Nieuwe chat! Zie dit topic.

Hoe red ik het financieel?

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Gebruikersavatar
Nate_0
Berichten: 2923
Lid geworden op: 04 aug 2016, 20:16
Gender: Man

Re: Hoe red ik het financieel?

Bericht door Nate_0 »

Geen keuze vanwege een beperking, inderdaad, of vanwege niet hoog genoeg opgeleid zijn om een baan te kunnen vinden die bij je beperking past, of puur en alleen omdat de banenmarkt niet genoeg werkgelegenheid biedt aan alle Nederlanders die een baan nodig hebben.
meerdere zakken met zaagsel
Veerle Mertens
Berichten: 94
Lid geworden op: 05 jun 2014, 18:17
Gender: Vrouw

Re: Hoe red ik het financieel?

Bericht door Veerle Mertens »

Als je écht wilt werken is er altijd werk. Er zijn genoeg mensen met een "beperking" cq uitdaging die gewoon werk hebben. Je wilt toch immers gewoon mee doen met de samenleving.





quote="Lisa1973"]
Veerle Mertens schreef:Waarom zou je full time in armoede leven als je dat kunt oplossen met een full time baan?
Denk dat het voor veel mensen geen keuze is maar niet anders kunnen vanwege een beperking waardoor de kans op de arbeidsmarkt al heel snel afneemt, dan daarbij ligt het werk niet voor het oprapen.[/quote]
Gebruikersavatar
Nate_0
Berichten: 2923
Lid geworden op: 04 aug 2016, 20:16
Gender: Man

Re: Hoe red ik het financieel?

Bericht door Nate_0 »

Uh, nee. I wish, maar nee. Zo werkt het dus niet.
meerdere zakken met zaagsel
Gebruikersavatar
Jer158
Berichten: 2064
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:11
Gender: Trans FtM

Re: Hoe red ik het financieel?

Bericht door Jer158 »

Veerle Mertens schreef:Waarom zou je full time in armoede leven als je dat kunt oplossen met een full time baan?
Je stelt een vraag, maar deze lijkt retorisch bedoeld te zijn. Het antwoord is dan ook precies wat je zou verwachten: dat doen mensen doorgaans niet.

Met andere woorden, als mensen full time in armoede leven is een fulltime baan blijkbaar [om welke reden dan ook] geen oplossing, anders zouden ze wel werken. Het is geen keuze, het is de realiteit.
Hung her from the branches of a mango tree
Gebruikersavatar
Jeste
Berichten: 1262
Lid geworden op: 06 apr 2012, 03:38
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: Jeste
Locatie: Amsterdam

Re: Hoe red ik het financieel?

Bericht door Jeste »

Inderdaad, het is vaak best te doen om van een laag inkomen goed te leven. Dat blijkt maar weer uit de dingen die er in dit topic geschreven zijn. Het kost vaak wel wat moeite en discipline om zuinig te zijn, maar niet alles gaat vanzelf en dat hoeft ook helemaal niet erg te zijn.
Maar.... laat het de politici maar niet horen. Als die er van te weten komen dat het, met een beetje moeite, best wel te doen is om van een laag inkomen te leven, dan zien zij dat als rede om toeslagen en uitkeringen te verlagen.
Verder is het wel zo dat ik geen kinderen heb, geen schulden en in een klein huisje woon. Dat maakt het voor mij ook makkelijk. Dat besef ik natuurlijk wel.
Veerle Mertens schreef:Waarom zou je full time in armoede leven als je dat kunt oplossen met een full time baan?
Omdat een voltijdse baan te veel is.
Daarbij stel ik ook de vraag: Waarom wordt het als ideaal gezien om zo veel te werken?
Daar heb ik een filosofie over. Als we minder werken en tegelijkertijd ook minder consumeren is het lagere inkomen, dankzij het minder werken, per saldo helemaal niet erg. Wanneer we minder consumeren komt er natuurlijk vanzelf al minder werk. Het werk dat er wel is, en werkelijk noodzakelijk is, kan verdeeld worden over meer mensen. Die kunnen dan per persoon minder uren werken.
Veel mensen zijn er echter heilig van overtuigd dat er alsmaar economische groei moet zijn. Er is zo'n verschrikkelijke obsessie om de lijn van de grafiek maar omhoog te zien gaan. Dat is nergens voor nodig.

