Nieuwe chat! Zie dit topic.

Term 'Ombouwen' door naasten/vrienden/anderen

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Gebruikersavatar
Blue
Berichten: 214
Lid geworden op: 06 mar 2015, 10:20
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: Zij/Haar

Re: Term 'Ombouwen' door naasten/vrienden/anderen

Bericht door Blue »

Tja, ik stoor me er niet zo aan al klinkt het inderdaad een beetje raar maar het ligt ook aan de toon waarop het gezegd word denk ik.
Zelfs mensen die het goed bedoelen gebruiken vaak deze term.
Anon20180910
Berichten: 31
Lid geworden op: 05 mar 2018, 14:13
Gender: Trans MtF

Re: Term 'Ombouwen' door naasten/vrienden/anderen

Bericht door Anon20180910 »

Het zal aan mij liggen maar ik persoonlijk heb niets tegen de term 'ombouwen'. Het is gewoon een woordje dat de mensen gebruiken om 'de operaties' aan te duiden. Voor de meesten mensen houdt het daarbij op want die weten niet wat er allemaal meer bij komt kijken. De meeste mensen zijn verder ook niet geïnteresseerd in de rest. De meeste mensen willen het ook allemaal niet in detail weten en ze geloven het verder wel. Vandaar dat de term 'ombouwen' wordt gebruikt door de meeste mensen. Dat is wat ze er van weten en wat het meest tot de verbeelding spreekt. Is het woordje daarom fout? Het is maar een woordje hoor, en gewoon goed bedoeld.
Hoogachtend, Evi Dent
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Term 'Ombouwen' door naasten/vrienden/anderen

Bericht door Emma »

Maar tegelijkertijd ontkennen ze daarmee onze identiteiten, want het wordt gekoppeld aan iets lichamelijks. Dit forum zit vol met mannen zonder piemel en vrouwen mèt, om het maar niet te hebben over alle vormen ertussenin. Het ontkennen van je identiteit doet nu eenmaal pijn, en dan mag je best pogingen doen om de wereld een beetje te verbeteren. Het lijkt verdorie wel of sinds de discussies over Zwarte Piet en de ‘geachte reizigers’ elke vorm van idealisme verboden is, hoe gematigd ook. Word daar een beetje misselijk van, zeker in het licht van de reacties op de laatste Suitsupply campagne.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Gebruikersavatar
janine2363
Berichten: 1035
Lid geworden op: 30 jul 2016, 18:21
Gender: Vrouw
Locatie: Hasselt

Re: Term 'Ombouwen' door naasten/vrienden/anderen

Bericht door janine2363 »

Evi Dent schreef: 09 mar 2018, 09:31 Het zal aan mij liggen maar ik persoonlijk heb niets tegen de term 'ombouwen'. Het is gewoon een woordje dat de mensen gebruiken om 'de operaties' aan te duiden.
Het probleem is dat het leid tot de impressie dat de fysieke operaties de crux zijn om een trangender persoon gelukkig te laten zijn en zo werkt het niet. Wat nodig is, is begrip en dat is zowel voor de trans community zelf als voor de mensen er om heen, begrip wat "nodig" is. En woorden als "ombouwen" breken begrip juist af
Evi Dent schreef: 09 mar 2018, 09:31 Dat is wat ze er van weten en wat het meest tot de verbeelding spreekt. Is het woordje daarom fout? Het is maar een woordje hoor, en gewoon goed bedoeld.
Hier bevestig je eigenlijk wat ik probeer te zeggen. Er zijn woorden nodig, die tot de correcte verbeelding leiden. Het woord "ombouwen" kan tot zeer bizarre verbeeldingen leiden, b.v. de grote nadruk op het sexuele van shemales en Thaise she-boys of hoe ze mogen heten. Dat zou ook geen probleem zijn, ware het niet dat de wereld al een enorm complex heeft over seksualiteit

Verhaaltje om de beperktheid van de chirurgie zelf uit te leggen:

"Iemand vertelde mij laatst over een vriendin, die een operatie voor een maag verkleining had ondergaan. Het mag gek klinken, maar ik denk dat zij best wel goed aan transgenders kan relateren. Als je alleen aan de operatie denkt, dan zie je dat misschien niet meteen. Maar wat ging eraan vooraf en wat komt erna ? Het is duidelijk dat ze zichzelf te zwaar vond, maar belangrijker, dat ze dat niet meer wilde, dat ze wilde veranderen en daarvoor te doen wat nodig was.

