Hoe hebben jullie een nieuwe naam gekozen?

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Marica
Berichten: 2917
Lid geworden op: 31 mei 2018, 15:57
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: Hoe hebben jullie een nieuwe naam gekozen?

Bericht door Marica »

Marica schreef: 01 jun 2018, 11:52 Ik heb van mijn vrouw een babynamenboek gekregen. Ik heb daar een shortlist uit gemaakt.
# Sacha :hbeat:
# Saske :hbeat:
# Janis :hbeat: Joplin, ik ben muziekgek en deze dame is mijn voorbeeld, al ben ik veel ouder dan zij ooit geworden is.
# Jorja :hbeat: Ja die ja uit NCIS Jorja Fox
# Marja ( handig met bankpasjes) Ik heet Marco en dat als vrouweijke variant.
Het is Sacha geworden. Ook omdat ik toch nieuwe pasjes nodig ga hebben omdat ik van 3 namen naar 1 ga.
Mensen veranderen , keuzes ook :mrgreen:

Marica
Noorse meisjesnaam. Ik ben namelijk gek op dat land.
ImageJeg er Marica, jeg er en Lastebilsjåfør og Norge gal :)
Alec
Berichten: 47
Lid geworden op: 12 nov 2018, 17:30
Gender: Onzeker

Re: Hoe hebben jullie een nieuwe naam gekozen?

Bericht door Alec »

Mijn jongensnaam en dus ook mijn forumnaam is heel simpel ; alle eerste letters van mijn (meisjes) voornamen.

Op de middelbareschool kwam een vriend erachter dat mijn voorletters een naam vormen. Ik werd toen door mijn vriendengroep ALEC genoemd, ook al was ik toen echt alleen een meisje.
Dus ik luister meteen als ik die naam hoor.
Veel later, toen ik een jongensnaam zocht besefte ik pas dat ik die eigenlijk al bij mn geboorte had gekregen. En ben dus vertrouwd bij Alec gebleven.

Beter kan niet toch?
Josette
Berichten: 76
Lid geworden op: 13 sep 2016, 16:25
Gender: Trans MtF

Re: Hoe hebben jullie een nieuwe naam gekozen?

Bericht door Josette »

Ik koos een naam die leek op mijn mannennaam en zodoende werd het Josette
ReneeCross
Berichten: 244
Lid geworden op: 03 okt 2018, 09:45
Gender: Trans MtF
Locatie: 's-Hertogenbosch
Contacteer:

Re: Hoe hebben jullie een nieuwe naam gekozen?

Bericht door ReneeCross »

Blue schreef:Zelf heb ik in eerste instantie een totaal andere naam aangenomen (voordat ik begon met HRT) omdat ik mijn originele naam teveel associeerde met mannelijkheid. Maar later besloten om gewoon de vrouwelijke variant van mijn originele naam te gebruiken. Ook erg handig voor mijn omgeving want de uitspraak van de vrouwelijke versie is hetzelfde, je schrijft het alleen iets anders.
Hier idem

Mannelijke variant is René
Als vrouw ga ik graag door als Renée

Daarbij het wordt toch al zo vaak verkeerd geschreven. Nu schrijft iedereen het goed whahahhahaha


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
AJpoekie
Berichten: 480
Lid geworden op: 25 mar 2018, 20:54
Gender: Trans FtM

Re: Hoe hebben jullie een nieuwe naam gekozen?

Bericht door AJpoekie »

Interessant om te lezen hoe iedereen zijn eigen proces hierin heeft gehad.

Ik heb eigenlijk helemaal niet over mijn naam nagedacht.. Hij was er altijd al..
Niet dat ik het onbelangrijk vind, maar omdat mijn naam altijd al in mijn hoofd zat, al voor het transgender proces.
Mijn gamenaam is altijd poekie geweest, omdat vrienden dat gebruikten als bijnaam, maar als ik mijn manager bij Fifa bijv. een naam moest geven dan werd het Julian. Echt al vijf jaar geleden gebruikte ik die naam, wat best bizar is, omdat ik toen nog weinig bewust was van mijn genderdysforie (ik wist wat ik voelde, maar kon het geen naam geven..)

Mijn vrouwelijke naam was Anouk. (dit verklaart mijn naam op het forum AJpoekie)
In het proces ben ik eerst overgegaan naar Anouk Julian, zo hebben mijn vrienden me dan ook een tijdje genoemd.
Eigenlijk een stukje rouw, mijn oude naam loslaten. En nu is het gewoon Julian, hoewel dat niet echt een populaire naam is binnen mijn leeftijdsgroep, maar hij past mij gewoon precies. Zo voelt het.

Enige probleem is, dat ik er nog niet echt een afkorting voor weet en mijn teamgenoten zijn nu overgestapt van Noukie naar Juul.
Juul is voor mij echt NOT DONE, te vrouwelijk.. (Bedoel Julia, wordt ook afgekort naar Juul en ik ben toch echt een juliaN).

Maar ja, hoe kan je Julian op een fatsoenlijke mannenmanier afkorten?
(Iemand een idee?)

Ik vond het wel een mooi voorrecht om mijn eigen naam te kunnen kiezen. Niet dat ik iets had tegen Anouk, vond het ook een leuke naam, maar het is toch mooi dat je iets mag kiezen waarmee je jezelf veel beter kan identificeren.

