Hoe KNAB omgaat met hun relaties

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8018
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Hoe KNAB omgaat met hun relaties

Bericht door Emma »

janine2363 schreef: 22 mar 2018, 12:44
Feit is wel, dat banken financiele transacties accepteren op basis van stem en een geregistreerde opname. Vanuit de optiek van een transvrouw voelt dat emotioneel niet goed, maar vanuit de optiek van veiligheid van je bankrekening is dit minder vreemd.
Transacties opnemen doen ze dus niet. De Directbank bestaat al even niet meer in die vorm. Voor transacties moet je in je bank-app, de website of je bankkantoor zijn.

Nee, het gekke was in het geval van Eva dat ze zelfs telefonisch, middels identificatie met bankpas en nummergenerator, hiertegenaan liep, herhaaldelijk, en dat om een spelfout op een bankpas te corrigeren, waarvan men in het systeem had kunnen zien dat het inderdaad niet klopte. Daarna deed een persoonlijk mailtje naar een contactpersoon op het filiaal hier wonderen.

En ik heb bij dezelfde bank van alles en nog wat geregeld telefonisch, met een stem die niet beter is, zonder die identificatie. Uiteindelijk is het gewoon willekeur.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Gebruikersavatar
Ylse
Berichten: 758
Lid geworden op: 30 aug 2015, 20:39
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Oosterstreek (Friesland)

Re: Hoe KNAB omgaat met hun relaties

Bericht door Ylse »

Ik heb vandaag contact gehad met KNAB naar aanleiding van mijn klacht van gisteren. De klachtenafhandelaar bood namens de KNAB zijn verontschuldigingen aan en vertelde daar direct bij dat er gisteren direct door eerder genoemde leidinggevende contact met hem was geweest over de gang van zaken. Het gesprek was nog niet teruggeluisterd maar ik denk dat ik enige verbeterpuntjes heb kunnen inbrengen waarvan de klachtenafhandelaar aan gaf dat hij er mee bezig zou. Ook vond hij de flyer die ik gisteren in de mail had bijgesloten inzake genderneutraal taalgebruik van de gemeente Amsterdam erg zinvol.

Of er uiteindelijk wat mee gaat gebeuren is natuurlijk de vraag maar ik blijf positief en ga er van uit dat er gisteren en vandaag een paar mensen iets opgestoken hebben.

De klachtenafhandelaar gaf wel aan dat er allerlei notities bij mijn persoon gemaakt zijn zodat mocht ik wederom bellen dat men mij dan met mevrouw aanspreekt. Ik heb daarvan aangegeven dat ik nou niet direct op dat labelen zat te wachten maar dat ik er van uit ga dat men iets gaat doen met mijn inbreng en dat daaruit volgend die labeleing niet meer nodig is.

Verder heb ik aangegeven dat er volgens mij gerust mogelijkheden zijn om vast te stellen wie je aan de telefoon hebt zonder in termen als mijnheer of mevrouw te denken. Ik heb daarbij even aangehaald dat ik een paar genderfluïde vrienden heb die het niet zo op prijs stellen dat ze aangesproken worden met mijnheer of mevrouw. Daarbij heb ik de tip gegeven dat men gerust mag vragen "hoe zou u aangesproken willen worden?", kleine moeite, groot plezier.
All changes;
even the most longed for,
have their melancholy;
for what we leave behind us is a part of ourselves;
we must die to one life before we can enter another.

Anatole France
Gebruikersavatar
Benjamin
Berichten: 1665
Lid geworden op: 28 nov 2017, 15:56
Gender: Non-binair
Locatie: O, o Den Haag

Re: Hoe KNAB omgaat met hun relaties

Bericht door Benjamin »

Mr.X schreef: 22 mar 2018, 13:21 Ik ga even advocaat van de duivel spelen.
Ik vind helemaal niet dat je advocaat van de duivel speelt, maar dat je gewoon logisch redeneert.