Maar nu stop ik met schrijven. Hopelijk lokt dit geen discussie uit, waarbij de emoties hoog oplopen.
Schrijf liever nog maar een paar bespaartips. Neem ik ondertussen nog een slokje schuimwijn. Dat kon ik gewoon nog betalen, danzij het zuinige leven. Wel een alcoholvrije schuimwijn. Dit is in nuchtere toestand geschreven.
"Gendervrij" vind ik eigenlijk mooier dan "Non-binair", want "Gendervrij" zegt namelijk wat het wel is, in plaats van niet.
andreagen
Berichten: 120
Lid geworden op: 18 nov 2016, 03:41
Gender: Vrouw
Locatie: purmerend

Re: Hoe red ik het financieel?

Bericht door andreagen »

Jeste, geniet maar lekker van je wijntje, ook iemand die zuinig moet leven heeft recht om van iets lekkers te genieten. Je hoeft te niet te verontschuldigen, dat je af en toe zelf ook eens iets lekkers neemt.
Ik ben het volkomen met je eens, Iedereen jaagt maar economische groei na, waarbij de kwaliteit van het leven op deze kwetsbare aarde gewoon verkwanseld wordt. Moet dan alles in geld uitgedrukt worden, zonder te beseffen dat je het met minder ook een gelukkig leven kunt hebben?
Geld alleen maakt gemakkelijker maar over het algemeen net gelukkiger.
andreagen
Berichten: 120
Lid geworden op: 18 nov 2016, 03:41
Gender: Vrouw
Locatie: purmerend

Re: Hoe red ik het financieel?

Bericht door andreagen »

Sorry foutje. Laatste zin moet staan i.p.v. net gelukkiger, niet gelukkiger.
Gebruikersavatar
Jeste
Berichten: 1262
Lid geworden op: 06 apr 2012, 03:38
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: Jeste
Locatie: Amsterdam

Re: Hoe red ik het financieel?

Bericht door Jeste »

Besparen is dan ook nog eens een aanzet tot gezonder leven. Mijn inkopen doe ik bij verschillende winkels, afhankelijk van de aanbiedingen. Daar ga ik op de fiets naartoe en dan rijd ik ook nog vaak een extra stukje door de polder of door het bos.
Dat houd me, samen met m'n dagelijkse fitness-uurtje gezond, wat weer besparingen oplevert. Dat fitnessuurtje, wat ik gelijk na het opstaan doe, zorgt er ook voor dat ik het goed warm krijg. De verwarming hoeft dan niet eens aan.
"Gendervrij" vind ik eigenlijk mooier dan "Non-binair", want "Gendervrij" zegt namelijk wat het wel is, in plaats van niet.
Gebruikersavatar
Venusss
Berichten: 577
Lid geworden op: 17 okt 2016, 23:12
Gender: Trans MtF
Locatie: omg. rotterdam

Re: Hoe red ik het financieel?

Bericht door Venusss »

Ik ben mij op dit moment veel bewuster van aanbiedingen en mijn eigen gezondheid. Vroeger kocht ik gewoon wat lekker was en deed ik zelden iets sportiefs, want meestal pakte ik lui de auto.

@veerle een beperking alleen is inderdaad geen reden om niet te participeren, maar wanneer jij arbeidsongeschikt bent vanwege die beperking (zoals bij mij het geval is) dan kan je ipv participeren beter aan je eigen gezondheid werken voordat het telaat is. Op dit moment doe ik alleen nog dingen vrijwillig of omdat ik mijn kennis wil delen.

@jeste Leuk! ik dacht dat ik de enige idioot was die een omweg naar de winkels gaat hihi - thermo ondergoed van zeeman werkt ook goed tegen kou ;)
Liefs Iris
Als je niet gelukkig bent met jezelf kun je een ander ook niet gelukkig maken
Anon20190501
Berichten: 2212
Lid geworden op: 10 feb 2016, 22:37
Gender: Trans MtF

Re: Hoe red ik het financieel?

Bericht door Anon20190501 »

Veronica schreef:echte cola is beter dan alle nepperds.
Wat is dat dan, "echte" cola?
En in welke zin is die dan beter?
Zit er net iets minder rommel in?
Of zit er rommel van betere kwaliteit in?

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Fosforzuur
http://www.voedselencyclopedie.nl/lege_calorien
"Indeed, organizing atheists has been compared to herding cats, because they tend to think independently and will not conform to authority." (Richard Dawkins, The God Delusion)