Nieuwe chat! Zie dit topic.

Term 'Ombouwen' door naasten/vrienden/anderen

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Gebruikersavatar
Eva
Beheerder
Berichten: 6805
Lid geworden op: 25 mar 2012, 11:00
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Term 'Ombouwen' door naasten/vrienden/anderen

Bericht door Eva »

Het begrip ‘ombouwen’ wordt door heel veel van ons soort mensen als afschuwelijk ervaren. Ik zou het niet teveel promoten, als ik eerlijk mag zijn.
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Term 'Ombouwen' door naasten/vrienden/anderen

Bericht door Emma »

Zoals al eerder in dit draadje is aangegeven ontkent de term ‘ombouwen’ dat je altijd al was wie je bent. Ook ontkent het dat jij degene bent die het zware werk moet doen, het suggereert dat je zin hebt in wat anders en dat je dat even dior een arts laat doen.

Of je je er aan stoort is persoonlijk. Maar je beschadigt jezelf als je er op zo’n manier in mee gaat en daar kom je nog maar moeilijk van af.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Gebruikersavatar
Simon
Berichten: 579
Lid geworden op: 04 jan 2018, 19:59
Gender: Genderqueer
Locatie: Twente

Re: Term 'Ombouwen' door naasten/vrienden/anderen

Bericht door Simon »

Ik kwam laatst online een draadje tegen van iemand die met zijn vader een documentaire over trans-zijn had gekeken, en zijn vader had opgemerkt (geen direct citaat maar vrij vertaald):

‘Transgenders zijn als marmeren beelden. Je echte ik is er altijd al geweest, maar heeft zich schuilgehouden achter de stukken gesteente die er niet hoorden. Door in transitie te gaan kun je weghalen wat er niet hoort.’
Groetjes,

Simon
DDJ
Berichten: 23
Lid geworden op: 07 aug 2018, 11:56
Gender: Trans MtF

Re: Term 'Ombouwen' door naasten/vrienden/anderen

Bericht door DDJ »

Geen idee of ik me aangesproken mag voelen, maar wil i.i.g. op onderstaande posts reageren
Eva schreef: 19 aug 2018, 10:45 Het begrip ‘ombouwen’ wordt door heel veel van ons soort mensen als afschuwelijk ervaren. Ik zou het niet teveel promoten, als ik eerlijk mag zijn.
Heb persoonlijk meer moeite met de omschrijving 'ons soort mensen' dan met 'ombouwen' In de basis zijn we allemaal mens, waar we ons als persoon onderscheiden van een ander. Welke term men gebruikt voor het proces van zelfverwezenlijking, is een indicatie van (een gebrek aan) intelligentie. Dit hoeft nog niet direct te betekenen dat dit ook kwetsend bedoeld is.

Emma schreef: 19 aug 2018, 12:23 Zoals al eerder in dit draadje is aangegeven ontkent de term ‘ombouwen’ dat je altijd al was wie je bent. Ook ontkent het dat jij degene bent die het zware werk moet doen, het suggereert dat je zin hebt in wat anders en dat je dat even dior een arts laat doen.

Of je je er aan stoort is persoonlijk. Maar je beschadigt jezelf als je er op zo’n manier in mee gaat en daar kom je nog maar moeilijk van af.
Nou heb ik de betreffende post niet gelezen, maar geloof niet dat 'ombouwen' perse negatief hoeft te zijn. Het geeft aan dat de basis niet toereikend genoeg was voor de zin van de geest, iets wat per definitie altijd onzichtbaar(/onkenbaar) blijft aangezien deze zonder lichaam niet kan bestaan. Mensen die zich niet verdiepen in een zekere materie, zullen nooit (volledig) de achterliggende inspanningen kunnen begrijpen laat staan waarderen. Denk dat het gemiddelde lid van dit forum zich wel kan bedenken hoeveel 'werk' er in het bouwen van een woning gaat zitten, terwijl ze zelf 'slechts' in staat zijn om het enig zins te onderhouden.

Dat we hulp nodig hebben bij de dingen die we zelf niet kunnen lijkt me logisch. Je zou ook kunnen stellen dat wanneer een gerespecteerd persoon (zoals in dit geval een arts) bereidt is zich voor jou in te spannen, dit al een bevestiging is van al het harde werken wat je al verzet hebt. De uitdaging die het onderhouden vervolgens met zich mee brengt, zijn 'slechts' de dagelijkse beslommeringen van het leven.


