Overzicht transrechten in Europa

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Gebruikersavatar
wiggeltje
Berichten: 455
Lid geworden op: 14 aug 2016, 15:14
Gender: Transgender
Locatie: IJmuiden

Re: Overzicht transrechten in Europa

Bericht door wiggeltje »

Iedere Nederlander is belangrijk :D vandaar de Wajong
Gebruikersavatar
Dieuwertje
Berichten: 1102
Lid geworden op: 29 mei 2016, 09:00
Gender: Trans MtF
Locatie: Lelystad

Re: Overzicht transrechten in Europa

Bericht door Dieuwertje »

Probleem met deze kaart vind ik dat het alleen de mate van juridische regelgeving voor transgenders laat zien. Dat na het bekijken van 23 categorieën (welke zijn dat allemaal). En dat resulteerd in 3 categoriën. Hoe die indeling tot stand s gekomen staat er niet bij. Er bestaat vast een uitgebreid document waar die zaken in uitgewerkt zijn. Daar is echter geen verwijzing naar en als die er wel was hoeveel mensen zouden dat bekijken?
Maar belangrijker vind ik dat het niet laat zien hoe het in werkelijkheid in een land werkt. Een land kan immers transgender vriendelijke wetgeving hebben, maar als vervolgens niet gehandeld/gehandhaafd wordt volgens die wetten heb je daar als transgender helemaal niets aan.
Gebruikersavatar
Anon20180730
Berichten: 1606
Lid geworden op: 21 dec 2013, 12:21
Gender: Transgender

Re: Overzicht transrechten in Europa

Bericht door Anon20180730 »

tegenwoordig moet ik me het lot aantrekken van de hele wereld, om te beginnen met TG in Europa. Laat de EU vooral subsidies schenken aan België (dicht bij huis) en om te beginnen aan de vereniging T-NL.. met haar 50 leden! De EU kaart interesseert me verder niet.. Leuke kleurtjes, geen verrassingen verder..
Anon20190501
Berichten: 2212
Lid geworden op: 10 feb 2016, 22:37
Gender: Trans MtF

Re: Overzicht transrechten in Europa

Bericht door Anon20190501 »

Dieuwertje schreef:Probleem met deze kaart vind ik dat het alleen de mate van juridische regelgeving voor transgenders laat zien. Dat na het bekijken van 23 categorieën (welke zijn dat allemaal). En dat resulteerd in 3 categoriën. Hoe die indeling tot stand s gekomen staat er niet bij. Er bestaat vast een uitgebreid document waar die zaken in uitgewerkt zijn. Daar is echter geen verwijzing naar en als die er wel was hoeveel mensen zouden dat bekijken?
Maar belangrijker vind ik dat het niet laat zien hoe het in werkelijkheid in een land werkt. Een land kan immers transgender vriendelijke wetgeving hebben, maar als vervolgens niet gehandeld/gehandhaafd wordt volgens die wetten heb je daar als transgender helemaal niets aan.
Dat klopt, en wordt ook op de site vermeld:

. It provides an overall reflection of the legal situation in all European countries in a simple format. It does not attempt to reflect the complex social situations trans people might face.
"Indeed, organizing atheists has been compared to herding cats, because they tend to think independently and will not conform to authority." (Richard Dawkins, The God Delusion)
Gebruikersavatar
Dieuwertje
Berichten: 1102
Lid geworden op: 29 mei 2016, 09:00
Gender: Trans MtF
Locatie: Lelystad

Re: Overzicht transrechten in Europa

Bericht door Dieuwertje »

@Sigrid, precies en ik vind dat dus een beetje als of de makers zich er wel gemakkelijk van af gemaakt hebben. Recht hebben is 1, recht krijgen is soms iets volledig anders.
Maar er is ook niet een echte verwijzing hoe die 'overall reflexion of legal situation' nu tot stand gekomen is.
Gebruikersavatar
Dieuwertje
Berichten: 1102
Lid geworden op: 29 mei 2016, 09:00
Gender: Trans MtF
Locatie: Lelystad

Re: Overzicht transrechten in Europa

Bericht door Dieuwertje »

Irene schreef:tegenwoordig moet ik me het lot aantrekken van de hele wereld, om te beginnen met TG in Europa. Laat de EU vooral subsidies schenken aan België (dicht bij huis) en om te beginnen aan de vereniging T-NL.. met haar 50 leden! De EU kaart interesseert me verder niet.. Leuke kleurtjes, geen verrassingen verder..
Je hoeft je het lot van de wereld niet aan te trekken. Ik weet natuurlijk ook niet wat de reikwijdte van de TGEU organisatie is. In hoeverre overheden zich daar wat van aantrekken. Maar in het positieve geval trekken overheden van rode en bruine gebieden zich wat aan van het feit dat zij achter aan lopen. In het negatieve geval worden sommige landen positief getoond terwijl de reële werkelijkheid geheel anders is en rusten overheden op hun lauweren.
Gebruikersavatar
Anon20180730
Berichten: 1606
Lid geworden op: 21 dec 2013, 12:21
Gender: Transgender

Re: Overzicht transrechten in Europa

Bericht door Anon20180730 »

Dieuwertje schreef: Je hoeft je het lot van de wereld niet aan te trekken.
Bedankt Dieuwertje.. och ja.. hoe 't ook zij; als je maar een mooie ketting om je hals hebt.. ;)
Gebruikersavatar
Dieuwertje
Berichten: 1102
Lid geworden op: 29 mei 2016, 09:00
Gender: Trans MtF
Locatie: Lelystad

Re: Overzicht transrechten in Europa

Bericht door Dieuwertje »

Irene schreef:als je maar een mooie ketting om je hals hebt.. ;)
????
Gebruikersavatar
Anon20180730
Berichten: 1606
Lid geworden op: 21 dec 2013, 12:21
Gender: Transgender

Re: Overzicht transrechten in Europa

Bericht door Anon20180730 »

verrek, zie nu pas dat je een ketting om hebt... ik bedoelde ..'ach er is meer dan ons druk te maken om een EU kaartje, nietwaar?'.. (dat laatste laten we graag aan de activisten over, komt goed) :D
Gebruikersavatar
Nicky_Chris
Berichten: 16
Lid geworden op: 08 mar 2017, 12:24
Gender: Genderfluid

Re: Overzicht transrechten in Europa

Bericht door Nicky_Chris »

Overigens heeft het Europees Hof voor de Rechten van de Mens afgelopen lente de sterilisatie plicht onrechtmatig geacht. Als het goed is moeten alle landen die onder de Raad van Europa vallen (47 lidstaten, meer landen dan de EU dus) zsm de sterilisatieplicht afschaffen.

"The decision was considered a “victory,” by Julia Ehrt, Executive Director of Transgender Europe. “This decision ends the dark chapter of state induced sterilisation in Europe. The 22 states in which a sterilisation is still mandatory will have to swiftly end this practice.”"

Bovenstaand citaat komt uit dit bericht:
http://www.humanrightseurope.org/2017/0 ... te-rights/