Nieuwe chat! Zie dit topic.

HELP! Papa wordt een vrouw!!! -of- Help! Mama wordt een man!!!

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Gebruikersavatar
Vethrvolnir
Berichten: 2347
Lid geworden op: 27 mei 2019, 20:07
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: hij/hem

Re: HELP! Papa wordt een vrouw!!! -of- Help! Mama wordt een man!!!

Bericht door Vethrvolnir »

@Bas Jo cool deze comic. En heel herkenbaar.
:shock:
Gebruikersavatar
Tess S.
Berichten: 14
Lid geworden op: 04 jan 2019, 13:00
Gender: Genderfluid

Re: HELP! Papa wordt een vrouw!!! -of- Help! Mama wordt een man!!!

Bericht door Tess S. »

Vethrvolnir schreef: 03 jun 2019, 15:20 Ze zijn gewend dat we LARPen en naar Cosplay events gaan.
Zou zomaar kunnen dat we elkaar een paar weken geleden in de Ahoy zijn gekruist in de hallen bij AnimeCon :) Dat heb ik altijd leuk gevonden aan de Nederlandse Cons: men laat elkaar in de waarde, we zijn gewoon een stel nerds die samen lol hebben :)

@Bas Jo: mooie strip! Die verwoordt het heel duidelijk, en zo zit ik d'r inderdaad ook in... M'n dochter noemt me "pap", maar ik vind't een stuk fijner als onbekenden "mevrouw" zeggen. :whistle:
Gebruikersavatar
Oopsiedaisy
Berichten: 19
Lid geworden op: 24 mar 2022, 21:38
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: Zij/ haar

Re: HELP! Papa wordt een vrouw!!! -of- Help! Mama wordt een man!!!

Bericht door Oopsiedaisy »

Wat het allermoeilijkste gesprek ter wereld leek te zijn, bleek achteraf het gemakkelijkst te gaan. Twee weken geleden heb ik de stoute schoenen aangetrokken (of pumps, ja, opluchting doet wat met me, dan kan een half onsje humor er ook wel af), en heb ik onze dochter eindelijk verteld over mijn coming out. Ze gaf aan mij volledig te steunen, en had duizenden vragen, wat me erg blij maakte. Ze wilde er alles over weten, en gaf aan, dat sommige ‘dingetjes’ of die ik wel eens doe, nu zoveel meer ‘sense maken’. Ja.. generatie half Engels pratend… ze bedoelde handgebaren en dergelijke. We moesten er samen eigenlijk best mee lachen eerlijk gezegd. Wat een opluchting was dat!

Ondertussen weet ze ook dat ik een tweede kleding kast heb. Ik heb haar verteld, dat het uitsluitend bedoeld is voor mezelf. Dat wil zeggen, ik ben gewoon papa. De ‘andere’ kleding zal enkel voor mijn eigen ogen te zien zijn. Ik heb haar ook verteld dat ik dat vroeger ook had, maar alles weg had gegooid. Ik probeer nu weer een beetje een nieuwe collectie bijeen te sparen. Dat vond ze interessant, en ze liet blijken, dat ze ook daar alle begrip voor heeft.

Wat een opluchting. Ik had nooit gedacht dat het zo zou uitpakken. Maar na het lezen van verhalen op deze site, toch besloten er voor te gaan. Geen spijt.

Xxx
Best of both worlds…
wolvster
Berichten: 265
Lid geworden op: 04 nov 2021, 15:09
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: hij/hem

Re: HELP! Papa wordt een vrouw!!! -of- Help! Mama wordt een man!!!

Bericht door wolvster »

Wat een fijn bericht Oopsiedaisy!
Gebruikersavatar
Oopsiedaisy
Berichten: 19
Lid geworden op: 24 mar 2022, 21:38
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: Zij/ haar

Re: HELP! Papa wordt een vrouw!!! -of- Help! Mama wordt een man!!!

Bericht door Oopsiedaisy »

Dank je wel wolvster!!!!!❤️❤️
Best of both worlds…
Gebruikersavatar
JuliaHaarman
Berichten: 79
Lid geworden op: 02 feb 2020, 05:55
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Nijkerk

Re: HELP! Papa wordt een vrouw!!! -of- Help! Mama wordt een man!!!

