Nieuwe chat! Zie dit topic.

Onaangenaam gevoel bij nieuwe naam

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Gebruikersavatar
Bas Jo
Berichten: 72
Lid geworden op: 14 aug 2015, 10:55
Gender: Trans FtM
Locatie: Berlijn

Onaangenaam gevoel bij nieuwe naam

Bericht door Bas Jo »

Hallo,

heeft nog iemand meegemaakt dat het wennen aan de nieuwe naam even best moeilijk kan zijn?

Ik ben inmiddels begonnen aan testo maar nog niet 'passing'. Dat is ook okay, ik heb gekozen voor een langzame maar zekere overgang. Ik ben op redelijk veel plekken al uit, niet overal maar omdat ik het geleidelijk doe de ene groep na de andere zeg maar.

Maar op mijn werk ben ik nu sinds 2 weken uit en iedereen heeft mijn nieuwe naam meteen in gebruik genomen. Het enige probleem is dat we aan een groepsproject werken en daardoor ineens iedereens naam heel veel zeggen en ontzettend veel emails en berichten sturen met vaak voorop, 'de naam'. Het werd een soort stortvloed van mijn nieuwe naam en ik voel er eerlijk gezegd niet zo fijn bij. Alsof ze een andere taal spreken en ik uitgesloten ben. Ik kan moeilijk hier iets over zeggen, ik heb juist verteld dat ik het 'fijn' zou vinden als ze mijn nieuwe naam gebruiken.
Ik heb zelfs het vermoeden dat sommigen mijn nieuwe naam onnodig vaak zeggen om me een plezier te doen. Deze 'do-gooders' raken op mijn zenuwen :roll:

Mijn therapeut had het goede advies om de namen van de anderen te tellen als ze worden gezegd, om niet zo op de mijne gefixeert te zijn.

Ik ben benieuwd naar jullie verhalen en hoe lang het wennen duurt! :fpalm:

Groeten!
Gebruikersavatar
Dieuwertje
Berichten: 1102
Lid geworden op: 29 mei 2016, 09:00
Gender: Trans MtF
Locatie: Lelystad

Re: Onaangenaam gevoel bij nieuwe naam

Bericht door Dieuwertje »

Mijn eerste reactie is, wees verheugd dat je medestudenten je nieuwe naam meteen gebruiken. Als dat nu nog een beetje teveel is van wegen een 'do-gooders' effect zal dat vanzelf wel afnemen als het allemaal wat gewoner wordt.
Zelf ben ik ook nog niet voor 100% om. Ook omdat ik nog ergens een project heb uitstaan en dan denk over een paar maanden is het klaar. Dan hoef ik het niet uit te leggen. Maar ik begin er hoe langer over na te denken om toch het einde niet af te wachten. Het stoort mij steeds meer om naar buiten te gaan als (in mijn geval) man. 100% om is misschien toch makkelijker dan gedeeltelijk.
Gebruikersavatar
Mr.X
Berichten: 936
Lid geworden op: 17 jun 2013, 15:08
Gender: Trans FtM

Re: Onaangenaam gevoel bij nieuwe naam

Bericht door Mr.X »

Dat gevoel herken ik wel. Het voelt in het begin zo alien om anders genoemd te worden. Dat is ook niet zo raar. Ik bedoel, je leeft al 20-tal (of meer) jaren met je oude naam. Daar ben je mee opgegroeid en dat is je identiteit. Zomaar een andere naam voelt raar.
Daar komt nog bij dat je net begonnen bent en misschien het idee hebt dat je nog niet helemaal passable bent. En dan toch wel al die naam, wat dan een beetje botst.
Maar ik kan wel zeggen dat voor mij het gevoel wegging. Langzaamaan begon het te wennen dat ik die naam was, en daar op moest reageren. Het is nu onderdeel van mijn identiteit, en het rare gevoel is weg. Het komt vast ook goed met jou :)
Gebruikersavatar
Ender
Transgender
Berichten: 2163
Lid geworden op: 20 aug 2016, 19:28
Gender: Trans FtM

Re: Onaangenaam gevoel bij nieuwe naam

Bericht door Ender »

