Nieuwe chat! Zie dit topic.

hulp bij proces op het werk

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Gebruikersavatar
Lau92
Berichten: 86
Lid geworden op: 31 jul 2017, 23:28
Gender: Genderfluid
Locatie: Drenthe

Re: hulp bij proces op het werk

Bericht door Lau92 »

Dieuwertje schreef: 24 okt 2017, 03:33
Lau92 schreef: 23 okt 2017, 23:37Dat begrijp ik, maar het is niet altijd zwart wit. Ik ga hier even uit van het grijze spectrum er tussenin :)
Kan je dat toelichten Lau? Kan je een voorbeeld geven misschien?
Ben nooit zo heel goed in voorbeelden hoor, doe mijn best! Bedoelde het iig niet zoals Janine het toelicht.

De term "niet oké" bedoelde ik hier in ieder geval als overkoepelende term voor non-acceptatie, zelf niet blij zijn, onbegrio, eigenlijk alles aan negatieve reacties. Ikzelf vind het wat kort door de bocht om dat allemaal onder de paraplu discriminatie te drukken. Alsof alle negatieve dingen als discriminatie af moeten doen.

Stel je werkt bij een organisatie met een religieuze achtergrond. Je bent daar aangenomen in verband met je competenties maar daarnaast voldoe je ook aan het plaatje dat past binnen de normen en waarden van het bedrijf. Als je dan ineens buiten dat plaatje valt, doordat het bijvoorbeeld niet binnen de religieuze opvattingen past, dan kun je dat simpel afdoen als discriminatie. Terwijl je als persoon misschien gewoon niet meer binnen het bedrijf past. Dat hoeft niks te maken te hebben met je religie, en je kan het kortzichtig noemen. Maar dat vind ik dus zwart wit.
Wij, als LGBTQA-mikmak schreeuwen om acceptatie en begrip. De wereld moet ons accepteren. Maar velen worden moe van het uitleggen en doen dat niet meer. Reacties vanuit onbegrip volgen, en er wordt geschreeuwd dat er discriminatie plaatsvindt. Maar is dat eerlijk? Kijken wij ook andersom? Wij vinden het normaal anders te zijn, omdat we simpelweg geen keuze hebben. Mogen wij van anderen hetzelfde wel verwachten?

Hoop niet dat ik mensen tegen de schenen trap, maar ik vind dat er veel meer nuances liggen in zulke situaties dan volledige acceptatie óf discriminatie. Ik beschouw een bedrijf als een organisme, waarbinnen werknemers zich ontwikkelen. Ontplooi jij je op een andere manier dan de rest, dan val je daarbuiten. Je volgt een ander pad. Als je met dat pad te ver van de route van het bedrijf als organisme wijkt, dan kan het voor beide partijen beter zijn om afscheid te nemen. Kun je dat het collectief verwijten, of jezelf? Je laat elkaar dan toch juist in zijn of haar waarde, kiest voor de optie waar beide partijen de meeste vrijheid kunnen hebben.

Afwijkende genderidentiteiten of seksuele identiteiten komen voor, easy as that. Maar moeten we het echt gaan beschouwen als schapenhok waarop we met vlaggen staan te zwaaien uit protest om meer acceptatie te krijgen? Of moeten we het gewoon zien als onderdeel van wie iemand is, net als het hebben van rood haar, het lijden aan een depressie, de ontwikkeling van een persoonlijkheidsstoornis, het ontbreken van ledematen of chromosomen, of gewoon een andere karaktereigenschap?

Nogmaals, misschien niet sterk in voorbeelden. Wel sterk in lange teksten... Ik weet niet of je begrijpt wat ik bedoel, maar kortgezegd zijn er veel meer perspectieven dan slechts zwart en wit, links en rechts of boven en onder. :)
Can we be just who we are?
Doesn't matter if the road is far
'Cause there are no regrets and there is no stress
Anon20190501
Berichten: 2212
Lid geworden op: 10 feb 2016, 22:37
Gender: Trans MtF

Re: hulp bij proces op het werk

Bericht door Anon20190501 »

Lau92 schreef: 25 okt 2017, 22:51 Ik weet niet of je begrijpt wat ik bedoel, maar kortgezegd zijn er veel meer perspectieven dan slechts zwart en wit, links en rechts of boven en onder. :)
Ik begrijp alvast wat je bedoelt. Je betoog snijdt op een aantal punten zeker hout.
Maar voor de wet is het gelukkig (in het geval van wetgeving op discriminatie) een stuk simpeler, of anders gezegd: zwart-witter.

