Nieuwe chat! Zie dit topic.

"Jij bent gewoon een vent"

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Gebruikersavatar
janine2363
Berichten: 1034
Lid geworden op: 30 jul 2016, 18:21
Gender: Vrouw
Locatie: Hasselt

Re: "Jij bent gewoon een vent"

Bericht door janine2363 »

Annet schreef: 16 jan 2018, 16:15 We zijn er mee bezig ex te worden maar dat houd ze steeds weer tegen
Een scheiding vereist geen instemming van de ander, wel soms enige tijd nodig.
In Nederland, bij mijn beste weten. Brief -> advocaat -> rechtbank -> klaar

Mijn echtgenote wil graag ex worden van mij en daar hoef ik niks voor te doen
en kan ik niks tegen doen.
Annet
Berichten: 422
Lid geworden op: 18 apr 2017, 10:04
Gender: Vrouw

Re: "Jij bent gewoon een vent"

Bericht door Annet »

Dat dacht ik ook maar ze tekent nie
Gebruikersavatar
janine2363
Berichten: 1034
Lid geworden op: 30 jul 2016, 18:21
Gender: Vrouw
Locatie: Hasselt

Re: "Jij bent gewoon een vent"

Bericht door janine2363 »

Annet schreef: 16 jan 2018, 16:37 Dat dacht ik ook maar ze tekent nie
Hoeft niet echt. De rechter kan afdwingen
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... lkaar-gaan
nr_alex
Berichten: 8
Lid geworden op: 05 dec 2017, 12:34
Gender: Man

Re: "Jij bent gewoon een vent"

Bericht door nr_alex »

Bedankt voor jullie reacties. Ik denk dat het bij mij vooral ook komt doordat het bij mij allemaal nog niet zo zichtbaar is én doordat mensen het niet begrijpen.

Ik zal die vrienden en familieleden dan ook absoluut niet afschrijven, want het komt denk ik vooral door onwetendheid en zeker niet doordat het slechte mensen zijn ofzo..

Ik probeer ook al wel iets ervan te zeggen elke keer als ik weer een dergelijke opmerking krijg, maar vond het al moeilijk genoeg om überhaupt die eerste keer open kaart te spelen over mijn identiteitsgevoelens, maar goed..

Met het kerstdiner bij mijn ouders was het overigens mijn nichtje van 2,5 jaar die zei: Alex is een meisje (waarschijnlijk vanwege mijn nagellak en wat langere haar). Toen zei ik vol zelfvertrouwen: eindelijk één die het doorheeft. En ook al werd daar verder totaal niet op gereageerd, heb ik het dus wel in mij om wat te doen met die opmerkingen :-)
Gebruikersavatar
Vera
Berichten: 305
Lid geworden op: 08 mei 2015, 11:14
Gender: Vrouw
Locatie: Alkmaar

Re: "Jij bent gewoon een vent"

Bericht door Vera »

nr_alex schreef: 17 jan 2018, 11:26 Bedankt voor jullie reacties. Ik denk dat het bij mij vooral ook komt doordat het bij mij allemaal nog niet zo zichtbaar is én doordat mensen het niet begrijpen.

Ik zal die vrienden en familieleden dan ook absoluut niet afschrijven, want het komt denk ik vooral door onwetendheid en zeker niet doordat het slechte mensen zijn ofzo..

Ik probeer ook al wel iets ervan te zeggen elke keer als ik weer een dergelijke opmerking krijg, maar vond het al moeilijk genoeg om überhaupt die eerste keer open kaart te spelen over mijn identiteitsgevoelens, maar goed..

Met het kerstdiner bij mijn ouders was het overigens mijn nichtje van 2,5 jaar die zei: Alex is een meisje (waarschijnlijk vanwege mijn nagellak en wat langere haar). Toen zei ik vol zelfvertrouwen: eindelijk één die het doorheeft. En ook al werd daar verder totaal niet op gereageerd, heb ik het dus wel in mij om wat te doen met die opmerkingen :-)
Probeer te zeggen wat je voelt. Dat is in het begin echt verschikkelijk moeilijk, maar des te vaker je het doet des te beter het gaat. Vind je iets fijn, zeg het... vind je iets niet fijn, zeg het ook. Ik merk dat mensen in mijn omgeving erg veel waarde hechten aan mijn openheid, en met die openheid komt van hun uit erg veel respect. Het heeft mijn band met vriendinnen echt naar een nieuw niveau getilt.

Heel veel succes en wijsheid toegewenst de komende tijd. Mocht je behoefte hebben aan een klankbord of een luisterend oor, kan je altijd op het forum terecht, of rechtstreeks via een PBtje :hug2:
I'm unstoppable
I'm a Porsche with no brakes
I'm invincible
Yeah, I win every single game
I'm so powerful
I don't need batteries to play
I'm so confident, yeah, I'm unstoppable today
nr_alex
Berichten: 8
Lid geworden op: 05 dec 2017, 12:34
Gender: Man

Re: "Jij bent gewoon een vent"

Bericht door nr_alex »

Vera schreef: 17 jan 2018, 11:36 Probeer te zeggen wat je voelt. Dat is in het begin echt verschikkelijk moeilijk, maar des te vaker je het doet des te beter het gaat. Vind je iets fijn, zeg het... vind je iets niet fijn, zeg het ook. Ik merk dat mensen in mijn omgeving erg veel waarde hechten aan mijn openheid, en met die openheid komt van hun uit erg veel respect. Het heeft mijn band met vriendinnen echt naar een nieuw niveau getilt.