Dus ook zij heeft een transitie gedaan en ze heeft waarschijnlijk dysforie ervaren, geen genderdysforie zoals ik, maar wel net zoals ik, dysforie over wie zij was. Overgewichtdysforie kan je het noemen.

Waardoor ze dan ongelukkig geweest zou zijn voor de operatie ? Wel, stel je voor: Als je te zwaar bent kan je namelijk gewoon minder goed bewegen, moeilijker jezelf verplaatsen, minder ver lopen. Je verliest vrijheid. Als je te zwaar ben dan voel je je vaak niet goed, want je pas niet in het standaard modebeeld van slanke mensen. Je kan je minder gemakkelijk sociaal bewegen. Je verliest vrijheid. Je eigen gewicht drukt letterlijk op je, elke stap is fysiek zwaar en uiteindelijk mischien ook wel mentaal zwaar. Je verliest de wilskracht en het zelfvertrouwen om nog dingen te doen. Je verliest vrijheid.

Haar keuze voor haar operatie is dus zoveel meer dan enkel de chirurgie, zij wil haar vrijheid terug, weer ongeremd vrij kunnen bewegen en omgaan met anderen, met vertrouwen in haarzelf. Maar de operatie is ook pas het begin, het verandert haar wel in een direkte zin, maar al het andere waar ze naar streeft moet nog komen en zal ze voor moeten werken. Ze zal anders moeten gaan leven, anders eten, meer sporten, allemaal dingen die ze verleerd is zelfs nog nooit geleerd had. Ook moet ze andere kleding zoeken, want niets zal meer passen, maar dat betekend ook dat ze zichzelf helemaal zal moeten heruitvinden, want in haar nieuwe slankere vorm zal zij zichzelf eerst niet kunnen herkennen. Wat staat haar goed, hoe te bewegen en zich uit te drukken. Dansen ? Maar er is nog meer, want omdat haar lichaam zolang zwaar is geweest, zal het de verandering niet zomaar accepteren. Bijvoorbeeld haar huid zal niet zomaar uit goede wil weer inkrimpen om overeen te komen met haar nieuwe vorm. Maar ondanks al deze veranderingen, voor-, en na-, natuurlijk is ze nog steeds dezelfde persoon, maar anders.

Voor mijzelf; Dat punt in mijn leven, dat van de keuze, zou dat het punt zijn waar ik vertrok: mijn eerste transitie ? Of zal het de dag van mijn geslachts bevestigende chirurgie zijn, dat herinnert zal blijven ?

Ik denk het laatste, want hoewel mijn tweede transitie al een grote en moeilijke stap was, en moeilijker dan de eerste. Het was er een die mijn innerlijk bevestigde en het steeds duidelijker maakt, dat de derde transitie noodzakelijk is. Want hoe meer ik mijzelf word, hoe sterker ik de dysforie ervaar, dat ik mijzelf nog niet helemaal ben. En dus bijna ongemerkt convergeert alles wat ik doe-, voel-, of denk-, naar dat ene punt.

Het moment waar alles wat hiervoor kwam, allen die ik eerder gekend heb, alle ervaringen in mijn leven tot dan toe, samen komen tot een enkel punt. Waarna uit dat punt, alles wat nog zal komen, allen die ik nog zal leren kennen, alle ervaringen die in mijn verdere leven nog zullen volgen, voortvloeien.
"

Janine.
Gebruikersavatar
Eva
Beheerder
Berichten: 6805
Lid geworden op: 25 mar 2012, 11:00
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Term 'Ombouwen' door naasten/vrienden/anderen

Bericht door Eva »

Goed, dan maar eens in mijn woorden. Ombouwen impliceert iets simpels. Je voelt je niet blij in een pak, je gaat naar de garagekliniek en vraagt of ze de opbouw even willen aanpassen. Je laat een Golf van een laadbakje voorzien en voila: je hebt een pick-up. Simpel toch?

