Nieuwe chat! Zie dit topic.

Mijn Coming Out proces op de woongroep.

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Gebruikersavatar
Fluidable1993
Berichten: 8
Lid geworden op: 01 sep 2017, 19:26
Gender: Transgender

Re: Mijn Coming Out proces op de woongroep.

Bericht door Fluidable1993 »

Inmiddels weer een stapje verder gekomen. Ben afgelopen woensdag naar de seksuologe/psychologe Geweest. Ik werd door haar heel hartelijk ontvangen en ben volledig als mijzelf -met vrouwenkleding aan- haar praktijk binnengestapt. Ze begrijpt me heel goed, en wist overduidelijk wat zowel Genderfluid als Transgender inhoud. maar ook wat het voor mijzelf betekent. Ze bleek er gelukkig niet op uit te zijn mij te genezen, maar mij stapje bij stapje verder te willen helpen in mijn ontplooing als Genderfluid/Transgender (en op den duur uiteindelijk waar mogelijk ook bij mij thuis).

Ik ga met haar in verscheidene gesprekken vertellen wat ik nou eigenlijk zou willen thuis en ik bespreek met haar welke dingen mij thuis goed of slecht bevallen. En ik bespreeek uiteraard met haar wat ik thuis nodig zou hebben om vrouw te zijn op een manier die mij voldoening geeft.

Zodra zij dan een compleet beeld heeft van wat ik zou willen en wat ik thuis nodig heb om thuis vrouw te zijn op een manier die mij voldoening geeft gaan we samen met mijn thuisfront om tafel om dit duidelijk te maken.
Vanuit dat punt word er dan gekeken naar de mogelijkheden want er komen soms ook ouders van mijn huisgenoten bij mij thuis op bezoek en er belt ook wel eens een vreemde bij ons aan de voordeur.
Dit is de reden waarom ik in de openbare ruimtes van het huis me nog niet als vrouw mag vertonen.

Ik merk de acceptatie en tolerantie thuis wel opkomen, maar... vanwege de mensen die bij ons over de vloer komen, vinden ze het nogal moeilijk om mij gewoon mijn gang te laten gaan (met name dan in de woonkamer en dergelijke openbare ruimtes).
Hierin moeten we dan als het zo ver is nog een weg zien te vinden.

Gelukkig accepteren en tolereren ze het wel van mij dat ik genderfluid/transgender ben en regelmatig als vrouw gekleed over straat loop, of als vrouw gekleed op mijn eigen kamer ben.
Alleen, in de openbare ruimtes van het huis als vrouw gekleed gaan is voor hun nog een stapje te ver.
Maar... ik heb er vertrouwen in dat ik in samenwerking met mijn psychologe na al de gesprekken goed kan onderhandelen met mijn thuisfront. Vervolgens hoop ik dan door de onderhandelingen met psychologe, mijzelf en het thuisfront overal en op ieder moment mezelf te mogen zijn.
Wanneer deze onderhandelingen stuk lopen dienen we op een goed voldoende compromis te komen die mij ook voldoening geeft in het vrouw zijn.
In het ergste geval zal ik overwegen te gaan verhuizen naar een plek waar ik altijd mezelf kan zijn.
Gebruikersavatar
janine2363
Berichten: 1035
Lid geworden op: 30 jul 2016, 18:21
Gender: Vrouw
Locatie: Hasselt

Re: Mijn Coming Out proces op de woongroep.

Bericht door janine2363 »

Fluidable1993 schreef: 12 okt 2017, 21:08 Vanuit dat punt word er dan gekeken naar de mogelijkheden want er komen soms ook ouders van mijn huisgenoten bij mij thuis op bezoek en er belt ook wel eens een vreemde bij ons aan de voordeur. Dit is de reden waarom ik in de openbare ruimtes van het huis me nog niet als vrouw mag vertonen.
...
Gelukkig accepteren en tolereren ze het wel van mij dat ik genderfluid/transgender ben en regelmatig als vrouw gekleed over straat loop, of als vrouw gekleed op mijn eigen kamer ben.
Hier wringt wat, want als "accepteren" alleen is voor wanneer je "onzichtbaar ben" dan heeft dat niet zoveel waarde. Ik kan me voorstellen dat je nu blij bent dat er een begin is, maar ik zou niet wachten met te blijven praten waar/wat hun probleem is. Het is alsof ze zich voor jou schamen en als je daarin (onbewust) mee gaat, dan gaat je dat kosten in het gevoel voor eigenwaarde.
Fluidable1993 schreef: 12 okt 2017, 21:08 Vervolgens hoop ik dan door de onderhandelingen met psychologe, mijzelf en het thuisfront overal en op ieder moment mezelf te mogen zijn.
Wanneer deze onderhandelingen stuk lopen dienen we op een goed voldoende compromis te komen die mij ook voldoening geeft in het vrouw zijn.
Het is niet verkeerd om een dialoog te hebben, zodat iedereen blij blijft. Maar het is geen onderhandeling en uiteindelijk ook geen kwestie compromis, wel respect voor elkaar hebben en rekening houden met. Diep in je wil je gezien en aanvaard worden wie je bent, dat is een noodzaak, daar valt weinig aan af te dingen. Daar tegen in gaan, en niet voldoende voor jezelf opkomen dat heeft een prijs die jij wel en de anderen niet betalen. Je omgeving kan altijd leven met een status quo van: "Je mag gerust jezelf zijn, maar rustig in een hoekje, niet zichtbaar voor ons"
Fluidable1993 schreef: 12 okt 2017, 21:08 In het ergste geval zal ik overwegen te gaan verhuizen naar een plek waar ik altijd mezelf kan zijn.
Om jezelf te zijn moet je keuzes maken en elke keuze kost wel wat. Als je de mensen met wie je nu woont toch graag zie, ondanks hun moiete om aan jou te wennen, is misschien een betere keuze om meer voor jezelf op te komen. Verhuizen is de gemakkelijkere optie, heb ik ook gedaan ...
Anon20190501
Berichten: 2212
Lid geworden op: 10 feb 2016, 22:37
Gender: Trans MtF

