Nieuwe chat! Zie dit topic.

Opgroeien als jongen of meisje

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Gebruikersavatar
Mr.X
Berichten: 936
Lid geworden op: 17 jun 2013, 15:08
Gender: Trans FtM

Opgroeien als jongen of meisje

Bericht door Mr.X »

Ik denk dat wij, als FtM en MtF, ondanks onze grote verschillen in wensen, toch ook een groot ding gemeen hebben: We zijn allemaal niet opgegroeid als het geslacht dat we van binnen zijn/waren. En juist in het opgroeien komen vele, subtiele (en soms minder subtiele) dingen naar voren die belangrijk zijn, of voor lief worden genomen, maar die juist wel zorgen voor verschillen tussen man en vrouw in onze maatschappij. Ouders voeden hun jongens en meiden namelijk toch vaak wel anders op. Er zijn verschillende regels en verwachtingen.

En juist omdat wij dit allemaal gemist hebben, lijkt het mij dat wij elkaar hier kunnen helpen. Want in hindsight, kunnen we misschien deze 'regels' en 'tips' ontekken in onze opvoedingen. Een duidelijk voorbeeld (en wat ik mij hier op het forum opvalt): Meiden worden opgevoed met een constante awareness dat het donker en avond/nacht gevaarlijk kunnen zijn. Je moet dan eigenlijk niet alleen op straat gaan. Ik zie dat sommige MtF's dit absoluut niet hebben meegekregen, en hier totaal niet aan denken. Maar de jammerlijke waarheid is dat je, als vrouw, altijd op je hoede moet zijn laat in de nacht.

Nu vraag ik mij dus af of er meer van dit soort dingen zijn die wij elkaar kunnen vertellen, zodat we beter ingelicht zijn?
Anon20190122
Berichten: 1777
Lid geworden op: 18 jan 2015, 21:07
Gender: Vrouw

Re: Opgroeien als jongen of meisje

Bericht door Anon20190122 »

Als jongens krijg je vooral te horen dat je niet moet aanstellen en gewoon dingen moet doen.
Er wordt van je verwacht dat je maar alles moet kunnen en durven.
Gebruikersavatar
Jer158
Berichten: 2064
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:11
Gender: Trans FtM

Re: Opgroeien als jongen of meisje

Bericht door Jer158 »

Ik ben opgegroeid/opgevoed als meisje en toch ook helemaal niet. Bijv. dat hele voorzichtig moeten zijn 's avonds/nachts heb ik absoluut niet geinternaliseerd op welke manier dan ook. Dat gold voor meisjes, en zeker niet voor mij. En blijkbaar was mijn omgeving ook veilig genoeg dat het tegendeel nooit bewezen is. Ik fietste/liep 's avonds en 's nachts overal heen, ging alleen met de laatste trein terug, etc.

Hoewel ik op een zwaar christelijke basisschool heb gezeten waren mijn ouders vrij ruimdenkend (hoewel mijn moeder niet blij was als ik 's nachts rondzwerfde). Misschien dat er mij later nog iets te binnen schiet, maar ik heb niet het idee dat ik meer weet van hoe het is om als meisje op te groeien dan van hoe het is om als jongen op te groeien.
Hung her from the branches of a mango tree
Gebruikersavatar
Mr.X
Berichten: 936
Lid geworden op: 17 jun 2013, 15:08
Gender: Trans FtM

Re: Opgroeien als jongen of meisje

Bericht door Mr.X »

k ben opgegroeid/opgevoed als meisje en toch ook helemaal niet. Bijv. dat hele voorzichtig moeten zijn 's avonds/nachts heb ik absoluut niet geinternaliseerd op welke manier dan ook. Dat gold voor meisjes, en zeker niet voor mij. En blijkbaar was mijn omgeving ook veilig genoeg dat het tegendeel nooit bewezen is. Ik fietste/liep 's avonds en 's nachts overal heen, ging alleen met de laatste trein terug, etc.
Ik moet ook zeggen dat ik er schijt aan had, haha. Want ik had zoiets van, dit geldt voor meisjes ja, maar ik ben geen meid, dus....Maar goed, je werd je er wel bewust van, ondanks dat je er niks van aantrok.

