Solliciteren en werken

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Plaats reactie
curiosity
Berichten: 11
Lid geworden op: 08 nov 2017, 03:16
Gender: Trans MtF

Solliciteren en werken

Bericht door curiosity »

Beste mensen!!

Ik ben opzoek naar mensen die hun ervaringen willen delen omtrent het zoeken naar werk.
Ook zie dat ik er eerdere posts hierover zijn... echter waren deze soms wel 3 tot 6 jaar geleden geplaats, alot has changed!

Ik zit nog pre-hrt. Ik ben zelfs nog niet naar de psycholoog geweest omdat ik me graag wil voorbereiden.
Nu ben ik opzoek naar mensen die in hun transitie of na hun transitie naar werk zochten en wat hun ervaringen hier in waren..
Ook ben ik benieuwd naar reacties van mensen die nu nog werkzoekend zijn maar die toch bepaalde afwijzingen krijgen vanwege trans of die juist heel goed nieuws hebben gekregen van hun nieuwe werkgever.

En btw.. zijn er bepaalde werkgevers en/of werkrichtingen die hier ''vrijer'' in zijn?? Dan hoor ik het graag.

Groetjesss :hbeat:
janine2363
Berichten: 1034
Lid geworden op: 30 jul 2016, 18:21
Gender: Vrouw
Locatie: Hasselt

Re: Solliciteren en werken

Bericht door janine2363 »

Bedrijven zijn economisch, het gaat om geld, en dat kan je vertalen als "don't rock the boat", maar afhankelijk
van de schaal van het bedrijf spelen persoonlijke aspecten een sterkere rol.

Bij een kleiner bedrijf kunnen ze dan discrimineren omdat ze geen verstoring willen (wat ze onterecht denken
dat een verstoring zou kunnen zijn), bij heel grote bedrijven zijn er statistisch gezien zoveel verschillende
mensen dat er dus altijd transgenders binnen de organisatie zijn en dus een goed "niet discriminatie politiek"

Verder zijn bedrijven, plaatsen waar mensen hun persoonlijk invloed willen laten gelden, dit kan heel verschillend
uitpakken, maar een klein bedrijf met een baas die belang hecht aan ethiek, dan gaat het goed. Een iets grotere
organisatie met bijkomende politiek en getouwtrek, maar niet groot genoeg voor een complete "non-discriminatie",
policy kan het belang van de werknemer in gedrang komen, omdat de bazen hun gevoel volgen eerder dan een
duidelijk no-nonsense richtlijn.

Ik werk bij Intel, da's wereldwijd 120.000 mensen (er is zelfs een intern T-forum) en heb mijn transitie op mijn werk
gedaan en dat is probleemloos. Als ik hier na mijn transitie had gesoliciteerd, dan weet ik zeker dat het een rol had
gespeeld door wie (welke managers & technische mensen) ik geinterviewed zou zijn. Geen twijfel hierover, geen
directe discriminatie, maar gewoon een minder succesvol gesprek door onzekerheden van de interviewers.

>> die hier ''vrijer'' in zijn
Ik denk niet dat dit het goed woord is. Tenzij je mischien bedoelt dat er altijd wel de kans is dat bekrompen
en bevooroordeelde mensen op plekken van invloed werken. Tough luck.


Voor grote(re) bedrijven of overheden zou je kunnen kijken of ze "adverteren" dat de diversiteit promoten, da's meestal
al een goed teken. Een veel geraporteerde fout van onterviewers in een solicitatie gesprek is dat ze bewust of onbewust
juist mensen zoeken die juist zoveel mogelijk overeenkomt met degenen die er al zijn, dus juist diversiteit mijdend.
Terwjil juist teams met diversiteit vaak productiever en creatiever zijn
Mr.X
Berichten: 936
Lid geworden op: 17 jun 2013, 15:08
Gender: Trans FtM

Re: Solliciteren en werken

Bericht door Mr.X »

Voor mij is mijn laatste echte ervaring als niet passende trans ook alweer iets van 3 jaar geleden, maar hij was wel positief.
Het was voor een interview bij de PostNL klantenservice. Op het einde vroegen ze of ik iets kwijt wilde, dus heb maar meteen naar buiten geklapt dat ik trans was. Daar bleken ze geen problemen mee te hebben en ze wilden me ook wel aannemen (heb het uiteindelijk niet gedaan vanwege een andere baan).

Twee jaar geleden ben ik aangenomen voor een promotietraject (of PhD, weet niet helemaal wat dat in het Nederlands is). Maar toen was ik al volledig passabel, dus had mijn trans zijn geen effect op het sollicitatie traject.

Dit komt trouwens wel van een FtM. Ik heb het vermoeden (maar ik kan het volledig mis hebben) dat een niet passabele FtM tegen minder discriminatie aanloopt dan een MtF.
Danielle
Berichten: 972
Lid geworden op: 17 apr 2012, 19:53
Gender: Anders
Contacteer:

Re: Solliciteren en werken

Bericht door Danielle »

Mijn transitie is afgerond en ik heb afgelopen maanden meerdere sollicitaties gehad en heb een nieuwe baan gevonden en heb geen moeilijkheden ondervonden. Vijf brieven, drie uitnodigingen in de ICT-sector (bij twee daarvan nog een tweede gesprek) en uiteindelijk dus één aanbod.

