Nieuwe chat! Zie dit topic.

Hoe red ik het financieel?

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Gebruikersavatar
Jannet V
Berichten: 1311
Lid geworden op: 30 jun 2012, 20:06
Gender: Vrouw

Hoe red ik het financieel?

Bericht door Jannet V »

Uit de Kast
Natuurlijk is het niet leuk als je toe moet geven dat je tijdelijk bij de minima qua inkomsten hoort maar menig trans kent het gevoel om rond te moeten komen van 1000 euro per maand. Waar dan vervolgens alles wat je betalen moet nog van af moet. En ik geloof echt wel dat mensen die in deze positie verkeren zoveel mogelijk doen om te zorgen dat ze per maand een paar euro extra hebben. Maar misschien zijn er tips van deze en gene om het krappe budget iets ruimer te maken.
(Open deuren hoef je niet meer in te trappen.)
Samen hand in hand door de stormen van de stilte langs het eindeloze strand, ...was ik een stukje van jou. Nu de wind is gaan liggen, rust jij als herinnering in mij.
Gebruikersavatar
Venusss
Berichten: 577
Lid geworden op: 17 okt 2016, 23:12
Gender: Trans MtF
Locatie: omg. rotterdam

Re: Hoe red ik het financieel?

Bericht door Venusss »

Tips met name bedoelt om geld te besparen en sociaal gelukkiger te worden zonder al teveel bij na te denken

Tip 1 doe vrijwilligerswerk en breid je sociaal netwerk uit
Tip 2 stoppen met roken en drinken
Tip 3 stop de sportschool en ga buiten gezond doen
Tip 4 eigen gezonde maaltijden klaarmaken en gebruik je friezer
Tip 5 koop de aanbiedingen in supermarkt en gebruik je friezer
Tip 6 er is een kortingsbonnen topic op dit forum
Tip 7 vermijd een hoge energierekening onderzoek welke apparaten niet zuinig zijn
Liefs Iris
Als je niet gelukkig bent met jezelf kun je een ander ook niet gelukkig maken
Gebruikersavatar
Nate_0
Berichten: 2923
Lid geworden op: 04 aug 2016, 20:16
Gender: Man

Re: Hoe red ik het financieel?

Bericht door Nate_0 »

Ik eet een paar dagen per week vers (maaltijdsalade, meestal koop ik die in de aanbieding--als ik alles los in huis zou halen zou ik te veel kwijt zijn). De overige dagen neem ik dingen als noedels (nissan, niet de auto maar de instant noodles) en heb ik brooddagen. Op die manier bespaar ik flink wat geld. Daarnaast snack ik niet, en drink ik geen frisdranken maar thee en water.

Mijn telefoon is een simlockvrij model, en ik ben lid bij Simyo. Bij hen is het zo dat wanneer je een jaar lid bent, dat je een goedkoper maandabbonnement kunt afsluiten. Zo heb ik op dit moment 1000MB internet en 200 belminuten/smsjes voor 10,50 per maand.

Ook ben ik van mening dat goedkoop = duurkoop in sommige gevallen. Dingen als waterkokers/computers/ovens/etc. geef ik liever ietsje meer aan uit, zodat deze van goede kwaliteit zijn, minder energie verbruiken en dus uiteindelijk zichzelf terug verdienen. Ik heb een abonnement bij de sportschool (buiten sporten op de manier die mijn lichaam nodig heeft werkt niet) en omdat ik een aardige spaarrekening heb aangelegd, kon ik dit in 1x betalen en bespaar ik toch zo een euro of 30.

Alles wat ik niet uit geef, gaat op een spaarrekening--niet aan het einde van de maand, maar aan het begin, zodat ik op mijn betaalrekening een beperkte hoeveelheid geld heb staan (+/- 200 euro na het betalen van mijn huur en zorgtoeslag). Op die manier ben ik ook minder geneigd extra uit te geven. Voor sommige mensen werkt het ook om contant te betalen, zodat je meer zicht hebt op je uitgaven.
meerdere zakken met zaagsel
Gebruikersavatar
Veronica
Berichten: 4228
Lid geworden op: 30 jun 2013, 16:35
Gender: Trans MtF
Locatie: Hoorn

Re: Hoe red ik het financieel?