Besef me zeer goed dat er mensen zijn, die zich aangevallen/beledigd voelen door het gebruik van dergelijke termen. Neemt niet weg dat ook zij begrip op zullen moeten brengen, voor de personen welke dit onderwerp hun de pet te boven gaat. En daardoor in simplistische omschrijvingen blijven hangen.
hell and back <---> lust for life
DDJ
Berichten: 23
Lid geworden op: 07 aug 2018, 11:56
Gender: Trans MtF

Re: Term 'Ombouwen' door naasten/vrienden/anderen

Bericht door DDJ »

Remi schreef: 19 aug 2018, 14:48 ‘Transgenders zijn als marmeren beelden. Je echte ik is er altijd al geweest, maar heeft zich schuilgehouden achter de stukken gesteente die er niet hoorden. Door in transitie te gaan kun je weghalen wat er niet hoort.’
Laat bovenstaande nou net mijn volgende tatoeage zijn, welke over anderhalve week wordt gezet :)
hell and back <---> lust for life
Anon20190508
Berichten: 1249
Lid geworden op: 15 jul 2018, 20:35
Gender: Trans FtM

Re: Term 'Ombouwen' door naasten/vrienden/anderen

Bericht door Anon20190508 »

Kudo's voor je welbespraaktheid, DDJ!

Ik denk dat het inderdaad van de persoon afhangt. 'Ombouwen' is voor mij een term die 10-20 jaar geleden gebruikt werd voor trans personen, dus voor mij is het vooral een term die niet meer bij-de-tijd is, maar aan de andere kant... wij kunnen niet bepalen hoe anderen hun traject beleven. Sommigen zullen inderdaad zeggen 'ik word eindelijk wie ik altijd al was' en sommigen zullen liever zeggen 'ik laat mijn lichaam eindelijk ombouwen naar wie ik altijd al was'. Als iemand dat over zijn of haar eigen beleving wilt zeggen dan zijn zij daar vrij in.
Echter vind ik het inderdaad niet passen om deze term te gebruiken voor andermans ervaring, zeker omdat het dus een controversiele term is. Dan is het beter om het bij neutralere woorden te houden totdat iemand aangeeft zelf een bepaald woord niet vervelend te vinden.
I want to skip stones on your skin, boy
And drown me in your water

🏳️‍🌈 #femaletotwink 🏳️‍🌈
Gebruikersavatar
AmbjØrg
Berichten: 123
Lid geworden op: 05 aug 2018, 19:44
Gender: Trans MtF

Re: Term 'Ombouwen' door naasten/vrienden/anderen

Bericht door AmbjØrg »

En wat het ook is als je voor bepaalde groepen mensen moeilijke en lastige termen gaat gebruiken die buiten hun bereik liggen, en daar niets van begrijpen gaan ze jou juist tegen werken en tegen je zijn, om dat het buiten hun gezichtsveld ligt, daar door creeer je ook onbegrip.
Anon20190516
Berichten: 1463
Lid geworden op: 17 nov 2014, 21:33
Gender: Vrouw

Re: Term 'Ombouwen' door naasten/vrienden/anderen

Bericht door Anon20190516 »

Eva schreef: 19 aug 2018, 10:45 Het begrip ‘ombouwen’ wordt door heel veel van ons soort mensen als afschuwelijk ervaren. Ik zou het niet teveel promoten, als ik eerlijk mag zijn.
Mee eens!
Ik ben geen Ikea-kast.....
Offline
Gebruikersavatar
Fiona
Berichten: 171
Lid geworden op: 30 jul 2015, 23:02
Gender: Vrouw

Re: Term 'Ombouwen' door naasten/vrienden/anderen

Bericht door Fiona »

Ik zou wel schrikken als ze mij vragen of ik een omgebouwde ben. Gelukkig is die vraag nog nooit aan mij gesteld.
Gebruikersavatar
Dean
Berichten: 184
Lid geworden op: 17 jun 2018, 20:24
Gender: Trans FtM

Re: Term 'Ombouwen' door naasten/vrienden/anderen

Bericht door Dean »

De term ombouwen is er denk ik vooral door onwetendheid.. wat de buitenwereld namelijk van het proces meekrijgt is namelijk alleen wat men kan ‘zien’, wat dus betekend dat de ‘zichtbare’ veranderingen hetgeen zijn wat ze aan de transitie koppelen. En logischerwijs is dat dan inderdaad met name het deel wat een arts doet. In feite kun je het iemand dus niet eens echt kwalijk nemen. Althans, er vanuit gaande dat deze persoon het niet kwetsend bedoeld. Uitleg over wat een transitie inhoudt, is dan dus denk ik het enige wat deze onwetendheid wegneemt, en dan zal iemand het hoogswaarschijnlijk vanzelf anders gaan benoemen. Uiteraard is het niet te doen om dit aan elke buur, kennis, voorbijganger, collega etc. uit te leggen en soms is het dan wellicht verstandiger om het er maar bij te laten. Maar feit is wel dat degenen die het wel snappen andere mensen die het nog niet snappen ook zullen gaan corrigeren en dan krijg je uiteindelijk vanzelf een domino effect. Dat zal heus nog wat jaartjes gaan duren, maar het begin is er wel :)
Well, here I am! What are your other two wishes?