Nieuwe chat! Zie dit topic.

Hoe red ik het financieel?

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Gebruikersavatar
Nate_0
Berichten: 2923
Lid geworden op: 04 aug 2016, 20:16
Gender: Man

Re: Hoe red ik het financieel?

Bericht door Nate_0 »

Smaak, denk ik ;)
meerdere zakken met zaagsel
NicolleLaheye
Berichten: 37
Lid geworden op: 18 dec 2016, 21:27
Gender: Transgender

Re: Hoe red ik het financieel?

Bericht door NicolleLaheye »

Al meer dan 20 jaar is mijn financiën min of meer een probleem, dat is begonnen in mijn travestie fase en is sinds mijn transgender fase nooit echt beter geworden. het begint toch al vaak dat als je als vrouw wilt leven dat je ook vaker kleding, schoenen en sieraden koop, make-up, haren laten doen, wenkbrauwen laten doen. En niet onbelangrijk ontharen bij zowel baard en genitaal kost ook een smak geld wat niet altijd vergoed wordt, of maar gedeeltelijk. Daarom ben ik sinds kort begonnen om mijn baard en genitaal ontharen zoveel mogelijk zelf te doen, handmatig met pincet om kosten voor behandelsessies te besparen.

Maar ik heb dan ook de neiging als ik nieuw geld krijg dat ik al snel sta te shoppen (zowel online alsook in de stad) en kom toch maar weer telkens leuke jurkjes, schoenen en tassen tegen en make-up en verzorgingsproducten moeten ook regelmatig ververst worden.

Ik zelf leef al meer dan 25 jaar van een wajong (voorheen AAW) en heb in verhouding tot mijn inkomen een hoge huur en hoge woonlasten, daarbij heb ik door mijn gender traject bij het VUmc allerlei betalingsregelingen lopen bij CZ en de reis van het uiterste zuiden van het land naar Amsterdam naar het VUmc kost mij met trein een tram ook telkens 70 euro waarvan ik tot op heden geen cent van vergoed heb gekregen van CZ.
Gebruikersavatar
Nate_0
Berichten: 2923
Lid geworden op: 04 aug 2016, 20:16
Gender: Man

Re: Hoe red ik het financieel?

Bericht door Nate_0 »

Nicolle, misschien is het een idee om ofwel een treinabonnement te nemen (mits je daar vaak genoeg voor reist), of om bij de hema/kruidvat/AH/etc. de aanbiedingen in de gaten te houden (zij hebben regelmatig kaartjes waarmee je voor een lager bedrag vrij kunt reizen). Dat is in ieder geval wat ik doe--zo kon ik gisteren naar Amersfoort (vanuit Utrecht) voor 13,50 in plaats van 48 euro (heen+terugreis) :)
meerdere zakken met zaagsel
NicolleLaheye
Berichten: 37
Lid geworden op: 18 dec 2016, 21:27
Gender: Transgender

Re: Hoe red ik het financieel?

Bericht door NicolleLaheye »

Die goedkope treinkaartjes ken ik en heb ik dan ook wel eens vaker gekocht, maar deze zijn alleen te gebruiken na 9 uur in de ochtend en ik heb meestal afspraken bij het VU die liggen tussen 10 en 11 uur en dan moet ik al in de vroege ochtend voor 9 uur de deur uit om op tijd in het VUmc te zijn.

Wat make-up betreft koop ik ook de goedkope merken bij het Kruidvat en de Hema. Maar transgender (vrouw willen zijn) zijn kost nu eenmaal geld.
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Hoe red ik het financieel?

Bericht door Emma »

Ik heb een Dal Vrij abonnement. Kan ik voor half 7 ook mee inchecken en dan reis ik ook in de spits voor niets. Op het moment haal ik het er niet uit, maar er zijn tijden geweest waar het me heel veel geld per maand scheelde.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Gebruikersavatar
Benjamin
Berichten: 1665
Lid geworden op: 28 nov 2017, 15:56
Gender: Non-binair
Locatie: O, o Den Haag

Re: Hoe red ik het financieel?

Bericht door Benjamin »

Interessant topic, dit.

Ik ben van een dikke baan (in de bancaire sector, dus daar komt mijn passie voor geld vandaan) naar een situatie gegaan waarin ik - uit eigen keuze - van minder dan voorheen rond moet komen maar een stuk gelukkiger ben. Daardoor moest ik een aantal bespaartrucs uit mijn studententijd weer van stal halen. Een aantal had ik nog in ere gehouden, dus dat scheelt.

