Nieuwe chat! Zie dit topic.

hulp bij proces op het werk

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Anon20190501
Berichten: 2212
Lid geworden op: 10 feb 2016, 22:37
Gender: Trans MtF

Re: hulp bij proces op het werk

Bericht door Anon20190501 »

Lau92 schreef: 22 okt 2017, 22:48 Als je het deelt binnen het bedrijf en het is niet oké
Dat heet discriminatie. Dan zijn er andere stappen te zetten.
"Indeed, organizing atheists has been compared to herding cats, because they tend to think independently and will not conform to authority." (Richard Dawkins, The God Delusion)
Gebruikersavatar
Dieuwertje
Berichten: 1102
Lid geworden op: 29 mei 2016, 09:00
Gender: Trans MtF
Locatie: Lelystad

Re: hulp bij proces op het werk

Bericht door Dieuwertje »

Sigrid schreef: 23 okt 2017, 07:00Dat heet discriminatie. Dan zijn er andere stappen te zetten.
Maar leid meestal tot het beëindigen van het dienstverband. Natuurlijk wel eerst proberen zou ik zeggen. Wie weet is het helemaal geen probleem.
Anon20190501
Berichten: 2212
Lid geworden op: 10 feb 2016, 22:37
Gender: Trans MtF

Re: hulp bij proces op het werk

Bericht door Anon20190501 »

Dieuwertje schreef: 23 okt 2017, 07:19
Maar leid meestal tot het beëindigen van het dienstverband..
Die kans zit er in, ja. Maar dan is het zaak om daarvoor niet als werknemer het initiatief te nemen. Wanneer de werkgever die stap zet, en je kan aantonen dat hij dat niet correct doet dan sta je sterk.

Semi off-topic: ik spreek helaas uit persoonlijke ervaring. De periode vóór mijn ontslag was een regelrechte hel. Ik wist echter zeker dat ik principieel gelijk had, en ook mijn advocaat was die mening toegedaan. Ik heb volgehouden en dat heeft me geen windeieren gelegd. Ik heb echter de meeste voldoening gehaald uit het feit dat het bewuste bedrijf in de toekomst wel twee keer zal nadenken voor ze iets gelijkaardigs proberen met een werknemer.
"Indeed, organizing atheists has been compared to herding cats, because they tend to think independently and will not conform to authority." (Richard Dawkins, The God Delusion)
Gebruikersavatar
Lau92
Berichten: 86
Lid geworden op: 31 jul 2017, 23:28
Gender: Genderfluid
Locatie: Drenthe

Re: hulp bij proces op het werk

Bericht door Lau92 »

Sigrid schreef: 23 okt 2017, 07:00
Lau92 schreef: 22 okt 2017, 22:48 Als je het deelt binnen het bedrijf en het is niet oké
Dat heet discriminatie. Dan zijn er andere stappen te zetten.
Dat begrijp ik, maar het is niet altijd zwart wit. Ik ga hier even uit van het grijze spectrum er tussenin :)
Can we be just who we are?
Doesn't matter if the road is far
'Cause there are no regrets and there is no stress
Gebruikersavatar
Dieuwertje
Berichten: 1102
Lid geworden op: 29 mei 2016, 09:00
Gender: Trans MtF
Locatie: Lelystad

Re: hulp bij proces op het werk

Bericht door Dieuwertje »

Lau92 schreef: 23 okt 2017, 23:37Dat begrijp ik, maar het is niet altijd zwart wit. Ik ga hier even uit van het grijze spectrum er tussenin :)
Kan je dat toelichten Lau? Kan je een voorbeeld geven misschien?
Gebruikersavatar
janine2363
Berichten: 1035
Lid geworden op: 30 jul 2016, 18:21
Gender: Vrouw
Locatie: Hasselt

Re: hulp bij proces op het werk

Bericht door janine2363 »

EricaTS schreef: 22 okt 2017, 21:50 Ik begrijp dat transgender zijn of je gender expressie uiten, voor de werk omgeving een non-issue is maar ik ben er nog niet over uit wat ik ga doen...Binnen een paar maanden afscheid nemen of toch maar HR inlichten wetende dat ik een leidinggevende functie heb en alleen maar mannen heb in mijn team :think: ...Denk toch dat ik ga voor een afscheid :( om dan later te gaan voor een nieuwe uitdaging. Blijft lastig dat wel ja. :?
Nooit ! :-)

OK, het hangt af van de band die je hebt met de mensen waar je nu leiding aan geeft. Maar ik denk dat je positief verrast kan zijn. Mensen op het werk hebben echt niet de emotioneel betrokkenheid van naasten en goede vrienden, dus ze accepteren het makkelijk. Het heeft nameljik niet zo'n belang voor hen. Het is ook goed voor je zelf denk ik. Gewoon met opgeheven hoofd door de voordeur naar binnen lopen i.p.v. weg te lopen van ... ? Ja, van wat eigenlijk ?

