Nieuwe chat! Zie dit topic.

Zwemmen Tips?

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Anon20200101
Berichten: 1108
Lid geworden op: 23 jan 2019, 10:52
Gender: ———

Re: Zwemmen Tips?

Bericht door Anon20200101 »

:P Hoe draag jij je duikplank, Sander? :P
Gebruikersavatar
Sander
Berichten: 512
Lid geworden op: 10 jan 2019, 23:14
Gender: Man

Re: Zwemmen Tips?

Bericht door Sander »

:D stomme autocorrectie
Jas
Berichten: 95
Lid geworden op: 30 jul 2018, 23:48
Gender: Non-binair

Re: Zwemmen Tips?

Bericht door Jas »

In het zwembad (binnen) draag ik tot op heden een speedo zwempak met korte pijpjes. Niet ideaal, maar het is voor mij een compromis tussen comfort/genderissues etc.

Deze zomer wil ik buiten zwemmen in de zee en op het strand liggen lezen en zonnebaden. Mijn zwempak zit te strak hiervoor, droogt te langzaam en is gewoon niet fijn met warm weer. Ik heb ook een sport bikini (adidas), maar daar voel ik mij erg ongemakkelijk in vanwege mijn vrouwelijke vormen.
En de heren zwembroeken die ik geprobeerd heb (icm het zwem topje) accentueren juist mijn brede heupen.

Ik las hier op het forum over surf T-shirts waar je een binder onder kunt dragen. Dat klinkt interessant, maar ik vraag me af hoe comfortabel dat voelt als je een hele middag aan zee verblijft. Hoe snel droogt zo'n surf shirt? En zou ik gewoon mijn oude binder met rits van Danae hieronder kunnen dragen? Hoe slecht is zeewater voor een binder en blijft dat niet ook lang nat en plakkerig voelen?

Ik vind het maar lastig.
Jas
Berichten: 95
Lid geworden op: 30 jul 2018, 23:48
Gender: Non-binair

Re: Zwemmen Tips?

Bericht door Jas »

Jer158 schreef: 21 mei 2019, 14:03
Ciem schreef: 21 mei 2019, 11:17 Heeft er iemand ook tips voor ftm's op het gebied van zwemshirts? Waar je die bijvoorbeeld kunt halen? Ik wil het liefst geen shirt dat strak om het lichaam zit, dus wat losser.
Zal een sportbinder trouwens ook kunnen om mee te zwemmen, of zijn ze daar niet geschikt voor? Ik vind de 'zwembinders' bij Danae best aan de prijzige kant.
Zwemmen in een gewone binder (of sportbinder) kan, maar enerzijds moet die dusdanig ruim zijn dat het je beweging en ademen niet beperkt (net als bij andere sporten in een binder). Anderszijds kan chloor of zout de binder op lange termijn beschadigen. Zorg er dus voor dat je ze goed uitspoelt daarna.

Gc2b zelf raadt aan voor zwemmen een maat groter te nemen.

De meeste mensen dragen een binder met daar overheen een rashguard (of lycra/neopreen T-shirt). Ik raad aan om die te passen voordat je die koopt, en wrsch wil je meerdere maten groter nemen. Ik ben een M in de meeste kleding, maar een XL rashguard is eigenlijk nog te klein voor mij. Ze zijn namelijk bedoeld om vrij strak te zitten.

Voor zwemmen in buitenwater gebruik ik binders van eBay. Als je niet zo'n heel grote chest hebt, werken die misschien voor je. Dit zijn hemden met een binder eronder vastgestikt. Je ziet niets van de binder, en door het loshangende hemd verhult het lichaamsvormen. Hiermee kon ik zonder T-shirt gewoon probleemloos passen. Het is deze soort:
Link 1
Link 2
Hey Jer, wat je schrijft over de hemd-binder combinatie van eBay... Lijkt me wel fijn zitten, maar gebruik je die voor buiten zwemmen? En houd je die aan als je een tijdje aan de waterkant zit, of moet je je meteen afdrogen en aankleden omdat je anders verkleumt in een nat hemd?
Gebruikersavatar
Jer158
Berichten: 2064
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:11
Gender: Trans FtM

Re: Zwemmen Tips?

Bericht door Jer158 »

Jas schreef: 01 jun 2019, 22:07En de heren zwembroeken die ik geprobeerd heb (icm het zwem topje) accentueren juist mijn brede heupen.
De truc is hier om zwembroeken te vinden zonder elastiek van boven! Het is even zoeken, maar maakt een gigantisch verschil! (Zie hier ter illustratie.)
Ik las hier op het forum over surf T-shirts waar je een binder onder kunt dragen. Dat klinkt interessant, maar ik vraag me af hoe comfortabel dat voelt als je een hele middag aan zee verblijft. Hoe snel droogt zo'n surf shirt? En zou ik gewoon mijn oude binder met rits van Danae hieronder kunnen dragen? Hoe slecht is zeewater voor een binder en blijft dat niet ook lang nat en plakkerig voelen?
Als je een dunne rashguard / surf shirt hebt, droogt die heel snel. Het is haast zwempakmateriaal. Met een zonnetje is dat zo droog. Het is idd met name de binder eronder die langer nat blijft.

