Nieuwe chat! Zie dit topic.

Lengte en maat?!

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
curiosity
Berichten: 11
Lid geworden op: 08 nov 2017, 03:16
Gender: Trans MtF

Lengte en maat?!

Bericht door curiosity »

Beste mensen,

Ik ben onlangs pas lid geworden, dus mocht deze topic al bestaan dan hoor ik het graag!

Ik ben nog niet in transitie. Ik sta nog ver pre-op en zelfs pre-hrt. Echter heb ik een paar brandende vragen en vraag ik naar ervaringen!

Mijn lengte is behoorlijk aanwezig, een steigerende 1,90 en met schoenen (normale platte zool, zo'n dikke 1.92). Daarbij is dus alles lang bij mij, lange armen, lange benen, lang bovenlichaam en grote voeten. Dit is opzich, in mijn mannelijke rol, geen probleem omdat alles wel mooi in verhouding is.
Echter ben ik bijna zover om naar VU te gaan voor consulten en dergelijke, alleen stoot mij het erg tegen mijn bost aan dat ik zo lang ben.

Ik vraag dan ook naar eerlijke ervaringen. Zijn er mensen die ook deze lengte hebben die meemaken dat ze aangekeken worden of dat er gestaard wordt? Ik snap het hele verhaal er omheen dat ik het moet accepteren, en dat ga ik uit eindelijk ook doen. Maar ik wil ook graag weten wat ik kan verwachten en waar ik me op voor moet bereiden. Daarnaast heeft mijn lengte wel 1 beperking... dat is kleding. Het is natuurlijk voor cis-vrouwen erg moeilijk om kleding te vinden wanneer zij 1.90 zijn. Waar halen jullie dit? En, schoenen? maat 45 (!!) , natuurlijk wil ik uit eindelijk mijn lengte accepteren maar ok gewoon leuke nette pumps kunnen dragen... waar halen jullie deze?

Dit is 1 onderwerp die ik voor mezelf graag aan bod wil brengen omdat dit mij erg dwars zit.

Ik hoor graag naar ervaringen en adviezen :)

:hbeat:
stella
Berichten: 172
Lid geworden op: 17 jul 2017, 09:50
Gender: Vrouw
Locatie: Tilburg

Re: Lengte en maat?!

Bericht door stella »

Hey curiosity,

Langer zijn, is inderdaad niet altijd even makkelijk, maar over het algemeen ervaar ik er weinig problemen mee tijdens mijn transitie.
Ben zelf 1,92 en heb ook schoenmaat 45 en zit nu 6 maanden aan de HRT.
Op sociaal gebied merk ik wel dat mensen me helaas iets makkelijker als "meneer" aanspreken, maar dat wordt eigenlijk ook al steeds minder.

Qua kleding was het in het begin zeker puzzelen, maar ik let tegenwoordig op de volgende dingen:
Zelf merk ik dat broeken vaak best makkelijk passen (moet soms wel een maar 42/44 nemen). Bij broeken let ik er wel altijd op dat ik een "high waist" model pak. Deze vallen net hoger waardoor je langere benen creëert en minder snel problemen hebt met een te kort topje.
Voor bovenkleding hebben steeds meer merken ook een speciale "tall" collectie. Bij bijv. Zalando kan je hier ook gewoon een filter voor instellen en meestal past iets uit de tall collectie best goed. Daarbij kan je natuurlijk ook nog een heel kort jurkje als top dragen al leent niet elk model zich daar voor.
Betreffende schoenen moet ik zeggen best veel geluk te hebben. Ik heb vrij smalle voeten waardoor ik ondanks maat 45, vaak toch maat 43 of 44 pas als er een hak onder zit. Ik weet daardoor regelmatig voor een zacht prijsje schoenen te scoren bij de Van Haren.
Platte schoenen vind ik wel echt een issue, maar dat zal voornamelijk komen omdat ik een hekel heb aan sneakers.
curiosity
Berichten: 11
Lid geworden op: 08 nov 2017, 03:16
Gender: Trans MtF

Re: Lengte en maat?!

