Einde transitie?

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
diederique
Berichten: 2045
Lid geworden op: 03 mei 2013, 17:27
Gender: Vrouw
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Einde transitie?

Bericht door diederique »

Ik sluit me aan bij Danielle; vrouw, af en toe Crazyplantlady, en heel af en toe (bij een enkele arts) als mens met een genderdiscongruent verleden.
Liefs, Diederique

Roze50Plus; omdat je er niet alléén voor staat.
Volg mijn blog: http://diederique2.wordpress.com
Papa is een Meisje (http://www.boekenbestellen.nl/boek/papa-is-een-meisje)
Isabelle
Berichten: 525
Lid geworden op: 19 jun 2016, 02:38
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: Amsterdam

Re: Einde transitie?

Bericht door Isabelle »

Ik ben ten eerste mens, daarna vrouw. Ik heb dysforie gekend en nog steeds een beetje. Transgender is een term die ooit bedacht is in de medische wereld, waar ik niet aan mee doe als in deel zijnde van een groep 'de transgenders' Nooit zal ik mezelf een trans-vrouw noemen dus. Gender dysforie en transgenderisme als in dit was er medisch aan de hand op een beschrijvende manier, oke. De manifestatie van' de groep transgenders' in de wereld vind ik raar. Je kan niet zeggen ik ben trans-vrouw en bijvoorbeeld boos worden als mensen het hebben over transgender modellen in de media vind ik. Als je de groeps identiteit toe eigent of meegaat in de beschrijving van anderen over jezelf, ontstaat alleen maar uitsluiting.
Het doet me heel erg denken aan berichten in de media over 'Marokkaanse-Nederlanders' en daarna klagen over integratie in de samenleving. Je sluit uit, creeërt groepjes en dat heeft gevolgen aan beiden kanten. De groep gaat zich uitten als groep en wordt aangesproken als aparte groep. Dit proces doe ik niet aan mee. Het is een beetje een media hype voor mijn gevoel. Ik hoor nooit over bipolar-mannen of depressie-vrouwen het is altijd mannen/vrouwen met .....,maar met transgender is dat anders. Het is alsof mensen gewaarschuwd of attend moeten worden gemaakt ofzo en ik vind dat kwalijk.
IK voel transgenderisme niet als deel van mijn identiteit, het voelt gemaakt en wil dan ook niet zo aangesproken of gezien worden.
Marijn
Berichten: 764
Lid geworden op: 29 jun 2017, 13:23
Gender: Vrouw
Locatie: Twente

Re: Einde transitie?

Bericht door Marijn »

Isabelle schreef: 29 nov 2017, 10:11 IK voel transgenderisme niet als deel van mijn identiteit, het voelt gemaakt en wil dan ook niet zo aangesproken of gezien worden.
Er is een beetje een verschil hoe je deze thread interpreteert. Ik zou ook niet zeggen dat je je als transgender moet identificeren of voor moet stellen.

Ik ben web developer, dat zie ik niet als onderdeel van mijn identiteit. Dat is gewoon mijn beroep. Maar ik ben het wel. Nu stel ik me natuurlijk niet voor als web developer, tenzij in een setting waar dat relevant is. Zo zie ik dat met transgender net zo. Ik zou me niet voor stellen als " Hoi ik ben Marijn en transgender". Tenzij misschien bij een activiteit die specifiek over gender gaat. Overigens identificeer ik me wel als genderqueer, maar dat is meer vergelijkbaar met een transvrouw die zich als vrouw indentificeert. En dan nog zou ik dat er niet bijzeggen iedere keer dat ik me voorstel, maar goed dat doen mannen en vrouwen natuurlijk ook niet.

Maar ik zie transgender niet als iets wat je alleen bent tijdens je transitie en niet daarvoor en daarna.
"The reward for conformity is that everyone likes you but yourself." - Rita Mae Brown
Charlotte_C
Berichten: 767
Lid geworden op: 13 apr 2014, 09:51
Gender: Vrouw
Locatie: Omgeving Oosterhout (Nbr.)

Re: Einde transitie?