Stel: Een organisatie vindt op een bepaald ogenblik dat een werknemer niet langer binnen het plaatje past dat de organisatie mooi vindt en maakt het de werknemer daarom moeilijk of zelfs onmogelijk om te functioneren binnen die organisatie. Stel daarenboven dat dat niet langer passen te maken heeft met de seksuele oriëntatie, genderexpressie of dito identiteit van de werknemer (en nog een aantal andere criteria).
Dan is dat dus discriminatie. Niet omdat ik dat vind, maar omdat dat wettelijk zo geregeld is.
Waarom is dat wettelijk zo geregeld? Omdat wij dat met zijn allen vinden! Dat heet democratie.
En elke natuurlijke en rechtspersoon (= organisatie) heeft zich daaraan te houden.
"Indeed, organizing atheists has been compared to herding cats, because they tend to think independently and will not conform to authority." (Richard Dawkins, The God Delusion)
Gebruikersavatar
Lau92
Berichten: 86
Lid geworden op: 31 jul 2017, 23:28
Gender: Genderfluid
Locatie: Drenthe

Re: hulp bij proces op het werk

Bericht door Lau92 »

Sigrid schreef: 25 okt 2017, 23:21 Ik begrijp alvast wat je bedoelt. Je betoog snijdt op een aantal punten zeker hout.
Maar voor de wet is het gelukkig (in het geval van wetgeving op discriminatie) een stuk simpeler, of anders gezegd: zwart-witter.
Klopt, kan ik me zeker ook in vinden! De wet is natuurlijk opgesteld voor het welzijn van de burger, vooral in het grote geheel.
Ik ben zelf nooit zo goed in grote gehelen, maar kijk liever op individueel niveau, situatie per situatie. Puur baserend op de rechtspraak kun je dergelijke situaties absoluut beschouwen als onjuiste bejegening of discriminatie.
Can we be just who we are?
Doesn't matter if the road is far
'Cause there are no regrets and there is no stress
Gebruikersavatar
Dieuwertje
Berichten: 1102
Lid geworden op: 29 mei 2016, 09:00
Gender: Trans MtF
Locatie: Lelystad

Re: hulp bij proces op het werk

Bericht door Dieuwertje »

Is natuurlijk zo dat als je binnen een organisatie werkt waar je geaccepteerd wordt, omdat dat nu eenmaal moet van de wet en toch wringt het aan alle kanten dan is het beter om een andere plek te zoeken. Maar als het te duidelijk is dat het wringen met opzet is, is het toch discriminatie. Maar waar is die grens? Kan lastig zijn.
Gebruikersavatar
janine2363
Berichten: 1035
Lid geworden op: 30 jul 2016, 18:21
Gender: Vrouw
Locatie: Hasselt

Re: hulp bij proces op het werk

Bericht door janine2363 »

Lau92 schreef: 25 okt 2017, 22:51 Stel je werkt bij een organisatie met een religieuze achtergrond. Je bent daar aangenomen in verband met je competenties maar daarnaast voldoe je ook aan het plaatje dat past binnen de normen en waarden van het bedrijf. Als je dan ineens buiten dat plaatje valt, doordat het bijvoorbeeld niet binnen de religieuze opvattingen past, dan kun je dat simpel afdoen als discriminatie. Terwijl je als persoon misschien gewoon niet meer binnen het bedrijf past. Dat hoeft niks te maken te hebben met je religie, en je kan het kortzichtig noemen. Maar dat vind ik dus zwart wit.
:-) Je hebt net de letterlijke definitie van disciminatie gevonden, namelijk onderscheid maken om redenen die niet relevant zijn voor de situatie.
Werk is geregeld via arbeids contacten en arbeids wetgeving, niet met religieuze opvattingen, dus elke actie van het bedrijf, zijn mederwerkers die jou er op wijst "dat je er niet bij past" is discriminerend.

Als je de "een organisatie met een religieuze achtergrond" geen bedrijf is maar een stichting, met bepaalde statuten e.d. dan wordt het grijzer, maar ook weer niet zoveel. Je kan b.v. als calvinist best voor een katholieke sticting werken, zolang -jouw- overtuiging de anderen niet stoot en vise versa.

Voor transgenders is het weer simpel zwart wit. Religie heeft he-le-maal niks te maken met gender beleving, dus elke vorm van uitsluiting is gewoon puur en simpel discriminatie.