Bericht door curiosity »

hallo stella ;)

fijne reactie. Dus ondanks de lengte draag je wel hakken?
Heb je bovendien in een keer gedacht : en nu ga ik vrouwen kleding dragen?
Of heb je dat geleidelijk aangepast?
Gebruikersavatar
Nisss
Berichten: 223
Lid geworden op: 17 aug 2016, 21:21
Gender: Trans MtF
Locatie: Nederland

Re: Lengte en maat?!

Bericht door Nisss »

Ik ben turks en ben 1.77cm. Ik merk wel dat ik 2cm kleiner ben geworden tijdens hormonen. Niettemin enige oplossing is om eerst echt je lengte enz te ownen. Own it! Ik merk zelf dat je gezicht bepalend is. Ik wil niet raar klinken ofzo maar als je (ff stereotype) vrouwelijke gezicht en stem hebt dan valt het nauwelijks tot niet op. Mensen zien dan gewoon een lange vrouw. That's it!

We leven in nederland en je hebt ook lange vrouwen. Dus enige oplossing is dat je mentaal echt goed zit. Mensen voelen het aan als je niet zelfverzekerd bent..

Je bent prachtig en iedereen is uniek!

Ps zoek op internet naar een idool met ongeveer jouw lengte. Dat hielp bij mij enorm. Ik zocht bv op de volgende site naar celebrities met mijn lengte. https://www.celebheights.com/s/compare.php

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk


Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Lengte en maat?!

Bericht door Emma »

Ik zie steeds meer vrouwen in Nederland die net zo lang zijn als ik. Ik ben ook 1.90. Gelukkig dan wel met schoenmaat 43. En mijn dochter lijkt ook die kant op te gaan.
Ja, mensen kijken eerder naar lange vrouwen. Het heeft blijkbaar iets fascinerends, lange vrouwen. Merk je vooral in landen waar mensen veel kleiner zijn dan wij hier. In Thailand maakten sommigen zelfs een klein buiginkje voor die lange farang.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
stella
Berichten: 172
Lid geworden op: 17 jul 2017, 09:50
Gender: Vrouw
Locatie: Tilburg

Re: Lengte en maat?!

Bericht door stella »

curiosity schreef: 09 nov 2017, 00:36 fijne reactie. Dus ondanks de lengte draag je wel hakken?
Heb zelf nooit een reden gezien waarom ik met mij lengte geen hakken kan dragen. En aangezien ik ze heerlijk vind lopen draag ik ze dus ook gewoon.
Wel ben ik enigszins selectief met waar en wanneer ik ze draag. Zo draag ik op het werk bijv. geen hakken omdat mijn knieën met platte zolen al bijna tegen het bureau aan komen en ga ik op straat niet hoger dan 8-10 cm.
curiosity schreef: 09 nov 2017, 00:36 Heb je bovendien in een keer gedacht : en nu ga ik vrouwen kleding dragen?
Of heb je dat geleidelijk aangepast?
Eigenlijk moet je in deze vooral doen waar je jezelf fijn bij voelt, maar om toch antwoord te geven op je vraag.
Dat verschilt eigenlijk een beetje per situatie, thuis en bij mijn schoonfamilie heb ik echt in een keer het roer omgegooid omdat iedereen daar accepterend was.
In het openbaar, op het werk en bij mijn eigen familie heb ik het geleidelijk aangepast. Vooral om andere aan het idee te laten wennen en ze niet te veel te overvallen.
Gebruikersavatar
Danielle
Berichten: 972
Lid geworden op: 17 apr 2012, 19:53
Gender: Anders

Re: Lengte en maat?!

Bericht door Danielle »

Ik ben 1,88 (en-en-half! Ik was overtuigd van 1.90+ en geloofde de radioloog die de dexa deed niet) en heb zeer lange ledematen. Dat zit vooral in de weg bij het kopen van broeken. Maar zeker in jeans is extra-extra lang best te vinden. En in kleding met lange mouwen, die steevast te kort zijn. Als het om rokken en jurken gaat is het altijd maar even aanzien of ze lang genoeg zijn. Ik heb redelijk wat retro/vintage-y kleding en die rokken zijn in de regel wat langer.