Re: Mijn Coming Out proces op de woongroep.

Bericht door Anon20190501 »

Fluidable1993 schreef: 12 okt 2017, 21:08
Vanuit dat punt word er dan gekeken naar de mogelijkheden want er komen soms ook ouders van mijn huisgenoten bij mij thuis op bezoek en er belt ook wel eens een vreemde bij ons aan de voordeur.
"want" geeft een redengevend verband aan. Dat redengevend verband is hier helemaal niet aanwezig, of zou dat althans niet mogen zijn.
Fluidable1993 schreef: 12 okt 2017, 21:08 Dit is de reden waarom ik in de openbare ruimtes van het huis me nog niet als vrouw mag vertonen.
Wonen er behalve jij nog vrouwen (of meer algemeen personen die zich niet als man identificeren) in de woongroep? En moeten die zich ook als man verkleden?
Fluidable1993 schreef: 12 okt 2017, 21:08 In het ergste geval zal ik overwegen te gaan verhuizen naar een plek waar ik altijd mezelf kan zijn.
Een plek waar je jezelf kan zijn, dat lijkt me toch een absolute minimumvereiste te zijn die je aan een woonruimte mag stellen.
"Indeed, organizing atheists has been compared to herding cats, because they tend to think independently and will not conform to authority." (Richard Dawkins, The God Delusion)
Gebruikersavatar
Fluidable1993
Berichten: 8
Lid geworden op: 01 sep 2017, 19:26
Gender: Transgender

Re: Mijn Coming Out proces op de woongroep.

Bericht door Fluidable1993 »

Hallo Forumleden, Even een update over mezelf. Het gaat inmiddels een stuk beter met mezelf. Heb een tijdje terug geprobeerd als Genderfluid door het leven te gaan, maar op de momenten dat ik dacht man te zijn, voelde ik een stuk ontevredenheid.

Ben mezelf nog eens gaan onderzoeken en ben erachter gekomen dat ik helemaal geen momenten in het leven heb dat ik man ben.
Ik zie de doormezelf voorheen ''mannelijk'' afgeschilderde momenten in het leven als ''Minder vrouwelijke'' momenten.
Momenten waarop ik mezelf als vrouw aanzie, maar het minder uitgesproken zichtbaar en aanwezig is.

Doordat ik die momenten heb waarop het vrouw zijn minder uitgesproken zichtbaar is dacht ik dat dat de mannelijke momenten waren en ik dus Genderfluid zou zijn. Maar ben er dus sinds kort achter dat ik dus in plaats van Genderfluid te zijn Transvrouw ben.
Heb het inmiddels ook thuis aan begeleiding verteld, en zij zijn er okay mee.
Zelfs zo okay dat ik volgend jaar (hoogstwaarschijnlijk januari) voor mijn
medebewoners uit de kast mag komen zodat zij ook geleidelijk aan mij kunnen gaan wennen als vrouw zijnde.
Hopelijk word dat dan de opening tot geleidelijk aan thuis mezelf volledig te mogen uiten als (trans)vrouw.

Helaas wel een andere verdrietige mededeling. Heb het ook aan me ouders verteld, en zij accepteren mij niet vanuit hun christelijke geloofsstandpunten, daarnaast kreeg ik van de verzekering te horen dat mijn seksuoloog/psycholoog niet word vergoed en ik alles zelf mag betalen, en dat is nogal duur.
Gebruikersavatar
Dieuwertje
Berichten: 1102
Lid geworden op: 29 mei 2016, 09:00
Gender: Trans MtF
Locatie: Lelystad

Re: Mijn Coming Out proces op de woongroep.

Bericht door Dieuwertje »

Dat iets duur is is spijtig en vervelend. Zoek overigens wel uit of het werkelijk terecht is. Sommige medewerkers van verzekeraars zijn erg snel met 'dat moet je zelf betalen'. Dat je ouders een probleem hebben met je transitie is echter echt heel jammer. Maakt niet uit wat voor achtergrond zij daar bij hebben. Het is gewoon heel jammer en vermoedelijk heel zwaar voor je.
Ik heb natuurlijk geen idee hoe jijzelf staat tegenover geloof en ook niet waar je woont. Weet echter wel dat er een groep is in Zwolle die eens in de maand bij elkaar komt waarbij transgender en geloof samenkomen. Die groep is een hele steun voor velen. Dat is mogelijk wel wat voor je.
Anon20210626
Berichten: 2285
Lid geworden op: 02 jul 2013, 16:51
Gender: ———

Re: Mijn Coming Out proces op de woongroep.

