Term 'Ombouwen' door naasten/vrienden/anderen

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Wolfy_girl
Berichten: 361
Lid geworden op: 10 sep 2018, 17:54
Gender: Trans MtF
Locatie: Twente

Re: Term 'Ombouwen' door naasten/vrienden/anderen

Bericht door Wolfy_girl »

Mijn ouders gebruiken die term ook. Ergens is het wel handig dat mensen de term gebruiken; dan weet je namelijk gelijk wat voor vlees je in de kuip hebt.
Marijn
Berichten: 764
Lid geworden op: 29 jun 2017, 13:23
Gender: Vrouw
Locatie: Twente

Re: Term 'Ombouwen' door naasten/vrienden/anderen

Bericht door Marijn »

Wolfy_girl schreef: 18 sep 2018, 00:17 Mijn ouders gebruiken die term ook. Ergens is het wel handig dat mensen de term gebruiken; dan weet je namelijk gelijk wat voor vlees je in de kuip hebt.
Er zijn ook mensen die het wel volledig accepteren maar gewoon niet beter weten. Dat gebeurde bij goede vrienden van mij.
"The reward for conformity is that everyone likes you but yourself." - Rita Mae Brown
Jannet V
Berichten: 1311
Lid geworden op: 30 jun 2012, 20:06
Gender: Vrouw

Re: Term 'Ombouwen' door naasten/vrienden/anderen

Bericht door Jannet V »

Toch associeer ik ombouwen meer met een Kip Kompakt caravan op de camping vlak voor het naar bed gaan. :auto-camptrailer:
Samen hand in hand door de stormen van de stilte langs het eindeloze strand, ...was ik een stukje van jou. Nu de wind is gaan liggen, rust jij als herinnering in mij.
AmbjØrg
Berichten: 123
Lid geworden op: 05 aug 2018, 19:44
Gender: Trans MtF

Re: Term 'Ombouwen' door naasten/vrienden/anderen

Bericht door AmbjØrg »

Marijn schreef: 18 sep 2018, 10:22
Wolfy_girl schreef: 18 sep 2018, 00:17 Mijn ouders gebruiken die term ook. Ergens is het wel handig dat mensen de term gebruiken; dan weet je namelijk gelijk wat voor vlees je in de kuip hebt.
Er zijn ook mensen die het wel volledig accepteren maar gewoon niet beter weten. Dat gebeurde bij goede vrienden van mij.
Net als de term Transgender daar snappen mensen in mijn omgeving ook bitter weinig van.
Daarom gebruiken wij ook de term transsexueel maar om dat dit toch wel bekender is.
Jannet V
Berichten: 1311
Lid geworden op: 30 jun 2012, 20:06
Gender: Vrouw

Re: Term 'Ombouwen' door naasten/vrienden/anderen

Bericht door Jannet V »

AmbjØrg schreef: 23 sep 2018, 10:06 Net als de term Transgender daar snappen mensen in mijn omgeving ook bitter weinig van.
Daarom gebruiken wij ook de term transsexueel maar om dat dit toch wel bekender is.
En dat is dus een term waar ik het moeilijk mee heb.
Samen hand in hand door de stormen van de stilte langs het eindeloze strand, ...was ik een stukje van jou. Nu de wind is gaan liggen, rust jij als herinnering in mij.
Wolfy_girl
Berichten: 361
Lid geworden op: 10 sep 2018, 17:54
Gender: Trans MtF
Locatie: Twente

Re: Term 'Ombouwen' door naasten/vrienden/anderen

Bericht door Wolfy_girl »

Iemand met een beetje empathie gebruikt de term "ombouwen" niet, naar mijn mening. Ik snap ook niet dat er uitleg nodig is om aan te geven waarom dit niet beleefd is om te zeggen; het promoot transfobie en woordgebruik dat transgenders door het slijk haalt.

