In / uit de zon

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Gebruikersavatar
Hedwich
Berichten: 1164
Lid geworden op: 25 mar 2012, 13:29
Gender: Vrouw
Locatie: Ede Rockcity!

Re: In / uit de zon

Bericht door Hedwich »

Vitamine D. Ik slikte op een gegeven ogenblik vitamine D bij uit eigen overweging, omdat ik nooit in de zon kwam en ook factor 50 smeerde ivm gelaatsontharing. Ik voelde me ook redelijk lichamelijk bagger in die tijd, dus vandaar; wie weet of het hielp. Kwam ik bij de endo, zei ik dat natuurlijk. Zei Van Trosenburg dat het allemaal niet zoveel uitmaakte, dat een mens normaal van zichzelf al wel gezond is en zonder die supplementen kan. Stopte ik er later mee, kwam ik weer bij de endo, dit keer een andere, deed ik mijn verhaal, zei ze dat veel mensen toch wel vaak vitamine D-gebrek hebben en dat het nog niet zo gek was dat ik dat een tijdje had gedaan en waarom ik dan wel niet gestopt was. Mijn antwoord: ik wil niet zonder echte aanleiding bij mezelf het gevoel oproepen dat ik een gebrek heb en dat ik echt slechter af ben als ik mijn pilletjes niet neem. Tja...

:roll:
Aster
Berichten: 405
Lid geworden op: 28 mar 2012, 19:40

Re: In / uit de zon

Bericht door Aster »

Een gebrek aan vitamine D speelt ook een rol in het veroorzaken van osteoporose, een niet te onderschatten aandoening bij oa (post op) TS aan de horms c.q. testo remmers.
Gebruikersavatar
Hedwich
Berichten: 1164
Lid geworden op: 25 mar 2012, 13:29
Gender: Vrouw
Locatie: Ede Rockcity!

Re: In / uit de zon

Bericht door Hedwich »

Speelde bij mijn overweging ook een rol om vitamine D te nemen idd. Maar ik word niet graag angst-gedreven...
Aster
Berichten: 405
Lid geworden op: 28 mar 2012, 19:40

Re: In / uit de zon

Bericht door Aster »

Hedwich schreef:Speelde bij mijn overweging ook een rol om vitamine D te nemen idd. Maar ik word niet graag angst-gedreven...
Ik heb jaren en jaren, decades zelfs, alleen 100mg androcur per dag geslikt, ik kreeg namelijk een splijtende hoofdpijn van de idd: ethinyl estradiol die me aanvankelijk voor geschreven werd.
Dus ben ik daar uit eigen beweging mee gestopt maar bleef 100mg androcur pd slikken om baardgroei en lichaamshaar en evt mannelijke kalendheid te voorkomen. en dus niet te bestrijden.

Een jaar of 7/8 geleden heb ik op aanraden van mijn post op vriendin voor het eerst een Dexa scan laten maken en ik bleek osteopenie te hebben. Het voorstadium van osteoporose dus.

Ik ben me er in gaan verdiepen, heb mijn dieet aangepast in de zin van meer vit d, calcium etc en ben consequent gaan traplopen, altijd en overal, ook al woont iemand 10 hoog.

Dat is lichaamsdragend= botopbouwend mn en vooral in de heupen en onderrug. (En ik heb er een uitermate fraaie 'kampioenkont'/achterwerk door ontwikkeld trouwens, erg blij mee)

Inmiddels is anderhalf jaar geleden bij een Dexa scan gebleken dat ik uit de gevarenzone ben en inmiddels onder in de normale bone density range zit.

Bot(weder)opbouw gaat heel langzaam...en de medi tegen osteoporose zijn ronduit eng vanwege de giftigheid en de behoorlijk zware bijwerkingen.

Bovendien was ik te jong om dergelijke medi te gebruiken.
Gebruikersavatar
Hedwich
Berichten: 1164
Lid geworden op: 25 mar 2012, 13:29
Gender: Vrouw
Locatie: Ede Rockcity!

Re: In / uit de zon

Bericht door Hedwich »

Juist ja :?

Nu krijg ik gelijk weer zin in vit. D...
Silvia_weg
Berichten: 153
Lid geworden op: 04 apr 2012, 19:29
Gender: Anders

Re: In / uit de zon

Bericht door Silvia_weg »

Interessante informatie maar 1 enkel artikel overtuigt me toch niet zo.
Ik denk dat het met je genen te maken heeft... en je huidtype...
Zonlicht is belangrijk maar ik heb zon gortdroge huid dat ik lang in de zon zijn echt een slecht idee vind en
dat voel ik intuitief gewoon aan.
Dat artikel geloof ik niet zo.

Wel belangrijk voldoende vit D tot je te nemen en in de zon te gaan... maar half uur per dag schijnt al genoeg te zijn voor vit D...
Maar wel in directe zon en niet achter glas

Vit D bied indd bescherming tegen bepaalde ziektes
Gebruikersavatar
Tyler
Berichten: 381
Lid geworden op: 08 mei 2012, 10:47
Gender: Trans FtM
Locatie: Leiden

Re: In / uit de zon

Bericht door Tyler »

Als je iedere dag de fiets pakt naar je werk of de supermarkt etc ipv de auto pak je al wat meer zon. Dat helpt al. mensen zitten tegenwoordig zo achterlijk veel binnen dat ze denken dat in de zon zijn betekent dat je moet gaan zitten bakken. Het betekent gewoon buiten zijn. Zelfs op een bewolkte dag zijn er genoeg stralen voor vit D opbouw.
Gebruikersavatar
Jessy
Berichten: 1642
Lid geworden op: 25 mar 2012, 17:07
Gender: Transgender
Locatie: Belsj Limburg

Re: In / uit de zon

Bericht door Jessy »

Herken ik ja. Ik heb jarenlang kantoorbaantjes gehad en hoewel dat lichamelijk niet veel doet, was ik geestelijk vaak doodvermoeid.
Nu kom ik voor mijn werk veel buiten, en voel ik me psychisch een stuk fitter, al staat daar wel weer fysieke vermoeidheid tegenover. Ach ja, het kan nooit perfect zijn... Feit is wel dat ik de zon nu een stuk beter kan verdragen dan voorheen (met een beetje hulp van factor 10-20) ;)
Grant me serenity to accept the things I cannot change,
courage to change the things I can,
and wisdom to know the difference.
Lotte
Berichten: 93
Lid geworden op: 28 mei 2012, 21:36
Gender: Transgender
Locatie: Zweden

Re: In / uit de zon

Bericht door Lotte »

Het gaat mij er om dat mensen met van oorsprong een blanke huid deze combinatie met zonlicht efficiënter omzetten in vitamine D en daardoor geen problemen ondervinden in onze zon arme klimaat.
Gebruikersavatar
willah
Berichten: 79
Lid geworden op: 30 mar 2012, 21:02
Gender: Transgender
Locatie: amsterdam

Re: In / uit de zon

Bericht door willah »

ik hou niet van teveel zon,ja een half uurtje en dan heb ik het wel weer gezien.
en je krijgt er rimpels van, van teveel zon.