Bericht door Anon20210626 »

christelijke naastenliefde....... hoe zat dat ook al weer ?
Overigens ben ik van mening dat Carthago moet worden verwoest.
Gebruikersavatar
Fluidable1993
Berichten: 8
Lid geworden op: 01 sep 2017, 19:26
Gender: Transgender

Re: Mijn Coming Out proces op de woongroep.

Bericht door Fluidable1993 »

Dieuwertje schreef: 07 dec 2017, 19:43 Weet echter wel dat er een groep is in Zwolle die eens in de maand bij elkaar komt waarbij transgender en geloof samenkomen. Die groep is een hele steun voor velen. Dat is mogelijk wel wat voor je.
Dat klopt, Die groep is zekers wat voor mij, en dat zeg ik uit ervaring. Zalk je eens wat vertellen? Ik ben al 2x bij die groep geweesd, en dat voelt prima, ik kom er vast en zeker nog wel vaker.
Gebruikersavatar
Fluidable1993
Berichten: 8
Lid geworden op: 01 sep 2017, 19:26
Gender: Transgender

Re: Mijn Coming Out proces op de woongroep.

Bericht door Fluidable1993 »

Dieuwertje schreef: 07 dec 2017, 19:43 Dat iets duur is is spijtig en vervelend. Zoek overigens wel uit of het werkelijk terecht is. Sommige medewerkers van verzekeraars zijn erg snel met 'dat moet je zelf betalen'.
Ja, dat klopt. Voor 2x bij haar op gesprek gaan betaalde ik dus al 196 euro. Heb het nagevraagd. Is geen foutje van de verzekering, Aangezien ze naast dat ze psychologe is ook seksuoloog is. en het is sinds 2013 in nederlands wettelijk zo bepaald dat alle verzekeraars geen enkele seksuologe meer mogen vergoeden mits ze aan alternatieve genezingswijze doet/doen en is/zijn aangeloten bij 1 van de 2 erkende nederlandse verenigingen voor seksuologen, en dat laatste is ze dus officieel niet al zegt ze op haar site van wel.
Gebruikersavatar
Charlotte_C
Berichten: 767
Lid geworden op: 13 apr 2014, 09:51
Gender: Vrouw
Locatie: Omgeving Oosterhout (Nbr.)

Re: Mijn Coming Out proces op de woongroep.

Bericht door Charlotte_C »

Ik wil me graag richten op het positieve en daarom ben ik ongelooflijk blij voor je dat je er voor jezelf nu uit bent wie en wat je bent. En daarnaast ook dat de groepsleiding zich open begint te stellen voor je legitieme gevoelens. Dit kan zo het begin zijn van een heel mooi nieuw leven.

Ik blijf je volgen 😊

Groetjes,

Lotte / Charlotte ( mag allebei. Als het beestje maar een naam heeft )
However far we travel. Wherever we may roam. The center of the circle will always be our home
Gebruikersavatar
janine2363
Berichten: 1035
Lid geworden op: 30 jul 2016, 18:21
Gender: Vrouw
Locatie: Hasselt

Re: Mijn Coming Out proces op de woongroep.

Bericht door janine2363 »

Fluidable1993 schreef: 07 dec 2017, 17:54 Helaas wel een andere verdrietige mededeling. Heb het ook aan me ouders verteld, en zij accepteren mij niet vanuit hun christelijke geloofsstandpunten
Ik ben een optimiste en als transvrouw heb je daar ook extra veel van nodig. Ga ervan uit dat je ouders het -nog- niet accepteren. Wat
wij als veranderende mensen vaak niet zo goed aanvoelen is dat het voor naasten heel erg moeilijk is, omdat het hen "passief" overkomt,
zij kunnen niet kiezen en dat doet extra pijn. Dat is niet te onderschatten.

Ik heb zo'n situatie nu met mijn zus. Zij heeft een afkeer van mij, dat komt door iets bij haar, ik weet niet wat, maar het is en blijft
mijn zus, dus ik blijf proberen de goede toon te vinden om te vinden wat er scheelt
Fluidable1993 schreef: 07 dec 2017, 17:54 daarnaast kreeg ik van de verzekering te horen dat mijn seksuoloog/psycholoog niet word vergoed en ik alles zelf mag betalen, en dat is nogal duur.
Ik weet niet zoveel van het Nederlandse systeem, maar met een SGGZ verklaring van een huisarts (die geeft aan dat je psychologische hulp
nodig hebt) heeft de verzekeraar weinig in te brengen. Bel/Email anders met mensen van Stepwork. Die hebben mij ook instantaan geholpen toen
ik wat specifieke vragen had over het Nederlandse systeem.


Je hebt recht om jezelf te zijn, en ook recht om daarbij steun te krijgen !

Janine