Bericht door Veronica »

Venusss schreef:Tips met name bedoelt om geld te besparen en sociaal gelukkiger te worden zonder al teveel bij na te denken

Tip 1 doe vrijwilligerswerk en breid je sociaal netwerk uit
Tip 2 stoppen met roken en drinken
Tip 3 stop de sportschool en ga buiten gezond doen
Tip 4 eigen gezonde maaltijden klaarmaken en gebruik je friezer
Tip 5 koop de aanbiedingen in supermarkt en gebruik je friezer
Tip 6 er is een kortingsbonnen topic op dit forum
Tip 7 vermijd een hoge energierekening onderzoek welke apparaten niet zuinig zijn
1. Niet iedereen is goed in netwerk uitbreiden, een normale baan zoeken heeft overigens meer nut dan je tijd verspillen aan vrijwilligerswerk (Nederland is in mijn opinie erg overdreven op dat vlak) je krijg niet betaald voor vrijwilligers werk en dus verspil (letterlijk) je gratis je tijd en kom je financieel er niet beter op uit, rekeningen moeten ergens betaald van worden.

Vrijwilligerswerk is in mijn ogen allen verstandig als je financieel het kunt redden, anders is die tijd beter te besteden aan een eventuele baan.

2. Goede tip tenzij iemand krap zit en deze 2 niet gebruikt en dus bereik je weinig door te stoppen met iets wat je toch al niet gebruikte.

3. Goede tip echter verschilt dat per persoon.

4. Vriezer is een geweldig apparaat, maar onthoud ook wat je invriest en voor hoe lang dit mogelijk is.

5. Doet bijna iedereen die krap zit, echter kunt je niet voor altijd en eeuwig alleen diepvries voer blijven eten = niet echt zo gezond in sommige gevallen, af en toe even wat goedkoop voer opsparen en van overgebleven geld wat vers eten kopen MITST haalbaar.

6. Aan kortingsbonnen heb je meestal vrij weinig qua de dagelijkse supermarkt boodschappen, vroeger kregen wij vaak bergen aan kortingsbonnen maar eigenlijk zat er zelden eentje tussen van de supermarkt, qua kleding is dat meestal voor de duurdere merken van toepassing of vanaf een hogere bestel prijs (sommige winkels eisen dat je bijvoorbeeld voor een specifiek bedrag koopt voordat je een bon kunt gebruiken).

7. Uit ervaring, wij hebben veel apparaten thuis die aangesloten zijn en aanstaan en dus bespaar je vrijwel niks per jaar door te kijken wat te veel gebruikt, waar je beter op moet letten is wat en wanneer aanstaat, mijn moeder laat vaak de lampen overal aan de beide TV's staan vaak aan, dat is pure verspilling je kunt beter bijvoorbeeld in de betreffende ruimte licht aanzetten dat je werkelijk nodig hebt, koop bijvoorbeeld en iets sterkere LED lamp die meer licht geeft waardoor je minder van nodig hebt.

In stand-by laten van apparaten kan overigens geen kwaad, als je apparatuur een beetje recent is (10 jaar of jonger) dan is het jaar verbruik miniem uit ervaring, echter laat dingen in stand-by die je vaak gebruikt anders kun je het net zo goed van de stroom af halen.
Nate_0 schreef:Ik eet een paar dagen per week vers (maaltijdsalade, meestal koop ik die in de aanbieding--als ik alles los in huis zou halen zou ik te veel kwijt zijn). De overige dagen neem ik dingen als noedels (nissan, niet de auto maar de instant noodles) en heb ik brooddagen. Op die manier bespaar ik flink wat geld. Daarnaast snack ik niet, en drink ik geen frisdranken maar thee en water.

