Onwetendheid

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Gebruikersavatar
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3663
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Onwetendheid

Bericht door Irene_de_Vreede »

Gisteren stond er een stukje in het NRC waar de onwetendheid van afspatte. Dat gender niet meer bij de geboorte vastligt, maar dat het een keuze is (au). In datzelfde korte stukje werd ook gemeld dat Intersekse betekent dat je tussen man en vrouw inzit qua gevoel. Als je echt niet weet waar je het over hebt, schrijf dan niets, of vraag iemand die er verstand van heeft om er de grootste onzin uit te halen.
Irene
Gebruikersavatar
Nate_0
Berichten: 2923
Lid geworden op: 04 aug 2016, 20:16
Gender: Man

Re: Onwetendheid

Bericht door Nate_0 »

... Wauw. Dat vind ik toch wel een hele prestatie (maar niet een om te applaudisseren)
meerdere zakken met zaagsel
Gebruikersavatar
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3663
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: Onwetendheid

Bericht door Irene_de_Vreede »

Ik heb het inmiddels online gevonden:

https://www.nrc.nl/nieuws/2017/07/28/da ... 5-a1568267
Irene
Gebruikersavatar
Jer158
Berichten: 2064
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:11
Gender: Trans FtM

Re: Onwetendheid

Bericht door Jer158 »

Dat is wel erg. Zie ook heel vaak dat mensen transgender zien als een derde geslacht. Of non-binair allemaal genderfluïde noemen.
Hung her from the branches of a mango tree
Gebruikersavatar
Dieuwertje
Berichten: 1102
Lid geworden op: 29 mei 2016, 09:00
Gender: Trans MtF
Locatie: Lelystad

Re: Onwetendheid

Bericht door Dieuwertje »

Maarten Huygen heeft zich inderdaad maar half ingelezen. Het aanhalen van Gender Trouble en vervolgens daar een feit uit halen is daar een voorbeeld van. En hoewel dat boek een hoop los gemaakt heeft en daarmee ook wel goed gedaan heeft zijn we nu wel 27 jaar verder en inmiddels wat kennis rijker.
De bewering dat trans zijn een individuele keuze is, is de klassieke fout waarbij het verschil tussen 'het is een keuze om trans te zijn' en 'het is een keuze om wat doen met trans zijn' over het hoofd wordt gezien.
Overigens staat er over interseks 'tussen man en vrouw in'. Daar wordt niet het woord gevoel bij aangehaald en als zodanig is het een uitleg die weliswaar kort door de bocht is, maar hoeft niet fout te zijn. Mits niet fout uitgelegd.
Gebruikersavatar
Alice
Berichten: 1427
Lid geworden op: 07 sep 2012, 21:42
Gender: Vrouw
Locatie: omg. Delft

Re: Onwetendheid

Bericht door Alice »

Ook te lezen in de NRC, 'LHBTQI: een hutsekluts van hippe onzin"
https://www.nrc.nl/nieuws/2017/07/28/hu ... 8-a1568234
Alice;
"Computer Says No"
Ik heb een buik, een onderbuik met gevoel en naar die luister ik.
Gebruikersavatar
Nate_0
Berichten: 2923
Lid geworden op: 04 aug 2016, 20:16
Gender: Man

Re: Onwetendheid

Bericht door Nate_0 »

Ik begin echt zo geïrriteerd te raken van alle binaire transgenders die a. niet in een nonbinary genderidentiteit geloven en b. (daardoor?) het gevoel hebben dat dit een aanslag op hun eigen identiteit is, terwijl dat natuurlijk helemaal niet zo is.
meerdere zakken met zaagsel
Gebruikersavatar
Emma1981
Berichten: 105
Lid geworden op: 09 nov 2016, 23:41
Gender: Trans MtF

Re: Onwetendheid

Bericht door Emma1981 »

Ik zag toevallig een dingetje voorbij komen van een interview waar rupaul (de bekende amerikaanse drag queen) of hij het verschil kon uitleggen tussen drag en transgender personen. Waarbij zijn antwoord in feite neer kwam dat hij van gedachte was dat transgender personen hun gender identiteit enorm serieus nemen, terwijl het hem als drag queen allemaal niet veel uit maakt.

Ik vond dat hij wel een punt heeft. Maar verder denk ik ook dat omdat gender identiteit zo'n serieus dingetje is, voor ons, we ook net wat feller in onze overtuiginningen over gender zijn. En helaas is transgender zijn geen keuze dus iedereen kan het zijn, ook mensen met meningen waarmee we het faliekant nooit eens kunnen worden omdat ze voor wat voor reden dan ook er een andere mening op na houden.

Doe je niks aan. Het is jammer dat de media ons vaak als eenheidsworst afgeschilderd. Maar ach, er zijn wel meer minderheids groepen die issues hebben met uitleggen dat ze niet allemaal hetzelfde over een onderwerp denken.

Wat meer op het NB afgepitst, ik vind het ook enorm jammer dat mensen er zo'n issue van maken, maar ik voel ook wel dat we door dit pijn punt heen moeten bijten om alle mopperende mensen uiteindelijk over de streep te krijgen, en ach in een land waar zelfs de peper mannelijk moet zijn zal het misschien even duren voor mensen de waanzin van een ge-genderede maatschappij los laten.

Over het algemeen vind ik het alleen maar positief dat er hier en daar al gewoon wat mee gebeurt NS/metro/amsterdam.
Gebruikersavatar
Nate_0
Berichten: 2923
Lid geworden op: 04 aug 2016, 20:16
Gender: Man

Re: Onwetendheid

Bericht door Nate_0 »

Zoals ik het zie, doe je bij drag vrijwillig een masker op en perform je als het andere geslacht, terwijl je als transgender bij je geboorte een masker opgedrukt krijgt en van je wordt verwacht je als dusdanig te gedragen en doe je juist bij je transitie dat masker af.
meerdere zakken met zaagsel
Citizen Erased
Berichten: 405
Lid geworden op: 07 mar 2016, 14:19
Gender: Man

Re: Onwetendheid

Bericht door Citizen Erased »

Nate_0 schreef: 31 jul 2017, 11:12 Ik begin echt zo geïrriteerd te raken van alle binaire transgenders die a. niet in een nonbinary genderidentiteit geloven en b. (daardoor?) het gevoel hebben dat dit een aanslag op hun eigen identiteit is, terwijl dat natuurlijk helemaal niet zo is.
Het gevaar van niet-exclusief taalgebruik is dat uiteindelijk niemand zich meer expliciet ingesloten weet en aangesproken voelt. Allesomvattend nietszeggend, dat is waar het op neerkomt voor diegenen met een binaire identiteit..
Hele sterke column van Maxim Februari.