Of je effectief de "discriminatie kaart" kan en wil spelen, da's een ander verhaal. het leid tot een geschil en een verstoorde arbeids relatie en dus verbreking van contract met een schade vergoeding. De bedoeling van een bedrijf is om geld te verdienen en dat vereist ongestoorde samenwerking tussen de werkenemers. Mensen zijn mensen, ook bekrompem mensen en je kan ze niet met de wet in de hand ontkrimpen (of zo iets)

IMHO het belang van de wet is, dat je zelf weet wat redelijk en normaal is. Dat je kan spreken vanuit zelfverzekerdheid pro-actief en niet defensief als je bij je werk binen ga komen met de uitstraling van "helpie, hoe zullen ze mij aankijken ?" i.p.v. "Hallo hier ben ik weer, alles goed, hoe was je weekend ?" Dat maakt verschil (maar elaas, niet overal / altijd)
Gebruikersavatar
janine2363
Berichten: 1035
Lid geworden op: 30 jul 2016, 18:21
Gender: Vrouw
Locatie: Hasselt

Re: hulp bij proces op het werk

Bericht door janine2363 »

Sigrid schreef: 25 okt 2017, 23:21 Waarom is dat wettelijk zo geregeld? Omdat wij dat met zijn allen vinden! Dat heet democratie.
En elke natuurlijke en rechtspersoon (= organisatie) heeft zich daaraan te houden.
Nee, dat heet "rechtstaat", die beschermt de individu tegen de wens van de meerderheid (democratie)

Toen ik in zwitserland woonde en werket had ik een Algerijnse vriend, die vond dat de Berber minderheid
gewoon Arabisch moest spreken, dat is democratisch omdat de Arabische meerderheid dat vond. Helaas
voor de Berbers was er geen goed rechtstaat principe, met als gevolg dat (indertijd) je als Berber geen
baan bij de overheid kon krijgen, Dat is dan weer discriminatie.
Gebruikersavatar
janine2363
Berichten: 1035
Lid geworden op: 30 jul 2016, 18:21
Gender: Vrouw
Locatie: Hasselt

Re: hulp bij proces op het werk

Bericht door janine2363 »

Dieuwertje schreef: 26 okt 2017, 09:41 Is natuurlijk zo dat als je binnen een organisatie werkt waar je geaccepteerd wordt, omdat dat nu eenmaal moet van de wet en toch wringt het aan alle kanten dan is het beter om een andere plek te zoeken. Maar als het te duidelijk is dat het wringen met opzet is, is het toch discriminatie. Maar waar is die grens? Kan lastig zijn.
De wet zegt niet dat je geaccepteerd moet worden, de wet zegt dat je niet gediscrimineerd mag worden. Nu kan je zeggen, wat is Janine weer haren aan het splijten over woorden, maar dat helpt IMHO omdat voor discriminatie de grens altijd goed zwart-wit is (De goede vorm van discriminatie: Een zeer non-ambigue onderscheid kunnen maken; Een zeer duidelijk scheiding van zaken). De reden om dit te benadrukken is voor zelfvertrouwen. Als je je als transgender gevoelsmatig teveel aantrekt van de acceptatie, meningen en overtuigingen van anderen dan ben je in het defensief en dat leidt in geval van conflict tot stress want je voelt je sneller en heftiger aangevallen.

Om voor je rechten op te kunnen komen, moet je ze goed en objectief kennen, subjectiviteit werkt in eht nadeel van de zwakkere partij (wij dus).

De wet zegt: Gender is een non-issue. Elke vorm van andere behandeling op basis van gender onderscheid is discriminatie.
Gebruikersavatar
Dieuwertje
Berichten: 1102
Lid geworden op: 29 mei 2016, 09:00
Gender: Trans MtF
Locatie: Lelystad

Re: hulp bij proces op het werk

Bericht door Dieuwertje »

Maar als de wet zegt dat je niet gediscrimineerd mag worden betekend dat toch dat je geaccepteerd moet worden voor wat je bent.
Probleem is in sommige situaties dat je niet aangevallen, getreiterd, moeilijk gemaakt wordt om wat je bent, maar om allemaal andere zaken. Dan is het niet direct discriminatie. Maar de onderliggende reden kan natuurlijk wel te maken hebben met hoe je bent. Als dat heel erg wordt is dat meestal wel bewijsbaar. Ergens is een overgang waar dat niet lukt, misschien lukt en het heel duidelijk is.
Gebruikersavatar
Lau92
Berichten: 86
Lid geworden op: 31 jul 2017, 23:28
Gender: Genderfluid
Locatie: Drenthe

Re: hulp bij proces op het werk

Bericht door Lau92 »

Janine, ik denk dat we dan verschillen in onze mening. Maar dat geeft natuurlijk niks :)
Can we be just who we are?
Doesn't matter if the road is far
'Cause there are no regrets and there is no stress