Zo herinner ik me echter mijn transitie absoluut niet. Even een snijbrander of een scalpel en zie de vrouw. Het maakt het te makkelijk. "Oh jij hebt je even laten ombouwen..." Ik laat dat nooit onbeantwoord. Een preek of een uur voorlichting is niet nodig, maar enig besef overbrengen van het proces dat wij transitie noemen vind ik gepast. Noodzakelijk zelfs.

Ik ben niet omgebouwd, ik heb een proces doorgemaakt. Een langdurig en soms moeizaam traject, deels onder begeleiding van psychisch en chirurgisch geschoolde mensen. Ik ben geen pick-up.
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)
Anon20180910
Berichten: 31
Lid geworden op: 05 mar 2018, 14:13
Gender: Trans MtF

Re: Term 'Ombouwen' door naasten/vrienden/anderen

Bericht door Anon20180910 »

Voor menigeen zijn MtF transen 'omgebouwde mannen'. Even naar de chirurgie, even wat gesnij met messen om de piemel eraf te halen en misschien ook nog wat borstvergroting, en voila: daar is de vrouw. Ze hebben geen idee wat er allemaal meer bij komt kijken. Denk je dat je die mensen ooit aan hun verstand kunt peuteren dat het een proces van vele jaren is dat je ingaat en wat er allemaal aan vooraf is gegaan (zoals dat je je misschien al je hele leven ongelukkig voelde)? Ik probeer het luchtig te houden als iemand eens per ongeluk het woordje 'ombouwen' gebruikt. De mensen om me heen zullen het niet zo snel gebruiken want die weten wel wat er allemaal mee samenhangt.
Ik heb al eens een keer tegen een man gezegd 'Welnee joh, ze gebruiken gewoon twee bakstenen want dan zijn ze sneller klaar'. Leuk om die vent ineen te zien schrompelen bij dat idee!
Voor mij is het een woordje als ieder ander. Het laat goed zien wie je voor je hebt. En ik kan heel goed begrijpen dat de meeste transen er aanstoot aan nemen want het is niet zo dat je even omgebouwd wordt. Was het maar zo simpel! Weet je, ze hebben echt geen idee. Wel denk ik dat er zo langzamerhand meer kennis en begrip bij de mensen aanwezig is. Misschien dat zelfs het woordje 'ombouwen' eens zal verdwijnen. We kunnen maar hopen. Tot die tijd glijdt het langs me heen.
Hoogachtend, Evi Dent
Gebruikersavatar
Eva
Beheerder
Berichten: 6805
Lid geworden op: 25 mar 2012, 11:00
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Term 'Ombouwen' door naasten/vrienden/anderen

Bericht door Eva »

Evi Dent schreef: 09 mar 2018, 13:16 Voor menigeen zijn MtF transen 'omgebouwde mannen'. Even naar de chirurgie, even wat gesnij met messen om de piemel eraf te halen en misschien ook nog wat borstvergroting, en voila: daar is de vrouw. Ze hebben geen idee wat er allemaal meer bij komt kijken.
Je kunt natuurlijk een fatsoenlijke poging doen daar enige verandering in te brengen.
Denk je dat je die mensen ooit aan hun verstand kunt peuteren dat het een proces van vele jaren is dat je ingaat en wat er allemaal aan vooraf is gegaan (zoals dat je je misschien al je hele leven ongelukkig voelde)?
Oh, helder. Je bevestigt ze dus in het beeld dat ze ten onrechte hebben. En naar alle waarschijnlijkheid zullen blijven uitdragen. Ze hebben het immers van een transgender zélf gehoord! Nou, bedankt dan.