Als je collega's iets waard zijn (en waarom niet) kan je transitie op de werkvloer je ook het vertrouwen geven om als jezelf ergens anders werk te zoeken, puur om de reden van het werk zelf. Daar loop je dan ook met opgeheven hoofd naar je sollicitatie gesprek, gewoon in de kleding van je werk, badge nog om je hals, dat zien mensen ook en hun impressie zal eerder zijn: "Oh, gewoon" dan "Oh ... ?"
Gebruikersavatar
janine2363
Berichten: 1035
Lid geworden op: 30 jul 2016, 18:21
Gender: Vrouw
Locatie: Hasselt

Re: hulp bij proces op het werk

Bericht door janine2363 »

Dieuwertje schreef: 24 okt 2017, 03:33
Lau92 schreef: 23 okt 2017, 23:37Dat begrijp ik, maar het is niet altijd zwart wit. Ik ga hier even uit van het grijze spectrum er tussenin :)
Kan je dat toelichten Lau? Kan je een voorbeeld geven misschien?
Het grijze is dat discriminatie niet altijd expliciet is. Als de mensen om je heen zich oncomfortabel voelen en je daardoor in kleine dingen uit de weg gaan, dan merk en voel je dat echt wel en het zal je plezier op je werk niet doen toenemen. Je kan mensen niet verplichten sociaal met je te communiceren, hoogstens volgens aanvaardbare normen binnen de context van werk, en dan nog.

Impliciete discriminatie voor vrouwen in het algemeen gaat als volgt. Indien in een meeting mannen en vruowen 50-50 spreken is de (mannelijke) perceptie dat de vrouwen bijna de hele tijd aan het woord waren. Indien bij een kans op promotie een man over een vrouw gekozen wordt,(ook omdat mannen meer de gewoonte hebben zichzelf aan te prijzen) denkt de vrouw al snel "zal wel een mij liggen", laat zich discrimimeren, geen feedback naar de manager en de situatie blijft.

Ook er is de perceptie van discriminatie die onterecht kan zijn. Stel je neemt Androcur, leest de bijsluiter en er staat dat er een risico is dat je minder in staat ben om enzo machines te besturen. Stel je ben de verantwoordelijk van een productie lijn en je verantwoordelijke, die je misschien geinformeerd heb over het feit dat je de medicatie neem, verteld je dat hij je tijdelijk naar een andere & lagere functie wil verplaatsen. In dit geval wordt je enkel gediscrimineerd indien de baas zijn beslissing neemt zonder overleg met jouw en de bedrijfs arts. Maar zelfs dan, is de kans groot dat je je gediscrimineerd voelt

Wat je nodig hebt op je werk is gewoon je "goed voelen", da's grijs. Te snel het woord "discriminatie" in je hoofd nemen, en da's zwart-wit is neit altijd het beste denk ik. Maar van de andere kant, je accuut bewust zijn van wettelijke bescherming, dus wat "normaal" gedrag van werkgever en collega's is juist weer aan te raden, want dan weet je waar je staat en dat is goed voor zelf vertrouwen. Dat helpt dan weer naar collega's want die kunnen namelijk ook een zelfvertrouwen probleem naar jou hebben en dat uit zich dan vaak op een vervelende manier b.v. flauwe grapjes bij de koffie automaat omdat ze te nerveus zijn om gewoon te zeggen: "Hey, hoe gaat het ?"
EricaTS
Berichten: 56
Lid geworden op: 16 okt 2017, 11:52
Gender: Trans MtF