Vaste lasten vergelijken
Ik vergelijk altijd mijn zorgverzekering, aansprakelijkheidsverzekering, inboedelverzekering en energie via https://www.consumentenbond.nl/bespaar. Daar kun je ook vergelijken en contracten afsluiten als je geen lid bent (ben ik overigens wel).Doe ik elk jaar rond deze tijd. Alleen al de (groene) energie levert me dit jaar weer 260 op, vanwege de welkomstkorting.

Geen papieren krant
Als je een krant hebt, investeer dan in een tablet en neem een digitaal abonnement. In mijn geval (Trouw) is dat 182 in plaats van 731 euro per jaar. Ik heb om dat lekker te kunnen lezen een Lenovo tab 2 (Android) gekocht van 179 euro (beste koop Consumentenbond) en die bevalt uitstekend, ook voor andere dingen. Dus in het eerste jaar dat ik hiermee begon kon ik al flink besparen op de krant. Je kunt ook een ¨papieren¨ lezer vragen of je mee mag liften op zijn of haar abonnement natuurlijk (iedere abonnee mag digitaal lezen volgens mij bij alle kranten, maar de meesten, zeker ouderen, doen dat niet), eventueel tegen betaling. Scheelt ook in het afval.

Opletten met boodschappen doen
Ik doe 1 à 2 keer per week boodschappen (met de fiets), en doe dat altijd bij de Lidl of de Aldi. Ik maak elke week een soort weekmenu. Ik koop eigenlijk alleen basisproducten, dus groente, fruit, eieren, vlees, vis, zuivel, brood, pasta, rijst, enz. Andere dingen gebruik ik eigenlijk niet. Ik kook altijd zelf, voor twee dagen. Wat er overblijft, gaat de vriezer in of eet ik op dag 3 als lunch. Ik drink nagenoeg geen alcohol, drink geen frisdrank of sap, maar rook wel, iets meer dan een (groot) pakje Gauloises per week. Sigaretten haal ik bij een ouderwetse tabaksboer. Al met al kom ik meestal uit met 30 euro incl. sigaretten, soms iets meer soms iets minder. Veel daarvan is biologisch, dat hebben ze daar tegenwoordig ook (groente, vlees, zuivel, eieren, pasta, enz). Fun fact over de Lidl: als je niet tevreden bent over een product, bv. fruit dat rot blijkt te zijn, ga klagen op de website incl. foto en je krijgt een bon van 5 euro.

Enquêtes invullen
Ik ben al jaren respondent van TNS NIPO en denk dat ik daar elk jaar 50-60 euro aan Bol.com-bonnen voor krijg. Het klinkt niet veel, maar dat zijn toch vijf verjaardagscadeautjes, of dingen voor jezelf natuurlijk. Ik koop er vaak tekenmateriaal van. Voor TNS moet je aangemeld worden door iemand die al respondent is. Als ze dan weer nieuwe mensen nodig hebben, nemen ze contact op. Mocht iemand dat willen, stuur maar een PB. Overigens zijn er meer van dit soort dingen die werken met tegoedbonnen ipv geld (= gunstig voor de mensen met een uitkering), maar ik heb nooit de moeite genomen daar naar te kijken dus geen idee of dat wat is.

Sparen?
Sparen levert geen flikker op, maar dat is oud nieuws. Overweeg om te gaan beleggen voor de lange termijn. Dat kan al met een paar tientjes per maand in een constructie voor periodiek beleggen, waarbij je doorgaans geen service fee betaalt. Er zijn verschillende aanbieders op de markt hiervoor, bv. Binck Fundcoach. Ik zit zelf bij ASN Doelbeleggen en ben daar erg over te spreken. Het levert me meer op dan sparen en ik hoef eigenlijk nergens over na te denken. En het is nog duurzaam ook.

Koop geen boeken/cd´s/dvd´s
Ik ben weer lid geworden van de bibliotheek en dat scheelt een smak geld. Fysieke boeken lenen, maar je mag ook epubs lenen via www.bibliotheek.nl. Handig voor op de tablet of e-reader (die laatste vind ik ook een goede investering, de boeken die je koopt zijn een stuk minder duur). Wat mijn bibliotheek niet heeft kan ik voor 1 euro uit Zuid-Holland of voor 5 euro uit heel Nederland laten komen. Verder heb ik nog een gratis abonnement bij een universiteitsbibliotheek, waar je als alumnus lid van mag blijven voor de rest van je leven. Ook iets om uit te zoeken want het is echt fijn, via Interbibliothecair Leenverkeer (IBL) kun je dan ook weer uit heel Nederland boeken laten bezorgen à ik meen 2,50 per boek. Muziek luister ik via online radio, YouTube (thuis) of Spotify (onderweg). Spotify heb ik alleen als er zo´n aanbieding is, nu weer drie maanden voor 99 cent. Ik gebruik iedere keer een ander e-mailadres en tot mijn stomme verbazing blijkt dat gewoon te werken. Zomaar een tip. ;) Verder heb ik Netflix, maar ik doe dat samen met vrienden (Premium), dus ik betaal 1/4 is 4 euro meen ik. Als ik daar een film niet kan vinden gebruik ik Pathé Thuis of Picl. Heel soms pluk ik nog weleens iets van Nicotine of of torrentsites, maar dat probeer ik eigenlijk zo veel mogelijk te beperken. Voelt toch niet helemaal goed.