Ik heb op internet wel mensen verteld van mijn "nieuwe" naam en die gebruiken het ook maar omdat dat toch meestal 1 op 1 contact is valt de naam niet zo vaak. Ik zou denken dat IRL het wel ff wennen is. Weet ook niet of ik iedereen in 1x moet vertellen, of dat ik groepjes per keer doe en zo langzaam wennen, bv eerst close friends, dan mn werk, dan mn familie.. ofzo.. maar zowiezo denk ik dat het raar is om bij mijn nieuwe naam genoemd te worden.. maar denk ook net als Mr X dat je vanzelf die naam "wordt". Wat betreft je groepsgenoten, denk dat ze je alleen maar welkom willen laten voelen door (misschien te veel) je nieuwe naam te gebruiken, ipv dat ze de bedoeling hebben om je buiten te sluiten.
Anon20190122
Berichten: 1777
Lid geworden op: 18 jan 2015, 21:07
Gender: Vrouw

Re: Onaangenaam gevoel bij nieuwe naam

Bericht door Anon20190122 »

Vreemd ik had een bloedhekel aan mijn oude naam de nieuwe was een verademing!
Gebruikersavatar
Jannet V
Berichten: 1311
Lid geworden op: 30 jun 2012, 20:06
Gender: Vrouw

Re: Onaangenaam gevoel bij nieuwe naam

Bericht door Jannet V »

Mensen gaat het ook wel eens extra vaak gebruiken om er zelf aan te wennen is mijn ervaring. En dat is goed toch?
Samen hand in hand door de stormen van de stilte langs het eindeloze strand, ...was ik een stukje van jou. Nu de wind is gaan liggen, rust jij als herinnering in mij.
Gebruikersavatar
Alice
Berichten: 1426
Lid geworden op: 07 sep 2012, 21:42
Gender: Vrouw
Locatie: omg. Delft

Re: Onaangenaam gevoel bij nieuwe naam

Bericht door Alice »

Ook ik had een hekel aan mijn oude naam die ik nog wel zelf gekozen had.
Ik had een enorme hekel aan mijn geboortenaam. Toen ik een jaar af 10 – 11 was heb ik mijn moeder geïnformeerd (vader was overleden) dat ze me aan moest spreken met mijn nieuwe voornaam.

Gelijk bij het omgaan is mijn huidige naam in gebruik genomen.

Inderdaad, het is in het begin even wennen.
Het zelfde als bijvoorbeeld na de kassa gezegd/geroepen werd ‘hé meneer’ en dat je dan nog omkijkt om te bemerken dat het niet om jou gaat (lees voor hé meneer, hé mevrouw).

Het enige probleem die ik met mijn voornaam heb is dat ik met de A vaak bovenaan in de telefoonlijst sta en als er maar iets mis is wordt ik gebeld om voor een oplossing te zorgen en als dat af en toe lukt dan zou je willen dat ik Xantippe als naam gekozen had.
Alice;
"Computer Says No"
Ik heb een buik, een onderbuik met gevoel en naar die luister ik.
Gebruikersavatar
Ender
Transgender
Berichten: 2163
Lid geworden op: 20 aug 2016, 19:28
Gender: Trans FtM

Re: Onaangenaam gevoel bij nieuwe naam

Bericht door Ender »

Xantippe xD
Gebruikersavatar
LiliFee
Berichten: 153
Lid geworden op: 20 jul 2016, 15:24
Gender: Vrouw
Locatie: Duitsland

Re: Onaangenaam gevoel bij nieuwe naam

Bericht door LiliFee »

Hey ff voor de helderheid: ik weet niet hoe oud je bent, maar je hebt dus wél meer dan 20 jaar (neem ik maar aan) met je oude naam rondgelopen. Dat wis je niet ff in een paar weken of maanden uit. Alles went... (sorry, je mag m zelf afmaken :p )
Amy
Berichten: 714
Lid geworden op: 18 feb 2014, 20:37
Gender: Vrouw

Re: Onaangenaam gevoel bij nieuwe naam

Bericht door Amy »

tanisha schreef:Vreemd ik had een bloedhekel aan mijn oude naam de nieuwe was een verademing!
Precies dit ervaarde ik ook.