Als voormalig beleidsbepaler in een financiële organisatie, kan ik daar aan toevoegen dat bankiers tegenwoordig een eed afleggen, zoals artsen de eed van Hippocrates afleggen. Wij zijn verplicht dat te doen door een toevoeging aan de Wft. In de eed staat onder meer dat wij het belang van de klant te allen tijde voorop zullen stellen (wat ik destijds trouwens gigantisch heb bestreden als een van de weinigen, maar dat doet nu even niet terzake). Welnu, het is in het belang van de klant om de veiligheid van de transacties en daarmee de middelen van de klant te borgen. Dat belang wordt m.i. ook absoluut gediend door oplettendheid van klantenservicemedewerkers, hoewel die geen eed afleggen. Des te lovender hun inspanningen.

Als cisvrouw met een doorgerookte blues-contralto (die, zoals hier eerder gezegd, juist positief wordt ervaren door de kenners) word ik trouwens ook weleens verkeerd aangesproken aan de telefoon. Het interesseert me geen flikker. Ik ervaar het alleen maar als een klantenservicemedewerker die kennelijk beter naar mijn stem luistert en naar wat ik zeg, dan naar wat er voor apekool op dat schermpje staat.

Editje: overigens ken ik KNAB professioneel vrij goed en dat is een progressief en sociaal bedrijf + board kan ik je verzekeren, ook wat betreft bv. transgender medewerkers of gewoon aparte bezoekers, zoals ik.
Groetjes,

Ben

- Wil genderprettig leren te zijn. -
Gebruikersavatar
Eva
Beheerder
Berichten: 6815
Lid geworden op: 25 mar 2012, 11:00
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Hoe KNAB omgaat met hun relaties

Bericht door Eva »

Benjamin schreef: 22 mar 2018, 20:33Het interesseert me geen flikker.
Hm. Niet helemaL mijn taalgebruik, maar goed.
Ik had het liefst een vertrouwensrelatie met mijn bank. Na door hen te zijn toegesproken en behandeld als tuig is dat ongeveer hoe ik over hen denk. Emma heeft de zaak netjes opgelost, maar mijn respect voor deze lieden is nog steeds op een dieptepunt.
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)
Anon20190501
Berichten: 2212
Lid geworden op: 10 feb 2016, 22:37
Gender: Trans MtF

Re: Hoe KNAB omgaat met hun relaties

Bericht door Anon20190501 »

Benjamin schreef: 22 mar 2018, 20:33 als een klantenservicemedewerker die kennelijk beter naar mijn stem luistert en naar wat ik zeg,
Dat deed die in de beschreven gevallen voor zover ik de getuigenissen correct interpreteer dus net niet. Die medewerker trok alleen maar onterechte conclusies op basis van niet-genderbepalende stemeigenschappen zoals timbre en frequentie.
"Indeed, organizing atheists has been compared to herding cats, because they tend to think independently and will not conform to authority." (Richard Dawkins, The God Delusion)
Gebruikersavatar
Ylse
Berichten: 758
Lid geworden op: 30 aug 2015, 20:39
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Oosterstreek (Friesland)

Re: Hoe KNAB omgaat met hun relaties

Bericht door Ylse »

Sigrid schreef: 23 mar 2018, 03:43
Benjamin schreef: 22 mar 2018, 20:33 als een klantenservicemedewerker die kennelijk beter naar mijn stem luistert en naar wat ik zeg,
Dat deed die in de beschreven gevallen voor zover ik de getuigenissen correct interpreteer dus net niet. Die medewerker trok alleen maar onterechte conclusies op basis van niet-genderbepalende stemeigenschappen zoals timbre en frequentie.
Ik prefereer toch echt mensen die luisteren naar wat ik zeg in plaats van mensen die luisteren naar hoe ik het zeg.
All changes;
even the most longed for,
have their melancholy;
for what we leave behind us is a part of ourselves;
we must die to one life before we can enter another.

Anatole France
Gebruikersavatar
janine2363
Berichten: 1035
Lid geworden op: 30 jul 2016, 18:21
Gender: Vrouw
Locatie: Hasselt

Re: Hoe KNAB omgaat met hun relaties

Bericht door janine2363 »

Ik was vandaag bij mijn logopediste en met de technieken die zji mij leert vind ik het plezierig zoals ik nu spreek, mijn stem en manier van spreken bevalt mij.

Ze nam ook een stukje op om terug te luisteren, feedback op wat ik doe.

Nou, 100% zeker dat ik over de telefoon misgendert ga blijven worden. "OK-met-schouder-ophalen", zolang ik zelf maar blij ben, want dit zal niet veranderen