Ik snap ook wel dat mensen hun voorletter willen behouden, veel praktischer, maar voor mij dus niet mogelijk, want deze naam past mij als een overheerlijke joggingsbroek ;-)
-Julian-

I don't want to be anything
Other than what I've been trying to be lately
[..]
I'm tired of looking around rooms wondering what I gotta do
Or who I'm supposed to be
I don't want to be anything other than me
Jer158
Berichten: 2064
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:11
Gender: Trans FtM

Re: Hoe hebben jullie een nieuwe naam gekozen?

Bericht door Jer158 »

Jan als afkorting voor Julian? Of desnoods Li/Lee, wat meer genderneutraal is.

Ik heb uiteindelijk niet gekozen voor de naam die ik al 10 jaar online gebruikte, trouwens, maar voor een variant van de naam die mijn ouders me gegeven zouden hebben als ik als bio jongen was geboren
Hung her from the branches of a mango tree
Tijgertje
Berichten: 399
Lid geworden op: 29 okt 2018, 18:57
Gender: Anders

Re: Hoe hebben jullie een nieuwe naam gekozen?

Bericht door Tijgertje »

Mijn collega's hebben mijn nieuwe naam verzonnen. Sinds zij mij in vrouwelijke vorm kennen, hoorde ik een week na mijn comming-out ineens de naam Anne over de gangen gonzen op het werk. Mijn mannelijk naam begon ook met een A en dat was (gezien de initialen op mij identiteitsbewijzen) wel een voorwaarde om dezelfde letter aan te willen houden. Fijn is dat Anne tevens een jongensnaam is, dus ook weer een beetje gender neutraal. Als pre-trans vind ik al krampachtige ge-mevrouw en meneer toch wel lastig. Ik ben 50 jaar gelden geboren als man en dan schakel je ook niet zomaar even over, zeker zolang de passabelheid nog niet boven ieder twijfel is verheven. Mijn nieuwe naam werd dan ook direct door iedereen geaccepteerd en dat is (vind ik) zeker zo belangrijk.
SamSilver
Berichten: 34
Lid geworden op: 11 dec 2018, 10:17
Gender: Trans FtM
Locatie: belgie

Re: Hoe hebben jullie een nieuwe naam gekozen?

Bericht door SamSilver »

Mijn moeder had men nieuwe naam wel willen kiezen, maar dan had ik Davy geheten en ik persoonlijk vind die naam echt afschuwelijk :s
Al vanaf dat ik men 1ste droom kon herinneren (of rond leeftijd 10? van daarvoor kan ik me eigenlijk niks meer herinneren) wist ik men naam, in mijn dromen ben ik altijd een man, nooit vrouw geweest en ik heet daar Sam, dus voor mij was die naam al super speciaal, die draag ik ookal 24 jaar mee ookal heeft nooit iemand die hardop gezegd, wel op internet en games gebruikt als nickname.
Mijn schoonbroer zei eerst: Sam? niks van men nicht heet ook al Sam
ik: ja bekijk het is! dat is mijn naam, went er maar aan.
t is natuurlijk wel een beetje akward dat zen nicht ook Sam heet, maar hij ziet ons 2 toch nooit in heel zen leven samen dus, who cares!
*Live and let live*
Daniet
Berichten: 49
Lid geworden op: 28 nov 2018, 21:34
Gender: Trans FtM

Re: Hoe hebben jullie een nieuwe naam gekozen?

Bericht door Daniet »

Voor ik mijn naam koos heb ik een heel onderzoek gedaan. Om te beginnen had ik een aantal punten waar die tenminste aan moest voldoen. Ik ben gaan kijken naar mijn voorletters, maar daar kon ik persoonlijk niet veel mee. Ik heb allerlei namen lijsten op gezocht, in NL, in Engels. Namenlijsten uit de victoriaanse tijd ¯\_(ツ)_/¯

Uiteindelijk heb ik een schema gemaakt met alle namen die me aanspraken + hun afkorting + betekenis + versies in andere talen. Ook heb ik een namenlijst gemaakt van namen die ik absoluut vreselijk vond, viel me op dat bepaalde klanken daar veel in terug kwamen.

Vervolgens heb ik een selectie gemaakt, er een paar rode haringen tussen gezet, en ben ik het gaan vragen aan verschillende groepen mensen. Dit kan natuurlijk ook wat anoniemer op fora of andere social media, waar je niet met echte naam bekent ben. In ieder geval zal ik aanraden via tekst te vragen. Ik heb t aan een aantal mensen in rl gevraagd en heb geen idee meer wat ze eigenlijk gezegd hebben..

In ieder geval, tijdens mijn 'onderzoek' kwam ik erachter dat ik eigenlijk niet luisterde naar de suggesties van anderen, maar eigenlijk alleen zat te zoeken wat ze over 1 bepaalde naam te zeggen hadden.

Daniël is de naam die ik gekregen zou hebben als jongen. En ik heb m in t verleden vaker gebruikt voor allerlei rpg personages, nog voor ik uberhaupt ergens van bewust was. Die naam had voor mij dus al een geschiedenis, een betekenis en dat is m dus uiteindelijk ook geworden.

Maar ik ben nog op zoek naar een tweede en mogelijk derde naam, dus eh terug naar mn onderzoek?!
Tess S.
Berichten: 14
Lid geworden op: 04 jan 2019, 13:00
Gender: Genderfluid

Re: Hoe hebben jullie een nieuwe naam gekozen?

Bericht door Tess S. »

> Hoe hebben jullie een nieuwe naam gekozen?

Code: Selecteer alles

grep ^T.*s$ meisjesnamen.txt
Mijn geboortenaam is "Thomas". Ik zocht een meisjesnaam beginnend met T, eindigend op s en "Tess" vond ik altijd al een leuke tomboyish naam :)
Plaats reactie