Overigens heb ik geen televisie en vaste telefoon, alleen internet. Bellen en onderweg internetten doe ik met een simlockvrij toestel dat ik inmiddels ook alweer twee jaar heb, met een sim-only abonnement van Simpel à 5 euro per maand (500 MB, 250 minuten, onbeperkt sms). Verder heb ik niet veel luxe-uitgaven. Ik heb een Museumjaarkaart omdat ik graag naar musea ga en een ouderwetse Voordeelurenkaart (40% korting na 9.00, geen middagspits) om naar familie en vrienden te gaan. Beiden haal ik er heel erg uit. Naar het café ga ik eigenlijk nooit. Heel soms naar de bioscoop. Verder twee fietsen die ik goed laat onderhouden elk jaar, maar dat is tientjeswerk volgens mij.
Groetjes,

Ben

- Wil genderprettig leren te zijn. -
Gebruikersavatar
janine2363
Berichten: 1034
Lid geworden op: 30 jul 2016, 18:21
Gender: Vrouw
Locatie: Hasselt

Re: Hoe red ik het financieel?

Bericht door janine2363 »

Dominic schreef: 18 dec 2017, 10:41 Ik ben van een dikke baan (in de bancaire sector, dus daar komt mijn passie voor geld vandaan) naar een situatie gegaan waarin ik - uit eigen keuze - van minder dan voorheen rond moet komen maar een stuk gelukkiger ben. Daardoor moest ik een aantal bespaartrucs uit mijn studententijd weer van stal halen. Een aantal had ik nog in ere gehouden, dus dat scheelt.
In mijn appartement in Hasselt, heb ik nu ook alleen de meubels uit mijn studenten kamer. Het appartement is wat te groot voor mij alleen, maar ik wilde een plek waar mijn kinderen, indien ze willen, bij mij kunnen zijn en toch ook hun eigen ruimte hebben.

Maar voor de rest, ik heb eigenlijk niet zo veel nodig, bijna niks eiegnlijk, er zijn heel weinig materieele dingen die er toe doen, als het er toe doet is het om een plaats te creeren waar je je goed voelt en om vrienden te ontvangen en dat die zich goed voelen. En simpel eten is ook gewoon lekker, een blikje of pakje linzen kost 2x niks en je kan er het lekkerste eten van maken.

En ik zal ook van werk moeten veranderen, ik zal iets moeten zoeken wat gewoon meer betekenisvol is, iets voor mensen.

Janine
M-Aa
Berichten: 50
Lid geworden op: 29 okt 2017, 12:22
Gender: Trans MtF

Re: Hoe red ik het financieel?

Bericht door M-Aa »

Niet zo zeer besparing tips,
maar wel een tip om overzicht te houden.

Maak een overzicht met je vaste lasten, reken daar (vaak vergeten) ook je benodigde brandstof bij.
Tel alles bij elkaar op en deel dat door het aantal weken tot je volgende salaris, je weet nu wat je die maand per week kunt besteden zonder in de problemen te komen

Michelle
Transgender zijn is geen keuze !
Gebruikersavatar
Benjamin
Berichten: 1665
Lid geworden op: 28 nov 2017, 15:56
Gender: Non-binair
Locatie: O, o Den Haag

Re: Hoe red ik het financieel?

Bericht door Benjamin »

Een beetje mosterd na de maaltijd, maar:
Veerle Mertens schreef: 04 dec 2016, 13:58 Als je écht wilt werken is er altijd werk.
Wtf, kom jij uit de negentiende eeuw ofzo?
Groetjes,

Ben

- Wil genderprettig leren te zijn. -
Milan070
Berichten: 195
Lid geworden op: 18 jan 2015, 18:17
Gender: Trans FtM
Locatie: Den Haag

Re: Hoe red ik het financieel?

Bericht door Milan070 »

Benjamin schreef: 27 mei 2019, 15:20 Een beetje mosterd na de maaltijd, maar:
Veerle Mertens schreef: 04 dec 2016, 13:58 Als je écht wilt werken is er altijd werk.
Wtf, kom jij uit de negentiende eeuw ofzo?
Ergens begrijp ik de uitspraak van Veerle wel.
Waarom deze reactie Benjamin?