Nieuwe chat! Zie dit topic.

Kans op een vaste baan in de randstad

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Gebruikersavatar
Dani Zwiep
Berichten: 16
Lid geworden op: 19 dec 2017, 19:12
Gender: Trans MtF
Locatie: Meppel

Kans op een vaste baan in de randstad

Bericht door Dani Zwiep »

Ik zag dat er al verschillende dingen over werk op dit forum staan. Maar ben heel erg benieuwd wat de ervaringen van anderen hier zijn betreft het vinden van werk in de randstad. Zal hieronder zo kort mogelijk proberen uit te leggen waar ik hier in de omgeving van Meppel tegenaan loop.

Vandaag een gesprek gehad met mijn re-integratiecoach en die vertelde me dat de werkgevers waarmee de gemeente contact heeft mij niet willen hebben omdat ik een transgender ben. Zij willen me dus op een sociale werkplaats aan het werk zetten waar ik het dus totaal niet mee eens ben want heb andere capaciteiten dan met verstandelijk beperkten aan het werk te gaan. Niet dat ik wat tegen die mensen heb maar om mij nu als geestelijk ziek te beschouwen en mij daar dan maar neer te kwakken gaat me wat te ver. Hij zei dat ik heel veel geluk moest hebben als ik een vaste baan wil hebben hier in de omgeving maar als ik een reële kans wil maken ik beter kon verhuizen naar het westen. Aangezien de uitzendbureaus mij ook niet in willen schrijven omdat ik nog bezig ben met mijn transitie is het al met al een kansloze bedoeling hier. Nu ben ik natuurlijk wel heel benieuwd hoe het er in de randstad aan toe gaat en wat de kans is om daar een vaste baan te vinden. Dus als iemand mij daar meer over zou kunnen zou kunnen vertellen dan hoor ik dat graag! :)
Anon20190122
Berichten: 1777
Lid geworden op: 18 jan 2015, 21:07
Gender: Vrouw

Re: Kans op een vaste baan in de randstad

Bericht door Anon20190122 »

Wat een ontzettend onzin verhaal zeg!

Ten eerste mogen ze je niet weigeren omdat je transgender bent en als je dat zo gezegd is zou ik ze aanklagen.

Ten tweede is de randstad is net zo kansloos als Meppel als een werkgever je niet wil omdat je transgender bent kom je gewoon de selectie niet door en dat is overal hetzelfde.

Als ik jou was zou ik gewoon lekker op die sociale werkplaats gaan zitten want daar wordt je toch met een paar maanden weer weggestuurd.

Als je echt serieus op zoek bent naar werk ga gewoon overal brutaal langs zo heb je de meeste kans.
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Kans op een vaste baan in de randstad

Bericht door Emma »

Ik zou eens contact opnemen met ofwel een antidiscriminatiebureau (elke gemeente heeft er eentje in de arm genomen) of met GenderTalent. Blijkbaar is je coach nogal verkeerd geïnformeerd en waarschijnlijk zelfs becooroordeeld of op zijn minst vooringenomen.

Mijn ervaring is dat zolang je niet als kerstboom of drag queen op de werkvloer komt, het de meeste werkgevers niets interesseert of je transgender bent. Het interesseert ze of je je werk goed doet.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Milan
Berichten: 15
Lid geworden op: 12 apr 2016, 18:16
Gender: Trans FtM

Re: Kans op een vaste baan in de randstad

Bericht door Milan »

tanisha schreef:Wat een ontzettend onzin verhaal zeg!

Ten eerste mogen ze je niet weigeren omdat je transgender bent en als je dat zo gezegd is zou ik ze aanklagen.

Ten tweede is de randstad is net zo kansloos als Meppel als een werkgever je niet wil omdat je transgender bent kom je gewoon de selectie niet door en dat is overal hetzelfde.

Als ik jou was zou ik gewoon lekker op die sociale werkplaats gaan zitten want daar wordt je toch met een paar maanden weer weggestuurd.

