn door vroegtijdig inprenten van de leer van hun geloof.
Gebruikersavatar
Jannet V
Berichten: 1311
Lid geworden op: 30 jun 2012, 20:06
Gender: Vrouw

Re: Vrouw willen zijn en in God geloven

Bericht door Jannet V »

In dit geval is er maar één die daar een antwoord op kan geven. Waarom vraag je hem niet, je weet dat je een antwoord krijgt.
Samen hand in hand door de stormen van de stilte langs het eindeloze strand, ...was ik een stukje van jou. Nu de wind is gaan liggen, rust jij als herinnering in mij.
Gebruikersavatar
Jessy
Berichten: 1642
Lid geworden op: 25 mar 2012, 17:07
Gender: Transgender
Locatie: Belsj Limburg

Re: Vrouw willen zijn en in God geloven

Bericht door Jessy »

Het eerste deel van die tekst ben ik het wel mee eens. Maar niet de veralgemening om alle gelovigen zo te bestempelen. Hier doe je immers precies hetzelfde als waar je gelovigen van beschuldigd, namelijk "Zij gedragen zich intolerant ten opzichte van andersdenkenden."

Ik ben zelf niet echt gelovig, maar weet wel dat geloof iets heel persoonlijks is. Natuurlijk zijn er altijd "schapen die de kudde volgen". Maar al helpt het geen zier, kan het voor mensen toch een grote steun zijn in het leven. Al moet je er niets van hebben, accepteer anderen net zoals je zelf geaccepteerd wenst te worden, ongeacht geloof, afkomst, ideeën. Waarom blijft dat toch zo moeilijk...?
Grant me serenity to accept the things I cannot change,
courage to change the things I can,
and wisdom to know the difference.
Gebruikersavatar
Madeleine
Berichten: 539
Lid geworden op: 25 mar 2012, 11:06

Re: Vrouw willen zijn en in God geloven

Bericht door Madeleine »

Cisca1953 schreef:Van bidden is statistisch aangetoond dat het geen zier helpt
Ach ik word wel vrolijk van gebed :mrgreen:

Vroeger voelde ik mijzelf een "vreemde eend in de bijt", maar sinds ik het ben voel ik mijzelf heel normaal..:mrgreen:
Gebruikersavatar
Arike
Berichten: 3245
Lid geworden op: 25 mar 2012, 12:11
Gender: Vrouw
Locatie: Gelderland

Re: Vrouw willen zijn en in God geloven

Bericht door Arike »

Madeleine schreef:
Cisca1953 schreef:Van bidden is statistisch aangetoond dat het geen zier helpt
Ach ik word wel vrolijk van gebed :mrgreen:

http://www.youtube.com/watch?v=i-4AheUl6ls" target="_blank
:lol:
"You try to forget but it's impossible
That song stays in your head and it's unbearable
It says remember who you are remember what you want"