Mijn telefoon is een simlockvrij model, en ik ben lid bij Simyo. Bij hen is het zo dat wanneer je een jaar lid bent, dat je een goedkoper maandabbonnement kunt afsluiten. Zo heb ik op dit moment 1000MB internet en 200 belminuten/smsjes voor 10,50 per maand.

Ook ben ik van mening dat goedkoop = duurkoop in sommige gevallen. Dingen als waterkokers/computers/ovens/etc. geef ik liever ietsje meer aan uit, zodat deze van goede kwaliteit zijn, minder energie verbruiken en dus uiteindelijk zichzelf terug verdienen. Ik heb een abonnement bij de sportschool (buiten sporten op de manier die mijn lichaam nodig heeft werkt niet) en omdat ik een aardige spaarrekening heb aangelegd, kon ik dit in 1x betalen en bespaar ik toch zo een euro of 30.

Alles wat ik niet uit geef, gaat op een spaarrekening--niet aan het einde van de maand, maar aan het begin, zodat ik op mijn betaalrekening een beperkte hoeveelheid geld heb staan (+/- 200 euro na het betalen van mijn huur en zorgtoeslag). Op die manier ben ik ook minder geneigd extra uit te geven. Voor sommige mensen werkt het ook om contant te betalen, zodat je meer zicht hebt op je uitgaven.
Ahh Nissin noodles (ik eet vaak noodles, ken het merk) maar die zijn juist vrij duur, YumYum en MaMa zijn 2 tot 3 keer goedkoper, echter zijn die van Nissin wel erg lekker :P

Maaltijdsalades zijn erg lekker maar stiekem erg duur, zelf maken scheelt 2 tot 3 keer als deze niet in aanbieding zijn.

Thee en water zijn goede tips, spaart heel veel geld uit.

Met merken ben ik het ook mee eens, iets meer investeren in een duurder merk dat gewoon paar jaar meegaat in plaats van paar maanden, je bent eerst meer kwijt maar na verloop van tijd verdient dat zichzelf terug.

Sportschool is in mijn ogen slim, als je goed zoekt ben je met 18 euro per maand klaar, soms nog goedkoper en dan heb je het vieze weer probleem ook niet.

Ik en mijn partner doen het qua eten met 50 euro per week en als je gewoon weet hoe je boodschappen moet doen haal je dat super makkelijk, zelfs met A merken.

Abonnement die jij gebruikt is ook een goede, ik zoek meestal wel eentje met een toestel maar als je dan goed zoekt kom je ook ver (11 euro per maand in mijn geval met een goede bundel en een toestel).

Echter is sim-only altijd een goed idee.
Laatst gewijzigd door Veronica op 30 nov 2016, 21:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Don't pretend to be someone else, be yourself, and be proud of that.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Nate_0
Berichten: 2923
Lid geworden op: 04 aug 2016, 20:16
Gender: Man

Re: Hoe red ik het financieel?

Bericht door Nate_0 »

Simyo vind ik vooral ook fijn omdat je een aantal maanden een bepaalde bundel kunt proberen, en dan kun je goed kijken hoeveel internet en belminuten je nodig hebt voordat je overstapt op een jaarabo! Dan zit je dus niet met honderden extra minuten die je dus eigenlijk teveel betaalt.

Nissin heb je in de containers en in losse pakjes, op die losse pakjes staat een andere bereidingsmethode omschreven maar ik heb zo'n Nissin beker afgewassen en daarin zo'n pakje klaargemaakt, en op een beetje rommel na werkte dat prima! Scheelt weer een euro... De andere insta-noodles vind ik echt niet te eten :P

Maaltijdsalades zijn idd vrij aan de prijs, maar ik krijg de verse ingredienten gewoon niet op. Als je meer eet is het idd wel een aanrader om te doen.