Als je echt serieus op zoek bent naar werk ga gewoon overal brutaal langs zo heb je de meeste kans.
Hi Tanisha,

Ik heb je reactie nu een paar keer gelezen, maar begrijp ik het nu goed dat jij de ervaring of vraagstelling een ontzettend onzin verhaal vindt?

Groet,
Milan

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

Gebruikersavatar
Charlotte_C
Berichten: 767
Lid geworden op: 13 apr 2014, 09:51
Gender: Vrouw
Locatie: Omgeving Oosterhout (Nbr.)

Re: Kans op een vaste baan in de randstad

Bericht door Charlotte_C »

Ik vermoed eerder dat Tanisha de argumenten die door de werkgevers en uitzendbureaus zijn gebruikt een onzin verhaal vindt en niet het verhaal van topic starter. Tenminste zo kijk ik tegen haar reactie aan.
However far we travel. Wherever we may roam. The center of the circle will always be our home
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Kans op een vaste baan in de randsta

Bericht door Emma »

Laten we Dani proberen te helpen, in plaats van elkaar meteen weer in de haren te vliegen, ok? En aangezien we niet allemaal Tanisha kunnen zijn heeft Dani weldegelijk een reëel probleem.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Gebruikersavatar
janine2363
Berichten: 1035
Lid geworden op: 30 jul 2016, 18:21
Gender: Vrouw
Locatie: Hasselt

Re: Kans op een vaste baan in de randstad

Bericht door janine2363 »

Dani Zwiep schreef: 20 dec 2017, 21:16 Vandaag een gesprek gehad met mijn re-integratiecoach en die vertelde me dat de werkgevers waarmee de gemeente contact heeft mij niet willen hebben omdat ik een transgender ben.
Dit is een directe vorm van discriminatie en daar is de wet duidelijk in, maar stel dat het niet expliciet gezegd zou zijn en de re-integratie coach liet je langs gaan bij alle mogelijk werkgevers die met indirecte discriminatie je beleefd, doch stelselmatig zouden afwijzen. In dat geval heb je recht om een motivatie te vragen, maar uiteindelijk een mogelijke werkgever, die je niet wil hebben, al is het om een foute reden kan je eigenlijk niet dwingen. Dus ik zou beginnen met de re-integratie coach te spreken, wat het (subjectieve) probleem is.

Die coach -moet- aan jouw kant willen staan, anders is het hopeloos, als je het gevoel hebt dat dat niet zo is, dan moet je een andere vinden, je hebt hier iemand nodig die je oprecht wil helpen.
Dani Zwiep schreef: 20 dec 2017, 21:16 Zij willen me dus op een sociale werkplaats aan het werk zetten waar ik het dus totaal niet mee eens ben want heb andere capaciteiten dan met verstandelijk beperkten aan het werk te gaan. Niet dat ik wat tegen die mensen heb maar om mij nu als geestelijk ziek te beschouwen en mij daar dan maar neer te kwakken gaat me wat te ver.
Ik ben in nu in mijn 2e transitie, en ik kan niet ontkennen dat het invloed heeft op mijn capaciteit om te werken. Er gaat zo ongelofelijk veel tijd en aandacht naar mijn innerlijk proces, ik heb gewoon moeite om mij te concentreren op mijn werk. Moet ik gewoon eerlijk over zijn een transitie is niet niks.

Het is dus reeel om te accepteren, dat het geen "business as usual is" en dat het kan zijn dat je geen normale full-time baan aankan. Dit is echter anders dan dat iemand veronderstelt dat de capaciteit voor het niveau van je werk, in tegenstelling tot de capaciteit van de hoeveelheid werk anders is. Het is duidelijk dat een transgender niet geesteziek is, dat is niet eens een punt van discussie! Als je coach dat zegt (niet jouw interpretatie van wat jij denkt dat hij zegt !) dan weer, eerst een andere coach zoeken.

