Trots!

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Simon
Berichten: 579
Lid geworden op: 04 jan 2018, 19:59
Gender: Genderqueer
Locatie: Twente

Trots!

Bericht door Simon »

Hoi!

Mijn dag kan niet meer stuk. Ik zal even wat achtergrondinformatie geven. Mijn moeder werkt aan huis en heeft dus dagelijks klanten over de vloer, vooral kinderen van tussen de vijf en tien jaar. Die weten inmiddels van mijn bestaan af en kijken over het algemeen niet raar op als ik even naar beneden loop om thee te halen. Mijn moeder vertelt ze meestal ook wel dat haar dochter (ik dus) thuis is zodat ze er op voorbereid zijn.

Vandaag was er een nieuwe klant, een jochie van zes, zeven jaar. Ik ging thee halen en hij kwam net samen met zijn moeder uit de werkkamer van mijn moeder. Hij keek me aan, draaide zich onmiddellijk naar mijn moeder toe en vroeg: "Ik dacht dat je zei dat je een dochter had?" Blijkbaar zag ik er in mijn joggingbroek en met mijn korte haar in zijn ogen meer uit als een jongen dan als een meisje en ik had niet gedacht dat ik daar zo blij van zou worden. Het voelde nog steeds niet helemaal lekker, maar ik denk dat ik liever als een jongen word aangezien dan als een meisje. Dus bedankt, jochie!

Groetjes!
Groetjes,

Simon
Benjamin
Berichten: 1665
Lid geworden op: 28 nov 2017, 15:56
Gender: Non-binair
Locatie: O, o Den Haag

Re: Trots!

Bericht door Benjamin »

Heerlijk hè, kinderen? Ze zijn zo open in deze dingen.
Groetjes,

Ben

- Wil genderprettig leren te zijn. -
Goose
Berichten: 319
Lid geworden op: 31 dec 2017, 20:25
Gender: Genderqueer

Re: Trots!

Bericht door Goose »

IAmRemi schreef: 17 jan 2018, 14:37 Het voelde nog steeds niet helemaal lekker, maar ik denk dat ik liever als een jongen word aangezien dan als een meisje.
Dit heb ik dus ook vaak. Liever gewoon de aanduiding weglaten, maar als het dan moet... Ik durf het nog niet echt aan te geven aan mensen, maar in het Engels vind ik "they" (ipv "he"/"she") ook een fijne oplossing.
Daan
Simon
Berichten: 579
Lid geworden op: 04 jan 2018, 19:59
Gender: Genderqueer
Locatie: Twente

Re: Trots!

Bericht door Simon »

Goose schreef: 17 jan 2018, 18:44
IAmRemi schreef: 17 jan 2018, 14:37 Het voelde nog steeds niet helemaal lekker, maar ik denk dat ik liever als een jongen word aangezien dan als een meisje.
Dit heb ik dus ook vaak. Liever gewoon de aanduiding weglaten, maar als het dan moet... Ik durf het nog niet echt aan te geven aan mensen, maar in het Engels vind ik "they" (ipv "he"/"she") ook een fijne oplossing.
Ik vind het inderdaad jammer dat de Nederlandse taal geen they/them heeft. In het Engels wordt ze/hir ook wel gesuggereerd, maar in het Nederlands werkt dat ook niet. Het enige genderneutrale voornaamwoord dat in het Nederlands echt goed kan is Mx. (uitgesproken als mux) in plaats van meneer/mevrouw/Mr./Mrs. Maar ja, dan heb je nog steeds geen oplossing voor het hele gedoe met hij/zij.
Groetjes,

Simon
Arthas
Berichten: 123
Lid geworden op: 01 mar 2017, 22:46
Gender: Trans FtM

Re: Trots!

Bericht door Arthas »

En in het nederlands 'hen' ? of voelt dat niet oke
Benjamin
Berichten: 1665
Lid geworden op: 28 nov 2017, 15:56
Gender: Non-binair
Locatie: O, o Den Haag

Re: Trots!

Bericht door Benjamin »

Arthas schreef: 17 jan 2018, 19:49 En in het nederlands 'hen' ? of voelt dat niet oke
Zullie? :mrgreen:
Groetjes,

Ben

- Wil genderprettig leren te zijn. -
Goose
Berichten: 319
Lid geworden op: 31 dec 2017, 20:25
Gender: Genderqueer

Re: Trots!

Bericht door Goose »

Benjamin schreef: 17 jan 2018, 22:42 Zullie? :mrgreen:
Terug naar mijn Brabantse roots :lol: Ik denk dat ze me dan helemaal raar aan gaan kijken
Daan
Simon
Berichten: 579
Lid geworden op: 04 jan 2018, 19:59
Gender: Genderqueer
Locatie: Twente

Re: Trots!

Bericht door Simon »

Arthas schreef: 17 jan 2018, 19:49 En in het nederlands 'hen' ? of voelt dat niet oke
Zij/ze / hen? Je zit dan met het probleem dat onze 3e persoon vrl ev als onderwerp precies hetzelfde is als 3e persoon mv.
Groetjes,

Simon
Goose
Berichten: 319
Lid geworden op: 31 dec 2017, 20:25
Gender: Genderqueer

Re: Trots!

Bericht door Goose »

Ja, dat is ook een beetje waar ik mee zit. We zouden dan de mv vorm moeten gebruiken (incl ww), of iets anders verzinnen...

"Hen" ipv "zijn"/"haar" vind ik prima trouwens.
Daan
Hrafn
Berichten: 1158
Lid geworden op: 18 jul 2017, 17:10
Gender: Non-binair
Locatie: Twente

Re: Trots!

Bericht door Hrafn »

Mijn partner geeft de voorkeur aan 'die /diens' ipv hij/zij hem/haar.
Plaats reactie