Bericht door JuliaHaarman »

Geweldig, ik weet uit persoonlijke ervaringen hoe moeilijk het is om je vrouw of kinderen te vertellen wat je voelt, Ga vooral door met wie je bent. Zelf heb ik het altijd samen met mm gezin willen doen, deels gelukt, met pieken en dalen echt mezelf geworden. Groetjes Julia
Nomey
Berichten: 23
Lid geworden op: 28 okt 2020, 22:00
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: .

Re: HELP! Papa wordt een vrouw!!! -of- Help! Mama wordt een man!!!

Bericht door Nomey »

Mooi topic wat ineens actueel werd.
Ik deel graag mijn ervaring.

1. Hoe oud waren je kinderen toen het ter sprake kwam?
Ik ben rond mn 30e opnieuw geconfronteerd met genderdysforie en heb besloten door te zetten, in goed overleg en veel gesprekken verder. Alles samen geprobeerd te doorlopen. We hebben corona 1.0 en 2.0 afgewacht voor meer rust.
De kinderen waren toen 5, 3 en ongeboren. We hebben nu 3 kindjes.

2. Welke stappen heb je ondernomen? Hoe heb je het verteld?
Ik deed al avonddienst, s avonds thuis als de kinderen sliepen konden wij als stel wennen aan veranderingen. Dat was nooit zo veel, want ik wilde eigenlijk geen 2e leven lijden.
De middelste zag een haarstuk en vroeg aan mama of die van haar was maar die was van papa. Zo werd het snel praktisch duidelijk, mocht het van de kinderen wel even laten zien namelijk ;)
Daarna rustig in 2 jaar doorgepakt.

3. Hoe is het met de ouder-kind hechting afgelopen?
Ik ben normaal gebleven. Niet heel anders in gedrag of houding. Dus zwemmen, voetbal, bbqen, keten alles gaat door. Alleen mn uiterlijk verandert. Daar praten we over

4. Wat ging allemaal mis?
Niks ging mis. Alles gaat met ups n downs, maar t gaat om de grote lijnen en over lange termijn.

5. Wat zijn je tips?
Wees jezelf. Verander niet je gedrag omdat je vind dat je denkt dat dat er bij hoort. Wees open, laagdrempelig en snap dat kinderen dit niet snappen. En, wat ik echt belangrijk vond, ga jezelf niet mama of moeder laten noemen.

6. Hoe pakt je kind het allemaal op tot nu toe? Welke ontwikkelingen zie je hierin?
Er is niks waarvan ik denk, help dit gaat mis.
We hebben altijd geleerd aan de kinderen dat gevoel, emotie, zeggen wat je denkt, belangrijk is voor jezelf en voor de ander. Dat niemand hetzelfde is en ook niet hoeft te denken als jij.
Ik zie dat ze er sterk in staan, als kinderen er over vragen, kunnen ze er prima in mee.

7. Welke rol speelde je partner?
Mn lieffie, mn vrouw doet het goed. Dit is niet makkelijk en heeft impact. Het is een rollercoaster, die we samen in t voorste karretje rijden. De kindjes zitten achter ons.
We houden grote mensen zaken van ze weg.
Ook in onze relatie staat communicatie, respect en openheid voorop.
Met het besef dat we misschien het niet halen, zijn we samen in dit traject gestapt. Ze is he bijzonder en kan een voorbeeld zijn. Ik verwacht niks van haar behalve respect. De rest geeft ze zelf.

8. Heeft het kind er last van een transgender ouder te hebben? Wordt het kind hierop aangesproken? Gepest? etc. (of juist het tegenovergestelde?)
Er is altijd wel wat. Ik word wel is nagestaart, kinderen vragen en zeggen. Super gezond, want nieuswgierigheid is juist goed.
Onlangs vroeg n vriendje nog waarom ik make up draag, dus ik vroeg hem of zn papa dat nooit doet. Ik ga er luchtig mee om en zo hou ik het graag


9. Hoe hebben jullie ouders van vriendjes/vriendinnetjes geinformeerd? Hoe is dit gegaan?
Het was even doorzetten. Ik besloot om op dag1 van de schoolvakantie daadwerkelijk de sociale transitie in te gaan. De weken ervoor ben ik langs de ouders en buren etc gegaan om dit toe te lichten. Prima gesprekken gehad.
En t gaat nooit zoals je wilt. Ik kwam. Na een paar dagen al op n vakantiepark ouders van klasgenootjes tegen. ;) die keken wel even op.