Ei is ook goed om in je dieet te hebben, op brood of gekookt bij je ontbijt 's ochtends. Goed voor je lichaam! En in plaats van iedere dag vers fruit, koop ik dat zo nu en dan en drink ik iedere dag (één glas) van de wat duurdere vruchtensappen omdat dat behoorlijk wat minder geld kost.
meerdere zakken met zaagsel
Anon20190501
Berichten: 2212
Lid geworden op: 10 feb 2016, 22:37
Gender: Trans MtF

Re: Hoe red ik het financieel?

Bericht door Anon20190501 »

Vermijd prefab eten, kook zelf vers. Dat is niet alleen gezonder maar ook lekkerder en wie weet ga je het nog leuk vinden om te doen. Dat spaart op de lange termijn ook dokterskosten uit.

Stop met roken.

Qua sportschool en buiten sporten: slecht weer bestaat niet, alleen ongeschikte kledij. Voor de prijs van 1 jaarabonnement kan je al veel spullen kopen om bijv aan krachttraining te doen.

Qua merken: vaak is een A-merk product identiek aan een B-merk met een ander labeltje. Het loont de moeite om wat onderzoek hieromtrent te doen.

Nog een algemene opmerking: ik heb vaker gemerkt dat mensen uren besteden aan het uitzoeken van een nieuwe telefoon of tv, maar met 'a blank stare' in de ogen klakkeloos alles geloven wat de bank- of verzekeringsadviseur voorspiegelt. Financieel analfabetisme is wat mij betreft maatschappelijk kwaad nummer drie.
"Indeed, organizing atheists has been compared to herding cats, because they tend to think independently and will not conform to authority." (Richard Dawkins, The God Delusion)
Gebruikersavatar
Veronica
Berichten: 4228
Lid geworden op: 30 jun 2013, 16:35
Gender: Trans MtF
Locatie: Hoorn

Re: Hoe red ik het financieel?

Bericht door Veronica »

Sigy schreef:Vermijd prefab eten, kook zelf vers. Dat is niet alleen gezonder maar ook lekkerder en wie weet ga je het nog leuk vinden om te doen. Dat spaart op de lange termijn ook dokterskosten uit.

Stop met roken.

Qua sportschool en buiten sporten: slecht weer bestaat niet, alleen ongeschikte kledij. Voor de prijs van 1 jaarabonnement kan je al veel spullen kopen om bijv aan krachttraining te doen.

Qua merken: vaak is een A-merk product identiek aan een B-merk met een ander labeltje. Het loont de moeite om wat onderzoek hieromtrent te doen.

Nog een algemene opmerking: ik heb vaker gemerkt dat mensen uren besteden aan het uitzoeken van een nieuwe telefoon of tv, maar met 'a blank stare' in de ogen klakkeloos alles geloven wat de bank- of verzekeringsadviseur voorspiegelt. Financieel analfabetisme is wat mij betreft maatschappelijk kwaad nummer drie.
Slecht weer bestaat wel, ook als je met goede kleding op pad gaat blijft slecht weer bestaan en niet iedereen kan of wil in een stortbui sporten.

Qua A merken is het vooral onderzoek doen, echte cola is beter dan alle nepperds, maar dure pasta van Honig of Grand Italia is niet veel beter dan een goedkope voor 30 cent per pak.

ECHTER de echte Cola is beter maar dat betekend niet dat je de goedkopere moet mijden, als je het goedkopere lekker vindt koop het gerust want dat spaart geld uit.

Qua apparatuur en merken is het simpel, de duurste is niet nodig maar koop geen merkloos troep dat na paar maanden kapot gaat.

Sowieso nooit geloven wat een winkel medewerker zegt, heb mij vaak genoeg vermaakt met die mensen door te doen alsof ik geen verstand had van wat ik wou kopen, vervolgens valt hun mond open als je hun bewijst dat die "o zo geweldige en veel te dure TV van Samsung" troep is en die van LG die ook nog 300 euro goedkoper is beter is.

