Onwetendheid

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Gebruikersavatar
Nate_0
Berichten: 2923
Lid geworden op: 04 aug 2016, 20:16
Gender: Man

Re: Onwetendheid

Bericht door Nate_0 »

Uhm, ik denk dat 'reizigers' nog steeds specifiek genoeg is om de mensen die in de trein zitten aan te spreken...
meerdere zakken met zaagsel
Citizen Erased
Berichten: 405
Lid geworden op: 07 mar 2016, 14:19
Gender: Man

Re: Onwetendheid

Bericht door Citizen Erased »

Nate_0 schreef: 31 jul 2017, 21:56 Uhm, ik denk dat 'reizigers' nog steeds specifiek genoeg is om de mensen die in de trein zitten aan te spreken...
We weten allemaal dat het niet bij de trein blijft..
Een correcte aanspreekvorm is een bevestiging van wie je bent, transgenders weten dat als geen ander. Cisgenders mogen nu zijdelings meeproeven en wat blijkt, het valt velen zwaar. De eerste keer dat ik "gemeneerd" werd kan ik me nog heel goed herinneren: helaas had ik geen voetbalplaatjes voor het vragende jongetje, maar hij staat wel in mijn geheugen gegrift. Tot op dat moment had ik me nog nooit zo gezien gevoeld.

Ik durf me af te vragen hoeveel mensen werkelijk nog genderneutraal blijken te zijn wanneer men ophoudt met het genderen van hobby's, interesses en gedrag, de hokjes m/v dus breder worden getrokken en men zich ten gevolge daarvan niet genoodzaakt ziet voor ieder smaakje een nieuw hokje en opzichzelfstaande identiteit te introduceren.. Inderdaad, nul brownie punten voor mij.
Gebruikersavatar
Emma1981
Berichten: 105
Lid geworden op: 09 nov 2016, 23:41
Gender: Trans MtF

Re: Onwetendheid

Bericht door Emma1981 »

Citizen Erased schreef: 31 jul 2017, 21:48
Nate_0 schreef: 31 jul 2017, 11:12 Ik begin echt zo geïrriteerd te raken van alle binaire transgenders die a. niet in een nonbinary genderidentiteit geloven en b. (daardoor?) het gevoel hebben dat dit een aanslag op hun eigen identiteit is, terwijl dat natuurlijk helemaal niet zo is.
Het gevaar van niet-exclusief taalgebruik is dat uiteindelijk niemand zich meer expliciet ingesloten weet en aangesproken voelt. Allesomvattend nietszeggend, dat is waar het op neerkomt voor diegenen met een binaire identiteit..
Hele sterke column van Maxim Februari.
"Het gevaar van niet-exclusief taalgebruik"? In die "hele sterke column" stelt Maxim letterlijk dat het gender neutraal maken van aanspreekvormen wanneer deze er niet toe doen een goede stap zou zijn. ¯\_(ツ)_/¯

En als ook iemand met een binaire identiteit zie ik dat gevaar van allesomvattend taalgebruik totaal niet.

Verder vind ik die column maar een slap lul verhaal waarbij Maxim wat hij zelf vind verward met wat de trans gemeenschap wil, blijkend uit de opmerking "De wens tot een genderneutralere samenleving komt namelijk niet van de transseksuelen ...". Ik kan genoeg trans* mensen die het als vervelend ervaring wanneer ze overal weer hun gender moeten bevestigen, zowel enby kennissen die daar gewoon altijd mee in de knoop zitten, als ook ikzelf wanneer ik weer eens moet kiezen tussen hoe ik me voel en wat er officieel op mijn paspoort staat.

Het is in het overgrote geval gewoon compleet onnodig om te vragen of refereren naar iemands gender, dat heeft niks te maken met allesomvattend nietszeggendheid, maar gewoon met bewust omgaan met taal en van die cargo cult van vragen of refereren naar iemands gender afstappen. Want 99% gaat het toch enkel om de aanspreektitel en dan wordt ik misschien wel liever met ir. aangesproken.

Ook vind ik het opvallend hoe er in die verkapte blog post stellig het verschil tussen transseksueel en transgender wordt gehanteerd waarbij maxim in het laatste paragraaf zijn hand laat zien. Hij is niet zomaar een transgender, neen, hij is een transseksueel niet "zo'n genderfluïde type die van hun identiteit hun beroep hebben gemaakt met een grootte mond, en die bereid zijn in televisieprogramma's te verschijnen.", maar een heuse transseksueel die zijn transitie achter zich heeft liggen.

Want Maxim die heeft enkel een vaste column in het NRC, en was te gast bij de wereld draait door om over zijn gender identiteit te vertellen. (in 2013).
Gebruikersavatar
Jer158
Berichten: 2064
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:11
Gender: Trans FtM

Re: Onwetendheid

Bericht door Jer158 »

Emma1981 schreef: 31 jul 2017, 20:16 Ik zag toevallig een dingetje voorbij komen van een interview waar rupaul (de bekende amerikaanse drag queen) of hij het verschil kon uitleggen tussen drag en transgender personen. Waarbij zijn antwoord in feite neer kwam dat hij van gedachte was dat transgender personen hun gender identiteit enorm serieus nemen, terwijl het hem als drag queen allemaal niet veel uit maakt.

Ik vond dat hij wel een punt heeft. Maar verder denk ik ook dat omdat gender identiteit zo'n serieus dingetje is, voor ons, we ook net wat feller in onze overtuiginningen over gender zijn. En helaas is transgender zijn geen keuze dus iedereen kan het zijn, ook mensen met meningen waarmee we het faliekant nooit eens kunnen worden omdat ze voor wat voor reden dan ook er een andere mening op na houden.
Als je gender vanzelfsprekend is voor je hoef je er ook nooit mee bezig te zijn. De mensen die zich "druk maken" over gender, of gender serieus nemen, zullen natuurlijk eerder de mensen zijn voor wie gender niet zo vanzelfsprekend is.

Wat RuPaul zegt vind ik dan ook eerder van een plaats van privilege komen. Ik zou willen dat ik kon zeggen dat gender voor mij niet zo'n issue was. Helaas word ik er veel vaker mee geconfronteerd dan ik zou willen puur omdat ik toevallig trans ben.
Hung her from the branches of a mango tree
Citizen Erased
Berichten: 405
Lid geworden op: 07 mar 2016, 14:19
Gender: Man

Re: Onwetendheid

Bericht door Citizen Erased »

Ok, ik moet me wat genuanceerder uitlaten; heb geen enkele moeite met het genderneutraal aanspreken op het moment dat ik onderdeel uitmaak van een gemêleerde groep, zoals in de trein het geval is, al is het alleen maar omdat "dames" en "heren" voor velen tegenwoordig hopeloos te hoog is gegrepen..

Het gaat mij meer om het gedram op persoonlijk niveau, waarbij je niet meer zou mogen zeggen dat iemand in verwachting is of bevallen van een jongetje of een meisje en meer van dat soort geneuzel; alsof stelselmatige ontkenning van het bestaan van man en vrouw gaat zorgen voor een verbreding van die begrippen. En dan komt daarbovenop die automatische assumptie van de media dat transgender = genderneutraal en vice versa.. iets met een doel en het voorbij schieten.