Let wel voor een baan waar hoge capaciteiten voor niveau gevraagt worden, is automatisch ook een verwachting voor capaciteit van hoeveelheid.
Ikzelf zou op dit moment probleemloos een baan onder mijn niveau accepteren, gewoon omdat werk als sociale omgeving fijn is en het ook leuk is bezig te zijn. Probleem is dat in werk van te laag niveau de sociale omgeving minder is en dat werk alleen maar stress geeft. Het is essentieel om een plek te hebben waar je positieve energie krijg van werk, da's belangrijker dan het niveau, je bijdrage moet gewaardeerd worden en jij als collega ook
Dani Zwiep schreef: 20 dec 2017, 21:16 Hij zei dat ik heel veel geluk moest hebben als ik een vaste baan wil hebben hier in de omgeving maar als ik een reële kans wil maken ik beter kon verhuizen naar het westen.
Dat kan gewoon een observatie van de realiteit zijn. Het is mij opgevallen dat er iets bestaat als omgekeerde dysforie; Het acute gevoel van onbehagen of zelfs weerzin, dat mensen voelen als ze "blootgesteld" worden, in (direct) contact zijn met een transpersoon. Maar kom, het is natuurlijk van het gekke af om je hierbij zomaar neer te leggen. Alweer, al is de realiteit met al zijn vervelende consequenties niet in ons voordeel, jouw coach moet jouw willen helpen en zijn best doen die ene positieve uitzondering te vinden. Je hebt er ook maar 1 nodig, 100 afwijzingen zijn onbelangrijk als je die ene leuke baan hebt !
Dani Zwiep schreef: 20 dec 2017, 21:16 Aangezien de uitzendbureaus mij ook niet in willen schrijven omdat ik nog bezig ben met mijn transitie is het al met al een kansloze bedoeling hier.
Ik weet niet precies wat je rechten hier zijn. Maar een wijgering om transgender zijn, dat kan niet, da's discriminatie. Maar net als met je coach, de persoon die jou zou representeren bij het uitzend bureau, moet een beetje aan jouw kant staan, om jouw (positief) te willen presenteren bij een potentieele werkgever. Ook het is niet zo dat uitzend bureaus alleen laag niveau werk hebben. Ik heb een keer een half jaar als consultant in high tech gewerkt tussen vaste contracten door en (uit luiheid) mijn contract / administratieve zut bij randstad neergelegd.

Ik zou in alle gevallen gewoon rustig, vriendelijk, beleefd vragen wat de motivatie van de weigering is en even rustig vriendelijk, beleefd ze er op wijzen dat ze de wet breken, als er geen motivatie is, of anders het misverstand over je capaciteiten uitleggen. Boos reageren helpt niet echt, want dat zal een negatief fout beeld dat ze van je hebben bevestigen
Dani Zwiep schreef: 20 dec 2017, 21:16 Nu ben ik natuurlijk wel heel benieuwd hoe het er in de randstad aan toe gaat en wat de kans is om daar een vaste baan te vinden. Dus als iemand mij daar meer over zou kunnen zou kunnen vertellen dan hoor ik dat graag! :)
In een grote stad, ben je minder uitzondering, dit is het onbekend / onbemind principe, maar ook "niet de eerste ervaring met een transgender"
Dat laatste maakt echt een enorm verschil. Vraag maar eens aan je coach of je de eerste transperson bent die hij begeleidt.


Nu let wel, zoals ik schrijf -kan- je de (foutieve) indruk kijken, dat ik zelf al dit soort "ellende" accepteer als in "ach, ach, zo is het nou eenmaal, laat dan maar". Als je het zo lees, is dat een misvatting. Ik laat mij door weinig tegenhouden en door -niets- intimideren, maar ik laat hierin niet mijn emoties de loop met mij nemen: "hot iron" reageren uit passie, woede. In dit soort zaken ben ik "cold iron". De wereld mag zijn zoals ie is, maar het is ook mijn wereld en ik zal doen wat nodig is om mijn plek te krijgen. "Don't get mad, get even"
Gebruikersavatar
Alice
Berichten: 1426
Lid geworden op: 07 sep 2012, 21:42
Gender: Vrouw
Locatie: omg. Delft