Re: hulp bij proces op het werk

Bericht door EricaTS »

janine2363 schreef: 24 okt 2017, 09:28
EricaTS schreef: 22 okt 2017, 21:50 Ik begrijp dat transgender zijn of je gender expressie uiten, voor de werk omgeving een non-issue is maar ik ben er nog niet over uit wat ik ga doen...Binnen een paar maanden afscheid nemen of toch maar HR inlichten wetende dat ik een leidinggevende functie heb en alleen maar mannen heb in mijn team :think: ...Denk toch dat ik ga voor een afscheid :( om dan later te gaan voor een nieuwe uitdaging. Blijft lastig dat wel ja. :?
Nooit ! :-)

OK, het hangt af van de band die je hebt met de mensen waar je nu leiding aan geeft. Maar ik denk dat je positief verrast kan zijn. Mensen op het werk hebben echt niet de emotioneel betrokkenheid van naasten en goede vrienden, dus ze accepteren het makkelijk. Het heeft nameljik niet zo'n belang voor hen. Het is ook goed voor je zelf denk ik. Gewoon met opgeheven hoofd door de voordeur naar binnen lopen i.p.v. weg te lopen van ... ? Ja, van wat eigenlijk ?

Als je collega's iets waard zijn (en waarom niet) kan je transitie op de werkvloer je ook het vertrouwen geven om als jezelf ergens anders werk te zoeken, puur om de reden van het werk zelf. Daar loop je dan ook met opgeheven hoofd naar je sollicitatie gesprek, gewoon in de kleding van je werk, badge nog om je hals, dat zien mensen ook en hun impressie zal eerder zijn: "Oh, gewoon" dan "Oh ... ?"
Bedankt voor je oprechte mening in deze en ja als ik het lees denk ik inderdaad, terechte opmerking, met opgeheven hoofd door de voordeur naar binnen lopen en wie weet ga ik dat ook nog wel doen :-) Voorlopig blijf ik mijn werk doen en ga ik voor een step by step transitie ook al mag het voor mij persoonlijk allemaal wat sneller gaan. Hoe dan ook hou ik voor het moment elke optie open voor wat mijn werk betreft en aan de andere kant heb ik het daar ook wel gehad, los van mijn transitie en dus ook wel het moment om niet alleen mijn echte ik uiteindelijk te mogen omarmen maar ook het moment voor een nieuwe uitdaging. Tijd brengt raad en wees maar zeker dat ik met opgeheven hoofd door het leven wil gaan want ben er super fier op en kijk vol ongeduld uit naar de toekomst :hug: :dance:
Gebruikersavatar
Dieuwertje
Berichten: 1102
Lid geworden op: 29 mei 2016, 09:00
Gender: Trans MtF
Locatie: Lelystad

Re: hulp bij proces op het werk

Bericht door Dieuwertje »

EricaTS schreef: 24 okt 2017, 18:25en aan de andere kant heb ik het daar ook wel gehad, los van mijn transitie en dus ook wel het moment om niet alleen mijn echte ik uiteindelijk te mogen omarmen maar ook het moment voor een nieuwe uitdaging.
Kijk, dat klinkt als een goede reden om naar ander werk uit te kijken. Dan is het misschien wel raadzaam om als je nieuwe ik opzoek te gaan naar een nieuwe baan. Dat voorkomt dat je daar weer met een dilemma zit.
En wat let je om in de tussentijd toch die transitie op je werk door te zetten. Het is natuurlijk reuze spannend, maar kan ook enorm bevrijdend werken. Niet meer die persoon spelen die je eigenlijk niet bent.
EricaTS
Berichten: 56
Lid geworden op: 16 okt 2017, 11:52
Gender: Trans MtF

Re: hulp bij proces op het werk

Bericht door EricaTS »

Thx voor de feedback Dieuwertje :-) Die gedachten maak ik me ook al van hé ik gewoon door met mijn transitie op mijn werk want ten slotte kan ik alleen maar winnen dat is zeker, spanned gaat het zeker zijn dat wel ja. Nu ja ik start eind volgende maand met de hormonen en dan kan het heel rap gaan hé...veranderingen gaan hoe dan ook zichtbaar worden na een drie tal maanden en om eerlijk te zijn hoe verder ik vorder in mijn transitie hoe meer ik het wil uitschreeuwen net zoals afgelopen maand dat het licht op groen ging voor de opstart van hormonen...die dag liep ik met opgeheven hoofd door het ziekenhuis en wou het aan iedereen laten weten van Yes, yes, yes eindelijk kan ik mezelf zijn....zaaalig dat gevoel!!! Ook al besef ik dat ik nog heel wat obstakels ga tegen komen...