Hakken draag ik vooral op gelegenheden, een enkele keer op werk. Maar omdat ik ze zo weinig draag ben ik het niet gewend om er veel op te lopen. Mijn lengte vind ik in elk geval geen bezwaar om hakken van 10 cm aan te trekken. Met maat 44 slaag ik nog net bij Dr Martens. Verder kom ik nog wel eens bij Van Wonderen in Hilversum (grotemaatschoenen.nl). Verder veel unisex schoenen als converse, de klassieke dr. martens en wandelschoenen

Nastaren heb ik geen last van. Behalve die keer in Engeland, maar dat was vooral omdat we met zijn vieren waren allemaal rond de 1,90 en de mannen in het gezelschap ook lang haar hadden. Dat Britse oma'tje vroeg zich volgens mij af of er een nieuwe vikinginvasie gaande was. :mrgreen:
Mijn transitieblog: Fading Gender
Gebruikersavatar
Marijn
Berichten: 764
Lid geworden op: 29 jun 2017, 13:23
Gender: Vrouw
Locatie: Twente

Re: Lengte en maat?!

Bericht door Marijn »

Ik zie, nu ik er op let, steeds meer lange vrouwen. Mijn eigen lengte (2m) kom ik nog niet veel tegen, maar vrouwen van naar schatting rond de 1,90 zie ik wel met enige regelmaat.
"The reward for conformity is that everyone likes you but yourself." - Rita Mae Brown
Gebruikersavatar
Alatàriël
Berichten: 285
Lid geworden op: 27 feb 2017, 20:19
Gender: Androgyne

Re: Lengte en maat?!

Bericht door Alatàriël »

Hai Curiosity

ik ben een stukje Korter, 1.82, heb lange benen en maatje 44, maar vind over het algemeen makkelijk kleding.
veel mannen vallen op dames met Lange benen. het nakijken zal dus ook deels daar door komen ;)
eigenlijk zou je op dat moment dus rug recht moeten zetten, schouders naar achteren, kin omhoog, en rustig door lopen, en ervan genieten.

anderzijds heb ik zo en dan last van jongens/mannen die iets verder gaan dan staren, zoals het vragen om handjes vast te houden als we beide dezelfde richting oplopen, dan bedenk ik mij...: dit is wat (cis)vrouwen bijna dagelijks in de stad meemaken. en neem het dan als een compliment naar mijzelf toe.

Lengte maakt niet uit.
het belangrijkste is jou zelfvertrouwen.
en daar heb ik zelfs nog de nodige moeite mee.
Liefs ,
Ariël :hbeat:


check ook www.arielwassenaar.com en mijn instagram Arielwassenaar

Wherever you go,
No matter the wheather,
always bring your own

Sunshine
Gebruikersavatar
Simão
Berichten: 865
Lid geworden op: 07 aug 2013, 09:26
Gender: Transgender
Locatie: Alentejo, Portugal

Re: Lengte en maat?!

Bericht door Simão »

Lange vrouwen kunnen makkelijker model worden. Veel vrouwen zouden willen dat ze langer waren. Zie lang zijn als vrouw dus niet persee als hinder.
Wat kleding betreft, vaak kun je online/via een catalogus beter slagen dan in doorsnee winkels.
Als je geld genoeg hebt, kun je terecht in de duurdere zaken die ook voor lange vrouwen kleding hebben en personeel dat je netjes zal helpen.

https://www.langzijn.nl/adressen/kleding-lange-vrouw
https://www.langzijn.nl/adressen/grote- ... webwinkels

https://www.highleytall.nl/mode-lange-vrouw.html
"We vinden steun bij de mensen die het met ons eens zijn, en groei bij de mensen die het met ons oneens zijn" Frank A.Clark