10. Is er vooraf contact geweest met de school om eventueel iets af te stemmen?
Zeker dat ik contact had. Natuurlijk binnen mn eigen sturing, gaat immers om mij en de kids en niet de school. Men wilde dat ik n brief schreef a d ouders, maar dat vond ik onnodig. Contact is verder heel goed.


_

Alles bij elkaar ben ik heel tevreden. Naast gezin gaat mn vriendenkring er goed mee om. Mn werk is helemaal geen issue, die zijn vooral blij dat ik na 9 maanden weer terug ben ;)

Groetjes van Marjolijn
Gebruikersavatar
Vethrvolnir
Berichten: 2347
Lid geworden op: 27 mei 2019, 20:07
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: hij/hem

Re: HELP! Papa wordt een vrouw!!! -of- Help! Mama wordt een man!!!

Bericht door Vethrvolnir »

1. Hoe oud waren je kinderen toen het ter sprake kwam?: dat was in 2019 . mijn kinderen zijn uit 2006 en 2007
2. Welke stappen heb je ondernomen? Hoe heb je het verteld? - ik heb hen bijeen geroepen en met partner erbij het verteld.
3. Hoe is het met de ouder-kind hechting afgelopen?
- ik denk dat die minder door mijn transitie beinvloed is dan door andere dingen.
4. Wat ging allemaal mis?
- er ging niets mis
5. Wat zijn je tips?
- vertel het op een neutrale feitelijke manier. die bij hun leeftijd past. als ze je graag mama of papa willen blijven noemen dan zou ik aanraden dat goed te vinden.
6. Hoe pakt je kind het allemaal op tot nu toe? Welke ontwikkelingen zie je hierin?
- het ene kind is hier sneller in dan het andere. het ene kind gebruikt het als steun in de rug bij diens eigen zelfbewustwording. en het andere kind gebruikt nog wel eens per ongeluk een onjuist voornaamwoord ook nog na 3 jaar.
7. Welke rol speelde je partner?
- een wisselvallige.
8. Heeft het kind er last van een transgender ouder te hebben? Wordt het kind hierop aangesproken? Gepest? etc. (of juist het tegenovergestelde?)
- nooit iets van gemerkt. niet in positieve en niet in negatieve zin.
9. Hoe hebben jullie ouders van vriendjes/vriendinnetjes geinformeerd? Hoe is dit gegaan?
- als mensen over de vloer kwamen of ik bij hen dan zagen ze het vanzelf.
10. Is er vooraf contact geweest met de school om eventueel iets af te stemmen?
- nee. ik dacht van niet . ik ben een nieuw email adres gaan gebruiken en her en der gaan vragen of men de administratie wilde updaten.
:shock:
wolvster
Berichten: 265
Lid geworden op: 04 nov 2021, 15:09
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: hij/hem

Re: HELP! Papa wordt een vrouw!!! -of- Help! Mama wordt een man!!!

Bericht door wolvster »

Inmiddels is dit een paar maanden geleden:

