Nieuwe chat! Zie dit topic.

Onaangenaam gevoel bij nieuwe naam

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Gebruikersavatar
MichelleB
Berichten: 768
Lid geworden op: 13 sep 2016, 17:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: Dongen

Re: Onaangenaam gevoel bij nieuwe naam

Bericht door MichelleB »

Ik ben juist heel blij als mensen mijn nieuwe naam gebruiken. Vroeger had ik altijd een heel ongemakkelijk gevoel als ik geroepen of aangesproken werd, maar kon dat nooit zo plaatsen. Blijkt dus dat een jongensnaam gewoon niet bij me past hahaha

Het wennen wordt voor mij sowieso al makkelijker, omdat mensen me nu ook al bijnamen geven gebaseerd op mijn nieuwe naam. Zoals bijvoorbeeld "Mieske" of "Michi".

Het is wel even nieuw allemaal, maar nogmaals.. ik ben er echt blij mee ^.^
-Life is a work in progress-
Gebruikersavatar
Veronica
Berichten: 4228
Lid geworden op: 30 jun 2013, 16:35
Gender: Trans MtF
Locatie: Hoorn

Re: Onaangenaam gevoel bij nieuwe naam

Bericht door Veronica »

Ik wende heel snel aan mijn nieuwe naam, ik vind mijn oude naam 10x niks en ben blij dat mijn nieuwe compleet anders is.

Echter heb ik mijn nieuwe naam niet echt gekozen, vroeger toen ik jonger was altijd over een meisje gedroomd die Veronica heet dus vond ik dat een toepasselijke naam voor mijzelf omdat het stiekem toch wel die leuke dromen en fantasieën naar boven bracht.
Don't pretend to be someone else, be yourself, and be proud of that.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Aydin
Berichten: 69
Lid geworden op: 24 sep 2017, 13:20
Gender: Trans FtM

Re: Onaangenaam gevoel bij nieuwe naam

Bericht door Aydin »

Ik sta te popelen om mijn nieuwe naam irl te gaan gebruiken. Ik vind dat die zó goed bij me past. Over mijn doopnaam struikel ik altijd, ik noem 'm niet met overtuiging. Maar ik ben pas een maand ofzo uit de kast en wil mijn omgeving niet opjagen. Ik ben ook nog helemaal niet passable. Vanaf eind vlg maand ga ik naar een zelfhulpgroep voor transmannen en daar ga ik me wel voorstellen als Aydin. Ik voel wel aan wanneer de tijd rijp is in mijn omgeving. Zal even wennen zijn maar dat lijkt me juist wel leuk. Ik vind het trouwens moeilijker en vreemder om te vragen of ze hij willen zeggen, dan Aydin. Is dat raar?
Gebruikersavatar
Fay
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 nov 2012, 14:01
Gender: Trans MtF
Locatie: Eindhoven

Re: Onaangenaam gevoel bij nieuwe naam

Bericht door Fay »

Heb - na 3 ,5 jaar, van die momenten dat ik ineens denk, verrek, ik heet Fay, en zo noemt iedereen mij, kan soms heel vreemd aanvoelen terwijl het volledig is geaccepteerd, maak je niet te druk, het kost tijd om te wennen, en dat is prima

Fay, of Fee, of ToffiFee
David
Berichten: 13
Lid geworden op: 11 okt 2017, 23:17
Gender: Trans FtM

Re: Onaangenaam gevoel bij nieuwe naam

Bericht door David »

Herkenbaar. Toen docenten en medestudenten mijn nieuwe naam gebruikte, voelde dat niet prettig. Het paste naar mijn idee niet bij mijn persoonlijkheid. Daarna heb ik een periode verschillende namen thuis uitgeprobeerd en uiteindelijk is het de naam David geworden.
Geef jezelf de tijd om rustig te ontdekken wat bij je past bij het vinden van een nieuwe naam. Natuurlijk voelt iedere andere naam vreemd in het begin. Je moet wennen. Maar als het echt niet goed voelt, zou ik er nog rustig over nadenken.
Gebruikersavatar
Nick1703
Berichten: 284
Lid geworden op: 13 aug 2017, 17:37
Gender: Man

Re: Onaangenaam gevoel bij nieuwe naam

Bericht door Nick1703 »

Ik kan niet wachten tot dat iedereen mn nieuwe naam gebruikt. Mijn familie is daar nu nog niet echt goed in. Ik zei laatst tegen mn vader: kan je dan miss minder mn naam zeggen, als je toch mn bio naam wil gebruiken. Als ik als enige in huis ben dan hoef je die naam niet te zeggen, ik weet wel dat je mij bedoelt. Toen ging hij een liedje zingen met mn bio naam... long way to go hier.
I am, who I am.
Gebruikersavatar
Hrafn
Berichten: 1158
Lid geworden op: 18 jul 2017, 17:10
Gender: Non-binair
Locatie: Twente

Re: Onaangenaam gevoel bij nieuwe naam

Bericht door Hrafn »

Ik ben nog namen uit aan het proberen maar alles voelt raar. Wel fijn dat ik een partner heb die me dan bij die naam noemt. Ik beperk me met uitproberen even tot namen die met mijn voorletters beginnen. Maar 48 jaar naar dezelfde naam luisteren helpt ook niet. Overigens is mijn huidige naam in een ver verleden een obscure Friese mannennaam geweest...
Gebruikersavatar
Dieuwertje
Berichten: 1102
Lid geworden op: 29 mei 2016, 09:00
Gender: Trans MtF
Locatie: Lelystad

Re: Onaangenaam gevoel bij nieuwe naam

Bericht door Dieuwertje »

Daan! schreef: 13 okt 2017, 12:14 Overigens is mijn huidige naam in een ver verleden een obscure Friese mannennaam geweest...
Wat is er mis met obscure Friese namen zij Eke Harmke Dieuwertje. :lol:
Anon20190501
Berichten: 2212
Lid geworden op: 10 feb 2016, 22:37
Gender: Trans MtF

Re: Onaangenaam gevoel bij nieuwe naam

Bericht door Anon20190501 »

In mijn van oorsprong grotendeels Vlaamse oren klinken Friese namen vaak exotisch mooi. Alleen bij Wietze heb ik zo mijn bedenkingen. Vind maar eens een baan bij een Duits bedrijf dan.
"Indeed, organizing atheists has been compared to herding cats, because they tend to think independently and will not conform to authority." (Richard Dawkins, The God Delusion)
Gebruikersavatar
Nate_0
Berichten: 2923
Lid geworden op: 04 aug 2016, 20:16
Gender: Man

Re: Onaangenaam gevoel bij nieuwe naam

Bericht door Nate_0 »

Ik weet eigenlijk niet of Dieuwertje (100%) Fries is... o.a. omdat de naam Djoeke Fries is, en de Nederlandse spelling daarvan Dieuwke is. Het hangt ook nog een beetje samen met de uitspraak. (Spreek je het uit als Dieuwertje of Dieuwertsje)...

Verder vind ik sommige Friese namen wel mooi, andere Friese namen niet--of ze nu obscuur zijn of niet. Dat hangt voor mij trouwens meer samen met of ik mensen ken met die namen, en of het pestkoppen waren vroeger :')
meerdere zakken met zaagsel