Heel veel succes en wijsheid toegewenst de komende tijd. Mocht je behoefte hebben aan een klankbord of een luisterend oor, kan je altijd op het forum terecht, of rechtstreeks via een PBtje :hug2:
Bedankt! Ik ga proberen er nog bewuster mee om te gaan. Ik ben blij dat ik me op dit forum heb aangemeld. :D
Gebruikersavatar
Hormoonmeisje
Berichten: 309
Lid geworden op: 24 dec 2018, 03:34
Gender: Vrouw
Locatie: ??

Re: "Jij bent gewoon een vent"

Bericht door Hormoonmeisje »

nr_alex schreef: 16 jan 2018, 13:51 Hoi allemaal,

Ik ben (nog) niet heel erg actief op dit forum, maar vroeg me iets af.

Hoe gaan jullie ermee om als mensen die van je gendergevoelens afweten, het volstrekt lijken te negeren? Ik voel me namelijk absoluut niet mannelijk, maar zie er wel mannelijk uit. Mijn vrienden heb ik erover verteld, mijn ouders, de ouders van mijn vriendin, iedereen die het naar mijn idee wat aangaat.

Alleen stuk voor stuk krijg ik van ze allemaal bijna elke keer dat ik ze zie een opmerking op mij af geslingerd zoals "maar jij bent ook een man, dus..." of "je kunt wel zien dat hij een echte vent is", dat soort opmerkingen.

Ik vind dat heel vreemd, aangezien ik bij ze allemaal rustig de tijd heb genomen om uit te leggen hoe ik naar mijn genderidentiteit kijk. Het is haast alsof ze denken dat ik gewoon wat stimulatie nodig heb, dat ik me dan vanzelf wel mannelijk ga voelen ofzo..

Maken jullie dit soort dingen ook mee? Hoe ga je daarmee om? Ik vind het heel lastig om er wat van te zeggen en laat het maar gebeuren met een frons, maar het doet wel altijd pijn.

groetjes, Alex
Vroeger voordat ik als vrouw leefde maakte ik dat ook mee. Mensen lijken “ik ben transgender” niet serieus te nemen als uitspraak om te doen, totdat ze visueel bewijs te zien krijgen. Totdat je je gaat presenteren in de nieuwe geslachtsrol en die geslachtsrol aanhoudt. Althans, dat is mijn ervaring ermee.

“Ik ben een meisje in een jongenslichaam” is niet voldoende voor de meesten, als bewijs. Ze zullen het wegwuiven als een fase, als iets vergankelijk, als fantasie.

Wanneer ze zien dat je in je nieuwe geslachtsrol leeft en zo buiten komt en standvastig bent in die nieuwe geslachtsrol, zullen ze het op de duur vanzelf moeilijk hebben om je als man te blijven zien, omdat het beeld van jou als man, dat ze in hun hoofd hadden, vervaagt.

Ik weet nog goed toen Bo Van Spilbeeck in januari vorig jaar ervoor uitkwam. De eerste keer dat ze op het nieuws in male mode verscheen, nam niemand het serieus, leek het wel. Toen ze terug als vrouw verscheen en die presentatie bleef aanhouden en verbeteren, werd ze wel serieus als vrouw genomen en wisten mensen van : “het is menens”.

Zelfs de mensen die totaal niets van mij moeten hebben omwille van mijn transvrouw-zijn zullen mij vandaag de dag eerder “trut” noemen dan “eikel”, gewoon omdat mensen visueel ingesteld zijn. Zien ze een vrouw, dan zal het gebruik van mannelijke voornaamwoorden aanhouden alsmaar moeilijker worden voor ze en zullen ze uiteindelijk wel onbewust over je gaan denken als vrouw.

De mens zit complex in elkaar en toch weer niet zo complex als je erover nadenkt.
Ik schrijf niet meer mee en lees niet meer mee op dit forum.
Gebruikersavatar
Simão
Berichten: 865
Lid geworden op: 07 aug 2013, 09:26
Gender: Transgender
Locatie: Alentejo, Portugal

Re: "Jij bent gewoon een vent"

Bericht door Simão »

Laten we eerlijk zijn, mensen zijn over het algemeen nu eenmaal niet met de gevoelens van anderen bezig. Of het nu om een stoornis gaat of ziekte of transgender of homo zijn ofzo, op het moment dat je het vertelt is het even actueel, maar daarna zakt het weer naar de achtergrond tenzij ze inderdaad, wat hormoonmeisje zegt, iets aan je zien of merken of het onderwerp komt zo ter sprake.
En als je zelf pas er mee bezig bent is het voor jou zef wel heel erg belangrijk, maar in hun contacten met jou speelt het geen rol welk label je hebt. Je bent in eerste instantie een persoon. Ze gedragen zich dus natuurlijk en niet krampachtig. Als er dus een opmerking komt zegt dat gewoon iets over hoe ze normaal met mensen omgaan en niet zo zeer dat ze jou niet echt serieus nemen ofzo, het is over het algemeen onnadenkendheid.
Alleen als je op dat moment uit dat je dat vervelend vindt, krijg je een "oja" en is het weer even actueel. Dat zul je, vrees ik, moeten blijven doen tot ze iets aan je zien of tot ze het in hun systeem hebben zitten.
"We vinden steun bij de mensen die het met ons eens zijn, en groei bij de mensen die het met ons oneens zijn" Frank A.Clark