Nieuwe chat! Zie dit topic.

Mijn Coming Out proces op de woongroep.

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Gebruikersavatar
Marijn
Berichten: 764
Lid geworden op: 29 jun 2017, 13:23
Gender: Vrouw
Locatie: Twente

Re: Mijn Coming Out proces op de woongroep.

Bericht door Marijn »

Ik schat dat het een instelling voor beschermd wonen is (op basis van de eerste post). Dat is wat anders als een normale woongroep van mensen die ervoor kiezen om bij elkaar te wonen.
"The reward for conformity is that everyone likes you but yourself." - Rita Mae Brown
Gebruikersavatar
Dieuwertje
Berichten: 1102
Lid geworden op: 29 mei 2016, 09:00
Gender: Trans MtF
Locatie: Lelystad

Re: Mijn Coming Out proces op de woongroep.

Bericht door Dieuwertje »

Daar zit ook wel wat in, maar ook in een klooster kunnen ze je niet vertellen dat je je seksuele voorkeur aan moet passen. En om meer bij deze zaak te blijven. Ik denk dat ze kunnen zeggen dat het dragen van roze ongewenst is omdat het dragen van gedekte kleuren een verijsde is voor ieder. Maar stellen dat roze niet mag omdat dat een verwijzing naar een genderidentiteit is kan dus niet.
Gebruikersavatar
DeSprinkhaan
Berichten: 23
Lid geworden op: 18 jun 2017, 15:03
Gender: Trans FtM

Re: Mijn Coming Out proces op de woongroep.

Bericht door DeSprinkhaan »

Alice schreef: 14 sep 2017, 13:51 Waar haal je de verplichting vandaan om in een woongroep te gaan wonen die je niet onderschrijft. Je kunt inderdaad verplicht vrijwillig in zo'n groep gaan wonen maar het is nog steeds je vrije wil om dit te doen.
Dit natuurlijk buiten gevangenis, COA, etc..

Stel,
ik ga het klooster in, mijn geloof is SpagettieMonster. Ik wordt geacht om in de ochtends heel vroeg te bidden voor iets of iemand.
Ik ga in een woongroep wonen met nudisten. Ik wordt geacht om de gehele dag in mijn blootje rond te lopen (binnen) en dat wil ik niet.
Moet ik mij nu gediscrimineerd voelen of was het beter geweest dat ik mijn niet had aangesloten bij die woongroepen.
Jup, maar nee. In een klooster daar ga je in OMDAT je dat geloof aanhangt, oftewel als het in het geloof hoord dat je heel vroeg moet bidden, dan zij het zo.
En in een woongroep met nudisten mag je trouwens (in het algemeen) best kleren dragen. Het is meer dat het absoluut géén probleem is dat mensen de hele dag in hun blootje rondlopen... en tja... als je nooit in je blootje rondloopt, is het misschien niet de beste plek om te wonen.

Als Fluidable nou in een woongroep had geleefd met alleen maar mannen, waar vrouwen niet zijn toegestaan.... of een hetero-cis-anti-LGBTQ+ gemeenschap was het een ander verhaal. Maar op dit moment klinkt het gewoon als een woongroep. En de huisbaas kent het niet, en dus wil niet dat Fluidable het erover heeft. Klinkt voor mij toch echt als discriminatie. En al helemaal het roze T-shirt niet meer mogen dragen ! Hé zeg !

Laat hen dan tenminste een coming-out doen bij de rest van de woongroep, als iedereen moeilijk doet... misschien is het dan beter een andere plek te vinden, want wie wil nou leven in een plek waar niemand je accepteert? Maar grote kans dat het gros het géén probleem vind.

Hoe dan ook succès Fluidable, hopelijk draaien ze snel bij ! :D
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Mijn Coming Out proces op de woongroep.

Bericht door Emma »

Ik ga er nog steeds van uit dat het niet *zo'n* type woongroep is, beste mensen. Geen commune of zo. Dat is nogal wat anders dan een groep voor begeleid wonen die gelieerd is aan een GGZ- of jeugdzorginstelling. Ook GGZ- en jeugdzorginstellingen kunnen een levensbeschouwelijke achtergrond hebben, maar de zorg moet voorop staan. Het klinkt toch wel heel erg alsof dat hier niet het geval is.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Gebruikersavatar
Alice
Berichten: 1426
Lid geworden op: 07 sep 2012, 21:42
Gender: Vrouw
Locatie: omg. Delft

Re: Mijn Coming Out proces op de woongroep.

Bericht door Alice »

Is het mogelijk om een advies te geven aan Fluidable1993 wat zhij direct', nu, (in goed NL 'on the spot') zou kunnen gebruiken in die persoonlijke omstandigheden.
Het algemene algemene advies 'ga aangifte doen', afhandeling aangifte discriminatie 2-3 jaar.
Alice;
"Computer Says No"
Ik heb een buik, een onderbuik met gevoel en naar die luister ik.
Gebruikersavatar
Fluidable1993
Berichten: 8
Lid geworden op: 01 sep 2017, 19:26
Gender: Transgender

Re: Mijn Coming Out proces op de woongroep.