Ik ga de uitdaging altijd aan en ben nog niet teleurgesteld in de reactie van mensen. In elk geval is er een verbetering in begrip en zullen de meesten die ik daarover heb gesproken niet meer zo onzorgvuldig over 'zo'n omgebouwde' spreken.
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)
Gebruikersavatar
janine2363
Berichten: 1035
Lid geworden op: 30 jul 2016, 18:21
Gender: Vrouw
Locatie: Hasselt

Re: Term 'Ombouwen' door naasten/vrienden/anderen

Bericht door janine2363 »

Eva schreef: 09 mar 2018, 13:25
Evi Dent schreef: 09 mar 2018, 13:16 Denk je dat je die mensen ooit aan hun verstand kunt peuteren dat het een proces van vele jaren is dat je ingaat en wat er allemaal aan vooraf is gegaan (zoals dat je je misschien al je hele leven ongelukkig voelde)?
Oh, helder. Je bevestigt ze dus in het beeld dat ze ten onrechte hebben. En naar alle waarschijnlijkheid zullen blijven uitdragen. Ze hebben het immers van een transgender zélf gehoord! Nou, bedankt dan.
Wat voor mij niet evident is, is dat deze discussie gevoerd wordt tussen twee trans personen.
Is het niet evident Evi Dent dat het in ieders belang is om een correct beeld over onszelf te creeren ?
Anon20180910
Berichten: 31
Lid geworden op: 05 mar 2018, 14:13
Gender: Trans MtF

Re: Term 'Ombouwen' door naasten/vrienden/anderen

Bericht door Anon20180910 »

Jawel, daar heb je natuurlijk helemaal gelijk in, maar ik denk dat het moeilijk is om de hele wereld te willen veranderen. Transen zijn relatief nieuw. Het is voor mensen een nieuw iets waar ze aan moeten wennen. En het wordt gelukkig langzaamaan beter geaccepteerd en het gaat alsmaar beter. Dat hebben we te danken aan de vele programma's op de tv die tegenwoordig over dit onderwerp gaan. Daarin kunnen de mensen zien dat we hele normale mensen zijn en dat er op zich verder niets raars of vreemds aan ons is. We gaan in de hoofden van de mensen langzaam maar zeker van 'compleet geschift' en pervers, naar 'hele normale mensen'. Bij de meesten is dat al zo. Mooi zo, heel mooi. Nu de rest nog even en dat zal nog wel enige tijd vergen.
Ik kan haast niet wachten tot die tijd er is. Tot die tijd leef ik stealth en vertel ik het helemaal niemand om me heen. Waarom zou ik ook? Nou ja, de huisarts weet het uiteraard wel want daar moet ik eens in de zoveel tijd naartoe om weer eens een stapeltje hormonen te gaan halen, maar dat was het dan ook wel.
Hoogachtend, Evi Dent
Anon20190501
Berichten: 2212
Lid geworden op: 10 feb 2016, 22:37
Gender: Trans MtF

Re: Term 'Ombouwen' door naasten/vrienden/anderen

Bericht door Anon20190501 »

Evi Dent schreef: 09 mar 2018, 14:32 Jawel, daar heb je natuurlijk helemaal gelijk in, maar ik denk dat het moeilijk is om de hele wereld te willen veranderen.
Hoe ging de spreuk ook alweer?
Wil je de wereld veranderen, begin bij jezelf. O.i.d.
Evi Dent schreef: 09 mar 2018, 14:32 Transen zijn relatief nieuw.
Boink. Zo klonk het ongeveer toen ik van mijn stoel viel.
Hiermee sla je de bal echt helemaal mis, daar kan je echt geen enkele fatsoenlijke bron voor vinden.
Lees je bijv even in mbt two spirit people.
"Indeed, organizing atheists has been compared to herding cats, because they tend to think independently and will not conform to authority." (Richard Dawkins, The God Delusion)