Er zijn vast andere voorbeelden waar we allemaal minder bewust van zijn, maar die misschien toch naar boven borrelen als we er even over nadenken.
Gebruikersavatar
Jer158
Berichten: 2064
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:11
Gender: Trans FtM

Re: Opgroeien als jongen of meisje

Bericht door Jer158 »

Mr.X schreef: 10 feb 2018, 21:10
k ben opgegroeid/opgevoed als meisje en toch ook helemaal niet. Bijv. dat hele voorzichtig moeten zijn 's avonds/nachts heb ik absoluut niet geinternaliseerd op welke manier dan ook. Dat gold voor meisjes, en zeker niet voor mij. En blijkbaar was mijn omgeving ook veilig genoeg dat het tegendeel nooit bewezen is. Ik fietste/liep 's avonds en 's nachts overal heen, ging alleen met de laatste trein terug, etc.
Ik moet ook zeggen dat ik er schijt aan had, haha. Want ik had zoiets van, dit geldt voor meisjes ja, maar ik ben geen meid, dus....Maar goed, je werd je er wel bewust van, ondanks dat je er niks van aantrok.

Er zijn vast andere voorbeelden waar we allemaal minder bewust van zijn, maar die misschien toch naar boven borrelen als we er even over nadenken.
Het was geen kwestie van schijt hebben aan, maar ik was mij er niet meer bewust van dan een willekeurige andere jongen van die leeftijd. Ene oor in, andere oor uit. Het stond zo ver van mij af dat er geen aanknopingspunten waren waar ik het aan kon relateren. Het is achteraf dat ik erop terugkrijg en begrijp dat het idd een ding is, dat "vrouwen/meisjes" niet alleen over straat gaan/kunnen.
Hung her from the branches of a mango tree
Annet
Berichten: 422
Lid geworden op: 18 apr 2017, 10:04
Gender: Vrouw

Re: Opgroeien als jongen of meisje

Bericht door Annet »

Een goeie topic ik ga er even over na denken.
Anon20190122
Berichten: 1777
Lid geworden op: 18 jan 2015, 21:07
Gender: Vrouw

Re: Opgroeien als jongen of meisje

Bericht door Anon20190122 »

Annet schreef: 10 feb 2018, 21:17 Een goeie topic ik ga er even over na denken.
Nou meid het is niet voor niks dat je zelf zo veel regelt en achteraan jaagt.
Gebruikersavatar
Jer158
Berichten: 2064
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:11
Gender: Trans FtM

Re: Opgroeien als jongen of meisje

Bericht door Jer158 »

Jer158 schreef: 10 feb 2018, 21:17
Mr.X schreef: 10 feb 2018, 21:10 Ik moet ook zeggen dat ik er schijt aan had, haha. Want ik had zoiets van, dit geldt voor meisjes ja, maar ik ben geen meid, dus....Maar goed, je werd je er wel bewust van, ondanks dat je er niks van aantrok.

Er zijn vast andere voorbeelden waar we allemaal minder bewust van zijn, maar die misschien toch naar boven borrelen als we er even over nadenken.
Het was geen kwestie van schijt hebben aan, maar ik was mij er niet meer bewust van dan een willekeurige andere jongen van die leeftijd. Ene oor in, andere oor uit. Het stond zo ver van mij af dat er geen aanknopingspunten waren waar ik het aan kon relateren. Het is achteraf dat ik erop terugkrijg en begrijp dat het idd een ding is, dat "vrouwen/meisjes" niet alleen over straat gaan/kunnen.
Laat ik het zo zeggen: los van of ik er vaker aan werd herinnert dan andere jongens (en het verschil zal niet groot zijn geweest), ben ik mij er als kind/tiener nooit van bewust geweest dat dit iets is dat is dat (sterker) geldt voor meisjes dan voor jongens, en waar meisjes dus vaker aan worden herinnert dan jongens. Dat is compleet aan mij voorbijgegaan. Ik nam als kind/tiener aan dat het puur ging om rare mensen die je 's nachts tegenkomt waarvoor het niet uitmaakt of je een jongen of meisje bent. Pas achteraf zie ik dat dat niet het hele verhaal is.
Hung her from the branches of a mango tree
Gebruikersavatar
Mr.X
Berichten: 936
Lid geworden op: 17 jun 2013, 15:08
Gender: Trans FtM

Re: Opgroeien als jongen of meisje

Bericht door Mr.X »

Nou meid het is niet voor niks dat je zelf zo veel regelt en achteraan jaagt.
Zie ik hier nog een subtiel verschil? Worden jongens opgevoed met een 'aanpak gevoel' en meiden niet?
Anon20190122
Berichten: 1777
Lid geworden op: 18 jan 2015, 21:07
Gender: Vrouw

Re: Opgroeien als jongen of meisje

Bericht door Anon20190122 »

Je bent als vrouw wel degelijk een lustobject dat betekent dat je bepaalde situaties niet moet opzoeken.