Bericht door Fluidable1993 »

Hierbij een nieuwe update over mijn Coming-Out proces op de woongroep. Er is een kleine opening ontstaan in de richting van het mezelf mogen gaan zijn thuis. Onlangs had ik weer een gesprek met mijn woonbegeleidster gehad. De woonbegeleidster beweert gelukkig niet dat ik in de toekomst mezelf niet mag uiten, ze zei alleen wel tegen mij dat ik het samen met mijn seksuoloog vorm moet gaan geven voordat ik mezelf uberhaupt thuis zou mogen uiten als Genderfluid, en met vormgeven bedoelt ze dan meer dat ik samen met de seksuoloog moet gaan kijken hoe we het zouden kunnen vormgeven bij mij thuis, en naar hoe ik het naar mijn wensen zou willen vormgeven bij mij thuis, en naar wat er daarin volgens hun dan mogelijk is. Verder beweert de seksuoloog heel erg veel van genderidentiteiten af te weten. Maar ik ben op de goede weg, ookal is het een lange. Mijn woonbegeleidster staat er inmiddels wel achter dat ik met transgenders omga en dat ik met regelmaat (als het aan mij ligt, iedere maand) naar de Transgendergroep ''Club-T'' in zwolle ga. Dus dat is wel positief. En bovendien heeft ze er ook geen problemen mee als ik buitenshuis om en op me eigen slaapkamer nu al op de momenten dat ik een vrouw ben mezelf probeer te zijn. P.s. betreft de term ''Woongroep'', ja het is geen normale woongroep, het is een woongroep voor mensen met Autisme en verwanten van Autisme, en ik heb zelf PDD-Nos dus heb ik momenteel totdat ik zelfstandig genoeg ben zo'n begeleidde woonvorm nodig. En ja, de woongroep heeft een Christelijke Achtergrond.
Gebruikersavatar
janine2363
Berichten: 1035
Lid geworden op: 30 jul 2016, 18:21
Gender: Vrouw
Locatie: Hasselt

Re: Mijn Coming Out proces op de woongroep.

Bericht door janine2363 »

Fluidable1993 schreef: 13 sep 2017, 22:43 Ze stellen nu als eis...
Ik moet dus eigenlijk tot die tijd thuis mezelf onderdrukken...
Als je samenwoon moet je rekening houden met anderen, vooral als er ook (andere) kwetsbare mensen zijn, dat spreekt voor zich. Men kan ook vragen en adviseren om b.v. hulp te zoeken bij een seksuoloog of psycholoog, altijd een goed idee.

Maar ...

Men kan niet eisen je niet te te outen. Dat is geen discriminatie, erger nog, het telt als psychisch geweld / mishandeling.

De verantwoordelijken in de woongroep zijn in de eerste plaats zelf verplicht hulp te zoeken: Hoe om te gaan met jou, als ze dat zouden doen (je kan het ze vragen of aanraden ;-)) dan zouden ze weten dat ze jou geweld aandoen en jouw pijn misschien begrijpen.
Anon20190501
Berichten: 2212
Lid geworden op: 10 feb 2016, 22:37
Gender: Trans MtF

Re: Mijn Coming Out proces op de woongroep.

Bericht door Anon20190501 »

Gender issues hebben an sich weinig tot niets te maken met seksuele issues. Hoe een seksuoloog dan het best geplaatst kan zijn om dat samen met jou "vorm te geven" gaat mijlenver boven mijn pet.

Verder ben ik het helemaal eens met Janine.

[Glad ijs modus]Tenslotte ligt mijn christelijke-schoolloopbaan al enkele decennia achter mij. De gepredikte theorie zoals ik die mij herinner kwam toen al niet overeen met de gebezigde praktijk. Blijkbaar is er niet veel veranderd in al die jaren.[/Glad ijs modus]
"Indeed, organizing atheists has been compared to herding cats, because they tend to think independently and will not conform to authority." (Richard Dawkins, The God Delusion)
Gebruikersavatar
Dieuwertje
Berichten: 1102
Lid geworden op: 29 mei 2016, 09:00
Gender: Trans MtF
Locatie: Lelystad

Re: Mijn Coming Out proces op de woongroep.

Bericht door Dieuwertje »

Als het een beetje mee zit kan de seksuoloog je met meer dingen helpen dan alleen de problemen op seks gebied. Maar dan moet het dus wel mee zitten. En hopelijk is de kleine toenadering van de leiding er, omdat het besef bestaat dat ze je niet tegen kunnen houden. Helaas kan het ook nog zo zijn dat ze denken je op die manier weer 'op het rechte pad' te krijgen. En dat bedoel ik heel cynisch.
Gebruikersavatar
Alice
Berichten: 1426
Lid geworden op: 07 sep 2012, 21:42
Gender: Vrouw
Locatie: omg. Delft

Re: Mijn Coming Out proces op de woongroep.

Bericht door Alice »

Het positief te noemen dat leiding je een opening geeft. Zei het wel met begeleiding van een seksuoloog hoewel dit goed kan uitpakken. Beter zou geweest zijn een genderpsycoloog maar volgens die seksuoloog is hij/zij ook bekend is in de genderproblematiek. Ook is het goed dat je naar die Club-T in Zwolle kunt gaan. Je moet gewoon even afwachten hoe de dingen zich verder ontwikkelen.

En ja, er zou een kans zijn dat 'ze' je willen 'genezen' maar daar ben je zelf bij als het die richting uit gaat.
Alice;
"Computer Says No"
Ik heb een buik, een onderbuik met gevoel en naar die luister ik.