(echter als je een beetje goede TV koopt gaat die 6 jaar of langer mee, nooit op merken letten gewoon goed onderzoek uitvoeren EN NOOIT jezelf laten ompraten in de winkel)

Echter waar qua eten goedkoop bij lange na niet altijd slecht is (soms zelfs beter dan duurder) is dat met apparaten wel verstandig om goedkoopste meuk te mijden maar niet blind te staren naar het duurste.
Don't pretend to be someone else, be yourself, and be proud of that.

Afbeelding
Anon20190209
Berichten: 298
Lid geworden op: 30 apr 2014, 22:10
Gender: Vrouw

Re: Hoe red ik het financieel?

Bericht door Anon20190209 »

Waar echt mega veel op te besparen valt is, en de meeste mensen laten het liggen... Energie kosten.

Overstappen loont echt vooral de eerste overstap kan je op jaarbasis honderden euro's besparen. Overstappen gaat even makkelijk als bij een zorgverzekeraar. Nieuwe leverancier verzorgd de overstap enzo.

Een hele betrouwbare site die je in een paar muisklikken jouw besparing kan doorgeven is: http://www.sloopdecrisis.nl. ze hebben collectieve afspraken voor gas en licht maar voor ook andere produkten!

Ik stap jaarlijks over qua energieleverancier en bespaard me nu naar 3 jaar nog steeds veel euro's. Doe er je voordeel mee want per januari 2017 gaan de prijzen voor stroom en electra weer omhoog...
Anon20190501
Berichten: 2212
Lid geworden op: 10 feb 2016, 22:37
Gender: Trans MtF

Re: Hoe red ik het financieel?

Bericht door Anon20190501 »

@Cher: dat klopt inderdaad. Tenminste dat klopt zolang je nog meedraait in het klassieke energiecircus.

Ook in Nederland en België ken ik zelf mensen die hoofdzakelijk of zelfs uitsluitend verwarmen op hout dat ze gratis verkrijgen. Goedkoper kan het niet. Combineer dat met zonnepanelen en je kan een middelvinger opsteken naar de energiemaatschappijen.
"Indeed, organizing atheists has been compared to herding cats, because they tend to think independently and will not conform to authority." (Richard Dawkins, The God Delusion)
Gebruikersavatar
Veronica
Berichten: 4228
Lid geworden op: 30 jun 2013, 16:35
Gender: Trans MtF
Locatie: Hoorn

Re: Hoe red ik het financieel?

Bericht door Veronica »

Cher schreef:Waar echt mega veel op te besparen valt is, en de meeste mensen laten het liggen... Energie kosten.

Overstappen loont echt vooral de eerste overstap kan je op jaarbasis honderden euro's besparen. Overstappen gaat even makkelijk als bij een zorgverzekeraar. Nieuwe leverancier verzorgd de overstap enzo.

Een hele betrouwbare site die je in een paar muisklikken jouw besparing kan doorgeven is: http://www.sloopdecrisis.nl. ze hebben collectieve afspraken voor gas en licht maar voor ook andere produkten!

Ik stap jaarlijks over qua energieleverancier en bespaard me nu naar 3 jaar nog steeds veel euro's. Doe er je voordeel mee want per januari 2017 gaan de prijzen voor stroom en electra weer omhoog...
Een onbetrouwbare website blijkbaar...

http://financieel.infonu.nl/geld/134103 ... risis.html

http://kassa.vara.nl/pagina/discussie-s ... achwekkend

Daarnaast ik de oprichter van de Nederlandse Energie Maatschappij een mede oprichter van die website, raad eens welke energie maatschappij zogenaamd iedere keer de goedkoopste is?

Juist

Verder hebben ze nog een stapel vage dealtjes met RTL 4, onder andere voor het programma "een dubbeltje op zijn kant".

Onbetrouwbaar dus.

Mijden die handel, 2 minuten Googlen is genoeg.

@Sigy je moet wel kunnen investeren in zonnepanelen = kost geld, daarnaast kun jij niet zomaar zelf zonnepanelen plaatsen als je in de sociale huur zit, niet iedere woonmaatschappij staat dat namelijk toe.
Don't pretend to be someone else, be yourself, and be proud of that.

Afbeelding