Ik heb zelf alleen maar in warme landen gezwommen waar alles snel genoeg droogt (of waar wat longer verkoeling juist fijn is!). In Nederland duik ik alleen, en daarbij blijf je ook niet in je natte zwemkleding zitten. Heb zelf dus geen ervaring met hoe snel een binder droogt in Nederland.

Wel maakt het soort binder wrsch wel verschil. Underworks (de modellen zonder hemd eraan) nemen helemaal geen water op, dus er blijven hooguit wat druppels in zitten. Gc2b is ook grotendeels een soort zwempakmateriaal dus zal ook redelijk vlot drogen. Danae is echt stof, niet waar? Dan zal die langer nat blijven.
Jas schreef: 01 jun 2019, 23:16 Hey Jer, wat je schrijft over de hemd-binder combinatie van eBay... Lijkt me wel fijn zitten, maar gebruik je die voor buiten zwemmen? En houd je die aan als je een tijdje aan de waterkant zit, of moet je je meteen afdrogen en aankleden omdat je anders verkleumt in een nat hemd?
Dat hemd is echt katoen en doet er dus ook echt lang over om op te drogen. Als het goed warm is, is het juist wel lekker om lang nat te blijven. Als het fris is, dan is het niet ideaal. Zoals ik al zei heb ik in Nederland mijn binders alleen gebruikt bij het duiken, en zodra het duikpak uitgaat gaat dan ook de zwemkleding (en binder uit).
Hung her from the branches of a mango tree
Jas
Berichten: 95
Lid geworden op: 30 jul 2018, 23:48
Gender: Non-binair

Re: Zwemmen Tips?

Bericht door Jas »

Bedankt voor je reactie Jer!
Ik ga binnenkort naar een warm land en hoop op mooi weer. Dat is ook gunstig qua drogen van de badkleding.

Heb zojuist ontdekt dat mijn fietsbroekje ook wel voldoet als zwembroek. Redelijke goede pasvorm en droogt snel. Die heeft wel elastiek van boven, maar subtiel. Misschien ga ik nog even rond kijken voor een zwembroek zonder elastiek, want op dat filmpje zie je inderdaad wel duidelijk optisch verschil qua heupen. Waar heb jij de jouwe gekocht?

Qua binder vraag ik me echt af of ik dat moet doen. Voor even gauw een duik met zo'n rashguard erover zie ik dat op zich wel gebeuren, maar voor een hele middag aan het strand lijkt een binder me zo a-relaxed. Mijn gewone binder kan ik ook maar een paar uurtjes achter elkaar verdragen helaas en ik wil me ook 'vrij' voelen op vakantie. Ik heb zelf een binder met rits en een sportbinder van Danaë. Ik heb wel besloten het voortaan bij binders met ritsen te houden, want gewone binders krijg ik niet goed aan en uit. Dus dan blijf je toch bij Danaë steken, want Underworks en Gc2b hebben geen versies met ritsen zover ik weet. En ja, Danaë heeft wel gladde stof, maar droogt niet ontzettend snel.

Ik zou zo graag topless gaan, maar dat is een beetje not-done op sommige plekken. Het zou makkelijker zijn als ik al top surgery had gehad...
Gebruikersavatar
Jer158
Berichten: 2064
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:11
Gender: Trans FtM

Re: Zwemmen Tips?

Bericht door Jer158 »

Jas schreef: 02 jun 2019, 13:19Heb zojuist ontdekt dat mijn fietsbroekje ook wel voldoet als zwembroek. Redelijke goede pasvorm en droogt snel. Die heeft wel elastiek van boven, maar subtiel. Misschien ga ik nog even rond kijken voor een zwembroek zonder elastiek, want op dat filmpje zie je inderdaad wel duidelijk optisch verschil qua heupen. Waar heb jij de jouwe gekocht?
Ik heb de mijne uit een outlet, eentje O'Neill en eentje Superdry. Als je online bestelt wel uitkijken dat je ook een foto van de achterkant hebt om te checken dat je daar geen elastiek hebt. Veel hebben geen elastiek aan de voorkant en dan stiekem wel aan de achterkant.
Qua binder vraag ik me echt af of ik dat moet doen. Voor even gauw een duik met zo'n rashguard erover zie ik dat op zich wel gebeuren, maar voor een hele middag aan het strand lijkt een binder me zo a-relaxed. Mijn gewone binder kan ik ook maar een paar uurtjes achter elkaar verdragen helaas en ik wil me ook 'vrij' voelen op vakantie. Ik heb zelf een binder met rits en een sportbinder van Danaë. Ik heb wel besloten het voortaan bij binders met ritsen te houden, want gewone binders krijg ik niet goed aan en uit. Dus dan blijf je toch bij Danaë steken, want Underworks en Gc2b hebben geen versies met ritsen zover ik weet. En ja, Danaë heeft wel gladde stof, maar droogt niet ontzettend snel.