Op mijn CV staat bij mijn persoonlijke interesses een link naar mijn blog en dat ik redactiewerk doe voor Expreszo, ergens tussen dat ik graag lange wandelingen maak en wat mijn favoriete museum is. Niet heel erg opvallen, maar wel te vinden en als je een beetje zoekt op facebook of LinkedIn kom je er snel achter dat ik trans ben en ik ben ook niet zeker 100% passabel.

De twee waar ik op mijn brief ben afgewezen kreeg ik een standaard mail met 'veel kandidaten, niet door eerste selectie'. De twee sollicitaties waar ik één en twee gesprekken heb gehad is mijn gender niet ter sprake gekomen. Ze waren veel meer geïnteresseerd in mijn vaardigheden en vermogen tot leren. Een afwijzing is uiteindelijk ook op opleiding geweest.

De laatste sollicitatie is het in het eerste gesprek ter sprake gekomen. Eigenlijk alleen maar omdat mijn referentie binnen het bedrijf de interviewer al het een en ander over me verteld had, waaronder het trans ding. De interviewer vroeg me of ik mijn tranisitie nog als een bezwaar zag voor detacheringswerk. Mijn korte antwoord daarop was nee en dat ik me meer druk maakte over het moeten bedekken van mijn tattoo's. We hebben het heel even gehad over het algemeen seksisme in de tech-industrie (het was een paar weken na Google-Bro). Al vrij vlot trok interviewer de conclusie dat ik het geen bezwaar vond en ging hij verder met zaken die hij wél relevant, dat zij hij er ook bij, vond voor het sollicitatiegesprek. In het tweede gesprek wederom geen woord over gender en liep ik de deur uit met aan baanaanbod in handen.
Mr.X schreef: 10 nov 2017, 11:47 Dit komt trouwens wel van een FtM. Ik heb het vermoeden (maar ik kan het volledig mis hebben) dat een niet passabele FtM tegen minder discriminatie aanloopt dan een MtF.
Ik denk dat je vermoeden best wel eens een kern van waarheid kan hebben Mannelijke of stoere vrouwen worden over het algemeen makkelijker geaccepteerd dan vrouwelijke mannen. Al zijn mijn eigen ervaringen het bewijs dat het geen issue is, wellicht is het een irrationeel onderbuikgevoel dat nergens op slaat. Voor de complete beeldvorming: alle sollicitaties waar ik ben uitgenodigd had ik bestaande medewerker als referentie, ze waren ook allen in de ICT voor functies waar ze zitten te springen om personeel, en ik ben nog wat jonger (midden dertig, maar men schat me altijd eind 20).
Mijn transitieblog: Fading Gender
Ender
Transgender
Berichten: 2163
Lid geworden op: 20 aug 2016, 19:28
Gender: Trans FtM

Re: Solliciteren en werken

Bericht door Ender »

Ik heb recentelijk eigenlijk maar 1 ervaring hiermee. Heb wel heel veel gesolliciteerd, maar word bijna altijd afgewezen omdat ik 50% afgekeurd ben.

Maar heb dus 1 sollicitatiegesprek gehad. Ik was toen nog niet geheel passabel, dus ook maar verteld dat ik trans ben en in een traject zit. Gingen ze meteen vragen naar operaties en hoe lang ik er dan uit zou liggen (was een heel ambitieus bedrijf) zelfs al zou de eerste toentertijd op z'n vroegst over een jaar plaatsvinden.. toen had ik er al geen goed gevoel meer bij. Ben uiteindelijk afgewezen omdat ze "een meer ervaren programmeur" zochten terwijl ik voor hun in 1 week tijd een nieuwe framework onder de knie heb gekregen ^^;.. dus..
Anon20210626
Berichten: 2285
Lid geworden op: 02 jul 2013, 16:51
Gender: ———

Re: Solliciteren en werken

Bericht door Anon20210626 »

Mijn ervaring is iets minder positief . Mijn vroegere werkgever heeft mijn contract niet verlengd omdat ik ineens niet meer zou functioneren . Ik heb met een faillissement ertussen door bijna 10 jaar voor deze mensen gewerkt en ineens toen na de doorstart mijn tijdelijke 0 uren contracten niet meer verlengd konden worden functioneerde ik niet meer . Ik was na de doorstart ook de enige in deze constructie , de anderen kregen gelijk een contract voor onbepaalde tijd . Men besefte maar al te goed dat ik een operatie wens en daarmee dus even uitgeschakeld ben.
Mijn inmiddels ex heeft het zelfde meegemaakt toen ze haar baan verloor terwijl ze in verwachting was . Kansloos


In de periode daarna heb ik veel gesolliciteerd , meestal kreeg ik niet eens het briefje ........ Zodra er sprake was van een selectie , was ik meteen kansloos immers wie neemt er een trans aan als er een andere keuze is ?

Nu , inmiddels heb ik wel iets gevonden maar optimaal? Ik ben , niet officieel , geweigerd op bepaalde klussen om religieuze redenen . Opdrachtgevers wilden mij niet op de bouw omdat klanten van hun opdrachtgever dat storend zouden vinden . ' Christelijke naastenliefde' zullen we dat maar noemen Mijn mening hierover is niet zo genuanceerd ...........
Overigens ben ik van mening dat Carthago moet worden verwoest.
Plaats reactie