Re: Kans op een vaste baan in de randstad

Bericht door Alice »

Die re-integratiecoach loopt niet over met kennis van zaken en zoekt voor hem en zijn werkgever de makkelijkste oplossing zonder jouw belang te behartigen.
Reëel is dat als je lichamelijk zichtbaar in transitie bent je kansen minder zijn op werk maar niet onmogelijk.
Wat al aangeven is dat de kansen op werk in de Randstad gelijk zijn als bij jou in je omgeving. Er is in de Randstad meer werk maar ook meer werkzoekenden.
Daarbij komt nog dat hij makkelijk spreekt over verhuizen. Als je geen werk kunt krijgen waarbij je een huis/kamer huur van € 1000,- p/m of hoger kunt betalen ben je op een sociale huurwoning aangewezen, wachttijd hiervoor in de Randstad is gemiddeld 10 jaar. Natuurlijk kun je tussentijds in de opvang of in een kelderbox van een sloopflat slapen.

Verder dacht ik dat uitzendbureaus een plicht hebben om je in te schrijven.
Je zou ook kontact op kunnen nemen met GenderTalent of ze iets voor je kunnen betekenen https://gendertalent.nl

Overigens, (btw) op een sociale werkplaats zijn niet alleen mensen met een geestelijke beperking werkzaam maar ook zij die een lichamelijke handicap hebben en mogelijk een IQ van 130 en hoger bezitten. Wel zul je deze mensen, waar de sociale werkplaats voor bedoeld is, niet veel tegen komen daar ze wegbezuinigd zijn. Door werkzoekenden in die werkplaten te werk te stellen, re-integratieprojecten, kan een hogere opbrengst worden verkregen.
Alice;
"Computer Says No"
Ik heb een buik, een onderbuik met gevoel en naar die luister ik.
Anon20190122
Berichten: 1777
Lid geworden op: 18 jan 2015, 21:07
Gender: Vrouw

Re: Kans op een vaste baan in de randstad

Bericht door Anon20190122 »

Milan schreef: 21 dec 2017, 06:52
tanisha schreef:Wat een ontzettend onzin verhaal zeg!

Ten eerste mogen ze je niet weigeren omdat je transgender bent en als je dat zo gezegd is zou ik ze aanklagen.

Ten tweede is de randstad is net zo kansloos als Meppel als een werkgever je niet wil omdat je transgender bent kom je gewoon de selectie niet door en dat is overal hetzelfde.

Als ik jou was zou ik gewoon lekker op die sociale werkplaats gaan zitten want daar wordt je toch met een paar maanden weer weggestuurd.

Als je echt serieus op zoek bent naar werk ga gewoon overal brutaal langs zo heb je de meeste kans.
Hi Tanisha,

Ik heb je reactie nu een paar keer gelezen, maar begrijp ik het nu goed dat jij de ervaring of vraagstelling een ontzettend onzin verhaal vindt?

Groet,
Milan

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
Is uit ervaring ik kreeg in mijn jonge jaren de zelfde onzin in Emmeloord ze vonden daar toen ook maar dat ik naar de randstad moest (ben je mooi opgerot zodat ze geen last meer van je hebben)
Gebruikersavatar
Benjamin
Berichten: 1665
Lid geworden op: 28 nov 2017, 15:56
Gender: Non-binair
Locatie: O, o Den Haag

Re: Kans op een vaste baan in de randstad

Bericht door Benjamin »

Eigenlijk zegt die coach dat je de bekrompenheid van de regio waar je woont maar moet accepteren én ontvluchten. Dat is een gedachte om stil van te worden, op een droeve manier. Ik baal met je mee van deze situatie, en van de wereld waarin we leven. Valt er overigens niet iets te doen met vrijwilligerswerk dat bij jou past, ter vervanging van de "dwangarbeid"? Of is dat al een gepasseerd station?
Groetjes,

Ben

- Wil genderprettig leren te zijn. -