1. Hoe oud waren je kinderen toen het ter sprake kwam?
5

2. Welke stappen heb je ondernomen? Hoe heb je het verteld?
Eerst hebben we de volwassenen in de omgeving van de kinderen op de hoogte gesteld zodat ze bij vragen geen gekke reacties kregen.
Ook heb ik met mijn kinderen een paar keer casual het boekje 'Jack not Jackie' gelezen. Dit is een Engels boekje, maar laat zich makkelijk vertalen. Na het lezen wat dingetjes gevraagd; wat vinden jullie daar nou van enzo. Ook het boekje 'Het meisje met twee vaders' was een leuk, casual boekje om met ze te lezen. Met behulp van mijn psycholoog heb ik daarna wat dingen op papier gezet voor mijzelf. Op die manier kon ik de juiste woorden vinden. Ik heb toen samen met mijn man een avond gepland om het te vertellen. Mijn man heeft mij hier de ruimte in gegeven om mij eerst mijn verhaal te laten doen. Dat ging hartstikke goed. Ze vonden het een beetje gek, maar ik kon mooi teruggrijpen op de boekjes die ik al met ze had gelezen. Daarna zijn we (heel bewust) een bordspelletje gaan doen (dat doen we vaak), waarbij mijn man lekker vaak mijn naam zei en dingen als 'Papa is nu aan de beurt'. Dat maakte het op een relaxte manier gewoon. Dat hebben we, zeker in het begin, veel herhaald; lekker als gezin een spel spelen.

3. Hoe is het met de ouder-kind hechting afgelopen?
Helemaal prima. Geen verandering daarin, we zijn heel hecht.

4. Wat ging allemaal mis?
Niets. Het ging zo makkelijk!

5. Wat zijn je tips?
Gebruik- op kleuterleeftijd- boekjes waar je naar terug kan wijzen wanneer je het gaat vertellen.

6. Hoe pakt je kind het allemaal op tot nu toe? Welke ontwikkelingen zie je hierin?
Ze hebben wel eens wat vragen en die beantwoord ik dan eerlijk, dan is het ook goed. Ze nemen het gewoon aan zoals het is.

7. Welke rol speelde je partner?
Hij liet mij mijn woord doen tijdens het gesprek en ondersteunde waar nodig. We zijn een hecht gezin en dat helpt ons heel goed.

8. Heeft het kind er last van een transgender ouder te hebben? Wordt het kind hierop aangesproken? Gepest? etc. (of juist het tegenovergestelde?)
Ik heb er nog niets van gemerkt. Ze worden nog steeds uitgenodigd voor (speel)partijtjes. Als het al gebeurt is het niet op onze radar.

9. Hoe hebben jullie ouders van vriendjes/vriendinnetjes geinformeerd? Hoe is dit gegaan?
Dit vond/vind ik wel lastig merk ik. Ik heb nu de ouders waarbij ze wel eens over de vloer komen op de hoogte gesteld, want ze gaan het toch over hun papa's hebben en dan kijken die ouders daar waarschijnlijk toch gek van op. Ik heb gewoon gezegd; "Joh als ze het hebben over papa T... dan ben ik dat, want ik ben in transitie." Dan krijg ik meestal te horen; joh wat dapper en dat soort dingen.

10. Is er vooraf contact geweest met de school om eventueel iets af te stemmen?
Jazeker. De kinderen zitten op een Christelijke school in de bible belt, dus we wilden wel weten hoe school hier uberhaupt in staat. Gelukkig zijn ze welwillend en accepterend. Ook hebben we gevraagd of ze in de gaten willen houden of er andere ouders of kinderen vervelend doen tegen onze kinderen hierom. Dat wilden ze wel.
Gisteren kreeg ik de vraag van de juf wat we met moederdag willen doen. Of we daar over willen nadenken, zodat de school een fijne manier kan vinden om daar mee om te gaan qua werkjes enzo. Dat vond ik zelf heel fijn.
Gebruikersavatar
Fran
Berichten: 356
Lid geworden op: 11 mei 2014, 17:13
Gender: Trans FtM
Locatie: Amersfoort

Re: HELP! Papa wordt een vrouw!!! -of- Help! Mama wordt een man!!!

Bericht door Fran »

Vandaag in een mutvolle kleedkamer na de zwemles van mijn dochter van 7:
"Mamma?! Krijg jij een baard?!".
- "Ja, lieverd, maar nu nog niet."

Ik moest alleen maar lachen. Ben al over de schaamte heen. Als mensen vragen hebben mogen ze ze stellen, maar die kwamen niet.
- Vanaf 4 mei Androgel
- Half juli Nebido, alleen door apotheekfout Sustanon meegekregen
- Sinds eind oktober wél aan Nebido