Ik ben dan misschien wat streng, maar als iemand er op staat om mijn medisch traject als "ombouwen" te verwoorden kunnen we geen vrienden zijn.
Simon
Berichten: 579
Lid geworden op: 04 jan 2018, 19:59
Gender: Genderqueer
Locatie: Twente

Re: Term 'Ombouwen' door naasten/vrienden/anderen

Bericht door Simon »

AmbjØrg schreef: 23 sep 2018, 10:06
Marijn schreef: 18 sep 2018, 10:22
Wolfy_girl schreef: 18 sep 2018, 00:17 Mijn ouders gebruiken die term ook. Ergens is het wel handig dat mensen de term gebruiken; dan weet je namelijk gelijk wat voor vlees je in de kuip hebt.
Er zijn ook mensen die het wel volledig accepteren maar gewoon niet beter weten. Dat gebeurde bij goede vrienden van mij.
Net als de term Transgender daar snappen mensen in mijn omgeving ook bitter weinig van.
Daarom gebruiken wij ook de term transsexueel maar om dat dit toch wel bekender is.
Transgender en transsexueel kun je niet door elkaar gebruiken. Transsexueel ben je pas als je het hele traject (voor zover je zelf wilt, natuurlijk, het gaat om je persoonlijke traject, niet om alle beschikbare mogelijkheden) hebt afgerond. Tot die tijd ben je transgender.
Groetjes,

Simon
Jer158
Berichten: 2064
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:11
Gender: Trans FtM

Re: Term 'Ombouwen' door naasten/vrienden/anderen

Bericht door Jer158 »

Remi schreef: 23 sep 2018, 15:44Transgender en transsexueel kun je niet door elkaar gebruiken. Transsexueel ben je pas als je het hele traject (voor zover je zelf wilt, natuurlijk, het gaat om je persoonlijke traject, niet om alle beschikbare mogelijkheden) hebt afgerond. Tot die tijd ben je transgender.
Eens dat het niet hetzelfde is, maar voor zover ik weet refereert transseksueel (zoals gebruikt door genderpsychs) naar mensen bij wie de dysforie zo diep gaat/ging dat ze in medisch transitie moeten/willen. Dus mensen die medisch in transitie zijn, zijn geweest, of zullen gaan.
Hung her from the branches of a mango tree
Anon20190508
Berichten: 1249
Lid geworden op: 15 jul 2018, 20:35
Gender: Trans FtM

Re: Term 'Ombouwen' door naasten/vrienden/anderen

Bericht door Anon20190508 »

Ik heb altijd geleerd dat transgender betekend dat iemand gewoon ergens anders op het gender-spectrum valt dan hoe ze geboren zijn (en daarnaar leven, medische ingrepen niet noodzakelijk), en transseksueel specifiek de mensen die medische ingrepen ondergaan. Ik weet ook dat dit verschil ouderwets is en dat transgender tegenwoordig een 'umbrella term' is en transseksueel gewoon een term die valt onder transgender.
Maar iedereen heeft er tegenwoordig andere opvattingen over en andere meningen, dus denk dat het van persoon tot persoon verschilt.
I want to skip stones on your skin, boy
And drown me in your water

🏳️‍🌈 #femaletotwink 🏳️‍🌈
Jannet V
Berichten: 1311
Lid geworden op: 30 jun 2012, 20:06
Gender: Vrouw

Re: Term 'Ombouwen' door naasten/vrienden/anderen

Bericht door Jannet V »

Remi schreef: 23 sep 2018, 15:44 Transgender en transsexueel kun je niet door elkaar gebruiken. Transsexueel ben je pas als je het hele traject (voor zover je zelf wilt, natuurlijk, het gaat om je persoonlijke traject, niet om alle beschikbare mogelijkheden) hebt afgerond. Tot die tijd ben je transgender.
Dan zou ik dus transseksueel mogen heten. Nou doe maar niet, mijn transitie heeft helemaal niets met seksualiteit te maken en heeft geen seksuele lading. Ik ben een vrouw en moet daar dan perse iets aan toegevoegd worden, om wat voor reden dan ook, "met een transgender verleden".
Samen hand in hand door de stormen van de stilte langs het eindeloze strand, ...was ik een stukje van jou. Nu de wind is gaan liggen, rust jij als herinnering in mij.
Plaats reactie