Ik zou zo graag topless gaan, maar dat is een beetje not-done op sommige plekken. Het zou makkelijker zijn als ik al top surgery had gehad...
Binden is altijd een afweging tussen mentale en fysieke gezondheid, en die afweging is voor iedereen anders. Als je comfortabel zou zijn met topless gaan zonder top surgery, hoef je wrsch niet per se te binden voor je geestelijke gezondheid? Dan kun je ook wat willekeurig anders aantrekken onder je rashguard. Misschien een sportbeha o.i.d.

Underworks heeft wel een specifieke zwembinder met rits trouwens (hier). Die hemden met ingenaaide binders hebben klipjes aan de zijkant met drie verschillende standen, en zijn bovendien heel korte binders (dus niet beknellend lager op je torso).

Als je een heel kleine chest hebt kun je ook kijken naar KT tape. Wel heel voorzichtig mee zijn omdat je vrij makkelijk je huid e.d. kan beschadigen. Maar als je chest zo klein is dat KT tape een optie is, kun je wrsch ook weg komen met iets anders dan een binder of uberhaupt niets onder je rashguard.
Hung her from the branches of a mango tree
Jas
Berichten: 95
Lid geworden op: 30 jul 2018, 23:48
Gender: Non-binair

Re: Zwemmen Tips?

Bericht door Jas »

Oeh dat zijn wel nuttige tips!

Het lastige is dat ik voor mijn mentale gezondheid wel echt een binder nodig heb, maar dat mijn fysiek nogal moeite ermee heeft. Ik heb veel nek- en schouderklachten door een lichamelijke botziekte, dus dat maakt de boel nog ingewikkelder. In het dagelijks leven draag ik de binder op mijn vrijwilligerswerk, bij het dansen en soms buitenshuis. Thuis doe ik hem meestal meteen uit en draag ik een gewoon topje, omdat ik anders teveel lichamelijke pijn krijg. Geen ideale situatie; het is een soort compromis. Gelukkig heb ik geen grote borsten, daar heb ik dan wel geluk mee.

Ik denk dat ik voor de zwembinder van Underworks ga (wist niet dat die bestond!) en voor de zekerheid ook een 'gewoon' bikini topje en zwempak mee neem. Gewoon meerdere dingen. Dan kan ik ter plekke kiezen wat ik doe. En dan ga ik binnenkort nog even de stad in voor een goede zwembroek zonder elastiek en zonder zakken en misschien een rashguard. Ik had al op internet gekeken, maar bijna alle zwembroeken hebben elastiek! Dat wordt vast moeilijk, ook omdat ik erg korte en wat kromme benen heb. Ik wil dus wel echt in een winkel passen en niet iets van internet bestellen. Wat zou jij aanraden: een lange zwembroek met wijde pijpen, of zo een die strak om je benen zit? Wat doet je het meest recht lijken?
Jas
Berichten: 95
Lid geworden op: 30 jul 2018, 23:48
Gender: Non-binair

Re: Zwemmen Tips?

Bericht door Jas »

Deze ziet er gaaf uit! Maar wel erg duur......

https://www.oneill.com/nl/nl/hyperfreak ... gKHdfD_BwE
Gebruikersavatar
Jer158
Berichten: 2064
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:11
Gender: Trans FtM

Re: Zwemmen Tips?

Bericht door Jer158 »

Jas schreef: 04 jun 2019, 00:52Wat zou jij aanraden: een lange zwembroek met wijde pijpen, of zo een die strak om je benen zit? Wat doet je het meest recht lijken?
Dat ligt een beetje aan je figuur, maar meestal staan board shorts (met wijde pijpen dus) naar mijn mening beter dan iets heel straks. Ik zou wel voor een niet al te lange variant gaan. Ze vallen al gauw erg lang, omdat cis mannen gemiddeld wat langer zijn.
Jas schreef: 04 jun 2019, 00:56 Deze ziet er gaaf uit! Maar wel erg duur......

https://www.oneill.com/nl/nl/hyperfreak ... gKHdfD_BwE
Wow, dat is duur!

Ik heb bijv. deze. Geloof dat ik er iets van 30 euro voor betaald heb, en dat vond ik al een hoop voor een zwembroek!
Hung her from the branches of a mango tree