Bericht door Charlotte_C »

Ik ben er altijd heel helder in. Zodra mijn transitie is afgerond ben ik een vrouw met transgender verleden als er expliciet om wordt gevraagd en gewoon vrouw in alle andere situaties
However far we travel. Wherever we may roam. The center of the circle will always be our home
Anon20190712
Berichten: 959
Lid geworden op: 19 dec 2012, 19:56
Gender: Man

Re: Einde transitie?

Bericht door Anon20190712 »

Voor mij is het; vrouw-transitie-man. Transgender is voor mij enkel een aanduiding voor de buitenwereld om duidelijk te maken dat ik een transitie heb doorgemaakt. Een woordje om te zeggen 'een persoon die van het ene naar het andere geslacht gaat of is gegaan'.
Sinds de buitenwereld mijn verschijning zo interpreteert als ik me identificeer, ben ik voor die buitenwereld man en is de aanduiding 'transgender' voor die buitenwereld niet meer nodig, omdat er geen vraagtekens meer gezet worden bij mijn uiterlijk.
Op het moment dat iemand te maken krijgt met mijn geslachtsdelen en mogelijkheid tot voortplanten, dan wordt de aanduiding weer wél relevant. Voor mij persoonlijk is 'transgender' niet iets waar ik me mee identificeer. Het is wel prettig zo'n aanduiding/woord te hebben en daardoor mensen te kunnen vinden die ook in transitie zijn/zijn geweest en dysforie hebben/hadden.
Dieuwertje
Berichten: 1102
Lid geworden op: 29 mei 2016, 09:00
Gender: Trans MtF
Locatie: Lelystad

Re: Einde transitie?

Bericht door Dieuwertje »

Transitie: Voor mij starte dat met het moment waarop ik besloot mij te gaan gedragen naar hoe ik mij voel. Het zal stoppen op het moment dat de geslachtsoperatie afgerond is (en misschien nog FFS). Dat lijkt een heel bepaald tijdstip, maar daar achter zit natuurlijk een lang herstel. Maar op een gegeven moment zal ik het gevoel hebben het is klaar, zo is het goed. Dat ik nooit 100% cis vrouw zal zijn is voor mij niet een issue. Daar speelt leeftijd denk ik ook wel een rol in. Maar dat de buitenkant kloppend is vind ik wel belangrijk. Al is het maar voor mijzelf.
Soms lees ik hier dat men zegt het traject in te gaan zodra de HRT start. Ikzelf vind en heb ook het gevoel dat het traject start zodra je besluit dat het anders moet. Dat je wil gaan leven als die ander die je altijd al willen zijn. Dat eerste deel is ook een heel belangrijk deel van de transitie. Zonder daar doorheen te gaan kom je ook niet bij die HRT.
Dus qua uiterlijk is het op een gegeven moment klaar. Daar staat natuurlijk wel tegenover dat ik de rest van mijn leven vrouwelijk hormoon zal moeten toevoegen.
Ik denk dan ook dat het van het moment en de situatie af zal hangen of ik tegen mijzelf zal zeggen transitie is klaar of niet. Meestal zal het klaar zijn.
vickyblauw
Berichten: 296
Lid geworden op: 24 sep 2014, 10:40
Gender: Transgender

Re: Einde transitie?

Bericht door vickyblauw »

In het woord trans-porteren betekent trans door of ver, in deze zin dus door-voeren of ver-voeren.

Ik zie trans-gender dus als door de genders heen.
You can't run away from the person you are in your heart. Just be!
Cait
Berichten: 561
Lid geworden op: 19 mar 2014, 05:18
Gender: Vrouw
Locatie: Midden Nederland

Re: Einde transitie?

Bericht door Cait »

Trans betekent ook doorgang. Een trans-itie is ook iets doorgaan een overgang
Anon20230219
Berichten: 2557
Lid geworden op: 16 sep 2016, 20:40
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: Einde transitie?

Bericht door Anon20230219 »

Tja ik lees meerdere meningen in dit topic waar ik mij wel in kan vinden.

Vind het wel een mooi topic Eva..
Plaats reactie